
UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

LIANG WANG, 
Plaintiff, 

-against- 

SAMMY SUSSMAN, VOX MEDIA, LLC, and 
NEW YORK MEDIA, LLC, 

Defendants. 
 

24-cv-3987 (AS) 
 

OPINION AND ORDER 

ARUN SUBRAMANIAN, United States District Judge: 

Plaintiff Liang Wang was the principal oboist for the New York Philharmonic. See Dkt. 1 ¶ 1. 
He sued freelance reporter Sammy Sussman; Sussman’s publisher, New York Media; and New 
York Media’s parent company, Vox Media, for defamation. Wang’s suit is about an article (and a 
podcast discussing the article) that he says wrongly depicts him as committing and being fired for 
a specific incident of sexual misconduct. He is seeking $100 million in damages. Defendants 
moved to dismiss. For the reasons stated below, the motion to dismiss is GRANTED. 

BACKGROUND 

The article that prompted this suit was published by Vulture, a platform of New York magazine, 
on April 12, 2024. Its headline reads: “A Hidden Sexual-Assault Scandal at the New York 
Philharmonic: Two musicians were fired for sexual misconduct. Why are they back with the 
orchestra?” Immediately above the headline is a photograph of the New York Philharmonic in 
concert. Three musicians’ faces are enlarged and circled in red. One of the faces is Wang’s; the 
others are Cara Kizer’s and Matthew Muckey’s.  

The article centers on a 2010 incident involving Wang, Muckey, and Kizer, all of whom were 
members of the orchestra at the time. The incident took place while the orchestra was in Vail, 
Colorado for a one-week residency. Dkt. 26-1 at 3. On the night in question, Wang, Muckey, and 
Kizer left a party thrown by one of their colleagues to go to Muckey’s condo. Id. 

 Here’s how the article describes what happened next:  

When they got to Muckey’s condo, he and Wang got in the hot tub and tried to persuade Kizer 
to join them, but she declined. Kizer alleged that Wang brought her a glass of red wine. Wang 
later told the police that Kizer got her own wine. 

What was not disputed is that Kizer has no memories of what happened after she drank from 
that glass. 

Id. at 4. 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 1 of 14



2 

 The article goes on to relay Kizer’s account of what happened that night. She says she passed 
out after drinking the wine, which she believes had been drugged. See id. at 5, 8. When she woke 
up the next morning, she was naked and in Muckey’s bed. Id. at 5. After Kizer arrived at her own 
hotel room, “she realized that a tampon that she had put in the previous day had been pushed so 
far into her vagina she had trouble removing it.” Id. Kizer claims Muckey raped her while she was 
passed out. Id. at 6. 

 Kizer reported what happened to the orchestra’s personnel manager and then to the police. Id. 
at 5. The article’s description of the police investigation notes: 

[Rusty] Jacobs[, the detective investigating Kizer’s case,] spoke with six Philharmonic 
musicians and staff about Kizer, Muckey, and Wang. Several spoke highly of Kizer’s 
credibility but raised questions about Muckey and Wang, with one male colleague stating that 
Muckey and Wang “think everything in the world is theirs for the taking.” Jacobs asked 
whether they would be capable of drugging someone to commit a crime. “Yes,” the man 
replied, “I could see that.” By the time the residency ended, though, no charges had been filed 
and Muckey and Wang left town with the rest of the orchestra. 

Id. at 6. 

 The article follows this up with an interlude about the orchestra’s gender dynamics and the 
politics of its tenure system. See id. at 7-8. When the piece turns back to the Vail police, its focus 
is on their attempts to corroborate Kizer’s claim that the wine she drank was drugged. The article 
says: 

In Vail, Jacobs got the results of the tests he had ordered, and there was a match: Muckey’s 
DNA was found on Kizer’s tampon. There was no evidence, however, that Kizer had been 
drugged. Wang denied that he had given Kizer anything, and Muckey continued to insist that 
the sex was consensual. Jacobs worried that his investigation had reached a dead end. 

Kizer began researching date-rape drugs. The ten-panel test she’d taken in Colorado didn’t 
include a test for GHB, which produced symptoms similar to those she’d experienced the night 
of July 24, so Kizer sent a sample of her hair to a private lab. On February 9, 2011, she got the 
results. A six-centimeter hair sample was “positive for the presence of GHB.” Later testing 
suggested the exposure occurred around the month of the alleged assault. 

“For me, it was like, ‘Oh my God, this is it,’” Kizer said. She was more convinced than ever 
that she had been drugged. 

Jacobs sent the case file to the Fifth Judicial District Attorney’s Office with a memo 
recommending that charges be filed, but the DA declined to prosecute Muckey. Jacobs was 
told that the hair-follicle test “did not meet the standards for litigation.” (One forensic 
toxicologist called the practice of testing for date-rape drugs in hair follicles “controversial.”) 

“I finally have this information, and now all these other people are screwing it up,” Kizer said. 
“It felt like I was meeting such resistance, like this system didn’t care that a crime happened 
to me, to my body.” Kizer added that whether or not she’d been given GHB, her clear 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 2 of 14



3 

incapacitation—she was blacked out and moments away from vomiting—left her unable to 
consent to sex. 

Id. at 8. 

 That’s pretty much the end of the article’s discussion of what happened in 2010. What comes 
next is Kizer’s description of how the deputy district attorney communicated the non-prosecution 
decision to her and a comment from an attorney uninvolved with Kizer’s case on the DA’s decision 
not to prosecute. See id. at 8-9. Skipping forward eight years, the article continues: 

In early 2018, a few months after reporting about Harvey Weinstein’s pattern of predation 
ignited the Me Too movement, the Philharmonic returned to the allegations Kizer made against 
Muckey. The organization hired Barbara S. Jones, a former federal judge, to conduct an 
independent investigation. In addition to Kizer’s claims, the orchestra learned about [an] earlier 
rape allegation against Muckey and unrelated allegations of sexual misconduct against Wang. 
(Muckey and Wang denied the allegations.) 

Over a six-month, $336,573 investigation, Jones interviewed 22 individuals and reviewed 
“extensive documentary evidence.” The Philharmonic concluded that the two men had 
“engaged in misconduct warranting their termination.” 

Muckey and Wang were fired in September 2018. Nearly all the details of the investigation 
were withheld from the public. A New York Times article on the subject was headlined “New 
York Philharmonic Dismisses 2 Players for Unspecified Misconduct.” 

Id. at 9. 

 Both Wang and Muckey appealed their terminations, enlisting the help of their union to do so. 
Id. Their cases were turned over to a neutral arbitrator, Richard I. Bloch, whom the article describes 
as “a high-profile attorney, arbitrator, and part-time professional magician.” Id. 

 Bloch reinstated Wang and Muckey. Id. at 10. The article notes that Jones’s investigation had 
used a “preponderance of the evidence” standard to determine if Wang and Muckey were guilty 
of misconduct, while Bloch had relied on a higher “clear and convincing evidence” standard. Id. 
In describing the bases for Bloch’s decision, the article quotes his arbitration opinion directly: 

[Bloch cited] the fact that the “events at issue occurred some 8, 10 and 12 years prior” and the 
“potential degradation of corroborative evidence over time.” Because “sex acts are normally 
performed privately,” he wrote, “the task of demonstrating assault charges, including those 
resulting from the refusal to take ‘no’ for an answer, can be difficult to prove.” 

Id. at 10. 

 As it draws to a close, the article presents statements from Wang’s lawyer and Muckey’s. Id. 
The piece also notes that a new collective-bargaining agreement between the Philharmonic and the 
musicians’ union “forc[es] a ‘preponderance of evidence’ standard in all future arbitrations.” Id. 
at 11.  

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 3 of 14



4 

It then ends by looking to the orchestra’s future. On this it says, in part, “When he takes over, 
Gustavo Dudamel[, the orchestra’s incoming music director,] will have a lot of work to do to repair 
the Philharmonic’s culture. But even his best efforts likely won’t change the reality that Muckey 
and Wang remain active in the ensemble.” Id. 

 A little more than two weeks after the article was published, Sussman appeared on the “Inline 
G Flute” podcast hosted by Gareth Houston. Dkt. 1 ¶ 65. His interview primarily retraces the 
ground covered by the article, though he also supplies additional personal commentary. On the 
orchestra’s 2018 investigation, the interview unfolds as follows: 
 
00:22:10 Sammy Sussman   Yeah, sure. Um, so 2018, well, really October 2017, there’s the 

reporting about Harvey Weinstein. 
 

00:22:16 Gareth Houston    Yeah. 
 
00:22:17 Sammy Sussman   Within a couple of months the New York Philharmonic 

commissions this outside invest—we don’t know why they did 
that, to be clear. We don’t know that it’s tied to the Me Too 
movement, maybe it’s a coincidence. 

 
00:22:25 Gareth Houston    Yes. 

 
00:22:26 Sammy Sussman  All we know is that by December of 2018 they had 

commissioned Barbara Jones. She’s a former federal judge in 
New York, really an expert on these sort of things. She comes 
in, they spend over $300,000, um, on her investigation. She 
spends six months, according to some documents that I 
obtained, she interviewed 22 people. She reviews extensive 
document—documentary evidence. Um, and she finds there’s 
enough evidence for the New York Philharmonic to rightfully 
terminate the employment of Matthew Muckey and Liang 
Wang. 

 
00:22:54 Gareth Houston  Yeah, due to the allegations of what happened in 2010, just to 

be clear, yeah. 
 
00:22:59 Sammy Sussman  And—Cara’s allegation and another allegation against Muckey 

as described, and we say—we don’t go into more specifics in 
the article and I, I, I won’t—I’m not quite ready to do that here 
but, um, we do write mult—uh, allegations, so not one but 
multiple allegations, separate allegations— 

 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 4 of 14



5 

00:23:12 Gareth Houston    OK. OK. 
 
00:23:15 Sammy Sussman  —of sexual misconduct against Liang Wang. So we know that 

he’s present for Cara’s allegation. She alleges that he poured 
her the glass of wine. We don’t otherwise know his 
involvement, but we know that besides being present for that, 
there are at least two allegations against him— 

 
00:23:28 Gareth Houston    OK. OK. 
 
00:23:30 Sammy Sussman  —if that makes sense. Yeah. I, I don’t want to say more than 

just multiple, but yes. 
 
00:23:32 Gareth Houston  No, no, of course. Yeah, yeah. 
 
Dkt. 26-3 at 22:10-23:32. 

The article was updated on April 16, 2024. Dkt. 1 ¶ 1 n.1. The update stated, “This story was 
originally published on April 12, 2024. Following publication, the New York Philharmonic 
announced that Matthew Muckey and Liang Wang, the two musicians accused of misconduct, are 
no longer rehearsing or performing with the orchestra.” Dkt. 26-1 at 1.1  

LEGAL STANDARDS 

To survive a motion to dismiss, a complaint must include “sufficient factual matter, accepted 
as true, to ‘state a claim to relief that is plausible on its face.’” Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 
(2009) (quoting Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007)). In reviewing a motion to 
dismiss, the Court “accept[s] all factual allegations as true, and draw[s] all reasonable inferences 
in the plaintiff’s favor.” Austin v. Town of Farmington, 826 F.3d 622, 625 (2d Cir. 2016). A district 
court may also consider documents attached to the complaint, incorporated by reference into the 
complaint, or integral to the complaint, so long as there is no dispute as to the documents’ 
authenticity. See DiFolco v. MSNBC Cable LLC, 622 F.3d 104, 111 (2d Cir. 2010). 

Under New York law, a defamation plaintiff needs to show five things: “(1) a . . . defamatory 
statement of fact concerning the plaintiff; (2) publication to a third party; (3) fault (either 
negligence or actual malice depending on the status of the [defamed] party); (4) falsity of the 
defamatory statement; and (5) special damages or per se actionability (defamatory on its face).” 
Biro v. Condé Nast, 883 F. Supp. 2d 441, 456 (S.D.N.Y. 2012) (quoting Celle v. Filipino Rep. 
Enters. Inc., 209 F.3d 163, 176 (2d Cir. 2000)).  

 
1 The article was further updated on November 5, 2024 to reflect Muckey’s and Wang’s dismissal from the 
Philharmonic after a separate investigation post-dating the events at issue in this case.  Wang’s claims do 
not involve this update. 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 5 of 14



6 

“Whether particular words are defamatory presents a legal question to be resolved by the 
court[s] in the first instance.” Celle, 209 F.3d at 177 (alteration in original) (quoting Aronson v. 
Wiersma, 483 N.E.2d 1138, 1139 (N.Y. 1985)); see also James v. Gannett Co., 353 N.E.2d 834, 
837 (N.Y. 1976) (“[I]t is for the court to decide whether the words are susceptible of the meaning 
ascribed to them.”). Though “[i]t is the responsibility of the jury to determine whether the plaintiff 
has actually been defamed, . . . a threshold issue for resolution by the court is whether the statement 
alleged to have caused plaintiff an injury is reasonably susceptible to the defamatory meaning 
imputed to it.” Levin v. McPhee, 119 F.3d 189, 195 (2d Cir. 1997) (internal citations omitted). 

“[T]ruth is an absolute defense to a defamation claim.” Martin v. Hearst Corp., 777 F.3d 546, 
552 (2d Cir. 2015). “But in certain circumstances even a technically true statement can be so 
constructed as to carry a false and defamatory meaning by implication or innuendo.” Id.  

DISCUSSION 

Wang claims that the article and podcast are defamatory in two ways. First, he says that they 
are defamatory because they contain false statements of fact. Second, he argues that they are 
defamatory by implication because they present “false suggestions, impressions and implications 
arising from otherwise truthful statements.” Armstrong v. Simon & Schuster, Inc., 649 N.E.2d 825, 
829 (N.Y. 1995).  

The Court first examines whether Wang’s complaint plausibly alleges any false statements of 
fact in either the article or the podcast. Then it turns to whether there’s any substance to Wang’s 
defamation-by-implication allegations. Neither side in this case disputes that New York 
defamation law applies.  

I. Express Defamation 

Express-defamation claims—unlike defamation-by-implication claims—concern “direct 
statements.” Armstrong, 649 N.E.2d at 829. These claims are about “allegedly false statements of 
verifiable fact.” Id. 

To survive a motion to dismiss, an express-defamation plaintiff “must plead that the defendant 
made specific false statements of fact.” Sorvillo v. St. Francis Preparatory Sch., 607 F. App’x 22, 
24 (2d Cir. 2015). And “the court must decide whether the statements, considered in the context 
of the entire publication, are ‘reasonably susceptible of a defamatory connotation.’” Stepanov v. 
Dow Jones & Co., 987 N.Y.S.2d 37, 42 (1st Dep’t 2014) (quoting Silsdorf v. Levine, 449 N.E.2d 
716, 719 (N.Y. 1983)). 

When determining whether a statement is defamatory, three standards apply. First, 
“[c]hallenged statements are not to be read in isolation, but must be perused as the average reader 
would against the ‘whole apparent scope and intent’ of the writing.” Celle, 209 F.3d at 177 
(quoting November v. Time Inc., 194 N.E.2d 126, 128 (N.Y. 1963)). Second, “[a] fair reading 
controls.” Id. And third, “the words are to be construed not with the close precision expected from 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 6 of 14



7 

lawyers and judges but as they would be read and understood by the public to which they are 
addressed.” Id. (quoting November, 194 N.E.2d at 128).  

Applying these standards, Wang fails to plausibly allege a claim of express defamation. He 
says the article and podcast make four false statements of fact: 1) Wang drugged Kizer; 2) Kizer 
drank a significant amount of the wine she alleged Wang gave her; 3) Kizer’s drugging allegations 
were supported by evidence; and 4) Wang was fired by the orchestra in 2018 because of Kizer’s 
allegations. Dkt. 1 ¶¶ 2-3, 43, 53.  

As to the first statement, neither the article nor Sussman in his podcast interview says that 
Wang drugged Kizer. (The Court will get to whether the article or podcast implies that below.) 
What the article says is what the Court quoted in the background section: that “Kizer alleged that 
Wang brought her a glass of red wine. Wang later told the police that Kizer got her own wine.” 
Dkt. 26-1 at 4. Sussman is even clearer in the interview. There he says, “[Kizer] and Wang dispute 
who poured a glass of wine.” Dkt. 26-3 at 8:56.  

Wang doesn’t deny that Kizer made this allegation. Nor could he, since the police report notes 
that Kizer told them that “Wang gave her a glass of red wine.” Dkt. 26-4 at 9. And nowhere in his 
complaint, briefing, or at oral argument did Wang point the Court to a place in either the article or 
the podcast that says that Wang in fact drugged Kizer.  

In his complaint, Wang points to what the article “implies” as the basis for this claim. See Dkt. 
1 ¶ 2 (“Specifically, the article implies that Wang put a date rape drug into Kizer’s wine, so that 
Muckey could sexually assault her”); id. ¶ 42 (“Specifically, [the article] strongly implies that 
Wang drugged Kizer so that Muckey could rape her, tying Wang to what purportedly happened to 
Kizer with the headline.”); id. ¶ 44 (“The article then strongly implies that Wang was the person 
who drugged Kizer.”). But impressions and innuendo aren’t enough for express defamation—
what’s needed is a point-blank false statement. See Armstrong, 649 N.E.2d at 829-30.  

The same problem dogs the second statement with which Wang takes issue. The article never 
says that Kizer drank a significant amount of the wine that Wang purportedly gave her. Sussman 
doesn’t make that claim during the podcast interview either.  

 The Court has already been over most of what the article says about what Kizer drank from 
the glass in question. See Dkt. 26-1 at 4 (“Kizer alleged that Wang brought her a glass of red wine. 
Wang later told the police that Kizer got her own wine.”). The other place where the article 
mentions that glass of wine is in recounting what Kizer told her husband. See id. at 5 (“After her 
shower, Kizer told her husband about the glass of wine and how she woke up in Muckey’s bed 
with no memory of the night before.”). 

 None of these statements is about how much wine Kizer drank. Read in context, they say that 
she did drink from the glass of wine—which Wang doesn’t say is false.  

Sussman says substantially the same things on the podcast. See Dkt. 26-3 at 23:15, 8:56, 9:07. 
The only difference between what the article says and what Sussman says on the podcast is that at 
one point Sussman states, “[Kizer] drinks a glass of red wine and remembers nothing from the rest 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 7 of 14



8 

of the night.” Id. at 9:13. When understood in context, it’s hard to see this comment as one about 
the amount of wine that Kizer drank, rather than one saying in colloquial terms (and remember, 
this was a podcast interview) that Kizer drank some wine from the glass. See Celle, 209 F.3d at 
177 (“[T]he words are to be construed not with the close precision expected from lawyers and 
judges . . . .” (quoting November, 194 N.E.2d at 128)). Neither before nor after Sussman’s 
statement does the conversation turn to how much wine Kizer drank—indeed, at no point in the 
hour-plus podcast does this happen.2 

Wang claims that the statements are false because they omitted that Kizer told the police she 
drank “very little of the wine, probably a couple of sips.” See Dkt. 1 ¶ 66 (quoting Dkt. 26-4 at 9). 
Again, that’s a question of whether the article and podcast interview are defamatory by implication, 
not expressly so. See Biro, 883 F. Supp. 2d at 463-64 (“[Plaintiff’s] allegations are based not on a 
defamatory connotation from statements in the Article that are alleged to be expressly false, but 
rather on an alleged defamatory implication that can be derived from the juxtaposition of certain 
statements with the omission of other allegedly material facts.”).  

Now turn to the third statement in contention. Wang says the article and podcast falsely claim 
that Kizer’s allegations of drugging were backed up by evidence. This time, the article and 
Sussman’s podcast interview make these claims. But they’re not defamatory because they’re true. 

As the Court noted above, the article says, “A six-centimeter hair sample was ‘positive for the 
presence of GHB.’” Dkt. 26-1 at 8. The quoted portion of the sentence is from the police report, 
which describes a positive test result from a hair sample Kizer sent to a private laboratory. Dkt. 
26-4 at 46. The article’s subsequent reference to “[l]ater testing [that] suggested the exposure 
occurred around the month of the alleged assault” is also taken from the police report. Dkt. 26-4 
at 48 (noting expert opinion that lab reports “can only be interpreted as exposure to GHB in the 
presumed period”). Wang doesn’t address that the statements quote the police report, nor does he 
suggest that the statements are actionable even though they’re derived from the police report.  

 Turning to the podcast, two statements are relevant. First, Sussman says: 

A year later, um, Cara pays for a, a private, uh, hair exam, hair follicle exam. They test, they 
find a spike in GHB, and they can date it, because of the rate at which hair grows, to around 
the time of when Cara was in Vail. It’s only to about the nearest month or two. So it’s not at 
all indicative. She’s told that that can’t really be used in the criminal process and hair follicle 
testing at the time is new. 

Dkt. 26-3 at 13:18. Then, midway through the interview, Sussman says: 

I, um, you know, Cara’s story obviously felt compelling and just, I have this police evidence. 
It’s one of those rare cases where there’s such substantive police evidence, and it’s such a 
specific crime, and you can point to the failures of the criminal process. 

 
2 It is further unclear how any statement concerning the amount of wine Kizer drank would be “of and 
concerning” Wang. See Elias v. Rolling Stone LLC, 872 F.3d 97, 104 (2d Cir. 2017) (“[A] defamation 
plaintiff must allege that the purportedly defamatory statement was ‘of and concerning’ him or her . . . .”).    

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 8 of 14



9 

Dkt. 26-3 at 36:55.  

Wang fails to allege that any of these statements are untrue. See Tannerite Sports, LLC v. 
NBCUniversal News Grp., 864 F.3d 236, 247 (2d Cir. 2017) (“Because falsity is an element of 
New York’s defamation tort, and ‘falsity’ refers to material not substantially true, the complaint 
in this case must plead facts that, if proven, would establish that the defendant’s statements were 
not substantially true.”).  

Wang says in his complaint that the “notion” that the test Kizer took was “indicative of the 
presence of GHB” is “dubious and far from scientifically reliable.” Dkt. 1 ¶ 17. To support this 
claim, he refers to Sussman’s statement on the podcast that the drug test could not be used in the 
criminal process and that it was “not at all indicative” of GHB. Id. Wang further pleads that “the 
law enforcement records and the arbitration reveal instead that there was no credible scientific 
basis for the purely speculative notion that Kizer was drugged.” Id. ¶ 49. On this, he points out 
that during the arbitration the Philharmonic’s expert toxicologist wouldn’t testify as to the presence 
of date-rape drugs based on only a hair test, that Kizer’s positive drug test wasn’t of evidentiary 
value, and that another drug test Kizer took produced “unintelligible” results. Id. ¶ 50. 

To start, the article itself notes that the positive test “did not meet the standards for litigation.” 
Dkt 26-1 at 8. And, based on the context in which it was made, Sussman’s statement that the drug 
test was “not at all indicative” of GHB references that the drug test dated any GHB exposure only 
to the nearest month—a qualification that was also included in the article.  

More importantly, none of what Wang pleads would render the article’s statements about the 
drug test false. Wang’s claim seems to be that the article’s reporting of the drug test is false and 
therefore defamatory because it doesn’t include further information that would provide the 
appropriate context. See Dkt. 1 ¶¶ 17, 49-50.  

With that, we’re back in the realm of implication. To be sure, a plaintiff can make out an 
express-defamation claim based on the inferences flowing from “allegedly ‘false statements of 
verifiable fact.’” See Levin, 119 F.3d at 196 n.5 (quoting Armstrong, 649 N.E.2d at 829). But as 
the Second Circuit has explained, “false suggestions, impressions and implications arising from 
otherwise truthful statements” are a different type of defamation (again, defamation by 
implication) from that based on “allegedly ‘false statements of verifiable fact, with inferences 
flowing from those facts.’” Id. (quoting Armstrong, 649 N.E.2d at 829). Even if everything Wang 
pleads in his complaint were true, none of what the article reports about the drug test would 
therefore be false.  

Wang’s claim as to the podcast is on even shakier ground. As noted above, Wang relies on 
what Sussman said about Kizer’s positive drug test on the podcast to support his theory that the 
article’s reporting of the issue was defamatory. So it’s hard to see how the same discussion by 
Sussman on the podcast could both show that the article was defamatory and be defamatory itself. 
Setting that puzzle aside, Wang faces the same problem with the podcast as he did with the article: 
he hasn’t plead that anything Sussman said during the podcast about Kizer’s drugging allegations 
was false. He doesn’t deny that the test showed “a spike in GHB … around the time of when 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 9 of 14



10 

[Kizer] was in Vail … to about the nearest month or two.” Dkt. 26-3 at 13:18. Nor is there any 
dispute that the drug test was part of the police’s investigation and so was “police evidence.” See 
id. at 36:55. Wang rests his argument on omissions that he characterizes as “false and misleading.” 
See Dkt. 43 at 7. But that, again, is a matter of defamation by implication—not express defamation.  

 Finally, we come to the fourth statement. Here Wang says that the article and podcast falsely 
report that he was fired from the Philharmonic in 2018 because of Kizer’s allegations. Again, the 
Court will address whether the article or podcast implies this below. Sticking to the question of 
express defamation, Wang doesn’t identify anything in either the article or the podcast that makes 
this claim explicitly. 

 Go back to the article’s discussion of Wang’s firing, which the Court recounted in the 
background section. Of particular importance is the article’s statement, “In addition to Kizer’s 
claims, the orchestra learned about the earlier rape allegation against Muckey and unrelated 
allegations of sexual misconduct against Wang.” Dkt. 26-1 at 9. 

 This sentence doesn’t comment on the grounds for Wang’s firing. Instead it’s about the course 
of the orchestra’s investigation. Even Wang himself seems to acknowledge that this statement 
can’t be stretched into one of express defamation—in his complaint he pleads only that the article 
gives readers “the false impression” that Wang was fired based on Kizer’s accusations. Dkt. 1 ¶ 45. 

 The same holds true for the podcast. The back-and-forth between Sussman and the podcast’s 
host is quoted in the background section, so the Court won’t repeat it here. Wang’s complaint 
points to the discussion at 22:54 in the podcast, where Houston, the podcast’s host, asks Sussman 
to confirm whether Muckey and Wang were terminated due to Kizer’s 2010 allegations. Id. ¶ 67. 
Wang says Sussman “answered affirmatively” despite knowing that Wang was fired for distinct 
sexual misconduct allegations. See id.   

 Read (or rather, heard) in context, Sussman’s answer wasn’t a “yes.” Once again, this was a 
podcast interview with the host and Sussman speaking conversationally and interrupting each other 
at times. As the transcript shows, Sussman’s answer first references “Cara’s allegation and another 
allegation against Muckey” and then notes that there were “multiple allegations, separate 
allegations . . . of sexual misconduct against Liang Wang.” Dkt. 26-3 at 22:59-23:15. This isn’t a 
false statement about why Wang was fired—the affirmation to which Wang points is part of 
Sussman’s longer explanation, which specifically notes the “separate allegations” against Wang. 
See Celle, 209 F.3d at 177 (“Challenged statements are not to be read in isolation, but must be 
perused as the average reader would against the ‘whole apparent scope and intent’ of the writing.” 
(quoting November, 194 N.E.2d at 128)). Sussman certainly could have been clearer when he 
spoke. But that doesn’t make what he actually said false and thereby defamatory.   

II. Defamation by Implication 

 “Defamation by implication ‘is premised not on direct statements but on false suggestions, 
impressions and implications arising from otherwise truthful statements.’” Henry v. Fox News 
Network LLC, 629 F. Supp. 3d 136, 145 (S.D.N.Y. 2022) (quoting Armstrong, 649 N.E.2d at 829).  

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 10 of 14



11 

New York courts require the plaintiff to “make a rigorous showing that the language of the 
communication as a whole can be reasonably read both to impart a defamatory inference and to 
affirmatively suggest that the author intended or endorsed that inference.” Stepanov, 987 N.Y.S.2d 
37 at 44; see also Udell v. NYP Holdings, Inc., 94 N.Y.S.3d 314, 317 (2d Dep’t 2019); Partridge 
v. State, 100 N.Y.S.3d 730, 735 (3d Dep’t 2019); Bisimwa v. St. John Fisher Coll., 149 N.Y.S.3d 
428, 434 (4th Dep’t 2021); Henry, 629 F. Supp. 3d at 145. The latter requirement is measured by 
an “objective” standard that “asks whether the plain language of the communication itself suggests 
that an inference was intended or endorsed.” Stepanov, 987 N.Y.S.2d at 44.  

This standard recognizes the First Amendment interests that weigh against stretching 
defamation-by-implication liability too far. See Chapin v. Knight-Ridder, Inc., 993 F.2d 1087, 
1092-93 (4th Cir. 1993). Because a defamation-by-implication claim is based on truthful 
statements—that is, statements that are protected by the Constitution—a court should be wary of 
stepping into an editor’s shoes. “Accounts of past events are always selective, and under the First 
Amendment the decision of what to select must almost always be left to writers and editors. It is 
not the business of government.” Janklow v. Newsweek, Inc., 788 F.2d 1300, 1306 (8th Cir. 1986) 
(en banc).  

Wang says the article and podcast have two defamatory implications: that Wang drugged Kizer 
and that the Philharmonic fired Wang because of Kizer’s allegations. See Dkt. 43 at 4, 6.3 Neither 
can proceed. 

Start with Wang’s claim that the article falsely implies he drugged Kizer. First, the article can’t 
be reasonably read to imply this. As the Court already noted, the article presents Kizer’s allegation 
that Wang gave her a glass of wine, taking care to note that Kizer’s allegation was just that. See 
Dkt. 26-1 at 4. Most importantly, the article goes on to say that Wang told the police that Kizer 
got her own wine. Id. And then, the article leaves it there—it makes no attempt to resolve the 
dispute in either Wang’s or Kizer’s favor. See Dkt. 26-1 at 4; see also Martin, 777 F.3d at 553 
(denying defamatory implication where article reported that plaintiff was arrested and criminally 
charged and “[r]easonable readers understand that some people who are arrested are guilty and 
that others are not”); Bisimwa, 149 N.Y.S.3d at 435 (“[While] additional information . . . would 

 
3 Here it’s worth picking up on two allegations addressed in the previous section of the opinion: alleged 
defamation concerning the amount of wine Kizer drank and about the evidentiary basis for Kizer’s drugging 
claims. Wang doesn’t address these under the defamation-by-implication rubric, and so those arguments 
are waived. But even if he did address the issue, the article and podcast can’t be reasonably understood as 
implying anything about the amount of wine—significant or otherwise—that Kizer drank. The same goes 
for the article’s portrayal of Kizer’s drugging claims. A reasonable reader would understand that there was 
disagreement about the reliability of Kizer’s positive drug test because the article explicitly notes both that 
the hair-follicle test was inadmissible in court and that a forensic toxicologist had called hair-follicle testing 
“controversial.” See Dkt. 26-1 at 8. So too for the reasonable podcast listener, given that Sussman 
acknowledges the weaknesses of the positive drug test Kizer received. See Dkt. 26-3 at 13:18 (noting that 
the drug test couldn’t “really be used in the criminal process,” was “not at all indicative” of the timing of 
any potential GHB exposure, and was “not that specific”). And as to both allegations, Wang doesn’t come 
close to meeting the intent-or-endorse requirement. 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 11 of 14



12 

have provided further context for the truthful information that was conveyed, the [allegedly 
defamatory statement] did not imply anything false about plaintiff.”).  

Contrast this case with a hypothetical offered by the Second Circuit in Herbert v. Lando: 

If, for example, a newspaper account of a rash of neighborhood thefts also reported that a 
public figure had recently moved into the neighborhood, purchased tools commonly used in 
burglaries, and had been seen near a number of homes where burglaries had occurred, a reader 
would be led to believe that the individual described had committed the crimes. 

781 F.2d 298, 307 n.4 (2d Cir. 1986). As this hypothetical makes clear, defamation by implication 
is primarily concerned with implication that arises from selective juxtaposition or omission. See 
White v. Fraternal Ord. of Police, 909 F.2d 512, 520-21 (D.C. Cir. 1990). In comparison, Wang 
tries to locate an implication in the article that the article’s literal text—namely the inclusion of 
Wang’s denial—refutes.  

Even if one were to read the article as suggesting Wang drugged Kizer, Wang hasn’t shown 
that this inference is one Sussman wanted readers to draw. That argument is undercut by the words 
of the article itself. Again, the article reports Kizer’s allegations as allegations—it uses the verb 
“alleged” in describing them. See Dkt. 26-1 at 4. In the sentence that immediately follows, the 
article provides the reader with Wang’s side of the story. This is the opposite of “endorsing” 
Kizer’s version. See Kesner v. Dow Jones & Co., Inc., 515 F. Supp. 3d 149, 173 (S.D.N.Y. 2021) 
(denying that author intended defamatory implication where article also provided plaintiff’s 
refutation of the allegation reported); Satanic Temple, Inc. v. Newsweek Mag. LLC, 661 F. Supp. 
3d 159, 175-76 (S.D.N.Y. 2023) (same). 

Wang points to the article’s other features, such as its headline, the photo that ran with it, and 
its inclusion of various statements by Kizer and other orchestra members about Wang. See Dkt. 1 
¶¶ 41-44. He says Sussman inserted these details to reinforce the implication that Wang drugged 
Kizer. Id. To be fair, some of what the article includes about Wang isn’t flattering. Most relevant 
is that the article notes that an orchestra member answered “Yes” when asked by the investigating 
detective “whether [Wang and Muckey] would be capable of drugging someone to commit a 
crime.” Dkt. 26-1 at 6. Wang doesn’t complain that this recounted discussion with another 
orchestra member was in any way false. And given that the article explicitly includes that Wang 
told the police Kizer poured her own glass of wine, there’s not enough here to show that Sussman 
wanted his readers to think Wang drugged Kizer.  

The same goes for the podcast interview, where Sussman specifically notes that “[Kizer] and 
Wang dispute who poured a glass of wine.” Dkt. 26-3 at 8:56. Once again, when addressing Kizer’s 
allegation that Wang poured the wine, Sussman frames it as her allegation—an allegation Wang 
doesn’t dispute Kizer made. Id. at 8:56-9:07; see also id. at 23:15 (“[Kizer] alleges that [Wang] 
poured her the glass of wine. We don’t otherwise know his involvement . . . .”). And, just as in the 
article, Sussman also describes Wang’s version of events. Id. at 9:07 (“Wang says that the glass of 
wine is closer to [Kizer] . . . .”).  

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 12 of 14



13 

 Now turn to the article’s discussion of Wang’s firing (and Sussman’s statements on the 
podcast). Particularly important is the sentence: “In addition to Kizer’s claims, the orchestra 
learned about the earlier rape allegation against Muckey and unrelated allegations of sexual 
misconduct against Wang.” Dkt. 26-1 at 9. Wang reads this sentence as implying that the 
Philharmonic investigated (and fired) Wang for “unrelated allegations of sexual misconduct” and 
“Kizer’s claims.”  

However, the “plain language” of the statement and its context indicates that it is at worst a 
sloppy sentence, not an intended defamatory innuendo. See Stepanov, 987 N.Y.S.2d at 44. First 
off, there’s no question that the orchestra’s investigation involved both Muckey and Wang, so it’s 
unsurprising that the article mentions them together when discussing the investigation. As for the 
sentence in question, the paragraph of which it’s part begins by referencing “the allegations Kizer 
made against Muckey.” Dkt. 26-1 at 9 (emphasis added). With that frame, the sentence refers back 
to “Kizer’s claims,” but when addressing Wang, it refers specifically to “unrelated allegations of 
sexual misconduct.” See id. Even if the article could have been clearer, it references the “unrelated 
allegations” against Wang, which Wang doesn’t dispute were in fact the basis for his 2018 
termination. 

Where courts have held that a defendant endorsed or intended a defamatory implication, the 
signs of intent have been much clearer. For instance, in Partridge v. State, the Third Department 
held that the State Police had defamed the plaintiff by falsely implying that the plaintiff had 
sexually exploited a child. See 100 N.Y.S.3d at 733, 737-38. The defamation turned on the police’s 
reference to the plaintiff in a press conference about an initiative “championed by the Internet 
Crimes Against Children Task Force, which was established to investigate and prosecute crimes 
involving the online sexual exploitation of children.” Id. at 733 (internal quotations omitted). 
During the conference, the superintendent spoke about the arrests made because of the initiative 
while standing in front of “a large sign that depicted a child looking at a computer and included 
the words, ‘Internet Crimes Against Children.’” Id.  

In determining that the State Police had intended to imply that the plaintiff had been arrested 
for sexual exploitation of a child, the court looked to the police’s inclusion of the plaintiff’s 
photograph in an array of over sixty other photographs also presented during the conference. Id. 
at 736. Aside from the plaintiff, all of the people pictured “were either Internet criminals or sexual 
predators [with] most of the sexual crimes involv[ing] children.” Id. (internal quotations omitted). 
And the court noted that the labels beneath the photographs that stated the crimes for which the 
individuals pictured were arrested weren’t visible to the public during the conference. Id. at 737; 
see also Watson v. NY Doe 1, 439 F. Supp. 3d 152, 162 (S.D.N.Y. 2020) (finding intent where 
defendant’s statement that plaintiff committed sexual abuse was made in direct response to 
statements by others that plaintiff was not fired for sexual harassment); cf. Kesner, 515 F. Supp. 
3d at 188 (finding no defamation by implication where nothing apart from the challenged 
statement—a “sparse tweet”—showed endorsement). 

Unlike the poster in Partridge, the article supplies its readers with ready access to the truthful 
information. Wang doesn’t deny that the orchestra fired him for the separate sexual misconduct 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 13 of 14



14 

allegations the article and podcast mention; what he objects to is the way in which the article 
reported about why he was fired. But no court has ever held that a defendant intended a defamatory 
implication where the defendant also promptly relayed true statements that undercut the false 
suggestion. That’s for good reason. As the Eighth Circuit identified nearly four decades ago, courts 
shouldn’t be in the business of telling reporters how to say what they want to say. See Janklow, 
788 F.2d at 1306. 

The same holds true for the podcast. While Sussman’s statements aren’t the model of clarity, 
they also don’t indicate that Sussman wanted listeners to think Wang was investigated for Kizer’s 
allegations. See Dkt. 26-3 at 22:59-23:15. When Sussman is describing the allegations against 
Wang, he doesn’t omit that Wang was investigated for “multiple . . . separate allegations.” Id. at 
22:59. And when he discusses Kizer’s allegations, Sussman takes care to note that Wang was 
“present for [Kizer’s] allegation” and that “We don’t otherwise know his involvement.” Id. at 
23:15. Those statements don’t evince an intent to imply that Wang was fired for Kizer’s claims; if 
anything, they seem to indicate that Sussman is trying, albeit unsuccessfully, to differentiate the 
allegations against Wang and those Kizer made against Muckey. To make a showing of intent, 
Wang needs more. 

CONCLUSION 

For these reasons, defendants’ motion to dismiss is granted. The Clerk of Court is directed to 
terminate Dkt. 23 and close this case. 

SO ORDERED. 

Dated: January 13, 2025 
New York, New York  

 

 
ARUN SUBRAMANIAN 

United States District Judge 
 

 

Case 1:24-cv-03987-AS     Document 67     Filed 01/13/25     Page 14 of 14


	BACKGROUND
	LEGAL STANDARDS
	DISCUSSION
	I. Express Defamation
	II. Defamation by Implication

	CONCLUSION

