
UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
____________________________________ 
CONSORTIUM FOR INDEPENDENT  Docket No: 23-cv-07088  
JOURNALISM, INC., 

  Plaintiff, 

  v. 

THE UNITED STATES OF AMERICA; and 
 NEWSGUARD TECHNOLOGIES, INC., 

  Defendants.    AMENDED COMPLAINT 
____________________________________ 

 Plaintiff Consortium for Independent Journalism, Inc. (“Consortium News” or “CN”) by 

its attorney, Bruce I. Afran, as and for its Amended Complaint asserts as follows: 

PRELIMINARY STATEMENT 

 In direct violation of the First Amendment, the United States of America and NewsGuard 

Technologies, Inc. (“NewsGuard”) are engaged in a pattern and practice of labelling, 

stigmatizing and defaming American media organizations that oppose or dissent from American 

foreign and defense policy, particularly as to Russia and Ukraine.  

 This is accomplished by a contract between NewsGuard’s “Misinformation Fingerprints” 

program and the Department of Defense Cyber Command, an element of the Intelligence 

Community.  Under this agreement, media organizations that challenge or dispute U.S. foreign 

and defense policy as to Russia and Ukraine are reported to the government by NewsGuard and 

labelled as “anti-U.S.”, purveyors of Russian “misinformation” and propaganda, publishing 

“false content” and failing to meet journalistic standards.  NewsGuard’s contract with the 

government requires it “to find trustworthy sources”, a provision in violation of the First 

�1

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 1 of 52



Amendment that does not permit the government to vet or clear news sources for their reliability, 

“trustworthiness” or orthodoxy. 

 Consortium News and other news organizations have been stigmatized and defamed 

under the Cyber Command contract. NewsGuard’s warning labels issued under the 

“Misinformation Fingerprints” program amount to a government-funded advisory as to officially 

disfavored information, telling readers to “[p]roceed with caution….” when reading or viewing 

targeted news organization websites, including Consortium News. Such labels comprise a 

statement paid for and facilitated by the United States that such organizations are deemed 

unreliable as news sources. All such acts by NewsGuard, being in conjunction with the United 

States, are in violation of the First Amendment and have injured the First Amendment rights of 

Consortium News (and other targeted news organizations). 

 The United States and NewsGuard have declared commentaries or conclusions that 

challenge or dissent from U.S. government policies as to Russia, Ukraine and related subjects to 

be “disinformation”, “false content” and Russian propagandizing. NewsGuard’s so-called “brand 

safety” labels warn the reader or viewer that the targeted news organization “fails to maintain 

basic standards of accuracy and accountability”, fails to regularly correct errors, does not meet 

journalistic standards of responsibility and is “anti-U.S.”, assertions that arise because of the 

government and NewsGuard’s disagreement with the viewpoint and conclusions expressed by 

the targeted organization. In this manner, NewsGuard and the United States have not only 

violated the First Amendment but they have defamed Consortium News, casting it in a false light 

by impugning the patriotism and loyalty of CN and its many writers and contributors.  

�2

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 2 of 52



 A self-appointed media “safety” company, NewsGuard attaches automatically (and 

arbitrarily) its electronic “brand safety” or “nutrition” labels to all works of a targeted media 

organization that appear on a NewsGuard subscriber’s search engine and social media platforms, 

thereby defaming the entirety of a news organization’s output and slandering its reputation for 

integrity. In this way, the entire 20,000-plus archive of Consortium News, journalism published 

since CN's inception in 1995, has been targeted and defamed on NewsGuard’s ratings software, 

even though NewsGuard and the U.S. have disputed only six (6) articles out of tens of thousands 

published by CN.  NewsGuard also publishes periodic reports containing similar information and 

defamatory content and makes such reports available to the government and its subscribers. 

  There can be little doubt that NewsGuard’s actions in defaming and stigmatizing CN are 

performed in concert with the United States. NewsGuard has been in existence since 2018 but 

did not contact, target or label Consortium News until March 2022, after its contract with the 

U.S. Cyber Command came into force. NewsGuard has targeted CN articles concerning 1) the 

2014 Ukrainian coup, 2) the influence of neo-Nazism in Ukraine and 3) “overtly genocidal”  

policies of Ukraine, the same three topics that are the subject of NewsGuard’s “Misinformation 

Fingerprints” project that is under contract with the Cyber Command. Such actions, being 

financed by the United States, directly violate the First Amendment. 

 NewsGuard and the U.S. defame Consortium News by stating in the warning labels that 

Consortium News publishes “disinformation”, “misinformation”, “false content”, that the 

organization is “anti-U.S.” and the like.   In actuality, what NewsGuard and the U.S. claim to be 

“false content” and anti-American material are six (6) CN commentaries that challenge or 

dispute U.S. foreign and defense policies concerning Russia, Ukraine and Syria. Despite its 

�3

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 3 of 52



disagreement with the viewpoint expressed in six (6) articles, NewsGuard has flagged all of 

Consortium News’s 20,000-plus archive with the defamation and warnings.  NewsGuard 

targets media groups, including Consortium News, as part of a business plan demanding that 

news organizations retract or “correct” dissenting viewpoints under threat of a negative red flag 

and “brand safety” warning label or face the defamation and stigmatization of their entire 

organization and output. News and commentary are protected by the First Amendment and the 

U.S. and/or NewsGuard as the government’s proxy have no privilege to defame and stigmatize a 

news organization because they dispute its views or those of its writers on U.S. policy. 

 A targeted news organization may convert the red flag and the warning label to a favored 

rating, or avoid the warning label altogether, if it alters its viewpoint or that of its authors and 

retracts the statements with which NewGuard and the U.S. take issue. In so doing, NewsGuard, 

working jointly with the United States, works to achieve a form of censorship designed to 

compel the removal of viewpoints that challenge policies of the United States and its allies. 

Labelling commentaries as “false content”, “disinformation” or Russian propaganda, NewsGuard 

and the United States seek to silence or abridge debate and commentary.  

 NewsGuard’s targeting of dissenting military and intelligence views is an attempt to 

impose self-censorship within media organizations by external coercion. As a part of its work 

with the United States, NewsGuard’s actions violate the First Amendment, as described in Count 

I; see ¶¶ 136-157, infra. 

 In that the defamatory statements are directed to the integrity of news organizations that 

depend on a reputation for integrity and commitment to journalistic excellence, NewsGuard’s 

�4

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 4 of 52



actions as described in this Amended Complaint, and more particularly in Count II, see ¶¶ 

158-193, are defamatory per se.  

PARTIES, JURISDICTION AND VENUE 

1. Plaintiff is a non-profit corporation organized under the laws of  the State of 

Virginia that provides original news and commentary and articles by guest writers through 

its internet-based platform operating under the trade names Consortium News (CN) or CN 

Live!  Plaintiff edits and produces its news content in Virginia or Washington, D.C. or at 

other locations but has no offices in the State of New York.  

2. Defendant NewsGuard is a corporation organized under the laws of Delaware 

with its principal office and place of business in the Southern District of New York at 25 W. 

52nd Street, 15th Floor, New York, NY 10019.  

3. Defendant United States has contracted through the Department of Defense with 

NewsGuard to identify media organizations, domestic or foreign, that repeat, publish, or 

disseminate what the government and NewsGuard claim to be Russian government 

“narratives” and propaganda as to the Ukraine war and related matters; the United States is 

working jointly or in concert with NewsGuard (or has made NewsGuard its agent) to 

identify such entities and limit their dissemination of information or viewpoints; the United 

States has a close nexus with NewsGuard in this work or has significantly encouraged such 

acts by NewsGuard. 

4. As to Count I, jurisdiction is premised on 28 U.S.C. 1331 based on a federal 

question arising under the First and Fifth Amendments to the Constitution of the United 

States. To the extent necessary, and in the alternative, as to Count II jurisdiction is premised 

�5

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 5 of 52



on 28 U.S.C. 1332(a)(1) based on the diversity of citizenship of the plaintiff and NewsGuard 

and that the amount in controversy exceeds Seventy-five thousand dollars ($75,000).   

5. Venue is properly in the Southern District of New York based on the stipulation 

in the Misinformation Fingerprints contract that NewsGuard’s work under that agreement is 

to be performed in this district, see Exhibit J, hereto, and that NewsGuard’s principal place 

of business is in this District. 

FACTUAL BACKGROUND 

THE HISTORY AND BACKGROUND OF CONSORTIUM NEWS 

6. Consortium News (a/k/a “CN”) is an internet-based news, commentary and 

analysis provider dedicated to producing independent content or publishing guest content of 

an independent nature, frequently challenging U.S. governmental or foreign policy. 

7. Consortium News was founded in 1995 by the late Robert Parry, a highly 

respected journalist who was a former investigative reporter for the Associated Press 

and Newsweek. Parry won the George Polk Award for his work on the Iran-Contra affair that 

revealed the identity and role of Oliver North in fomenting a U.S. operation under President 

Ronald Reagan to fund the Contras, a Nicaraguan militia whose support by the U.S. was 

barred by Congress under what was known as the Boland amendment.  

8. In 2015, Parry was awarded the I.F. Stone Medal for Journalistic Independence 

by Harvard University and in 2017 the Martha Gellhorn Prize for Journalism.  

9. Parry began Consortium News after he found that significant and important 

stories were suppressed by his editors at commercial news organizations.  

�6

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 6 of 52



10. Parry sought to provide a publication for a consortium of journalists whose work, 

often critical of U.S. policy, was treated in a similar fashion by their editors.  

11. To achieve the objective of establishing an independent forum for journalism, 

Parry created the Consortium for Independent Journalism, a non-profit organization that 

publishes Consortium News and CN Live! 

12. Consortium News does not receive or accept funding from any government, 

corporation or advertiser but is funded by its readers and interested private donors. 

13. Consortium News’s current editor-in-chief, Joe Lauria, is a veteran journalist with 

decades of experience in major media organizations with his first professional appointment 

being a position with The New York Times in 1975.  In 1990 he began reporting on 

international affairs from the United Nations in New York for the Daily Mail and the Daily 

Telegraph in Britain, and later for The Boston Globe and The Wall Street Journal.  Lauria 

has also been an investigative reporter for the Sunday Times of London “Insight” team and 

has made numerous media appearances on the BBC World Service, CNN, the PBS 

NewsHour, C-Span and ABC’s Good Morning America.  

14. Lauria has received journalism awards from the Center for Public Integrity and 

the United Nations Correspondents Association and is co-author of a book, A Political 

Odyssey: The Rise of American Militarism and One Man's Fight to Stop It, with the late, 

former U.S. Senator Mike Gravel, who had been a member of the Consortium News board.  

15. Consortium News’s board members include journalist and filmmaker John Pilger, 

who was twice named as Britain’s journalist of the year and worked as a correspondent 

�7

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 7 of 52



for The Daily Mirror and as a columnist at The New Statesman; Pulitzer Prize winner 

Christopher Hedges; and other respected journalists, along with the late Daniel Ellsberg. 

16. Consortium News is today an organization of journalists, academics, freelance 

writers and former intelligence agency professionals who have worked at the highest and 

most respected levels of public life.  

17. CN‘s deputy editor Corinna Barnard is a former Wall Street Journal and Dow 

Jones Newswire editor. CN’s columnists include a former Asia editor for The International 

Herald Tribune; a professor of Middle East politics at the University of California; and have 

included two former Central Intelligence Agency officials, one of whom delivered Oval 

Office briefings to Presidents Ronald Reagan and George H.W. Bush; the other led the 

capture of al-Qaeda militant Abu Zubaydah. 

18. Consortium News also operates a webcast called CN Live!, whose executive 

producer, Cathy Vogan, is an award-winning film-maker and former lecturer at the 

University of Paris VIII, the European School of Visual Arts, Ecole du Frenois in Lille, and 

the Kunsthochschule in Cologne and has taught at tertiary institutions in Australia including 

the University of NSW, the Australian Film, Television and Radio School, the University of 

Western Sydney and Sydney Film School. She has also trained staff and consulted on behalf 

of Apple Australia at the Australian Broadcasting Corporation and other major networks 

around the country.  

CYBER COMMAND’S CONTRACT WITH NEWSGUARD 

19. In September 2021, the Department of Defense awarded NewsGuard a contract 

for its “Misinformation Fingerprints” program in the amount of $749,387 with a start date of 

�8

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 8 of 52



9/7/21 and an end date of 12/08/22; see Small Business Administration Grant (SBIR), 

Exhibit J annexed hereto. 

20. Under the “Misinformation Fingerprints” contract, NewsGuard is paid to identify 

media organizations that provide information or reportage concerning Ukraine and Russia 

that is contrary to the viewpoints of the U.S., its intelligence agencies and U.S. allies.  

NewsGuard’s labelling, stigmatizing, defaming and targeting of Consortium News in 

connection with articles on Russia and Ukraine, is within the scope of its contract with the 

United States and is performed as a part of that contract.   

21. NewsGuard has admitted that it is working for, and in conjunction with, the 

Cyber Command, an element of the U.S. Intelligence Community; Cyber Command is a 

constituent element of the U.S. Army Intelligence and Security Command (INSCOM).  1

22. NewsGuard’s admission that it is working with the Intelligence Community came 

about earlier this year in an email dated March 10, 2023 that was released to the media from 

NewsGuard’s co-founder Gordon Crovitz who acknowledged that NewsGuard is working 

directly with the Cyber Command and with U.S. and allied officials to identify media 

activity, what Crovitz called “false narratives” that contradict U.S. positions and that of its 

allies. Crovitz was explicit in admitting that NewsGuard is acting at the behest of the 

Intelligence Community as he stated, in pertinent part: 

 The “Intelligence Community” is a statutory designation of a federation of United States 1

intelligence offices recognized under 50 U.S.C. §3003(4) that includes “[t]he intelligence 
elements of the Army,…” Id. at §3003(4)(H). As a unit of INSCOM, an army intelligence 
agency, the Cyber Command is an element of the “Intelligence Community”, as defined by 
statute.

�9

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 9 of 52



“[A]s is public, our work for the Pentagon’s Cyber Command is focused on the 
identification and analysis of information operations targeting the US and its allies 
conducted by hostile governments, including Russia and China. Our analysts alert 
officials in the US and in other democracies, including Ukraine, about new false 
narratives targeting America and its allies, and we provide an understanding of how 
this disinformation spreads online. We are proud of our work countering Russian and 
Chinese disinformation on behalf of Western democracies.” 

See Email of Gordon Crovitz, March 10, 2023 to Matthew Taibbi, annexed as Exhibit 
K, annexed hereto. 

23. As Exhibit K shows, NewsGuard is not the independent “journalistic” 

organization it holds itself out to be in its communications with CN, other news 

organizations and the public. To the contrary, Crovitz acknowledged in the email that 

NewsGuard is closely associated with the U.S. intelligence and defense community.  

24. In the course of its contract with the Pentagon, NewsGuard is acting jointly or in 

concert with the United States to coerce news organizations to alter viewpoints as to Ukraine 

and Russia, imposing a form of censorship and repression of views that differ or dissent from 

policies of the United States and its allies.  2

NEWSGUARD CONCEALS ITS RELATIONSHIP WITH THE INTELLIGENCE 
COMMUNITY FROM TARGETED NEWS ORGANIZATIONS  

25. When it contacts targeted media organizations, NewsGuard claims falsely to be a 

news organization.  

 The close relationship between NewsGuard and the Intelligence Community can also be seen in 2

the fact that NewsGuard’s Board and Advisory Board include individuals who have served at the 
highest levels in the Intelligence Community including Tom Ridge (former Secretary of 
Homeland Security), General (Ret.) Michael Hayden (former Director of the CIA, former 
Director of the National Security Agency, former Principal Deputy Director of National 
Intelligence), Anders Fogh Rasmussen, former secretary general of NATO and Don Baer, former 
White House Communications Director (Clinton administration). Former Homeland Security 
Secretary Tom Ridge is also an investor in NewsGuard.

�10

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 10 of 52

https://pressgazette.co.uk/subject/ukraine/


26. This deception is accomplished by NewsGuard’s “reviewer” contacting the 

targeted organization by calling himself “a reporter with NewsGuard”, see Exhibit C, 

giving rise to the impression that NewsGuard is a journalistic endeavor when, at all relevant 

times, it was under contract to provide intelligence to the United States Cyber Command as 

to media organizations that spread Russian “misinformation”.  See Count I, infra.   

27. NewsGuard is functionally an intelligence proxy of the United States while 

claiming to be an independent journalistic organization. As such, NewsGuard does not 

express its own opinions as that of a normal news organization, but rather promotes views 

arrived at in conjunction with or at the behest and approval of the government. 

28. By falsely representing itself to be a journalistic endeavor, NewsGuard obtains 

both cooperation and information from targeted news organizations. 

29. Pretending to be a newspaper, NewsGuard induces targeted news organizations, 

including Consortium News, to provide information as to their practices, governance, 

viewpoints on Russia-related issues, donors and other information, without disclosing that it 

has a simultaneous contractual obligation to provide such information to the Cyber 

Command. 

30. In seeking information about targeted news organizations and in demanding 

retractions of challenged articles, NewsGuard does not disclose to the targeted media group 

that it is acting under a contract with a U.S. intelligence agency and did not make such 

disclosure to Consortium News. 

�11

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 11 of 52



NEWSGUARD’S COERCIVE AND DEFAMATORY PRACTICES 

31. NewsGuard is a private for profit corporation operating in New York and is in the 

business of providing what it self-declares to be “brand safety” validation services for its 

approximate forty thousand (40,000) subscribers who pay $4.95 monthly (or some similar 

fee as periodically increased) to receive “ratings” as to the “safety” of news and other 

content produced by organizations whose articles appear on computer searches. NewsGuard 

also provides services to institutional, governmental and other clients, including libraries and 

universities, who pay NewsGuard for subscription and reporting services.   

32. NewsGuard provides, among other services, what it calls “Nutrition Labels” for 

rating the “trust”, reliability and ethics of news organizations: 

Each site is rated using nine basic, apolitical criteria of journalistic practice. Based on 
the nine criteria, each site gets a trust score of 0-100 points and a detailed “Nutrition 
Label” review explaining who is behind the site, what kind of content it publishes, 
and why it received its rating — with specific examples of any trust issues our team 
found. 

     https://www.newsguardtech.com/solutions/newsguard/ (last downloaded August 7, 
     2023). 

33. NewsGuard states that it provides coverage in this manner for “all the news 

sources that account for 95% of online engagement.”  Id. 

34. NewsGuard has historically attached to a subscriber’s web search a red flag or 

shield that opens to a warning that viewers or readers should “Proceed with caution” because 

�12

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 12 of 52

https://www.newsguardtech.com/ratings/rating-process-criteria/
https://www.newsguardtech.com/solutions/newsguard/


a given news site 1) fails to meet journalistic standards, 2) fails to make corrections of false 

facts and 3) purveys false information, among other references.    3

35. Such labels are attached to the heading of any article on a NewsGuard 

subscriber’s screen for any search reporting a result from a targeted news provider.   

36. NewsGuard provides this same service on public, private and university library 

computers where the library has subscribed to NewsGuard’s service, as well as for corporate 

and governmental subscribers.  

37. NewsGuard arbitrarily and falsely attaches such ratings to the entire production 

of a news organization, even where NewsGuard has taken issue with only one or a small 

number of the organization’s productions. In this way, any article produced by a targeted 

news entity will have attached to it the NewsGuard warning label even if NewsGuard never 

read the tagged article or if NewsGuard had no dispute with the particular article.   

38. In other words, based on its disagreement with the content of a single article or a 

handful of articles concerning a limited subject, or even just a single sentence in an article, 

NewsGuard has put in motion a deliberate and intentional system by which an entire news 

organization’s output and production is tagged as “anti-U.S.”; as spreading false content, 

false claims and false information; failing to meet journalistic standards, along with other 

defamatory material. 

 NewsGuard recently shifted to a blue flag or symbol in place of the red flag. During the period 3

of the events described in this complaint, NewsGuard generally used the red flag symbol.  Upon 
information and belief, aside from the change in color no other change has occurred in 
NewsGuard’s publication, review, labelling or ratings methodology.

�13

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 13 of 52



39. NewsGuard issues periodic reports to its corporate and governmental subscribers 

containing similar information; for example, NewsGuard issues a report identifying so-

called “Russian propaganda” outlets through its “Misinformation Fingerprints” program that 

is the subject of its contract with the Department of Defense.  

40. NewsGuard has contracted with Microsoft that has attached the service as an 

option for Microsoft customers and NewsGuard has an agreement with the American 

Federation of Teachers to make available the NewsGuard software to educators and students. 

41. NewsGuard carries out its business by a coercive practice of having a “reporter” 

contact a targeted news organization, claiming it is “reviewing” the organization because of 

its “publication of false content” and demanding to know if the targeted organization will 

“correct” the offending material.  If the targeted news organization does not agree to 

withdraw or correct the material, NewsGuard goes forward with publication of its red flag 

and warning that readers should “proceed with caution”, that the organization fails to meet 

journalistic standards, fails to correct errors and publishes false information, along with 

similar references.   

42. At no time does NewsGuard disclose to the targeted news organization that it is 

operating under a contract with an element of the Intelligence Community. 

43. As to a news organization that has refused to yield to NewsGuard’s pressure, the 

published warning will consist of language, inter alia, as follows:  

“Proceed with caution: This website generally fails to maintain basic standards of 
accuracy and accountability.” See Exhibit A hereto. 

�14

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 14 of 52



44. News organizations that refuse to make the changes demanded by NewsGuard 

are labelled and tagged in their entire online production. 

45. News organizations are thus coerced by force into withdrawing or modifying 

their published material.  

46. This process is designed and intended to force targeted news organizations into 

withdrawing legitimate news and commentary. 

47. In the case of Russia-related information, NewsGuard acts as an agent of the 

United States to coerce news organizations into withdrawing commentary and news that 

challenges U.S. policies and that of its allies. 

DEFAMATION AS TO CONSORTIUM NEWS 

48. NewsGuard defamed plaintiff Consortium News on or about August 11, 2022 and 

on different dates thereafter by attaching to subscriber search results the red flag and 

warning described above. 

49.  The red flag is attached to all Consortium News url search results going back to 

1995 on subscriber search engines as per Exhibit A, a page from a Google search as to 

“Robert Parry Consortium News”.  See document appended to Exhibit A, hereto. 

50. When the subscriber moves their cursor over the red flag (changed in later 

versions to blue), a screen is produced by NewsGuard covering the subscriber’s search result 

with the defamatory material, as described below; see also Exhibit A, hereto. 

51. NewsGuard’s “Nutrition Label” overlays the search list where the Consortium 

News article appears and contains the following defamatory statements about Consortium 

News:  

�15

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 15 of 52



“A website that covers international politics from a left-wing, anti-U.S. perspective 
that has published false claims about the Ukraine-Russia war and other 
international conflicts”.   

See document appended to Exhibit A [emphasis added]. 

52. The NewsGuard “Nutrition Label” also defames Consortium News by telling 

NewsGuard subscribers:  

“Proceed with caution: This website fails to adhere to several basic journalistic 
standards”.  Id. 

53. The “Nutrition Label” enhances the defamatory material by placing a red “X” 

next to certain “credibility” items, as shown in Exhibit A; the red “X” is understood to 

mean, and is intended to mean, that Consortium News fails to meet such standards.  

54. As seen on Exhibit A, placement of the red “X” is a statement by NewsGuard 

that Consortium News does “repeatedly publish false content”, fails to “regularly correct[] or 

clarify[] errors” and fails to “[g]ather [] and present[] information responsibly”.  See 

“”Nutrition Label” re Consortium News, appended to Exhibit A. 

55. These are statements of fact that are false and defamatory per se or cast 

Consortium News in a false light. 

56. NewsGuard has attached such labelling and the defamatory content to any 

Consortium News article regardless of whether or not NewsGuard has read or reviewed the 

article or search item and in the absence of any claim by NewsGuard of any falsity or 

other defect in the particular article or search item.  

�16

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 16 of 52



57. NewsGuard has disputed content in only six (6) CN articles but attaches the 

defamatory material to each and every one of the twenty thousand articles and videos in 

CN’s archives that may appear on a subscriber’s search result.  

58. NewsGuard’s label, red flag and defamatory content are also attached to any full 

volume of Consortium News that appears on a search result, as shown by the annexed search 

on DuckDuckGo, see Exhibit A hereto, that shows the defamatory labeling as to the full 

volume of “Consortium News - Volume 27, Number 236”, irrespective of the content of any 

article.  

59. The entirety of CN’s production on a Twitter search is labelled in this same 

manner.  Exhibit A, hereto.  

60. Even when CN Editor-in-Chief Lauria’s name comes up on a search result 

identifying his professional association, the NewsGuard red warning label and mark appears. 

Exhibit A. 

61. NewsGuard’s warning appears on any and all subjects and articles published on 

Consortium News, even though NewsGuard had no complaints as to the contents of these 

articles as, for example: 1) a CN article reviewing a film probing the role of British foreign 

policy in the Manchester terror attack; 2) an article on “Lithium Power Politics” referring to 

the politics behind the extraction of a mineral used in cell phones and other devices; 3) an 

article on U.S. and Israeli attitudes towards the Iran nuclear deal.  See generally documents 

appended to Exhibit A. NewsGuard has raised no objections to the content of these 

articles, but still applies the defamatory material next to such articles as they appear on 

any search result.   

�17

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 17 of 52



62.  All Consortium News search results are given this defamatory treatment. 

63. The labelling is so all encompassing that even a Consortium News holiday 

greeting for Thanksgiving has been labelled with the defamatory material, as well as a 1995 

article on an old political issue, “The October Surprise”, which was one of the first articles 

CN ever published.  See Exhibit L, hereto.  

64. NewsGuard even applies the defamatory labelling to articles CN reprints from 

other news sources, even though NewsGuard has never objected to or applied its warning 

labels to the originally published versions. For example, when an article appears originally  

on Common Dreams, which receives a 100% rating from News Guard, an exact, word-for-

word version reprinted on CN receives the NewsGuard warning.  See Exhibit O, hereto 

(showing a “100%” rating for the Common Dreams article on the Ukraine war and a 

“47.5%” rating for the identical article when it is re-printed on Consortium News; both 

ratings open to a “Nutrition Label”, also attached, but the Consortium News label contains 

the defamatory material discussed in this Amended Complaint while the Common Dreams 

label contains no such material, for the very same article).  

65. This defamatory labeling of identical text re-printed from other sources 

demonstrates that NewsGuard and the U.S. are not targeting the content of a given article but 

are targeting specific news organizations, such as Consortium News,  that challenge or 

dissent from U.S. policies.  4

 The articles on Common Dreams and Consortium News appear on the following links and are 4

identical in their text.  See https://www.commondreams.org/opinion/ukraine-and-the-tunnel-at-
the-end-of-the-light; https://consortiumnews.com/2023/02/28/ukraine-the-tunnel-at-the-end-of-
the-light/. 

�18

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 18 of 52

https://www.commondreams.org/opinion/ukraine-and-the-tunnel-at-the-end-of-the-light
https://www.commondreams.org/opinion/ukraine-and-the-tunnel-at-the-end-of-the-light
https://consortiumnews.com/2023/02/28/ukraine-the-tunnel-at-the-end-of-the-light/
https://consortiumnews.com/2023/02/28/ukraine-the-tunnel-at-the-end-of-the-light/


66. NewsGuard applies the red flag, labelling and defamatory content to all 

Consortium News output going back to 1995 on any subject, automatically, and to any future 

CN publication, without review or any objection by NewsGuard to the particular article. 

67. Consortium News has approximately 20,000 published articles in its archive that 

appear on internet searches and all are subject to the defamatory tagging described above.   

68. It is a major part of CN’s business to have this archive available on the internet to 

any interested viewer or reader and the entirety of the archive is now subject to NewsGuard’s 

defamatory tagging and labelling. 

69. In this same way, NewsGuard is labelling all CN Live! webcast segments even 

though NewsGuard has never said it downloaded or accessed any segments from CN Live!, 

nor has NewsGuard informed CN of any concerns or issues it sees with any CN Live! 

segments.  

70. NewsGuard’s labelling of the entirety of CN’s production, when it has reviewed 

only six (6) articles, is arbitrary, capricious, wanton, malicious and without regard to the 

truth of the matters expressed. 

NEWSGUARD’S CLAIMS OF “FALSE CONTENT” AS TO THE SIX (6) ARTICLES 
PUBLISHED IN 2022 AND 2023 

  
71. NewsGuard first brought forward its claims that CN publishes “false content” on 

March 25, 2022 when NewsGuard’s employee Zachary Fishman informed CN that 

NewsGuard was reviewing CN about, among other matters, “its publication of false 

content”. See Email of Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, dated March 25, 

2022, annexed to Exhibit C, hereto [emphasis added].  

�19

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 19 of 52

mailto:info@consortiumnews.com


72. Fishman made the allegation that CN published “false content” before speaking 

with CN, before identifying the articles that were “false” and before giving CN any chance 

to respond.   

73. In an email by Fishman to CN Editor-in-Chief Joe Lauria dated March 28, 2022, 

Exhibit C, NewsGuard identified the five (5) articles for which it claims CN published 

“false content”; these are summarized below.  5

Defamation as to CN’s Commentary as to the 2014 Coup in Ukraine 

74. In the Fishman email, NewsGuard identifies as a “false” fact the following 

statement (in bold type below) from the February 2022 CN article “Ukraine: Guides to 

Reflection”:  

“Hence, the inflation of Russian behavior in Ukraine (where Washington organized 
a coup against a democratically elected government because we disliked its 
political complexion) and Syria (where Russia’s intervention is at the request of the 
established government while the U.S. commitment to occupying parts of it has no 
legal basis).”  

Exhibit C, Email of Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, March 28, 
2022 [bold type is in NewsGuard’s original email].  6

 After CN’s Complaint was filed (ECF 3), NewsGuard emailed CN on August 18, 2023 as to a 5

sixth article, “Ukraine Timeline Tells the Story”. That article disputed the 2016 allegations that 
Russia acted to advance the Trump campaign and was published by CN on June 30, 2023. 
NewsGuard did not explain why it chose the week after CN filed its court action to object to an 
article published six weeks earlier concerning issues from nearly seven years ago. Based on the 
prior defamation, CN did not respond and NewsGuard issued a new defamatory label as to CN’s 
2023 article, again defaming CN or casting it in a false light. See ¶¶ 118-135, infra. 

 The Consortium News article that Fishman identified can be found at Exhibit D, Article, 6

“Ukraine: Guides to Reflection”, Consortium News, February 1, 2022; https://
consortiumnews.com/2022/02/01/ukraine-guides-to-reflection/ (last downloaded August 7, 
2023). 

�20

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 20 of 52

https://consortiumnews.com/2022/02/01/ukraine-guides-to-reflection/
https://consortiumnews.com/2022/02/01/ukraine-guides-to-reflection/
mailto:info@consortiumnews.com


75. Based on the single statement that “Washington organized a coup…”, 

NewsGuard issued a red flag and label against the entire Consortium News organization 

claiming it is “anti-U.S.” and publishes “false content”, along with the other defamatory 

statements described above. 

76. NewsGuard’s statements are defamatory; Consortium News has published no 

“false content”, did not fail to correct errors and did not fail to meet proper journalistic 

standards but published a commentary reflecting a widely held view of the U.S. role in 

the 2014 coup in Ukraine. 

77. For example, to avoid the red flag and label, CN Editor Lauria pointed out to 

NewsGuard that CN’s commentary was supported by the BBC’s report of a leaked 2014 

telephone call between U.S. Assistant Secretary of State Victoria Nuland and U.S. Ukraine 

Ambassador Geoffrey Pyatt, in which the two engaged a discussion in detail about the role 

the U.S. was playing in creating and designing a government to replace the elected 

Ukrainian government including: 1) who will make up the new Ukraine government weeks 

before then President Viktor Yanukovych was overthrown; 2) that the U.S. would be 

“midwifing” a new government; 3) the role that Vice President Joe Biden would play in 

creating the new government; and 4) that the U.S. was setting up meetings with Ukrainian 

politicians to facilitate the new government. BBC wrote of the leaked call:  

“[T]his transcript suggests that the US has very clear ideas about what the outcome 
should be and is striving to achieve these goals.”   

 Exhibit E, Article, “Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt”, BBC News, 

 February 7, 2014; https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957, (last 

 downloaded August 8, 2023).   

�21

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 21 of 52

https://www.youtube.com/watch?v=WV9J6sxCs5k
https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957


78. Like Consortium News, The Guardian reported that the U.S. “organized” the 

Ukraine coup, going even further than Consortium News, calling the 2014 revolution "a 

U.S.-selected” “unconstitutional takeover” and the “imposition” of a new government to 

replace a democratically-elected government: 

When the Ukrainian president was replaced by a US-selected administration, in an 
entirely unconstitutional takeover, politicians such as William Hague brazenly 
misled parliament about the legality of what had taken place: the imposition of a pro-
western government on Russia's most neuralgic and politically divided neighbour. 

See Exhibit Q, Seumas Milne, “It’s not Russia that's pushed Ukraine to the brink of 
war”, The Guardian, 30 Apr 2014 [emphasis added].  

79. In this same vein, Progressive.org published a commentary on February 1, 2022 

(only a few weeks before the Consortium News article), in which Progressive described the 

the U.S. role in “managing” the coup, that the U.S. “backed” the 2014 coup and “hand-

picked” the new government.  Specifically, Progressive stated that it was a  

—  “U.S.-backed coup” 

—  that “[t]he U.S. role in managing the coup was exposed by a leaked 2014 audio 
recording of… Victoria Nuland and U.S. Ambassador Geoffrey Pyatt working on 
their plans, which included sidelining the European Union and shoehorning in 
U.S. protege Arseniy Yatsenyuk as prime minister…” 

  
—   that the new government was comprised of “Nuland’s hand-picked puppets…”  

See Exhibit R, progressive.org, Nicolas J S Davies, Medea Benjamin, “The United 
States Is Reaping What It Sowed in Ukraine”, February 1, 2022 [emphasis added].   

80. The Christian Science Monitor also published a commentary that the Nuland tape 

demonstrated that the U.S. was actively “molding” the change in government, as the 

newspaper stated: “This was not a conversation analyzing unfolding events and how to 

respond to what comes next. This was about molding a situation according to US 

�22

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 22 of 52

http://www.huffingtonpost.co.uk/david-morrison/ukraine-willliam-hague_b_4933177.html
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201314/cmhansrd/cm140304/debtext/140304-0001.htm
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201314/cmhansrd/cm140304/debtext/140304-0001.htm
https://www.youtube.com/watch?v=MSxaa-67yGM
https://www.youtube.com/watch?v=MSxaa-67yGM
https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957
http://progressive.org


interests.”  See Exhibit T, Christian Science Monitor, Dan Murphy, “Amid US-Russia 

tussle over Ukraine, a leaked tape of Victoria Nuland”, February 6, 2014 [emphasis added]. 

81. Other writers have shared the view that the U.S. played an integral role in the 

2014 coup.  For example, Catholic University of America’s “Center for the Study of 

Statesmanship” in an article headed “The American Mess in the Ukraine”, see Exhibit S, 

stated that the U.S. “backed” and “orchestrated” the coup: 

In early 2014, civil war broke out in the Donbass after a US-backed coup d’état had 
ousted the Russian-leaning government in Kiev. The coup was clearly orchestrated 
by Nuland, who was then assistant secretary of state for European affairs; she 
probably had the CIA’s assistance. 

See Exhibit S, William S. Smith, “The American Mess in the Ukraine”, Center for the 
Study of Statesmanship [emphasis added]. 

82. As shown by the BBC, The Guardian, Progressive.org and Christian Science 

Monitor articles, and others that have been published, CN’s commentary that the U.S. had 

“organized” a coup is derived from a reasonable interpretation of known facts and of recent 

history, a viewpoint shared by other reputable news organizations, and should not have been 

defamed by NewsGuard as the publication of “false content”, misinformation, failure to 

correct errors, failure to meet journalistic standards and the rest of the defamatory material 

in NewsGuard’s red flag and “Nutrition Label”, as set forth in Exhibit A.    7

 In his email, Fishman stated his view that, “The U.S. supported the Maidan revolution…in 7

2014…” See Fishman email to CN, March 28, 2022, Exhibit C [emphasis added]. Simply 
because NewsGuard believes the U.S. “supported [a] revolution”, rather than “organized” a coup 
as CN and other commentators believe, does not give NewsGuard the right to defame 
Consortium News by declaring that it publishes “false content”and the other defamatory 
statements.

�23

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 23 of 52



83. Accordingly, the red flag, “Nutrition Label” and associated text annexed as 

Exhibit A published by NewsGuard stating that Consortium News publishes “false” facts 

and misinformation, that CN fails to correct errors, that CN does not meet journalistic 

standards or that it fails to gather information responsibly, is defamatory; in addition, such 

conduct violated CN’ First Amendment rights in that it is undertaken jointly or in concert 

with the United States or is paid for or significantly encouraged by the U.S. to punish or 

discourage speech that is contrary to U.S. policy positions. 

Defamation as to CN’s Commentary as to “Overtly Genocidal Policies” in Ukraine 

84. In NewsGuard’s March 28, 2022 email, Fishman stated that CN published “false 

or misleading claims” in a March 2022 article entitled “A Proposed Solution to the Ukraine 

War”.  To support such claim, NewsGuard quotes the following passage from the CN 

commentary:  

“The government of Ukraine has denied human rights and political self-determination 
to the peoples of the Donbass. Some 13,000 people have died during the eight years 
since the 2014 coup, according to the United Nations. The Ukrainian government 
has overtly genocidal policies toward Russian minorities.”  

     See Email of Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, dated March 28, 
     2022 [bold type is in NewsGuard’s original email]; Exhibit C, hereto. 

85. NewsGuard has declared that the reference to “overtly genocidal policies” of the 

Ukrainian government is “false content” because of NewsGuard’s belief that three agencies 

— the International Criminal Court (ICC), the UN High Commissioner for Human Rights 

and the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) — “have found no 

evidence of a genocide in Donbas”.  Email of Fishman to info@consortiumnews.com, 

March 28, 2022; Exhibit C.   

�24

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 24 of 52

mailto:info@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com


86. Here, again, NewGuard has defamed CN in that Consortium News has published 

no “false content”, did not fail to correct errors and did not fail to meet proper journalistic 

standards but, rather, published a commentary reflecting an analysis shared by reputable 

writers and organizations concerning ethnically-directed violence in Ukraine. 

87. Even Fishman acknowledged in his March 28, 2023 email that the ICC “found 

that the acts of violence allegedly committed by the Ukrainian authorities in 2013 and 2014 

could constitute an ‘attack directed against a civilian population,’”, in other words, 

“genocidal policies”, just as CN’s writer reported; see Fishman email, March 28, 2022, 

annexed as Exhibit C hereto [emphasis added].  

88. Along these same lines, Article II of the 1951 Genocide Convention, defines 

genocide in a manner similar to that conceded by Fishman in his email, i.e., the intentional 

targeted killing of “a civilian population”.  In this respect, the Convention defines genocide, 

in pertinent part, as follows: 

“…genocide means any of the following acts committed with intent to destroy, in 
whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:  

(a)  Killing members of the group; 

(b)  Causing serious bodily or mental harm to members of the group;”  

       See Convention, Entry into force, 12 January 1951 [emphasis added]. 

89. A respected authority, the late Prof. Stephen Cohen, has concluded that fascist 

attacks on “gays, Jews, elderly ethnic Russians, and other ‘impure’ citizens are widespread 

throughout Kyiv-ruled Ukraine…”, conduct that supports the viewpoint of “overtly 

genocidal policies” expressed in the CN article and that reasonably fits within the 1951 

Convention’s definition of “genocide”. See ¶100, infra, citing Stephen Cohen, “America’s 

�25

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 25 of 52



Collusion With Neo-Nazis”, The Nation, May 2, 2018; see also “John Pilger: War in Europe 

& the Rise of Raw Propaganda”, February 17, 2022;  https://consortiumnews.com/

2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/ (last downloaded August 7, 2023); 

Exhibit F, hereto. 

90. Therefore, CN’s commentary as to “overtly genocidal policies” is a well-

reasoned conclusion, shared by others including the well-respected Prof. Cohen, and CN 

should not have been defamed by NewsGuard as publishing “false content” or “false” facts, 

along with the other defamatory material in NewsGuard’s “Nutrition Label” and red flag 

warnings.  

91. Accordingly, the red flag, “Nutrition Label” and associated text annexed as 

Exhibit A published by NewsGuard stating that Consortium News publishes “false” facts 

and misinformation, that CN fails to correct errors, that CN does not meet journalistic 

standards or that it fails to gather information responsibly, is defamatory; in addition, such 

conduct violated CN’s First Amendment rights in that it is undertaken jointly or in concert 

with the United States, or is paid for or significantly encouraged by the U.S., to punish or 

discourage speech that is contrary to U.S. policy positions.

Defamation as to CN’s Report that Ukraine’s Government was “Infested” by Nazis

92. In the Fishman email, NewsGuard pointed to a third CN commentary published 

in March 2022 discussing the Ukraine-Russia war, headed “PATRICK LAWRENCE: 

Imperial Infantilism”, particularly a sentence in this article stating that “… NATO is now 

arming a Nazi-infested regime…”  See Exhibit C, Email of Zachary Fishman to 

info@consortiumnews.com, dated March 28, 2022 [emphasis in NewsGuard original email].   

�26

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 26 of 52

https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/
https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/
https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/
mailto:info@consortiumnews.com


93. NewsGuard also took issue with another CN commentary in February 2022 by 

writer John Pilger that stated that the “coup regime, infested with neo-Nazis, launched a 

campaign of terror against Russian-speaking Donbass, which accounts for a third of 

Ukraine’s population.” Exhibit C, Email of Fishman to info@consortiumnews.com, March 

28, 2022 [emphasis in NewsGuard original email]; see also “Pilger: War in Europe & the 

Rise of Raw Propaganda”, Consortium News, February 17, 2022, Exhibit F. 

94. Here again, the two CN articles merely represent a viewpoint as to the presence 

and influence of neo-Nazis in Ukraine, and should not have been defamed as “false 

contents”, failure to meet journalistic standards and the like by NewsGuard.

95. Even the Fishman email concedes that “Radical far-right groups in Ukraine do 

represent a 'threat to the democratic development of Ukraine,’ according to a 2018 

Freedom House report.”  See Email of Fishman to info@consortiumnews.com, March 28, 

2022; Exhibit C, hereto [emphasis added].  

96.   Despite making this concession, NewsGuard persists in claiming that CN’s 

commentary that the regime is “infested with neo-Nazis” is a “false” fact because the radical 

far right has only a small percentage of the vote and “no plausible path to power”.  Id.   

97.  In fact, the Freedom House report states bluntly that “right-wing nationalism and 

extremism in modern-day Ukraine poses a threat to the democratic development of society” 

that it is no longer marginalized and that "the far right has managed to achieve a certain 

degree of success by “riding” the patriotic wave. Nationalist-radical symbolism and rhetoric 

in the public sphere has become legitimized”, among other statements.   See https://

�27

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 27 of 52

mailto:info@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com
https://freedomhouse.org/report/analytical-brief/2018/far-right-extremism-threat-ukrainian-democracy


freedomhouse.org/report/analytical-brief/2018/far-right-extremism-threat-ukrainian-

democracy [emphasis added]. 

98.   Obviously, CN’s writers’ views as to the influence of neo-Nazis in Ukraine is 

not a basis for NewsGuard defaming Consortium News as the purveyor of “false content” 

since CN’s writers’ conclusions as to the power of the far-right in Ukraine’s government are  

a matter of interpretation and inference and that is shared by other reputable news 

organizations and writers, including Freedom House.   

99.   For example, the Atlantic Council in 2018 agreed that the presence of neo-Nazis 

in Ukraine does pose a significant threat to democracy even if they do not garner many 

votes, calling the low voting turnout for neo-Nazis in Ukraine a “red herring”:  

“It’s not extremists’ electoral prospects that should concern Ukraine’s friends, but   
rather the state’s unwillingness or inability to confront violent groups and end their 
impunity.”   

See Exhibit G, “Ukraine’s Got a Real Problem with Far-Right Violence (And No, RT 
Didn’t Write This Headline)”, Atlantic Council, June 20, 2018; https://
www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-
right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/ (last downloaded August 10, 
2023)[emphasis added].   

100.  In fact, the Pilger article published by CN describes fascist activity by Ukraine’s 

neo-Nazis including beatings and assaults on gays, Jews and elderly Russians by “neo-

fascists” and quotes the late Professor Cohen about the similarities between the World War 

II-era Ukrainian Nazis and the more recent wave of “neo-fascist” assaults in Ukraine: 

“The pogrom-like burning to death of ethnic Russians and others in Odessa 
reawakened memories of Nazi extermination squads in Ukraine during World War II. 
[Today] storm-like assaults on gays, Jews, elderly ethnic Russians, and other ‘impure’ 
citizens are widespread throughout Kyiv-ruled Ukraine, along with torchlight 

�28

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 28 of 52

https://freedomhouse.org/report/analytical-brief/2018/far-right-extremism-threat-ukrainian-democracy
https://freedomhouse.org/report/analytical-brief/2018/far-right-extremism-threat-ukrainian-democracy
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/


marches reminiscent of those that eventually inflamed Germany in the late 1920s and 
1930s … 

“The police and official legal authorities do virtually nothing to prevent these neo-
fascist acts or to prosecute them. On the contrary, Kyiv has officially encouraged 
them by systematically rehabilitating and even memorializing Ukrainian collaborators 
with Nazi German extermination pogroms, renaming streets in their honor, building 
monuments to them, rewriting history to glorify them, and more.” 

      See John Pilger: War in Europe & the Rise of Raw Propaganda, February 17, 2022;   
      https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/  
      (last downloaded August 7, 2023); Exhibit F, hereto.  

101.  Among other published articles, Reuters in 2018 reported on “the virulent far-

right extremism that has been poisoning Ukrainian politics and public life…” and noting 

“far-right vigilantes who are willing to use intimidation and even violence to advance their 

agendas, and who often do so with the tacit approval of law enforcement agencies.”  See 

Reuters, Josh Cohen, “Commentary: Ukraine’s neo-Nazi problem”, March 19, 2018. This is 

certainly a commentary similar to CN’s as to the reach and influence of neo-Nazi’s in 

Ukraine and their impunity.  See https://www.reuters.com/article/us-cohen-ukraine-

commentary/commentary-ukraines-neo-nazi-problem-idUSKBN1GV2TY [emphasis added]. 

102.  Even the U.S. Congress has recognized the dire threat posed by Ukraine’s neo-

Nazis.  In 2018, Congress adopted a spending bill that banned all aid to the Azov Battalion 

because this Ukrainian militia group was known for attracting neo-Nazis and was integrated 

into the Ukrainian armed forces. See “Congress bans arms to Ukraine militia linked to neo-

Nazis”, The Hill, March 27, 2018; https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-

arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/ (last downloaded August 9, 

2023). 

�29

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 29 of 52

https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/
https://www.reuters.com/article/us-cohen-ukraine-commentary/commentary-ukraines-neo-nazi-problem-idUSKBN1GV2TY
https://www.reuters.com/article/us-cohen-ukraine-commentary/commentary-ukraines-neo-nazi-problem-idUSKBN1GV2TY
https://www.reuters.com/article/us-cohen-ukraine-commentary/commentary-ukraines-neo-nazi-problem-idUSKBN1GV2TY
https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/
https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/
https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/


103.  In March 2022, at the same time as the Consortium News articles, Cable News 

Network (CNN) reported that the Azov Battalion was a significant Nazi presence in Ukraine, 

had been integrated into Ukraine’s military structure and was a key element of its defense 

against Russia.  See CNN, “A far-right battalion has a key role in Ukraine’s resistance. Its 

neo-Nazi history has been exploited by Putin”, March 30, 2022; https://www.cnn.com/

2022/03/29/europe/ukraine-azov-movement-far-right-intl-cmd/index.html; (last downloaded 

August 9, 2023). 

104.  Other news outlets (such as the BBC and NBC) have reported on the infiltration 

of neo-Nazis into Ukrainian society and government (NBC reported that the neo-Nazi 

Svoboda party in 2014 received nearly one-quarter of the seats in the cabinet; see e.g. 

https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/analysis-u-s-cozies-kiev-government-

including-far-right-n66061); such reports are too numerous to cite in this complaint.

105.  In other words, reasonable people (and news organizations) have reached a 

divergent set of views as to the widespread influence of neo-Nazis in Ukraine and CN should 

not have been defamed by NewsGuard as spreading “disinformation", “misinformation”, 

“false content”, failing to meet journalistic standards or being “anti-U.S.” for expressing 

such viewpoint, as NewsGuard has done in its “Nutrition Label” and red flag warnings.8

106.  Accordingly, the red flag, “Nutrition Label” and associated text annexed as 

Exhibit A published by NewsGuard stating that Consortium News publishes “false” facts 

 Further demonstrating the reasonableness of the statement in the CN article that neo-Nazis have 8

“infested” Ukraine’s government, leading Greek political figures, including two former prime 
ministers, decried Ukrainian President Zelensky bringing an Azov member to address the Greek 
parliament on April 7, 2022, calling it “a big mistake,” “a provocation,” “a day of historical 
shame,” and that “Nazis cannot be allowed to speak in Parliament.”  See e.g. https://
www.euractiv.com/section/europe-s-east/news/zelenskyy-speech-at-greek-parliament-
overshadowed-by-azov-video/.

�30

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 30 of 52

https://www.cnn
https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/analysis-u-s-cozies-kiev-government-including-far-right-n66061
https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/analysis-u-s-cozies-kiev-government-including-far-right-n66061
https://www.euractiv.com/section/europe-s-east/news/zelenskyy-speech-at-greek-parliament-overshadowed-by-azov-video/
https://www.euractiv.com/section/europe-s-east/news/zelenskyy-speech-at-greek-parliament-overshadowed-by-azov-video/
https://www.euractiv.com/section/europe-s-east/news/zelenskyy-speech-at-greek-parliament-overshadowed-by-azov-video/


and misinformation, that CN fails to correct errors, that CN does not meet journalistic 

standards or that it fails to gather information responsibly, is defamatory; in addition, such 

conduct violated CN’s First Amendment rights in that it is undertaken jointly or in concert 

with the United States, or is paid for or significantly encouraged by the U.S., to punish or 

discourage speech that is contrary to U.S. policy positions. 

Defamation as to CN’s Article As To The 2018 Bombing In Douma, Syria 

107.  In the Fishman email, NewsGuard also claimed that CN published “false 

content” or misleading information in a March 2022 article entitled “Caitlin Johnstone: 

International Law Becomes Meaningless When Applied Only to US Enemies”  in which the 9

writer Johnstone stated that  

“The OPCW is now subject to the dictates of the U.S. government, as evidenced by 
the organisation’s coverup of a 2018 false flag incident in Syria which resulted in 
airstrikes by the U.S., UK and France during Bolton’s tenure as a senior Trump 
advisor.”  10

Exhibit C, Email of Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, March 28, 
2022 [bold type is in NewsGuard’s original email]. 

108.  NewsGuard stated that the CN article, particularly the text that NewsGuard  

placed in bold, is “false content” because there was no evidence that this was  

 “a ‘false flag incident,’ or that the OPCW was deliberately covering up such an  
  incident, let alone that such a cover-up was dictated by the U.S. government.”  

  See Email of Fishman to info@consortiumnews.com, March 28, 2022; Exhibit C, 
  hereto.   

 See https://consortiumnews.com/2022/03/17/caitlin-johnstone-international-law-becomes-9

meaningless-when-applied-only-to-us-enemies/ (last downloaded August 10, 2023); Exhibit I, 
hereto.

 OPCW refers to the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons.10

�31

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 31 of 52

https://consortiumnews.com/2022/03/17/caitlin-johnstone-international-law-becomes-meaningless-when-applied-only-to-us-enemies/
https://consortiumnews.com/2022/03/17/caitlin-johnstone-international-law-becomes-meaningless-when-applied-only-to-us-enemies/
mailto:info@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com


109.  Here, again, NewsGuard defames CN as publishing “false content” (along with 

the other defamatory statements) yet other media organizations have also expressed the view 

that OPCW had been engaged in a “cover-up”, just as the re-published article on CN stated.  

In fact, Consortium News simply published a commentary reflecting an analysis shared by 

reputable writers and organizations concerning a “coverup” or “whitewash” by the U.S. and 

OCSW as to the basis for the Douma bombing. 

110.  For example, NewsGuard admits in the Fishman email that the CN article was 

“linked” to an article in The Nation whose headline said that OPCW had been covering up 

the true facts, just as CN reported.  The Nation stated: “The American media is ignoring 

leaks from the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons that suggest a 

whitewash [referring to the Douma bombing]”.  https://www.thenation.com/article/world/

opcw-leaks-syria/ (downloaded last on August 7, 2023) [emphasis added].  

111.  As did CN, The Nation also stated that the U.S. had acted to “cover…up” the 

“false grounds” offered to support the bombing, referring to  

“a series of leaked documents from [OPCW] raise the possibility that the Trump 
administration bombed Syria on false grounds and pressured officials at the 
world’s top chemical weapons watchdog to cover it up.”    

“Two OPCW officials, highly regarded scientists with more than 25 years of 
combined experience at the organization, challenged the whitewash from inside. Yet 
unlike many whistle-blowers of the Trump era, they have found no champion, or even 
an audience, within establishment circles in the United States.” Id. [emphasis added]. 

See Exhibit H, Article, “Did Trump Bomb Syria on False Grounds?”, The Nation, 
July 24, 2020; https://www.thenation.com/article/world/opcw-leaks-syria/ 
(downloaded last on August 7, 2023) [emphasis added].  

112.  In this same vein, The Nation reported that the alleged Syrian attack on Douma 

was staged, i.e., that deleted sections from OPCW’s final report indicated that a cylinder 

�32

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 32 of 52

https://www.thenation.com/article/world/opcw-leaks-syria/
https://www.thenation.com/article/world/opcw-leaks-syria/
https://www.thenation.com/article/world/opcw-leaks-syria/


allegedly containing chlorine was likely staged to make it look like it was fired from Syrian 

aircraft; based on that falsified “evidence,” The Nation reported the U.S. carried out air 

strikes against Syria.  

113.  While the exact term “false flag” is not found in The Nation article or in the 

leaked OPCW documents, the events as described by The Nation are indeed an attempt to 

plant evidence to falsely blame Syria — the exact definition of a “false flag” event, as 

Consortium News reported. Also described in The Nation report is U.S. pressure to delete 

this information from the final OPCW report, all of which can certainly be reasonably 

described as a “coverup”, as CN’s commentary stated.   

114.  Thus, The Nation employs the same language of “coverup” and “whitewash”  as 

to OCSW and Douma as used by Consortium News, yet The Nation has not been defamed 

by NewsGuard.

115.  As this analysis shows, NewsGuard defamed Consortium News by labelling its 

report of a “cover-up” by OPCW of the Douma bombing as a “false” fact or “false content” 

and a failure to adhere to journalistic standards when the matter arises out of a reasonable 

inference drawn from the known facts, a viewpoint shared by other reputable news 

organizations, including The Nation that reported (based on documents disclosed by 

Wikileaks and cited by other news groups) a “Whitewash” by OPCW of the falsified basis 

for the Douma bombing, precisely what CN reported.  See generally Exhibit H, hereto.  11

 See also https://wikileaks.org/opcw-douma/ (last downloaded August 22, 2023).11

�33

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 33 of 52

https://wikileaks.org/opcw-douma/


116.  As noted earlier, even though The Nation was even more aggressive in 

describing the OPCW report as a “coverup” and “whitewash”, NewsGuard has not labelled, 

targeted or defamed The Nation. 

117.  Accordingly, the red flag, “Nutrition Label” and associated text annexed as 

Exhibit A published by NewsGuard stating that Consortium News publishes “false” facts 

and misinformation, that CN fails to correct errors, that  does not meet journalistic standards 

or that it fails to gather information responsibly, is defamatory; in addition, such conduct 

violated CN’s First Amendment rights in that it is undertaken jointly or in concert with the 

United States, or is paid for or significantly encouraged by the U.S., to punish or discourage 

speech that is contrary to U.S. policy positions.

Additional Defamation after the Filing of the Original Complaint in this Matter

118.  Just six days after CN filed its original complaint in this Court (ECF No. 3), and 

after a year of no further contact, Fishman again contacted Consortium News on August 17, 

2023 and demanded a statement from CN as to whether “you stand by your article's claim 

about Russia and election interference?”  See Email, Fishman to CN, August 17, 2023, 

Exhibit M hereto.  

119.  This latest demand was again made in connection with a single sentence from a 

long CN article analyzing U.S. relations with Ukraine and Russia over a 25-year period.  See 

Exhibit P, CN Article, “Ukraine Timeline Tells the Story; https://consortiumnews.com/

2023/06/30/ukraine-timeline-tells-the-story/.  

120.  NewsGuard claimed the following sentence by CN’s columnist was false, 

namely that in 2016,

�34

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 34 of 52

https://consortiumnews.com/2023/06/30/ukraine-timeline-tells-the-story/
https://consortiumnews.com/2023/06/30/ukraine-timeline-tells-the-story/


 “The hoax known as Russiagate grips the Democratic Party and its allied media in 
the United States, in which it is falsely alleged that Russia interfered in the 2016 U.S. 
presidential election to get Donald Trump elected.” 

See Fishman email, August 17, 2023, Exhibit M hereto.

121.  NewsGuard cherry-picked this single sentence from a long and complex article 

of approximately 180 lines of type as a pretext for raising yet another claim of “false 

content” against CN, this time coming just days after CN filed its defamation complaint 

against NewsGuard. 

122.  NewsGuard demanded that CN explain if it continues to stand by such sentence 

when the “US Intelligence Community”, the Senate Intelligence Committee and Robert 

Mueller all concluded that Russia attempted to influence the 2016 election. See Exhibit M.

123.  Having been earlier defamed by NewsGuard, CN declined to respond to 

Fishman’s latest demand and NewsGuard published an additional warning and “Nutrition 

Label” containing defamatory language similar to that used in connection with the earlier 

articles recited above.  See Nutrition Label, Exhibit N, hereto.

124.  Here again, NewsGuard defamed CN by claiming that it publishes “false” facts, 

“false content” and the like; see Exhibit N, whereas the single sentence in the CN article that 

Russiagate was a “hoax” is a statement of viewpoint consistent with the views of respected 

individuals and news organizations who have also disputed the argument that Russia 

“interfered to get Donald Trump elected”, the essence of the “Russiagate” claims. 

125.  For example, a New York University study released this year concludes that any 

Russian attempts at influence had no measurable impact on voter choice in the 2016 

election. See Eady, G., Paskhalis, T., Zilinsky, J. et al. “Exposure to the Russian Internet 

Research Agency foreign influence campaign on Twitter in the 2016 US election and its 

�35

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 35 of 52



relationship to attitudes and voting behavior.” Nat Commun 14, 62 (2023); https://doi.org/

10.1038/s41467-022-35576-9.  

126.  Moreover, Special Counsel Robert Mueller found no basis to suggest any 

collusion between the Trump campaign and Russia; in fact, no evidence has ever been 

documented that American voters were influenced by any information published by Russia 

or its agents.

127.  As is now well-known, much of the “intelligence” on which the Russia 

influence claims are based came from the Steele dossier, created by Christopher Steele, a 

former MI6 officer, that has been largely discredited in that it is almost entirely 

uncorroborated and was paid for by the Hillary Clinton campaign; in fact, last year the 

Clinton campaign paid a $113,000 fine to the Federal Election Commission because it 

concealed from the FEC that it used its own law firm to pay Fusion GPS to conduct the 

research that became the Steele dossier — the Clinton campaign falsely reported the money 

as “legal fees”.  See e.g. Associated Press, “DNC, Clinton Campaign Agree to Settle Steele 

Dossier Funding Fine”, March 31, 2022; https://apnews.com/article/russia-ukraine-2022-

midterm-elections-business-elections-presidential-

elections-5468774d18e8c46f81b55e9260b13e93 (last downloaded September 9, 2023). 

128.  Specifically, the Associated Press reported that the Steele dossier has been 

“discredited”, much of its “core” elements are uncorroborated rumor and a lawyer from the 

Clinton campaign lied about information contained in the dossier:

The Steele dossier was a report compiled by former British spy Christopher Steele 
and financed by Democrats that included salacious allegations about Trump’s conduct 
in Russia and allegations about ties between the Trump campaign and Russia. 

�36

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 36 of 52

https://doi.org/10.1038/s41467-022-35576-9
https://doi.org/10.1038/s41467-022-35576-9
https://apnews.com/article/russia-ukraine-2022-midterm-elections-business-elections-presidential-elections-5468774d18e8c46f81b55e9260b13e93
https://apnews.com/article/russia-ukraine-2022-midterm-elections-business-elections-presidential-elections-5468774d18e8c46f81b55e9260b13e93
https://apnews.com/article/russia-ukraine-2022-midterm-elections-business-elections-presidential-elections-5468774d18e8c46f81b55e9260b13e93
https://apnews.com/article/russia-ukraine-2022-midterm-elections-business-elections-presidential-elections-5468774d18e8c46f81b55e9260b13e93


Documents have shown the FBI invested significant resources attempting to 
corroborate the dossier and relied substantially on it to obtain surveillance warrants 
targeting former Trump campaign aide Carter Page. 

But the dossier has been largely discredited since its publication, with core aspects of 
the material exposed as unsupported and unproven rumors. A special counsel assigned 
to investigate the origins of the Trump-Russia probe charged one of Steele’s sources 
with lying to the FBI and charged a cybersecurity lawyer who worked for Clinton’s 
campaign with lying to the FBI during a 2016 meeting in which he relayed concerns 
about the Russia-based Alfa Bank. 

Trump, who has railed against the dossier for years, released a statement celebrating 
the agreement and once again slamming the dossier as “a Hoax funded by the DNC 
and the Clinton Campaign.” 

Associated Press, “DNC, Clinton Campaign Agree to Settle Steele Dossier Funding 
Fine”, March 31, 2022, supra. 

129.  In 2019, the Inspector General of the Department of Justice found that much of 

the Steele dossier was unverified and cannot be corroborated, including one of its primary 

sources.  See e.g. “Review of Four FISA Applications and Other Aspects of the FBI's 

Crossfire Hurricane Investigation”, Office of the Inspector General, Department of Justice, 

December 20, 2019 (last amended); www.justice.gov/storage/120919-examination.pdf [last 

downloaded September 15, 2023].

130.  As early as 2017, New York Times analyst Scott Shane noted the absence from 

the Intelligence Community Assessment of any “hard evidence to back up the agencies’ 

claims that the Russian government engineered the election attack.” See https://

www.nytimes.com/2017/01/06/us/politics/russian-hacking-election-intelligence.html (last 

downloaded September 10, 2023). 

131.  A study published in April 2023 entitled Russiagate Revisited: The Aftermath of 

a Hoax (2023), analyzes the allegations against Russia and concludes that many were 

�37

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 37 of 52

www.justice.gov/storage/120919-examination.pdf
https://www.nytimes.com/2017/01/06/us/politics/russian-hacking-election-intelligence.html
https://www.nytimes.com/2017/01/06/us/politics/russian-hacking-election-intelligence.html


invented or exaggerated, were the product of the Clinton campaign’s unverified opposition 

research and that there has never been evidence of any collusion between the Trump 

campaign and Russia. See Stephen Marmura, Oliver Boyd-Barrett, Russia Revisited: 

Aftermath of a Hoax (Palgrave MacMillan 2023).  This work is from a well-known British 

publisher, edited by two reputable media academics and plainly offers reasoned support for 

the viewpoint of a “hoax”, as expressed by CN’s commentator.

132.  Of equal importance, the report by the special counsel, John H. Durham, 

appointed by Attorney General Barr after the publication of the Mueller report, concluded 

that there were serious failings that led the FBI to precipitately open its investigation and 

that the FBI may have been affected by “political” and “confirmation bias” in opening the  

Crossfire Hurricane investigation:

[I]t seems highly likely that, at a minimum, confirmation bias played a significant role 
in the FBI's acceptance of extraordinarily serious allegations derived from 
uncorroborated information that had not been subjected to the typical exacting 
analysis employed by the FBI and other members of the Intelligence Community. In 
short, it is the Office’s assessment that the FBI discounted or  willfully ignored 
material information that did not support the narrative of a collusive relationship 
between Trump and Russia. Similarly, the FBI Inspection Division Report says that 
the investigators "repeatedly ignore[d] or explain[ed] away evidence contrary to the 
theory the Trump campaign ... had conspired with Russia.... It appeared that ... there 
was a pattern of assuming nefarious intent." 1749 An objective and honest assessment 
of these strands of information should have caused the FBI to question not only the 
predication for Crossfire Hurricane, but also to reflect on whether the FBI was being 
manipulated for political or other purposes. Unfortunately, it did not. 

https://www.justice.gov/storage/durhamreport.pdf (last downloaded September 12, 
2023) 

133.  Durham also concluded that the FBI demonstrated such bias by its “inexplicable 

failure to consider and incorporate” into its investigation evidence that the Clinton campaign 

�38

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 38 of 52

https://www.betterworldbooks.com/search/results?q=Stephen%20Marmura
https://www.betterworldbooks.com/search/results?q=Oliver%20Boyd-Barrett
http://www.justice.gov/storage/durharmreport


was engaging in a attempt to falsely link the Trump campaign to Russia and involve the FBI 

in such efforts. Durham stated:

The aforementioned facts reflect a rather startling and inexplicable failure to 
adequately consider and incorporate the Clinton Plan intelligence into the FBI's 
investigative decision making in the Crossfire Hurricane investigation. Indeed, had 
the FBI opened the Crossfire Hurricane investigation as an assessment and, in turn, 
gathered and analyzed data in concert with the information from the Clinton Plan 
intelligence, it is likely that the information received would have been examined, at a 
minimum, with a more critical eye. A more deliberative examination would have 
increased the likelihood of alternative analytical hypotheses and reduced the risk o f 
reputational damage both to the targets of the investigation as well as, ultimately, to 
the FBI.

The FBI thus failed to act on what should have been -when combined with other, 
incontrovertible facts - a clear warning sign that the FBI might then be the target of an 
effort to manipulate or influence the law enforcement process for political purposes 
during the 2016 presidential election.

Id. at 97-99.

134.  The above samples, taken from the vast array of discussion and evidence in the 

public record, demonstrates that the single sentence cherry-picked by NewsGuard from CN’s 

June 2023 article that “Russiagate” was a “hoax”, is a statement derived from known facts 

and shared by others in the public realm and CN should not have been defamed by 

NewsGuard as  publishing “false content” and failing to meet journalistic standards, along 

with the other defamatory material on the warning label. Exhibit N, hereto.

135.  Accordingly, the red flag, “Nutrition Label” and associated text annexed as 

Exhibit A published by NewsGuard stating that Consortium News publishes “false” facts 

and misinformation, that CN fails to correct errors, that CN does not meet journalistic 

standards or that it fails to gather information responsibly, is defamatory; in addition, such 

conduct violated CN’s First Amendment rights in that it is undertaken jointly or in concert 

�39

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 39 of 52



with the United States, or is paid for or significantly encouraged by the U.S., to punish or 

discourage speech that is contrary to U.S. policy positions.

COUNT I 
(First Amendment Violation by the United States and NewsGuard Acting Jointly and/or In 

Concert) 

136.  Plaintiff repeats and re-alleges each and every allegation set forth above as if 

more fully set forth below.

137.  During all periods when NewsGuard contacted Consortium News as to articles 

concerning Russia and Ukraine, NewsGuard was acting under a contract with the 

Department of Defense to identify organizations allegedly promoting Russian “myths” or 

disseminating Russian “misinformation” concerning Russia or the war in Ukraine.

138.  NewsGuard was awarded the “Misinformation Fingerprints” contract in the 

amount of $749,387 by the Department of Defense (DOD) with a start date of 9/7/21 and an 

end date of 12/08/22; see Small Business Administration Grant (SBIR), Exhibit J annexed 

hereto.

139.  As the attached SBIR digest shows, the contract with DOD covered the period 

of NewsGuard’s first communication with Consortium News on March 25, 2022 and 

continued at least through the date of NewsGuard’s initial publication of the “false content” 

warning and red flag labels on or about August 11, 2022; see SBIR registry, Exhibit J 

hereto.

140.  NewsGuard’s contract with the United States is continuing as indicated by 

NewsGuard’s co-CEO Gordon Crovitz’s statement set forth below.

141.  On March 10, 2023, Gordon Crovitz stated publicly in an email to journalist 

Matthew Taibbi, a copy of which Crovitz released to the Press-Gazette, a UK-based news 

�40

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 40 of 52



media industry journal, that NewsGuard’s work for the DOD consists of the “identification 

and analysis” of internet sites and others spreading Russian “disinformation”:

As is public, our work for the Pentagon’s Cyber Command is focused on the 
identification and analysis of information operations targeting the US and its allies 
conducted by hostile governments, including Russia and China.  

Our analysts alert officials in the US and in other democracies, including Ukraine, 
about new false narratives targeting America and its allies, and we provide an 
understanding of how this disinformation spreads online. We are proud of our work 
countering Russian and Chinese disinformation on behalf of Western democracies. 

See Email of Gordon Crovitz, March 10, 2023 to Matthew Taibbi, annexed as Exhibit 
K, annexed hereto; see also Press-Gazette, March 10, 2023;  https://
pressgazette.co.uk/news/matt-gaetz-newsguard-taibbi/ (last downloaded August 27, 
2023).

142.  By this admission, Crovitz acknowledged that NewsGuard is paid by the 

government to identify news organizations that publish or disseminate “disinformation” 

concerning Ukraine and Russia, in other words information that dissents from, or challenges, 

U.S. policy in this area. 

143.  NewsGuard’s contract with the U.S. is described as “Misinformation 

Fingerprints”; see SBIR registry, Exhibit J hereto.  

144.  In turn, the “Misinformation Fingerprints” project is described by NewsGuard 

as concerning Russian “propaganda” and “myths” spread by websites and news 

organizations, as to three primary areas described in blue bold below: 

Misinformation Fingerprints™: How Russia’s Propaganda Outlets Created 
Falsehoods as a Pretext for War 

As the situation in Ukraine began to escalate, Russia’s propaganda outlets focused 
increasingly on false narratives that created pretexts or justifications for war. 
NewsGuard has catalogued these narratives as Misinformation Fingerprints™ for use 
by defense analysts, including at teams at the Pentagon and the State Department’s 

�41

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 41 of 52

https://www.newsguardtech.com/solutions/misinformation-fingerprints/


Global Engagement Center, as well as by reputation risk management partners. The 
Misinformation Fingerprints™ include more than 600 machine-readable false 
narratives, providing seeds enabling artificial intelligence tools to trace the 
provenance of myths and disclose how they are shared. 

Here, we’ve attached a sampling of three key narratives leading Russia’s Ukraine 
propaganda effort: 

 • Myth: The West staged a coup to overthrow the Ukrainian government 
 • Myth: Ukrainian politics and society is dominated by Nazi ideology 
 • Myth: Ethnic Russians in Donbas have been subjected to genocide 

As the conflict continues to unfold, we will track new narratives and share more 
reporting about how Russia’s propaganda machine operates to advance the Kremlin’s 
interests. 

See Exhibit Q hereto; source: https://www.newsguardtech.com/special-reports/
newsguard-details-the-kremlins-ukraine-disinformation-tools/ (last downloaded 
August 27, 2023)[links in blue highlight in NewsGuard’s original]. 

145.  NewsGuard’s labelling of Consortium News articles as to Ukraine is a part and 

parcel of this “Misinformation Fingerprints” program, as shown by NewsGuard’s claims that 

Consortium News published disinformation or “false content” as to the following three 

areas:  

1) CN’s article concerning the viewpoint that the U.S. “organized” the 2014 
“coup” in Ukraine;  

2) CN’s article discussing presence of fascists and neo-Nazis in Ukraine’s 
government and military; and 

3) CN’s article discussing the “genocide” committed against Russians in Donbas 
by Ukrainian fascist militias. 

146.  These three subject areas — the “coup”, the presence of “neo-Nazis” in Ukraine 

and “genocide” against Russians — are identical to the three “myths” that are the subject of 

�42

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 42 of 52

https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2022/02/2014-Coup.pdf
https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2022/02/Nazi-Ukraine-Myth.pdf
https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2022/02/Genocide-Myth.pdf
https://www.newsguardtech.com/special-reports/newsguard-details-the-kremlins-ukraine-disinformation-tools/
https://www.newsguardtech.com/special-reports/newsguard-details-the-kremlins-ukraine-disinformation-tools/


the “Misinformation Fingerprints” program that NewsGuard contracted to provide to the 

United States. See ¶144, supra. 

147.  Accordingly, the United States has significantly encouraged and facilitated the 

publication of warnings and advisories against Consortium News and other news providers 

in the field of Russian and Ukrainian affairs under a contract with NewsGuard, particularly 

as to the three designated “myths” that are the subject of the Misinformation Fingerprints 

program: 1) the “coup”; 2) the presence of “neo-Nazis” in Ukraine; and 3) the “genocide” by 

Ukrainian fascists against Russians in Donbas. 

148.  In the alternative, such conduct gives rise to a close nexus between the United 

States and NewsGuard and because of such nexus, the publication by NewsGuard of the 

warnings and red flags in connection with Consortium News’s articles as to Russia and 

Ukraine can be fairly attributed to governmental acts of the United States. 

149.  NewsGuard has, therefore, acted jointly, intentionally or in concert with the 

United States to identify and publish the foregoing warnings and other statements as to 

Consortium News (and other news organizations). 

150.  In the course of the government contract, NewsGuard and the United States 

have acted to retaliate against those news entities and media organizations that refuse to 

retract or correct their articles; such retaliation consists of the “false content” warnings, the 

red flag and associated content described in this Amended Complaint that has been 

published by NewsGuard as to Consortium News and other non-conforming news and media 

organizations. 

�43

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 43 of 52



151.  By these practices, NewsGuard and the United States in violation of the First 

Amendment are carrying out a governmental program under the “Misinformation 

Fingerprints” contract to publicly label, target and stigmatize news organizations as 

disfavored, unreliable, as journalistically not responsible, as not “trustworthy”, as purveying 

false content, as being Russian propagandists and being “anti-U.S.”, where said 

organizations differ or dissent from U.S. policy in connection with Russia or Ukraine,. 

152.  Defendants United States and NewsGuard’s conduct has the common objective, 

or the effect of, discouraging, eliminating and/or discrediting private news and media 

organizations that differ or dissent from U.S. policy towards Russia and Ukraine; defendants 

have acted in this manner to maintain and foster viewpoints favorable to U.S. policies as to 

Russian and Ukrainian matters. 

153.  In doing so, defendants have acted to declare what is orthodox or acceptable 

concerning Russia or Ukraine. 

154.  In so doing, defendants have acted to force self-censorship by private news 

organizations in order to avoid NewsGuard’s negative and adverse labelling or to retaliate 

against news organizations that refuse to change or retract such views. 

155.  By the effect of the negative warning flag and associated labelling, NewsGuard 

and the U.S. are acting affirmatively to coerce speech favorable to the U.S., to coerce the 

withdrawal or abandonment of speech that differs from or dissents from U.S. policies and to 

punish those speakers who do not agree to conform their speech to U.S. policies. 

�44

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 44 of 52



156.  The above acts and conduct interfere with and injure the First Amendment 

rights of Consortium News, its writers and its guest commentators and other targeted news 

organizations. 

157.  Such conduct violates the speech and press guarantees of the First Amendment. 

WHEREFORE, declaratory judgment and injunctive relief is demanded that  

1) defendants have acted in violation of the First Amendment by their publication or 
facilitating the publication of statements that news organizations are unreliable, 
irresponsible, publish Russian propaganda, publish “false content”, are “anti-
U.S.” and the like, as described in this Complaint;  

2) the “Misinformation Fingerprints” program violates the First Amendment by 
describing and labelling private news organizations as unreliable, irresponsible 
and sources of false content and propaganda;  

3) defendants are acting in violation of the First Amendment by seeking to coerce 
and force private news organizations to alter and remove viewpoints critical of 
the government’s policies or that are contrary to the government’s policies;  

4) defendants have violated plaintiff’s due process rights and those of other 
providers by seeking to force or coerce news organizations into abandoning their 
rights under the First Amendment to publish news and views contrary to that of 
the government and by retaliating against those who refuse to retract or withdraw 
such publications;  

5) defendants be permanently enjoined from publishing, releasing or causing to be 
released any reports, articles or other statements relating to information, findings 
or conclusions that arise from the Misinformation Fingerprints program; 

6) that the Misinformation Fingerprints program be declared unconstitutional and be 
permanently enjoined; 

7) that defendants cease all labelling of Consortium News articles and videos;  

8) that defendants shall pay unliquidated monetary compensatory and punitive or 
special damages to plaintiff in consequence of the defendants’ violation of 
plaintiff’s First and Fifth Amendment rights as Bivens-type or constitutional torts, 
along with costs, interests, reasonable attorneys fees; and 

�45

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 45 of 52



9) such other relief as to the Court shall be deemed just and proper. 

COUNT II
(Common Law Defamation, Libel and Slander)

158.  Plaintiff repeats and re-alleges each and every allegation set forth above as if 

more fully set forth below.

159.  As set forth above, NewsGuard has defamed, libeled and/or slandered 

Consortium News.

NEWSGUARD’S DEFAMATORY STATEMENTS WERE ARBITRARY, MALICIOUS, 
WANTON AND/OR IN RECKLESS DISREGARD OF THE TRUTH

 NewsGuard Intentionally Published False Statements that CN Does Not Regularly Correct 
Errors  

160.  NewsGuard knowingly and intentionally published false statements that CN did 

not regularly correct errors or omissions.

161.  This deliberate falsity arose in connection with NewsGuard’s having given a red 

“X” in its “Nutrition” label next to the journalistic standard marked “Regularly corrects or 

clarifies errors.” See document appended to Exhibit A. By giving the red “X” at such 

reference point, NewsGuard is stating to its subscribers that Consortium News does NOT 

meet the journalistic standard that it “regularly corrects or clarifies errors.”  

162.  This statement is false and is contrary to NewsGuard’s own knowledge at the 

time as shown by Fishman’s admission in his May 10, 2022 email to Joe Lauria that 

Consortium News has a “regular pattern of issuing corrections.” Email Fishman to 

info@consortiumnews.com, May 10, 2022; document appended to Exhibit C [emphasis 

added].

163.  Specifically, Fishman stated to Lauria: 

�46

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 46 of 52

mailto:info@consortiumnews.com


I have found additional corrected articles from the past year since I first asked you for 
additional examples, and they pretty clearly demonstrate to me a regular pattern of 
issuing corrections.  

       Email Fishman to info@consortiumnews.com, at §3, May 10, 2022, Exhibit C [emphasis  

       added]. 

164.  As such, NewsGuard’s red “X” indicating to subscribers that CN does not 

regularly correct or clarify errors was not only false but was contrary to NewsGuard’s own 

admission and acknowledgment that CN has “a regular pattern of issuing corrections.” Id. 

165. Accordingly, NewsGuard’s labelling in this manner was intentional, arbitrary, 

wanton, performed with malice and/or with reckless disregard for the truth. 

NewsGuard Intentionally Defamed, Libeled or Slandered Consortium News
 

166.  NewsGuard acted with the pre-formed intent to publish defamatory statements 

that CN published “false content”.

167.  This was evident from NewsGuard’s first contact with CN in which Fishman 

stated that he was inquiring about CN’s “publication of false content.”   Exhibit G, Email 

Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, March 25, 2022 [emphasis added].   

168.  NewsGuard thus acted with the premeditated intent and purpose of defaming, 

libeling or slandering CN as a purveyor of “false content” even before it had requested and 

considered CN’s response to NewsGuard’s March 25 and 28 emails. 

NewsGuard Recklessly Labels All Consortium News Articles and Production as False and 
Failing Journalistic Standards 

169.  NewsGuard has labelled each and every CN article or video, the 20,000-plus 

archive published since 1995, with the red warning label and statement that CN publishes 

�47

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 47 of 52

mailto:info@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com


“false” information, fails to correct errors, fails to meet  journalistic standards, is “anti-

U.S.”, along with other defamatory material.  

170.  Such statements are appended to each and every CN article or production that 

appears on any NewsGuard subscriber search, even though NewsGuard has only reviewed a 

small number of articles, such as the five (5) articles identified in NewsGuard’s email from 

Zachary Fishman of March 28, 2022 and the June 2023 article described by Fishman in his 

August 17, 2023 email.   

171.  NewsGuard has identified no other CN articles in which it claims CN published 

“false” information or failed to meet journalistic standards. 

172.  In reality, NewsGuard has reviewed less than one-tenth of one percent (1%), a 

tiny fraction, of CN’s 28-year old archive, yet NewsGuard has tagged all of CN’s 20,000-

plus articles or other works with its defamatory red flag warning and label and associated 

text. 

173.  NewsGuard has engaged such defamation even though it has identified a total 

of only six (6) articles as to which it makes any complaint. 

174.  Such conduct is a part of NewsGuard’s business model in which it labels and 

targets the entirety of a news organization’s production even though NewsGuard has read 

only a tiny fraction of such materials and has asserted no claim of falsity or other deficit 

against such other materials. 

175.  Such practices demonstrate that NewsGuard’s intention is to punish a news 

organization that does not retract its views by defaming the entirety of a news organization’s 

output and its reputation for honesty and integrity even though NewsGuard  makes no 

�48

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 48 of 52



claim to reading or reviewing the remainder of the organization’s production and 

expresses no complaint with such other materials. 

176.  Since NewsGuard has not read or reviewed more than a small fraction of 

Consortium News’s production (less than 1/10th of one percent), it has failed to check the 

accuracy of its claims that CN “generally” produces “false content”, fails to correct errors, is 

“anti-U.S.” and fails to meet minimum journalistic standards.  

177.  Similarly, NewsGuard has never asserted that it has downloaded or accessed 

any CN Live! segments and it has, therefore, failed to check the accuracy of its labelling of 

all of CN Live! productions as the product of “false content”, misinformation, a failure to 

correct errors and a breach of journalistic standards. 

178.  By placing the red flag warning (or the blue warning in later instances) to works 

that NewsGuard has not read, NewsGuard has acted to defame, libel and slander CN’s entire 

production and its writers, arbitrarily, wantonly, recklessly, with malice and without regard 

to the truth and/or reckless disregard for the truth. 

NewsGuard’s Labelling of Consortium News as “Anti-US” 

179.  NewsGuard has labelled Consortium News as “anti-U.S.”, a statement that 

maligns the loyalty and patriotism of CN’s staff, editors, board members and writers, most 

of whom are American citizens, loyal to their country and proud of its traditions of free 

speech and a free press. 

180.  To criticize American policy does not render a writer or a news organization 

“anti-U.S.” but is the highest form of citizenship and is a normal and ordinary part of the 

journalist’s profession.   

�49

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 49 of 52



181.  By labelling Consortium News in this manner, NewsGuard has committed 

additional libel, defamation and/or slander. 

182.  NewsGuard has failed to identify any act by CN that is “anti-U.S.” and 

NewsGuard’s conduct stating that Consortium News is “anti-U.S.” is intentional, knowing, 

arbitrary, wanton, malicious and/or a reckless disregard of the truth. 

NewsGuard’s Concealment that it was Acting as an Agent of the U.S. and the Defense 
Department 

183.  At all times in its communications with Consortium News, NewsGuard 

concealed its contract with the U.S. Cyber Command; such contract is discussed in Count I, 

supra, and is adopted into this Count II.   

184.  NewsGuard failed to disclose to plaintiff that it was acting pursuant to a contract 

with the government to seek out and identify news organizations that disseminate Russian 

“disinformation” and Russian “myths” about the Ukraine war.  

185.  At the time Fishman was claiming that he and NewsGuard were acting as 

journalists, NewsGuard was contractually obligated to provide intelligence about American 

or foreign news organizations to the Defense Department, yet in its communications with 

Consortium News, NewsGuard concealed that it was being paid by the United States to 

extract information from CN (and other new organizations) as to CN’s Russia and Ukraine 

articles. 

186.  By such omissions, NewsGuard fraudulently induced CN to contribute to 

NewsGuard’s analysis and induced CN to offer explanations for its journalism that were 

�50

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 50 of 52



delivered to U.S. intelligence authorities, conduct in which CN would not have joined had it 

been informed of NewsGuard’s contractual relationship with the Cyber Command. 

187.  Upon information and belief, NewsGuard concealed its contract with the United 

States in its communications with all other targeted news organizations. 

188.  By such concealment, NewsGuard further demonstrated intent, malice, 

recklessness and arbitrariness in its publication of the statements concurring Consortium 

News. 

DEFAMATION, LIBEL AND/OR SLANDER PER SE 

189.  A news organization and its journalists live only on their reputation and the 

actions of NewsGuard have the inevitable effect of damaging and injuring CN’s reputation 

in the news industry. 

190.  As set forth in this complaint, the actions of NewsGuard 1) directly, deliberately 

and falsely reflect on Plaintiff’s performance as a news organization, 2) injure plaintiff in its 

trade, business or profession of providing news and journalistic works and 3) are statements 

that CN’s actions are ethically incompatible with the proper conduct of plaintiff's business as 

a news organization.   

191.  As such, defendant is liable to plaintiff for defamation, libel and/or slander per 

se for having defamed plaintiff in its reputation for competence in its business or  

profession. 

192.   Defendant is without any privilege or authorization to engage in said 

defamatory acts. 

�51

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 51 of 52



193.  As set forth earlier, such acts by NewsGuard were intentional, knowing, 

deliberate, wanton, arbitrary and with actual malice and reckless disregard of the truth. 

  
WHEREFORE plaintiff demands judgment against defendant for damages for 

defamation on Count II in defamation in the minimum amount of $75,000, as follows: 

1.  Monetary damages consisting of nominal damages and/or unspecified  
        compensatory damages; 

2.  Punitive or exemplary damages in a minimum amount of Thirteen Million, Six 
        Hundred Thousand Dollars ($13,600,000);  

3.  Injunctive relief barring NewsGuard from continuing said practices as to 
        Consortium News; 

4. Interest, costs, reasonable attorneys fees and such other relief as to the Court may  
       seem just and proper. 

      Respectfully submitted, 

      S/BRUCE I. AFRAN 
             Counsel for Plaintiff 
         Law Offices of Bruce I. Afran 
                    10 Braeburn Dr. 
         Princeton, NJ 08540 
         609-454-7435 (mobile) 
         bruceafran@aol.com 

Dated: October 23, 2023

�52

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 5   Filed 10/23/23   Page 52 of 52

mailto:bruceafran@aol.com

