
UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
__________________________________ 
CONSORTIUM FOR INDEPENDENT  Docket No: 
NEWS, INC., 

  Plaintiff, 

  v. 

NewsGuard TECHNOLOGIES, INC., 

  Defendant.    COMPLAINT 
__________________________________ 

 Plaintiff by its attorney, Bruce I. Afran, as and for its complaint against defendant 

asserts as follows: 

PRELIMINARY STATEMENT 

 This Complaint asserts that NewsGuard Technologies has defamed and slandered 

Consortium News, a non-profit internet news and opinion provider, by attaching false and 

libelous “brand safety” “labels” to all Consortium News (CN) articles that appear on any 

NewsGuard’s subscriber’s computer or mobile phone. 

 NewsGuard, a self-appointed media “safety” company, falsely labels each and 

every Consortium News article or video production that appears on its subscribers’ 

computers as purveying “false content”, violating journalistic standards, failing to correct 

errors and by being an “anti-U.S.” news organization.  

�1

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 1 of 28



 NewsGuard attaches an electronic “label” to every CN item on search engines 

and social media that warns NewsGuard subscribers to “Proceed with caution” because 

Consortium News “fails to maintain basic standards of accuracy and accountability.” 

Such statements slander and defame Consortium News and are arbitrary, wanton, 

malicious and reckless, as described in this Complaint.  

 In actuality, NewsGuard has identified no “false content” but disputes the opinion 

of five CN commentaries on matters concerning Ukraine and Syria and because of such 

dispute, NewsGuard has labelled all 20,000-plus CN articles and videos, while reviewing 

only five of them, as purveying “false content” and failing to meet minimum journalistic 

standards. 

 These matters are addressed in substance in the Complaint herein. 

PARTIES, JURISDICTION AND VENUE 

1. Plaintiff is a non-profit corporation organized under the laws of  the State 

of Virginia that provides original news and commentary and articles by guest writers 

through its internet-based platform operating under the trade names Consortium 

News, CN or CN Live!  Plaintiff edits and produces its news content in Virginia or 

Washington, D.C. or at other locations but has no offices in the State of New York.  

2. Defendant is a corporation organized under the laws of Delaware with its 

principal office and place of business in the Southern District of New York at 25 W. 

52nd Street, 15th Floor, New York, NY 10019. 

�2

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 2 of 28



3. Jurisdiction is properly predicated on 28 U.S.C. 1332(a)(1) based on the 

diversity of citizenship of the parties and that the amount in controversy exceeds 

Seventy-five thousand dollars ($75,000).  

4. Venue is properly in the Southern District of New York based on 

defendant’s principle place of business being in this District. 

FACTUAL BACKGROUND 

5. Consortium News or CN is an internet-based news and opinion provider 

that is dedicated to producing independent content or publishing guest content of an 

independent nature, frequently challenging U.S. governmental or foreign policy. 

6. Consortium News was founded in 1995 by the late Robert Parry, a highly 

respected journalist who was a former investigative reporter for the Associated Press 

and Newsweek. Parry won the George Polk Award for his work on the Iran-Contra 

affair in which he revealed the identity and role of Oliver North in fomenting a U.S. 

operation under President Ronald Reagan to fund the Contras, a Nicaraguan militia 

whose support by the U.S. was barred by Congress under what was known as the 

Boland amendment. In 2015, Parry was awarded the IF Stone Medal for Journalistic 

Independence by Harvard University and in 2017 the Martha Gellhorn Prize for 

Journalism.  

7. Parry began Consortium News after he found that significant and 

important stories were suppressed by his editors at commercial news organizations.  

�3

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 3 of 28



8. Parry sought to provide a publication for a consortium of journalists whose 

work, often critical of U.S. policy, was treated in a similar fashion by their editors.  

9. To achieve the objective of establishing an independent forum for 

journalism, Parry created the Consortium for Independent Journalism, a non-profit 

organization that publishes Consortium News and CN Live! 

10. Consortium News does not receive or accept funding from any 

government, corporation or advertiser but is funded by its readers and interested 

private donors. 

11. Consortium News’s current editor-in-chief, Joe Lauria, is a veteran 

journalist with decades of experience in major media organizations with his first 

professional appointment being a position with The New York Times in 1975.  In 1990 

he began reporting on international affairs from the United Nations in New York for 

the Daily Mail and the Daily Telegraph in Britain, and later for The Boston 

Globe and The Wall Street Journal in the U.S.  Lauria has also been an investigative 

reporter for the Sunday Times of London “Insight” team and has made numerous 

media appearances on the BBC World Service, CNN, the PBS NewsHour, C-Span 

and ABC’s Good Morning America.  

12. Lauria has received journalism awards from the Center for Public Integrity 

and the United Nations Correspondents Association and is co-editor of a book, A 

Political Odyssey: The Rise of American Militarism and One Man's Fight to Stop It, 

�4

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 4 of 28



with the late, former U.S. Senator Mike Gravel, who had been a member of the 

Consortium News board.  

13. Consortium News’s board members include journalist and filmmaker John 

Pilger, who was a correspondent for The Daily Mirror and a columnist at The New 

Statesman, Pulitzer Prize winner Christopher Hedges and other respected journalists 

along with the late Daniel Ellsberg. 

14. Consortium News is today an organization of journalists, academics, 

freelance writers, former intelligence agency professionals and government advisors 

who have worked at the highest and most respected levels of public life.  

15. CN‘s deputy editor Corinna Barnard is a former Wall Street Journal and 

Dow Jones Newswire editor. CN’s columnists include a former Asia editor for The 

International Herald Tribune; a professor of Middle East politics at the University of 

California; and two former Central Intelligence Agency officials, one of whom 

delivered Oval Office briefings to Presidents Ronald Reagan and George H.W. Bush; 

the other led the capture of al-Qaeda militant Abu Zubaydah. 

16. Consortium News also operates a webcast called CN Live!, the executive 

producer of which, Cathy Vogan, is an award-winning film-maker and former 

lecturer at the University of Paris VIII, the European School of Visual Arts, Ecole du 

Frenois in Lille, and the Kunsthochschule in Cologne and has taught at tertiary 

institutions in Australia including the University of NSW, the Australian Film, 

Television and Radio School, the University of Western Sydney and Sydney Film 

�5

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 5 of 28



School. She has also trained staff and consulted on behalf of Apple Australia at the 

Australian Broadcasting Corporation and other major networks around the country.  

17. Defendant NewsGuard Technologies, Inc. (NewsGuard) is a private for 

profit corporation operating in New York and is in the business of providing what it 

self-declares to be “brand safety” validation services for its approximate, upon 

information and belief, forty thousand (40,000) subscribers who pay $4.95 monthly 

to receive “ratings”  as to the “safety” of news and other content produced by 

organizations whose articles appear on computer searches; institutional, 

governmental and other clients also pay for subscription services. 

NEWSGUARD’S COERCIVE AND DEFAMATORY PRACTICES 

18. NewsGuard provides, among other services, what it calls “Nutrition 

Labels” for rating the “trust”, reliability and ethics of news organizations: 

Each site is rated using nine basic, apolitical criteria of journalistic practice. 
Based on the nine criteria, each site gets a trust score of 0-100 points and a 
detailed “Nutrition Label” review explaining who is behind the site, what kind 
of content it publishes, and why it received its rating — with specific examples 
of any trust issues our team found. 

       https://www.newsguardtech.com/solutions/newsguard/ (last downloaded August 7, 
       2023). 

19. NewsGuard states that it provides coverage in this manner for “all the 

news sources that account for 95% of online engagement.”  Id. 

20. NewsGuard has historically attached to a subscriber’s web search a red 

flag and warning that a given news site 1) fails to meet journalistic standards, 2) fails 

�6

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 6 of 28

https://www.newsguardtech.com/ratings/rating-process-criteria/
https://www.newsguardtech.com/solutions/newsguard/


to make corrections of false facts and 3) purveys false information, among other 

references.    1

21. Such labels appear on any NewsGuard subscriber’s screen whenever a 

search discloses an article published by the targeted news provider.   

22. NewsGuard provides this same service on public and private library 

computers where the library has subscribed to NewsGuard’s service, as well as for 

corporate and governmental subscribers.  

23. NewsGuard arbitrarily attaches such ratings to the entire production of a 

news organization, even where NewsGuard has taken issue with only one or a small 

number of the organization’s productions. This means that any article produced by a 

targeted news entity will have attached to it the NewsGuard red flag and label even if 

NewsGuard never read the tagged article or if NewsGuard had no dispute with the 

particular article.  In other words, NewsGuard, based on its disagreement with the 

content of a single article or a handful of articles concerning a limited subject, has put 

in motion a deliberate and intentional system by which an entire news organization’s 

output and production is tagged as spreading false content, false claims, false 

information and failing to meet journalistic standards. 

 NewsGuard recently shifted to a blue flag or symbol in place of the red flag. During the 1

period of the events described in this complaint, NewsGuard generally used the red flag 
symbol.  Upon information and belief, aside from the change in color no other change has 
occurred in NewsGuard’s publication, review, labelling or ratings methodology.

�7

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 7 of 28



24. NewsGuard also issues periodic reports to its subscribers continuing 

similar information.  

25. NewsGuard has also signed a contract with Microsoft that has attached the 

service as an option for Microsoft customers. 

26. NewsGuard carries out its business model by a coercive practice of 

contacting a targeted news organization, claiming that a given article contains false 

information and demanding that the targeted organization withdraw or correct the 

offending material to avoid the red flag and warning; if the organization does not 

agree to withdraw or correct the material, NewsGuard goes forward with publication 

of its red flag and warning that contain NewsGuard’s statements that the organization 

fails to meet journalistic standards, fails to correct errors and publishes false 

information and similar references.   

27. As to a news organization that has refused to yield to NewsGuard’s 

pressure, the published warning will typically consist of language as follows:  

“Proceed with caution: This website generally fails to maintain basic standards 
of accuracy and accountability.” See Exhibit A hereto. 

28. News organizations that refuse to make the changes demanded by 

NewsGuard are labelled and tagged in their entire online production. 

29. News organizations are thus coerced by force into withdrawing or 

modifying their published material and, if they fail to yield to such demands, have the 

�8

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 8 of 28



red flag label and its accompanying statements appended by NewsGuard to any 

search that discloses the targeted entity’s name. 

NEWSGUARD’S DEFAMATION OF CONSORTIUM NEWS 

30. NewsGuard defamed plaintiff Consortium News on or about August 11, 

2022 and on different dates thereafter by attaching to subscriber search results the red 

flag and warning described above. 

31.  The red flag is attached to search results going back to 1999 on subscriber 

search engines as per Exhibit A, a page from a Google search as to “Robert Parry 

Consortium News”.  See document appended to Exhibit A, hereto. 

32. When the cursor is placed over the red flag (changed in later versions to 

blue), a screen is produced by NewsGuard covering virtually the entirety of the 

subscriber’s search result with defamatory material, as follows; see document 

appended to Exhibit A, hereto. 

33. As can be readily seen from the overlay appended to Exhibit A, 

NewsGuard’s “Nutrition Label” overlays the search list where the Consortium News 

article appeared and contains the following defamatory statements about Consortium 

News, calling it  

“A website that covers international politics from a left-wing, anti-U.S. 
perspective that has published false claims about the Ukraine-Russia war 
and other international conflicts”.  See document appended to Exhibit A 
[emphasis added]. 

�9

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 9 of 28



34. The NewsGuard “Nutrition Label” is directly defamatory of Consortium 

News, telling subscribers:  

“Proceed with caution: This website fails to adhere to several basic 
journalistic standards”.  Id. 

35. On the “Nutrition Label”, NewsGuard enhances the defamatory material as 

to Consortium News by placing a red “X” next to certain “credibility” items, as 

shown in Exhibit A; the red “X” is understood to mean, and is intended to mean, that 

Consortium News fails to meet such standards.  

36. As seen on Exhibit A, placement of the red “X” is a statement by 

NewsGuard that Consortium News does “repeatedly publish false content”, that it 

fails to “regularly correct[] or clarify[] errors” and that it fails to “Gather [] and 

present[] information responsibly”.  See “”Nutrition Label” re Consortium News, 

appended to Exhibit A. 

37. These are statements of fact that are false and defamatory per se or are 

defamatory by casting Consortium News in a false light. 

38. NewsGuard has attached such labelling and the defamatory content to any 

Consortium News article regardless of whether or not NewsGuard has read or 

reviewed the article or search item and in the absence of any claim by NewsGuard 

of any falsity or other defect in the particular article or search item. 

39. NewsGuard’s label, red flag and defamatory content also appear on any 

individual article or on any volume of Consortium News that appears on a search 

�10

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 10 of 28



result covering any subject, as shown by the annexed search on DuckDuckGo, 

Exhibit A hereto, that attaches such labeling to the entirety of ‘Consortium News - 

Volume 27, Number 236”, irrespective of any particular content of any article.  Such 

labelling is appended by NewsGuard to any search that produces any Consortium 

News article, video or other search result associated with CN. 

40. By the use of such system and business model, NewsGuard labels the 

entirety of CN’s 20,000-plus archive with the defamatory statements that CN fails to 

“adhere to several basic journalistic standards”, that CN’s journalism is not 

performed “responsibly”,  that CN publishes false content, that it promotes “false 

content" and fails to regularly correct errors, statements that malign and defame 

Consortium News in its professional business. 

41. Similarly, the entirety of CN’s production is labelled in this same manner 

by NewsGuard on a Twitter search.  Exhibit A, hereto. 

42. Even when CN Editor-in-Chief Lauria’s name comes up on a search result 

identifying his professional association, the NewsGuard red warning label and mark 

appears. Id. 

43. The NewsGuard warning appears on any and all subjects published on 

Consortium News, as shown by the document appended to Exhibit A in which the 

NewsGuard warning appears on the following searches: 1) a CN article reviewing a 

film probing the role of British foreign policy in the Manchester terror attack; 2) an 

article on “Lithium Power Politics” referring to the politics behind the extraction of a 

�11

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 11 of 28



mineral used in cell phones and other devices; 3) an article on U.S. and Israeli 

attitudes towards the Iran nuclear deal.  See generally documents appended to Exhibit 

A. 

44. NewsGuard makes no claim to have read, reviewed or considered any of 

the CN’s 20,000-plus articles with the exception of five (5) articles,  see infra at ¶47, 

et seq., concerning the Ukraine and Syrian wars. 

45. Nevertheless, NewsGuard is applying the red flag, labelling and 

defamatory content to all Consortium News output going back to 1999 on any and all 

subscriber search results; Consortium News has approximately 20,000 published 

articles in its archive that appear on internet searches and all are subject to the 

defamatory tagging described above.  It is a major part of CN’s business to have this 

archive available on the internet to any interested viewer or reader. 

46. Similarly, NewsGuard is labelling all CN Live! webcast segments with the 

red warning label and the defamatory content described above even though 

NewsGuard has never said it downloaded or accessed any segments from CN Live! 

nor has NewsGuard informed CN of any concerns or issues it sees with any CN Live! 

segments.  

NEWSGUARD’S CLAIMS THAT CN PUBLISHES “FALSE” MATERIAL ARISE 
FROM FIVE (5) ARTICLES PUBLISHED IN FEBRUARY AND MARCH 2022 

47. NewsGuard’s sole and singular basis for these defamatory statements and 

for the targeting and labelling of all Consortium News production arises from 

�12

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 12 of 28



NewsGuard’s disagreement with statements of opinion in five (5) CN commentaries 

published in February and March 2022 in connection with the Ukraine government, 

the Ukraine-Russia war and the issue of “false flag” deaths in Syria.   

48. NewsGuard first brought its claims that CN publishes “false” information 

to CN on March 25, 2022 when NewsGuard’s employee Zachary Fishman informed 

CN that NewsGuard was reviewing CN about, among other matters, “its publication 

of false content”.  See Email of Zachary Fishman to infor@consortiumnews.com, 

dated March 25, 2022, annexed to Exhibit C, hereto.   

49.  The examples of the “false content” NewsGuard claims CN published 

appear in a second email by Fishman to CN Editor-in-Chief Joe Lauria dated March 

28, 2022, Exhibit C, and are summarized below: 

NEWSGUARD’S CLAIMS THAT CN PUBLISHED FALSE INFORMATION AS 
TO “GENOCIDAL TENDENCIES” IN UKRAINE 

50. In Newsguard’s March 28, 2022 email, Fishman stated that CN has 

published “false or misleading claims” in a March 2022 CN article entitled “A 

Proposed Solution to the Ukraine War”.  In that article the CN author stated, inter 

alia:  

“The government of Ukraine has denied human rights and political self-
determination to the peoples of the Donbass. Some 13,000 people have died 
during the eight years since the 2014 coup, according to the United Nations. The 
Ukrainian government has overtly genocidal policies toward Russian 
minorities.”  

     See Email of Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, dated March 28, 
     2022 [emphasis in NewsGuard original email]; Exhibit C, hereto. 

�13

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 13 of 28

mailto:infor@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com


51. In the March 28, 2022 email, NewsGuard claims that CN’s report of 

“overtly genocidal policies” of the Ukrainian government is “false” because of 

NewsGuard’s belief that three entities — the International Criminal Court, the UN 

High Commissioner for Human Rights and the Organization for Security and Co-

operation in Europe (OSCE) — “have found no evidence of a genocide in Donbas”.  

Email of Fishman to info@consortiumnews.com, March 28, 2022; Exhibit C.   

52. However, in the email NewsGuard acknowledged that the ICC “found that 

the acts of violence allegedly committed by the Ukrainian authorities in 2013 and 

2014 could constitute an ‘attack directed against a civilian population,’”, in other 

words, a “genocidal tendency”, just as CN’s writer reported.  

53. NewsGuard’s claim that the March 2022 article by CN contained “false 

content” is thus based on a difference of viewpoint as to whether or such killings 

represent “genocidal tendencies”, not any presentation by CN of “false content” or 

“false” facts.  

54. Accordingly, the red flag and “Nutrition Label” published by NewsGuard 

stating that CN publishes “false” facts and misinformation, that CN fails to correct 

errors and that CN does not meet journalistic standards or gathers information 

responsibly, is defamatory. 

�14

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 14 of 28

mailto:info@consortiumnews.com


 NEWSGUARD’S STATEMENT AS TO CN’S REPORT OF A U.S. ORGANIZED 
COUP IN UKRAINE 

55. In the Fishman email, NewsGuard identifies as a “false” fact the following 

statement (in bold type below) from the February 2022 CN article “Ukraine: Guides 

to Reflection”:  

“Hence, the inflation of Russian behavior in Ukraine (where Washington 
organized a coup against a democratically elected government because we 
disliked its political complexion) and Syria (where Russia’s intervention is at 
the request of the established government while the U.S. commitment to 
occupying parts of it has no legal basis).”  

Exhibit C, Email of Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, March 28, 2022 

[emphasis in NewsGuard original email]; see Exhibit D, Article, “Ukraine: Guides to 

Reflection”, Consortium News, February 1, 2022; https://consortiumnews.com/

2022/02/01/ukraine-guides-to-reflection/ (last downloaded August 7, 2023).

56. Although Fishman acknowledged in the March 28 email that, “The U.S. 

supported the Maidan revolution that ousted then-Ukraine President Viktor 

Yanikovych in 2014”, see Exhibit C [emphasis added], he claims that CN’s 

commentary is “false” because there is no evidence that the coup was “organized" by 

the U.S.   Id.

57. Based on this statement, NewsGuard issued the red flag and label against 

Consortium News.  

58. But Consortium News made no misstatement of fact: NewsGuard’s claim 

of “false content” is merely a difference of interpretation as to whether or not the 

�15

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 15 of 28

mailto:info@consortiumnews.com
https://consortiumnews.com/2022/02/01/ukraine-guides-to-reflection/
https://consortiumnews.com/2022/02/01/ukraine-guides-to-reflection/


coup was “organized” by the U.S. or whether the U.S. merely “supported the Maidan 

revolution”, a distinction not of fact but of inference; accordingly, the NewsGuard 

label and red flag stating that CN publishes “false content” is defamatory.   

59. In an effort to avoid the red flag and label, CN Editor Lauria pointed out to 

NewsGuard that CN’s article was supported by the BBC’s report of a leaked 2014 

telephone call between U.S. Assistant Secretary of State Nuland and Geoffrey Pyatt, 

then U.S. ambassador to Ukraine, in which the two discussed who will make up the 

new government weeks before Yanukovych was overthrown, that the U.S. would be 

“midwifing” a new government, of the role Vice President Joe Biden would play, and 

the U.S. was setting up meetings with Ukrainian politicians to facilitate the new 

government. BBC wrote of the leaked call:  

“[T]his transcript suggests that the US has very clear ideas about what the 
outcome should be and is striving to achieve these goals.”   

 Exhibit E, Article, “Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt”, BBC News, 

 February 7, 2014; https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957, (last 

 downloaded August 8, 2023).   

60. As shown by the BBC article, and many others that have been published, 

CN’s commentary that the U.S. had “organized” a coup was an opinion derived from 

a reasonable interpretation of known facts and of recent history and is not, and cannot 

be described as the publication of “false content”, as NewsGuard has stated in its 

defamatory red flag and “Nutrition Label”.

�16

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 16 of 28

https://www.youtube.com/watch?v=WV9J6sxCs5k
https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957


61. Accordingly, Newguard’s red flag, warning and associated statements that 

CN publishes “false content”, that CN fails to correct errors and that CN fails to 

adhere to proper journalistic standards, is defamatory.

NEWSGUARD’S CLAIM THAT CN “FALSELY” REPORTED THAT 
UKRAINE’S GOVERNMENT WAS “INFESTED” BY NAZIS

62. As further basis for its defamatory statement that CN publishes “false” 

information, NewsGuard pointed to a second CN article published in March 2022. 

This was another opinion piece headed “PATRICK LAWRENCE: Imperial 

Infantilism”, discussing the Ukraine-Russia war.  In this article, the CN writer stated 

in connection with the Ukraine-Russia war that “… NATO is now arming a Nazi-

infested regime…”  See Exhibit C, Email of Zachary Fishman to 

info@consortiumnews.com, dated March 28, 2022 [emphasis in NewsGuard original 

email].   

63. Similarly, NewsGuard took issue with a February 2022 CN article by 

writer John Pilger that stated that the “coup regime, infested with neo-Nazis, 

launched a campaign of terror against Russian-speaking Donbass, which accounts for 

a third of Ukraine’s population.” Exhibit C, Email of Fishman to 

info@consortiumnews.com, March 28, 2022 [emphasis in NewsGuard original 

email]; see “Pilger: War in Europe & the Rise of Raw Propaganda”, Consortium 

News, February 17, 2022, Exhibit F. 

�17

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 17 of 28

mailto:info@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com


64. NewsGuard claims this is “false content” but, in the Fishman email, 

NewsGuard admits that “Radical far-right groups in Ukraine do represent a 'threat 

to the democratic development of Ukraine,’ according to a 2018 Freedom House 

report.”  Email of Fishman to info@consortiumnews.com, March 28, 2022; Exhibit 

C, hereto [emphasis added].  

65. Despite making this concession, NewsGuard claims that CN’s commentary 

that the coup regime is “infested with neo-Nazis” is a “false” fact because the radical 

far right has only obtained a very small percentage of the vote and had “no plausible 

path to power”.  Id.   

66. Obviously, this is not a basis for defaming Consortium News as the 

purveyor of “false content” since the question of the power of the far-right in 

government is a matter of inference and opinion and is not a “false fact” or “false 

content” published by CN.  For example, the Atlantic Council in 2018 addressed this 

same matter and called the low turnout for radical parties a “red herring” because, 

“It’s not extremists’ electoral prospects that should concern Ukraine’s friends, but 

rather the state’s unwillingness or inability to confront violent groups and end their 

impunity.”  See Exhibit G, “Ukraine’s Got a Real Problem wit Far-Right Violence 

(And No, RT Didn’t Write This Headline)”, Atlantic Council, June 20, 2018; https://

www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-

right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/ (last downloaded August 10, 

2023). 

�18

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 18 of 28

mailto:info@consortiumnews.com
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/


67. In other words, reasonable people (and news organizations) can differ 

about a subject such as the presence of neo-Nazis in Ukraine or its government 

without being defamed as spreading “disinformation, “misinformation”, “false 

content” or failing to meet journalistic standards, as NewsGuard has said about 

Consortium News. 

68. In fact, the Pilger article describes beatings and assaults on gays, Jews and 

elderly Russians by “neo-fascists” and quotes a respected authority, the late Professor 

Stephen Cohen, about the similarities between the World War II -era Ukrainian Nazis 

and the more recent waive of “neo-fascist” assaults in Ukraine: 

“The pogrom-like burning to death of ethnic Russians and others in Odessa 
reawakened memories of Nazi extermination squads in Ukraine during World 
War II. [Today] storm-like assaults on gays, Jews, elderly ethnic Russians, and 
other ‘impure’ citizens are widespread throughout Kyiv-ruled Ukraine, along 
with torchlight marches reminiscent of those that eventually inflamed Germany 
in the late 1920s and 1930s … 

“The police and official legal authorities do virtually nothing to prevent these 
neo-fascist acts or to prosecute them. On the contrary, Kyiv has officially 
encouraged them by systematically rehabilitating and even memorializing 
Ukrainian collaborators with Nazi German extermination pogroms, renaming 
streets in their honor, building monuments to them, rewriting history to glorify 
them, and more.” 

      John Pilger: War in Europe & the Rise of Raw Propaganda, February 17, 2022;   
      https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/  
      (last downloaded August 7, 2023); Exhibit F, hereto.  

69. In addition, Congress in 2018 adopted a spending bill that banned all aid to 

the Azov Battalion because the Ukrainian militia was known for attracting neo-Nazis 

�19

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 19 of 28

https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/


and was integrated into the Ukrainian armed forces. “Congress bans arms to Ukraine 

militia linked to neo-Nazis”, The Hill, March 27, 2018; https://thehill.com/policy/

defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-

neo-nazis/ (last downloaded August 9, 2023). 

70. And in March 2022, at the same time as the Consortium News articles, 

CNN reported that the Azov Battalion was a significant Nazi presence, had been 

integrated into Ukraine’s military structure and was a key element of its defense 

against Russia.  See “A far-right battalion has a key role in Ukraine’s resistance. Its 

neo-Nazi history has been exploited by Putin”, CNN, March 30, 2022; https://

www.cnn.com/2022/03/29/europe/ukraine-azov-movement-far-right-intl-cmd/

index.html; (last downloaded August 9, 2023). 

71. Many other news outlets (such as the BBC and NBC) have reported on the 

extensive infiltration of neo-Nazis into Ukrainian society and government (NBC 

reported that the neo-Nazi Svoboda party in 2014 received nearly one-quarter of the 

seats in the cabinet; see e.g. https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/

analysis-u-s-cozies-kiev-government-including-far-right-n66061); such reports are 

too numerous to cite in this complaint. 

72. Here, again, NewsGuard’s “label” that Consortium News publishes “false 

content” is defamatory since CN was merely publishing a statement of opinion as to 

�20

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 20 of 28

https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/
https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/
https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/
https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/
https://www.cnn
https://www.cnn
https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/analysis-u-s-cozies-kiev-government-including-far-right-n66061
https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/analysis-u-s-cozies-kiev-government-including-far-right-n66061
https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/analysis-u-s-cozies-kiev-government-including-far-right-n66061


the role of neo-Nazis in modern Ukraine, supported by a well-known scholar’s views, 

the U.S. Congress and major news organizations.

73. Accordingly, NewsGuard’s red flag and warning label that CN publishes 

false content, that it fails to correct errors and does not practice proper journalistic 

standards, is defamatory. 

NEWSGUARD’S CLAIMS OF “FALSE CONTENT” IN A CN ARTICLE AS TO 
THE BOMBING IN DOUMA, SYRIA 

74. In the Fishman email, NewsGuard claims that CN published false or 

misleading information in a March 2022 article entitled “Caitlin Johnstone: 

International Law Becomes Meaningless When Applied Only to US Enemies” in 

which the CN writer stated that  

“The OPCW is now subject to the dictates of the U.S. government, as 
evidenced by the organisation’s coverup of a 2018 false flag incident in 
Syria which resulted in airstrikes by the U.S., UK and France during Bolton’s 
tenure as a senior Trump advisor.”  2

Exhibit C, Email of Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, March 
28, 2022 [emphasis in NewsGuard original email]. 

75. NewsGuard stated in the Fishman email that the CN article is false because 

there was no evidence that this was “a ‘false flag incident,’ or that the OPCW was 

deliberately covering up such an incident, let alone that such a cover-up was dictated 

by the U.S. government.” Email of Fishman to info@consortiumnews.com, March 

28, 2022; Exhibit C, hereto.   

 OPCW refers to the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons.2

�21

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 21 of 28

mailto:info@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com


76. Here, again, what NewsGuard has labelled the publication of “false” facts 

is merely a difference of opinion and NewsGuard’s red label and associated content 

are defamatory.  

77. NewsGuard itself admits that the CN article was based on an article in The 

Nation whose headline actually said that OPCW had been covering up the true facts, 

just as CN reported: “The American media is ignoring leaks from the Organization 

for the Prohibition of Chemical Weapons that suggest a whitewash [referring to the 

Douma bombing]”.  The Nation also stated that  

“a series of leaked documents from [OPCW] raise the possibility that the 
Trump administration bombed Syria on false grounds and pressured 
officials at the world’s top chemical weapons watchdog to cover it up.”    

See Exhibit H, Article, “Did Trump Bomb Syria on False Grounds?”, The Nation, 
July 24, 2020; https://www.thenation.com/article/world/opcw-leaks-syria/ 
(downloaded last on August 7, 2023) [emphasis added].  

78. As did Consortium News, The Nation also reported that the OPCW report 

was a “whitewash”: 

“Two OPCW officials, highly regarded scientists with more than 25 years of 
combined experience at the organization, challenged the whitewash from 
inside. Yet unlike many whistle-blowers of the Trump era, they have found no 
champion, or even an audience, within establishment circles in the United 
States.” Id. [emphasis added].

79. As this analysis shows, Consortium News’s report of a cover-up by OPCW 

was not a “false” fact or “false content” but was a reasonable inference of opinion 

drawn from the known facts, including the report by The Nation of a “Whitewash” by 

�22

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 22 of 28

https://www.thenation.com/article/world/opcw-leaks-syria/


OPCW of a false false flag incident, precisely what CN reported.  See https://

consortiumnews.com/2022/03/17/caitlin-johnstone-international-law-becomes-

meaningless-when-applied-only-to-us-enemies/ (last downloaded August 10, 2023); 

Exhibit I, hereto.

80. Accordingly, NewsGuard’s red warning label that CN publishes false facts, that it 

fails to correct errors and that it does not practice proper journalistic standards, is 

defamatory.

COUNT I
(Common Law Defamation, Libel and Slander)

81. Plaintiff repeats and re-alleges each and every allegation set forth above as if 

more fully set forth below.

82. As set forth above, NewsGuard has defamed, libeled and/or slandered 

Consortium News.

NEWSGUARD’S DEFAMATORY STATEMENTS WERE ARBITRARY, MALICIOUS, 
WANTON AND/OR IN RECKLESS DISREGARD OF THE TRUTH

NewsGuard Intentionally and Knowingly Published False Statements that CN Does Not 
Regularly Correct Errors  

83. NewsGuard knowingly and intentionally published false statements that CN did 

not regularly correct errors or omissions.

84. This deliberate falsity arose in connection with NewsGuard’s having given a red 

“X” in its label as to Consortium News next to the journalistic standard marked “Regularly 

corrects or clarifies errors.”  See document appended to Exhibit A. By giving the red “X” at 

such reference point, NewsGuard was stating to its subscribers that Consortium News does 

NOT meet the journalistic standard that it “regularly corrects or clarifies errors.”  

�23

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 23 of 28

https://consortiumnews.com/2022/03/17/caitlin-johnstone-international-law-becomes-meaningless-when-applied-only-to-us-enemies/
https://consortiumnews.com/2022/03/17/caitlin-johnstone-international-law-becomes-meaningless-when-applied-only-to-us-enemies/
https://consortiumnews.com/2022/03/17/caitlin-johnstone-international-law-becomes-meaningless-when-applied-only-to-us-enemies/


85. This was a knowingly false statement that was contrary to NewsGuard’s own 

knowledge as shown by Fishman’s admission in his May 10, 2022 email to Joe Lauria that 

Consortium News has a “regular pattern of issuing corrections.” Email Fishman to 

info@consortiumnews.com, May 10, 2022; document appended to Exhibit C [emphasis 

added].

86. Specifically, Fishman admitted and acknowledged that CN does, in fact, regularly 

make corrections, as he stated to Lauria: 

3. I have found additional corrected articles from the past year since I first 
asked you for additional examples, and they pretty clearly demonstrate to 
me a regular pattern of issuing corrections.  

       Email Fishman to info@consortiumnews.com, May 10, 2022, Exhibit C [emphasis  

       added]. 

87. As such, NewsGuard’s red “X” to indicate to subscribers that CN does not 

regularly correct or clarify errors was not only false but was contrary to NewsGuard’s own 

knowledge, conduct that was intentional, arbitrary, wanton, performed with malice and with 

reckless disregard for the truth. 

NewsGuard Intentionally Acted to Defame, Libel or Slander Consortium News
 

88. NewsGuard acted with the preformed intent to publish defamatory statements 

that CN published false content.

89. This was evident from NewsGuard’s first contact with CN in which Fishman 

stated that he was inquiring about CN’s “publication of false content.”   Exhibit G, Email 

Zachary Fishman to info@consortiumnews.com, March 25, 2022 [emphasis added].   

�24

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 24 of 28

mailto:info@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com
mailto:info@consortiumnews.com


90. NewsGuard thus acted with the premeditated intent and purpose of defaming, 

libeling or slandering CN even before it had requested and considered CN’s response to 

NewsGuard’s March 25 and 28 emails. 

NewsGuard Recklessly Labels All Consortium News Articles and Production as False and 
Failing Journalistic Standards 

91. NewsGuard’s actions demonstrate malice, wantonness, arbitrariness or 

recklessness in that NewsGuard has labelled each and every CN article or video with the red 

warning label and with the statement that CN publishes false information, fails to correct 

errors and fails to meet  journalistic standards.  

92. Such statements are appended to each and every CN article or production that 

appears on any subscriber search, even though NewsGuard has only reviewed a small 

number of articles, such as the five (5) articles identified in NewsGuard’s email from 

Zachary Fishman of March 28, 2022.   

93. NewsGuard has identified no other CN articles in which it claims CN published 

false information or failed to meet journalistic standards and has reviewed only a tiny 

faction of CN’s 20,000-plus archive. 

94.  Nevertheless, NewsGuard has tagged all of CN’s 20,000-plus articles or other 

works with its red flag warning and label with statements that CN publishes false content, 

fails to correct errors, does not act responsibly and does not adhere to journalistic standards. 

95. Such conduct is a part of NewsGuard’s business model in which it labels and 

targets the entirety of a news organization’s production even though NewsGuard has read 

�25

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 25 of 28



only a tiny fraction of such materials and has asserted no claim of falsity or other deficit 

against such other materials. 

96. Such practices demonstrate that NewsGuard’s intention is to punish a news 

organization that does not retract its views on NewsGuard’s demand by defaming the 

entirety of a news organization’s output and its reputation for honesty and integrity. 

97.   NewsGuard has not read or reviewed the entirety of Consortium News’s 

production and has, therefore, failed to check the accuracy of its claims that CN’s archives 

and articles are the product of “false” information, a failure to correct errors and a breach of 

journalistic standards. 

98.   By placing the red flag warning (or the blue warning in later instances), 

appended to works that NewsGuard has not read, NewsGuard has acted to defame, libel and 

slander CN’s entire production and its writers, recklessly and without regard to the truth. 

99.  Similarly, NewsGuard has never asserted that it has downloaded or accessed any 

CN Live! segments and has, therefore, failed to check the accuracy of its labelling of all of 

CN Live! productions as the product of “false content”, misinformation, a failure to correct 

errors and a breach of journalistic standards. 

100.  NewsGuard has imposed the red flag and label and falsely labelled Consortium 

News to be a purveyor of “false” information, misinformation, “false content”, and failing to 

meet journalistic standards because of NewsGuard’s disagreement with the conclusions and 

opinions of Consortium News’s writers, not because of “false content” or false facts. 

�26

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 26 of 28



101.  A news organization and its journalists lives only on its reputation and the 

actions of NewsGuard have the inevitable effect of damaging and injuring CN’s reputation 

in the news production, opinion and journalism industry.  

102.  NewGuard has labelled Consortium News as “anti-U.S.” a statement that 

maligns the loyalty and patriotism of its staff, editors, board members and writers, most of 

whom are American citizens, loyal to their country and proud of its traditions of free speech 

and a free press; to criticize or critique American policy does not render one “anti-U.S.” but 

is the highest form of citizenship.  By labelling Consortium News in this manner, 

NewsGuard has committed additional liable, defamation and/or slander. 

103.  The conduct set forth in this Complaint is intentional, knowing, arbitrary, 

wanton, malicious and/or a reckless disregard of the truth. 

Defamation, Libel and/or Slander Per Se 

104.  Such actions of NewsGuard, as set forth in this complaint, directly and 

deliberately reflect on Plaintiff’s performance as a news organization, injure plaintiff 

in its trade, business or profession of providing news, opinion and journalistic 

works and are statements that plaintiff’s actions are ethically incompatible with the 

proper conduct of plaintiff's business as a news organization.   

105.  As such, defendant is liable to plaintiff for defamation, libel and/or 

slander per se. 

106.  Defendant is without any privilege or authorization to engage in said 

defamatory acts. 

�27

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 27 of 28



107.  As set forth earlier, such acts by NewsGuard were intentional, knowing, 

deliberate, wanton, arbitrary and with actual malice and reckless disregard of the 

truth. 

  
WHEREFORE plaintiff demands judgment for damages in the minimum amount of 

$75,000, as follows: 

1.  Monetary damages consisting of nominal damages and/or unspecified  
        compensatory damages; 

2.  Punitive or exemplary damages in a minimum amount of Seven Million, Five  
   Hundred Thousand Dollars ($7,500,000);  

3.  Injunctive relief barring NewsGuard from continuing said practices as to 
        Consortium News; 

4. Interest, costs, reasonable attorneys fees and such other relief as to the Court may  
       seem just and proper. 
      Respectfully submitted, 

      S/BRUCE I. AFRAN 
             Counsel for Plaintiff 
         Law Offices of Bruce I. Afran 
                    10 Braeburn Dr. 
         Princeton, NJ 08540 
         609-454-7435 (mobile) 
         bruceafran@aol.com 

Dated: August 10, 2023 

�28

Case 1:23-cv-07088-KPF   Document 3   Filed 08/11/23   Page 28 of 28

mailto:bruceafran@aol.com

