Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 1 of 24

UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK

___________________________________________________________ X
DEVIN NUNES,

Plaintiff,

22-cv-1633 (PKC)
-against-
OPINION AND ORDER

NBCUNIVERSAL MEDIA, LLC,

Defendant.
___________________________________________________________ X

CASTEL, U.S.D.J.

Plaintiff Devin Nunes brought this defamation action based upon allegedly false
statements made during a March 18, 2021, episode of The Rachel Maddow Show (“TRMS”).
Defendant NBCUniversal Media, LLC (“NBCU”) moved to dismiss certain challenged
statements from the March 18 episode and the Court granted the motion in part. (ECF 57.) Only
one challenged statement remains at issue in this action. (Id.)

The segment reported that Nunes had received a package addressed to him from
Andrii Derkach,! a Ukrainian legislator with ties to Russian officials and intelligence services,
while he was the ranking member of the House Permanent Select Committee on Intelligence (the
“Intelligence Committee” or the “Committee”). The single challenged statement was that Nunes
had “refused to hand [the package] over to the” Federal Bureau of Intelligence (“FBI”). This,
Nunes contends, was false and defamatory because, as he testified, on the day the package was

received, it was turned over to the FBI.

! The Court’s prior opinion and order adopted the Amended Complaint’s spelling of Derkach’s first name, spelled,
“Andriy.” (Amend. Compl’t, ECF 40.) The parties now spell Derkach’s first name as “Andrii” in their summary
judgment filings, which the Court adopts.



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 2 of 24

With discovery closed, NBCU now moves for summary judgment, pursuant to
Rule 56, Fed. R. Civ. P., on the grounds that Nunes is a public figure and it lacked actual malice
in publishing the statements about him. NBCU also moves for sanctions against Nunes for
spoliation of evidence.

Defendant contends that it did not act with actual malice because it relied upon an
article appearing on the website Politico eight months before the allegedly defamatory statement.
The Politico article referenced Nunes having received materials from Derkach and added that
“One person familiar with the matter said that the information was not turned over to the FBIL.”
(ECF 144-10.) The TRMS segment did not reference to or quote from the Politico article. On
the summary judgment motion, defendant has come forward with testimony supporting its claim
that it did not entertain any serious doubts about the statement. In response, Nunes has failed to
put forward affirmative evidence that defendant had the requisite state of mind sufficient for
actual malice. Nunes is unable to show, through clear and convincing evidence, that defendant
either had actual knowledge of the falsity of the statement or recklessly disregarded the truth of
the statement.

For reasons discussed below, the Court concludes that no reasonable jury could
find that NBCU made the statement with constitutionally-defined actual malice. The Court will

grant summary judgment in favor of NBCU.



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 3 of 24

BACKGROUND

The Court relies on the undisputed facts of the record. It draws all reasonable
inferences in favor of the non-movant, Nunes.”> The Court assumes familiarity with the
allegations of the Second Amended Complaint as discussed in the Court’s previous decision. See

generally Nunes v. NBCUniversal Media, LLC, 643 F. Supp. 3d 403 (S.D.N.Y. 2022).

Defendant NBCU owns and operates MSNBC, a cable news channel that airs
TRMS, a news and commentary television program hosted by Rachel Maddow. (Pl. 56.1 (ECF
159) 49 1-2; Def. 56.1 (ECF 143) 9 1-2.)

Nunes served as a member of the Unites States House of Representatives from
January 1, 2003, to January 1, 2022. (P1. 56.1 9 5; Def. 56.1 § 5.) In December 2019, while
Nunes was ranking member of the Intelligence Committee, Nunes received a package from
Andrii Derkach (“the Derkach package”). (PL. 56.1 q 11; Def. 56.1 § 11.) Derkach has been
described by government agencies as a Russian agent. (Pl. 56.1 § 12; Def. 56.1 § 12.) He has
been linked to Russian efforts to influence the 2020 U.S. Presidential election. (Id.) The
package was addressed to Nunes and was handled solely by Nunes’ staff. (PL. 56.1 9 11; Def.
56.1 9 11.) Nunes and his staff members testified that on the same day the package was received,
they delivered the package to the FBI. (ECF 158, Nunes Tr. at 50-51; Souza Tr. at 61-62; Langer
Tr. at 303; Ciarlante Tr. at 83; Harvey Tr. at 130.) Also on that day, Nunes wrote a letter to then-
Attorney General William P. Barr advising him of receipt of the package. (Pl. 56.1 4 200; Def.

56.19200.)

2 References to a party’s Rule 56.1 Statement is intended to refer to the evidence cited in the Statement. The mere
assertion by a party that a fact is disputed is not binding on the Court if the facts of the record reveal otherwise.
Citation to evidence does not imply that it is the only evidence in support of the point.

-3-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 4 of 24

During a July 29, 2020, Intelligence Committee meeting, Representative Sean
Maloney asked Nunes questions about the Derkach package. (PL. 56.1 q 62; Def. 56.1 9 62.)
Maloney questioned whether Nunes received materials from Derkach and whether Nunes was
prepared to share them with the Committee. (Id.) Nunes declined to respond. (Pl. 56.1 9 63;
Def. 56.1 9 63.)

In March 2021, the Office of the Director of National Intelligence declassified a
report entitled, “Foreign Threats to the 2020 US Federal Elections” (“the ODNI Report™). (Pl.
56.1 9 23; Def. 56.1 9 23.) The ODNI report stated, “that Putin had purview over the activities of
Andri[i] Derkach, a Ukrainian legislator who played a prominent role in Russia’s election
influence activities . . . [with] ties to Russian officials as well as Russia’s intelligence services.”
(P1. 56.1 9 26; Def. 56.1 9 26.) The report also discussed Derkach’s activities in the United
States, finding that:

“Derkach . . . sought to use prominent US persons and media

conduits to launder their narratives to US officials and audiences.

These Russian proxies met with and provided materials to Trump

administration-linked US persons to advocate for formal

investigations; hired a US firm to petition US officials; and

attempted to make contact with several senior US officials.”

(PL. 56.1 9 27; Def. 56.1 9 27.)

On March 17, 2021, Maloney was interviewed on MSNBC’s Deadline: White
House, about the release of the ODNI Report. (PL. 56.1 9 87; Def. 56.1 4 87.) In the interview,
Maloney referenced his questioning of Nunes at the July 2020 Intelligence Committee meeting.
(P1. 56.1 9] 89; Def. 56.1 9 89.) Maloney said, “And the fact is that [the Russians] were so

comfortable using people like Devin Nunes that Andrii Derkach, a known Russian asset, sent

information to Devin Nunes at the Intelligence Committee. We literally had the package receipt.”

Id.)



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 5 of 24

The following day, March 18, 2021, TRMS host Rachel Maddow wrote a TRMS
segment discussing the release of the ODNI report and Nunes’ conduct with the Derkach
package. (Pl. 56.1 9 15; Def. 56.1 q 15.) Maddow along with Cory Gnazzo, the executive
producer of TRMS, were ultimately responsible for the editorial content of TRMS. (P1. 56.1 9
14-15; Def. 56.1 99 14-15.) According to Maddow and Gnazzo, they did not consider the
segment to be original reporting but, rather, believed it addressed public information within the
context of various news events. (Pl. 56.1 4/ 150-152; Def. 56.1 § 150.) In writing and reviewing
the segment, Maddow and Gnazzo testified that they relied upon multiple pieces of information
within the public record, including a transcript of the Intelligence Committee meeting (P1. 56.1
99 71-72; Def. 56.1 99 71-72); the ODNI Report (P1. 56.1 9 28-31; Def. 56.1 99 28-31); and the
Deadline interview with Maloney (P1. 56.1 99 91-92; Def. 56.1 9 91-92).

In particular, Maddow and Gnazzo relied upon a July 23, 2020, Politico article
with the headline, “Democrats: Packets sent to Trump allies are part of foreign plot to damage
Biden” (the “July 23 Politico article). (PL. 56.1 943, 54-55; Def. 56.1 9 43, 54-55.) The
article discussed how Derkach had sent materials to various lawmakers, including Nunes. (PI.
56.1 948; Def. 56.1 948.) It stated that, “Graham and Grassley denied having received the
material, and Mulvaney and Nunes declined repeated requests for comment. One person familiar
with the matter said the information was not turned over to the FBI. The FBI declined to
comment.” (PL. 56.1 47; Def. 56.1 47.) At the time the TRMS Segment aired, Maddow and
Gnazzo understood that Nunes had not sued Politico over the July 23 Politico article or made any

public statement disputing its reporting. (Pl. 56.1 4 57; Def. 56.1 4 57.)



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 6 of 24

In the TRMS segment that aired on March 18, 2021, Maddow discussed the DNI
report as part of a longer segment about Derkach and Russian disinformation.® (PL. 56.1 {9 137-
42; Def. 56.1 49 127-42.) During the segment, Maddow stated that Nunes ‘“has refused to hand it
over to the FBI, which is what you should do if you get something from somebody who is
sanctioned by the U.S. as a Russian agent.” (Pl. 56.1 9 13; Def. 56.1 4 13.) Maddow and
Gnazzo testified that they did not have doubts about the accuracy of the statement at the time the
TRMS segment aired. (PL. 56.1 99 17-18; Def. 56.1 9 17-18.)

On April 5, 2021, counsel for Nunes sent a demand and retraction letter to NBCU.
(P1. 56.1 9 164; Def. 56.1 4 164.) The demand letter asserted that the TRMS segment was
materially false because Nunes did not refuse to hand the Derkach package over to the FBI. (PL
56.1 9 165; Def. 56.1 9 165.) Nunes also alleges that NBCU should have known the information
was false because Representative Eric “Rick” Crawford gave a statement about the Derkach
package to Breitbart, another news organization, that said, “. . . you follow the protocol, which is
you turn that over to the FBI. That’s what happened.” (PL. 56.1 q 169; Def. 56.1 9 169.)
Crawford’s quote from the Breitbart article was included in a July 30, 2020, Politico article titled
“Intel Dems press Nunes for details on anti-Biden package from Ukrainian official” (the “July 30
Politico article”). (Pl. 56.1 9 183; Def. 56.1 9 183.) Maddow and Gnazzo testified that they
were not aware of the Breitbart article or the July 30 Politico article before the TRMS segment

aired. (PL 56.1 99 181, 184; Def. 56.1 94 181, 184.)

? Available at: https://www.youtube.com/watch?v=kQZqqkNiAsA
-6-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 7 of 24

SUMMARY JUDGMENT STANDARD

Rule 56(c), Fed. R. Civ. P, provides that a court should grant summary judgment
“if the movant shows that there is no genuine dispute as to any material fact and the movant is
entitled to judgment as a matter of law.” The mere existence of an alleged factual dispute “will
not defeat an otherwise properly supported motion for summary judgment . . ..” Anderson v.

Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 247-48 (1986). The non-moving party cannot “escape

summary judgment merely by vaguely asserting the existence of some unspecified disputed
material facts, or defeat the motion through mere speculation or conjecture.” Western World

Insurance Co. v. Stack Oil, Inc., 922 F.2d 118, 121 (2d Cir. 1990).

“Summary judgment is appropriate in a defamation action, as in other actions,
where there are no unresolved factual disputes as to issues material to the outcome of the

litigation.” Contemporary Mission, Inc. v. New York Times, 842 F.2d 612, 622 (2d Cir. 1988). A

public figure suing for defamation must prove, as one of the essential elements of the claim, that

the defendant published the material with “actual malice.” New York Times Co. v. Sullivan, 376

U.S. 254, 279 (1964). “[W]here the factual dispute concerns whether a [defendant] acted with
actual malice, ‘the appropriate summary judgment question will be whether the evidence in the
record could support a reasonable jury finding either that the plaintiff has shown actual malice by

299

clear and convincing evidence or that the plaintiff has not.”” Contemporary Mission, 842 F.2d at

621 (quoting Liberty Lobby, 477 U.S. at 255-56.)



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 8 of 24

DISCUSSION

The parties agree that Nunes was a public figure at the time the statement aired on
TRMS. As a public figure, under New York law,* Nunes must establish “that ‘the statements . . .
complain[ed] of were (1) of and concerning [the plaintiff], (2) likely to be understood as
defamatory by the ordinary person, (3) false, and (4) published with actual malice” in order to

succeed on his claims. Karedes v. Ackerley Group, Inc., 423 F.3d 107, 113 (2d Cir. 2005)

(quoting Church of Scientology International v. Behar, 238 F.3d 168, 173 (2d Cir. 2001)). Nunes

also “must show the falsity of the statement[ ] at issue in order to prevail in a suit for

defamation.” Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 775 (1986). Evidence

sufficient to establish actual malice “will generally encompass evidence of falsity.”

Contemporary Mission, 842 F.2d at 621. Public figures carry a heavy burden of proof “to assure

to the freedoms of speech and press that ‘breathing space’ essential to their fruitful exercise.”

Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 342 (1974). But although actual malice is a

heightened standard, it does not afford the press “absolute immunity in its coverage of public

figures.” Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 688 (1989).
To prove “actual malice” plaintiff must demonstrate by clear and convincing
evidence that defendant made the statement “with knowledge that it was false or with reckless

disregard of whether it was false or not.” Sullivan, 376 U.S. at 280; see also St. Amant v.

Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968). In this context, “actual malice ‘is not measured by
whether a reasonably prudent man would have published or would have investigated before

publishing,’ but by whether there is sufficient evidence ‘to permit the conclusion that the

4 The parties’ do not dispute that New York law governs Nunes’ claim. The parties’ agreement that a particular
jurisdiction’s law governs a claim is generally a sufficient basis for that jurisdiction’s law to apply. See, e.g.,
Photopaint Techs., LLC v. Smartlens Corp., 335 F.3d 152, 160 n.8 (2d Cir. 2003).

-8-




Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 9 of 24

defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of his publication.”” Behar, 238 F.3d

at 174 (quoting St. Amant, 390 U.S. at 731); see also Bose Corp. v. Consumers Union of United

States, Inc., 466 U.S. 485, 511 (1984) ([T]here is a significant difference between proof of actual

malice and mere proof of falsity.”).

“Liability requires clear and convincing evidence of a knowing falsehood or

299

‘subjective awareness of probable falsity.”” Contemporary Mission, 842 F.2d at 621 (quoting

Gertz, 418 U.S. at 335 n.6). While the test is a matter of the defendant’s subjective mental state,

“a court typically will infer actual malice from objective facts.” Celle v. Filipino Reporter

Enterprises Inc., 209 F.3d 163, 176 (2d Cir. 2000). Courts may consider in determining whether

a defendant acted with actual malice “(1) whether a story is fabricated or based on an unverified,
anonymous source; (2) whether the allegations at issue ‘are so inherently improbable that only a
reckless person would have put them in circulation’; and (3) whether there are any obvious
reasons to doubt that truthfulness of the defendant’s source or the accuracy of the source’s

report.” Stern v. Cosby, 645 F. Supp. 2d 258, 278 (S.D.N.Y. 2009) (Chin, J.) (citing Behar, 238

F.3d at 174); see also Celle, 209 F.3d at 183 (finding that actual malice may be established
“[t]hrough the defendant’s own actions or statements, the dubious nature of his sources, [and] the
inherent improbability of the story [among] other circumstantial evidence”).

Nunes alleges that the following statement during the March 18, 2021, broadcast
of TRMS is false and was made with actual malice:

[Nunes] has refused to hand [the Derkach package] over to the FBI

which is what you should do if you get something from somebody

who is sanctioned by the U.S. as a Russian agent.

(ECF 144, McNamara Dec. Ex. 1 at 24:32-24:40.) Nunes argues that this statement was false

because the Derkach Package was promptly turned over to the FBI. In deposition testimony,



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 10 of 24

Nunes and his Congressional staff members said that the package was delivered to the FBI the
same day that it was received. (ECF 158, Nunes Tr. at 50-51; Souza Tr. at 61-62; Langer Tr. at
303; Ciarlante Tr. at 83; Harvey Tr. at 130.) As noted, Nunes asserts that he advised Attorney
General Barr in writing of the receipt of the package on the day of its receipt. (Nunes Tr. at 21-
22; McNamara Dec. Ex. 2.)

Defendant argues that Nunes has failed to prove by clear and convincing evidence
that Maddow and Gnazzo made the statement with actual malice. “When there are multiple
actors involved in an organizational defendant’s publication of a defamatory statement, the
plaintiff must identify the individual responsible for publication of a statement, and it is that

individual the plaintiff must prove acted with actual malice.” Dongguk University v. Yale

University, 734 F.3d 113, 123-24 (2d Cir. 2013). Here, Nunes identified Maddow, as the writer
of the statement and host of TRMS, and Gnazzo, as the executive producer of TRMS, as
responsible for the statement.’> Therefore, the Court will consider evidence of both Gnazzo’s and
Maddow’s state of mind in determining whether there is sufficient evidence of actual malice.
Maddow and Gnazzo claim that they relied on information shared by other
publications in creating the TRMS segment. (ECF 144-3, Gnazzo Dec. | 25: “The Statement
was not original reporting concerning Mr. Nunes.””) Maddow and Gnazzo point to multiple
sources that they say informed their reporting on Nunes’ conduct with the Derkach package,

which the Court considers in the aggregate. See Stern, 645 F. Supp. 2d at 278. But neither

5 Nunes also alleges that Steve Benen, who serves as the editor of the MaddowBlog website, played “a part” in the
segment discussing Nunes. (ECF 157 at 13.) However, Nunes does not dispute that Maddow was the sole writer of
the TRMS Segment and that Gnazzo, as the executive producer, had final approval over the content of the entire
show. (Def. 56.1 9 14-15; PL. 56.1 9 14-15.) Nunes makes no allegations that Benen was ultimately responsible
for the content of the March 18 TRMS segment. As “the state of mind required for actual malice would have to be
brought home to the person in [the defendant’s] organization having responsibility for the publication of the
[defamatory statement],” the Court will not consider Benen’s state of mind as he did not have responsibility over the
publication of the TRMS segment. New York Times, 376 U.S. at 187.

-10-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 11 of 24

Maddow nor Gnazzo points to any source other than the July 23 Politico article that informed
TRMS’s reporting that Nunes “refused” to turn over the package to the FBI.®

Nunes argues that Maddow and Gnazzo acted with constitutional malice in basing
the TRMS segment on a singular source. He also alleges that they distorted the July 23 Politico
article to suggest that Nunes had potentially violated the law because the article does not state
that he had “refused” to turn over the package to the FBI. The relevant portion of the article
states:

The packets, described to POLITICO by two people who have
seen the classified portion of the Democrats’ letter, were sent late
last year to Rep. Devin Nunes (R-Calif.), Sens. Lindsey Graham
(R-S.C.) and Chuck Grassley (R-lowa), and then-White House
Chief of Staff Mick Mulvaney.

The packets were sent amid a Democratic push to impeach Trump
over his effort to pressure Ukraine’s president to investigate Biden
and his son Hunter the sources said. Graham and Grassley denied
having received the material, and Mulvaney and Nunes declined
repeated requests for comment. One person familiar with the
matter said the information was not turned over to the FBI. The
FBI declined to comment.

... Wray has previously said that Americans should share with the
FBI any information from foreign governments, or their emissaries
intended to influence the election.

“If any public official or member of any campaign is contacted by

any nation-state, or anybody acting on behalf of a nation-state,

about influencing or interfering with an election then that’s

something the FBI would want to know about,” Wray said . . . .
(ECF 144-10) (emphasis added.)

Generally, “reliance on a single source does not itself indicate actual malice.”

Fodor v. Berglas, 95 Civ. 1153 (SAS), 1995 WL 505522, at *5 (S.D.N.Y. Aug. 24, 1995). Courts

¢ Available at https://www.politico.com/news/2020/07/23/democrats-letters-to-trump-allies-are-foreign-plot-to-
damage-biden-380217

-11-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 12 of 24

in this district have consistently dismissed claims for defamation when defendants have relied on
reputable publications as their source of the alleged defamation. See id. (finding no actual
malice when the defendant relied on a reputable source publication and, therefore, would have no

reason to believe the statement was inaccurate); Biro v. Conde Nast, 963 F. Supp. 2d 255, 280-81

(S.D.N.Y. 2013) (Oetken, J.) (finding no actual malice when the defendant relied on a source
publication that had a reputation “for being an assiduous and thorough fact-checker””). Maddow
and Gnazzo both testified that they believed Politico was a reputable publication and that the
authors of the article were well respected. (ECF 144-5, Gnazzo Tr. at 102: “Politico has an
excellent reputation and these three reporters have excellent reputations”; ECF 144-4, Maddow
Tr. at 91: “[T]here were three or four different reporters on the — bylined on that piece, respected
reporters in a respected news organization.”)

Nunes alleges that defendant cannot have relied on the Politico article in making
the statement because the article does not state that he “refused” to turn over the package, but
rather that “the information was not turned over to the FBL.” The dictionary definition of
“refuse” is “to express oneself as unwilling to accept” and “to show or express unwillingness to
do or comply with.”’

The July 23 Politico article noted that the information within the Derkach
packages, one of which Nunes received, had not been turned over to the FBI. (ECF 144-10.)
The article continues with a quote from FBI Director Wray asking public officials to give such
information to the FBI. (Id.) (“[T]hat’s something the FBI would want to know about.”) The
Court concludes within this context, the statement that information had not been turned over to

the FBI is tantamount to a “refusal.” NBCU’s choice of phrasing does not negate its reliance on

7 https://www.merriam-webster.com/dictionary/refuse (last accessed July 29, 2025).

-12-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 13 of 24

the Politico article and does not rise to actual malice. See Contemporary Mission, 842 F.2d at

623 (concluding that although the defendant did not report the exact terms of a cease and desist
order, the alleged defamatory statement represented “the sort of inaccuracy that is commonplace

in the forum of robust debate to which the New York Times rule applies™) (citation omitted);

Bose Corp., 466 U.S. at 513 (finding that although the defendant’s choice of words amounted to
a misconception, “the choice of such language . . . does not place the speech beyond the outer
limits of the First Amendment’s broad protective umbrella”™).

Further, the language of the source publication and the alleged defamation do not
need to be an exact match “where the journalist believes, reasonably and in good faith, that his

report accurately conveys the charges made.” Edwards v. National Audubon Society, Inc., 556

F.2d 113, 120 (2d Cir. 1977). NBCU has come forward with the testimony of Maddow and
Gnazzo that they believed that the statement (“refused’) accurately represented Politico’s
reporting (“was not turned over to the FBI”). (ECF 144-2, Maddow Dec. 9 30: “The July 23,
2020 Article directly supported the statement that Mr. Nunes had refused to turn over the
Derkach Package to the FBI . . . Politico’s description indicated to me that the individual being
described had direct knowledge that Mr. Nunes had failed to turn over the Derkach package to
the FBI””; Gnazzo Dec. 4 19-20: “I had full confidence in the accuracy of the statement. . . . In
particular, I was aware that Politico had previously reported in a July 23, 2020 article that Nunes
did not turn the Derkach Package over to the FBI.”). Maddow and Gnazzo also believed the
statement was true because Nunes had not sued Politico over the July 23 Politico article or made
any public statement disputing its reporting. (Gnazzo Tr. at 161; Gnazzo Dec. 9 20, 25;
Maddow Dec. 99 31-32.) Maddow and Gnazzo’s belief in the statement’s accuracy, even if the

statement exaggerated the allegations in the article, “enhances, rather than diminishes the

-13-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 14 of 24

likelihood that [the statements] are protected from libel attack by the First Amendment.” Church

of Scientology Intern. v. Time Warner, Inc., 903 F. Supp. 637, 641 (S.D.N.Y. 1995) (citing St.

Amant, 390 U.S. at 731).

Nunes also puts forward several threads of circumstantial evidence that he asserts
show that Maddow and Gnazzo acted with reckless disregard for the truth. As previously noted,
in order to establish reckless disregard, “[t]here must be sufficient evidence to permit the
conclusion that the defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of his publication.”
St. Amant, 390 U.S. at 731. “Courts have cited various types of circumstantial evidence to

justify a factual finding that a defamation defendant acted with actual malice.” Goldfarb v.

Channel One Russia, 663 F. Supp. 3d 280, 309 (S.D.N.Y. 2023) (Cronan, J.); see also Biro, 963

F. Supp. 2d at 277-278 (collecting cases). However, Nunes has failed to identify circumstantial
evidence that could constitute clear and convincing proof that Maddow and Gnazzo acted with
reckless disregard for the truth.

Nunes alleges that Maddow and Gnazzo acted with reckless disregard for the truth
when they failed to investigate the statement that Nunes “refused” to turn over the package to the
FBI. “Generally, ‘mere proof of failure to investigate, without more, cannot establish reckless

disregard for the truth.”” Dongguk, 734 F.3d at 124 (quoting Gertz, 418 U.S. at 332). Here,

Maddow and Gnazzo relied on the Politico article and, typically, “a defendant’s reliance on a
responsible source negates a finding of ‘the recklessness that is required for actual malice.”” Id.

(quoting New York Times, 376 U.S. at 287-88). However, “evidence of an intent to avoid the

truth” may be sufficient to satisfy the actual malice standard. Harte-Hanks, 491 U.S. at 693.

-14-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 15 of 24

Nunes alleges that Maddow and Gnazzo entertained serious doubts about the
statement because of an article Politico published on July 30, 2020.8 The July 30 Politico article
had the headline, “Intel Dems press Nunes for details on Anti-Biden package from Ukrainian
official.” (McNamara Dec. Ex. 48.) The article described Republican members of the
Intelligence Committee’s reaction to Maloney’s questioning of Nunes about the Derkach package
during the Committee meeting. (Id.) The article included a quote that Representative Rick
Crawford had given to Breitbart, another news organization:

In his interview with Breitbart, Crawford appeared to confirm that

Nunes received a package from a foreign source, and suggested

that Nunes turned it over to the authorities.

“[1]t’s standard practice that if you get a package from an unknown

source in a foreign country, it’s probably a good idea to call the

FBI and let them handle it and not handle those packages and don’t

open them up and go, ‘Hey I wonder what this is? I guess it’s

Christmas came early this year’,” Crawford said. “No, you follow

the protocol, which is you turn that over to the FBI. That’s what

happened.”

(Id.) Nunes argues that because defendant did not contact or interview Representative Crawford,
or any other member of the House Intelligence Committee minority staff, Maddow and Gnazzo
intended to avoid the truth.

Maddow and Gnazzo deny that they were aware of the July 30 Politico article.
(Maddow Dec. 9 54; Gnazzo Dec. 4 29.) Maddow and Gnazzo had no duty to make an

independent investigation into the July 23 Politico article, unless they entertained serious doubts

as to the truth of the statement. See Fodor, 1995 WL 505522, at *5.

8 Available at https://www.politico.com/news/2020/07/30/devin-nunes-joe-biden-ukraine-388843. For the avoidance
of doubt, the Court also concludes that the July 30 Politico article that Maddow and Gnazzo swear they did not read
does not provide evidence of their knowledge of falsity of the March 18 segment.

-15-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 16 of 24

Nunes asserts that they were aware of the July 30 article because TRMS published
a blog, called the MaddowBlog, on March 18, 2021, titled, “Intel revelations raise difficult
questions for several Republicans.” (McNamara Dec. Ex. 49.) The blog post included a
hyperlink to the July 30 Politico article. (Id.) Steve Benen, the author of the blog, was
responsible for drafting the blog and sending a daily pitch email to TRMS staff where he shares
stories that he wrote for the blog that may be of interest. (Maddow Dec. q 55.) Typically, Benen
exclusively writes the blog. (Maddow Dec. q 56.) Benen was not involved with the TRMS
segment and did not have responsibility for its content. (Id.)

On March 18, 2021, Benen emailed his daily pitch email at 1:22 PM, which
included a hyperlink to the blog post. (McNamara Dec. Ex. 50.) The email said, “This week’s
ODNI report left Trump and Guiliani in a difficult position, but thanks to the Derkach references,
it also raised some questions for Ron Johnson and Devin Nunes.” (Id.) The blog itself discussed
the July 29, 2020, Intelligence Committee meeting where Maloney questioned Nunes about his
handling of the Derkach package. (McNamara Dec. Ex. 49.) The hyperlink to the July 30 Politico
article appeared in a sentence that stated, “According to a transcript from the closed-door
discussion, Nunes didn’t want to answer.” (Id.) The hyperlink was linked to the words “didn’t
want to answer.” (Id.)

A hyperlink in a blog written by someone who did not have responsibility for the
defamatory statement, is insufficient to show that Maddow and Gnazzo had knowledge of the

July 30 Politico article or acted with reckless regard for the truth. Cf. Palin v. New York Times,

113 F.4th 245, 265 (2d Cir. 2024) (finding that a jury could reasonably believe that the defendant

read a hyperlinked article when defendant was responsible for editing the article that contained

® Available at: https://www.msnbc.com/rachel-maddow-show/maddowblog/intel-revelations-raise-difficult-
questions-several-republicans-n1261400

-16-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 17 of 24

the hyperlink). Neither Maddow nor Gnazzo clicked the hyperlink in the article and believed
that it referenced the transcript of the House Intelligence Committee meeting. (Maddow Dec.
55; Gnazzo Dec. 4 31.) The blog and the pitch email do not quote or reference Crawford’s
statement. Nothing in the body of the article would have prompted Maddow and Gnazzo to
entertain serious doubts as to the veracity of the statement. Nunes has failed to come forward
with evidence which, if believed, would allow a reasonably jury to conclude that they were
aware of the July 30 Politico article.

Nunes cites to Harte-Hanks for support that Gnazzo and Maddow consciously
avoided the truth when they did not contact Crawford or a staff member. 491 U.S. 657.
However, the defendant in Harte-Hanks published original reporting unlike Maddow and Gnazzo
who relied on another publication. Id. at 682. There, the defendant newspaper conducted a
taped interview with the plaintiff prior to publishing the article that directly contradicted the
defendant’s main source. Id. at 691. The plaintiff had also provided the defendant with a taped
interview of another source that contradicted the defendant’s story, but no reporters listened to
the tape. Id. at 692. Crawford himself did not have personal knowledge that directly
contradicted the July 23 Politico article. Crawford said that when he made the statement to
Politico, he was only assuming that the package had been given to the FBI. (ECF 144-22,
Crawford Tr. at 31.) Crawford never communicated with Nunes, Nunes’ staffers, or the FBI
regarding Nunes’ conduct with the Derkach package. (Id.) Nunes had already declined to
comment to Politico on the July 23 Politico article which was the principal source of the
allegedly defamatory statement by defendant.

Nunes also contends that NBCU’s reliance on the Politico article itself was

evidence of a reckless disregard for the truth as reliance on a single source is a violation of

-17-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 18 of 24

NBCU’s own newsroom policies. (ECF 149 at 12.) However, the policy that Nunes cites does
not ban reliance on a single source. (Greaves Dec. Ex. O at 6: “Any instance of original
reporting using only a single source (who is neither authoritative nor a spokesperson) must be
approved by an authorized member of senior management.”). Nonetheless, generally, purported
deviations from normal operating procedures do not amount to purposeful or reckless avoidance

of the truth. See Prince v. Intercept, 634 F. Supp. 3d 114, 140 (S.D.N.Y. 2022) (Preska, J.).

Although Nunes argues that Gnazzo and Maddow took no meaningful steps to
investigate the statement and that the fact-checking that was undertaken was inadequate, the
standard is not “whether a reasonably prudent man . . . would have investigated before
publishing.” St. Amant, 390 U.S. at 731. But on the summary judgment record, no reasonable

fact finder could find by clear and convincing evidence that Maddow and Gnazzo made the

statement with a “high degree of awareness of . . . probable falsity.” Garrison v. State of

Louisiana, 379 U.S. 64, 74 (1964); see also Curtis Publishing v. Butts, 388 U.S. 130, 153 (1967)

(holding that proof that the statement was “published recklessly despite the publisher’s
awareness of probable falsity” is essential to recovery in a public figure defamation action).
Nunes also argues that Maddow and Gnazzo were biased against him and that the
allegations were inherently implausible. These are considerations that potentially bear on
whether conduct is reckless. Alone, potential bias or inherent implausibility does not satisfy a
finding of recklessness. See Palin, 940 F.3d at 814 (finding that “sheer political bias” on its own
is insufficient to support and inference of actual malice); Stern, 645 F, Supp. 2d at 285 n.19
(“[T]he inherently improbable nature of the Statements, without more, is insufficient evidence of

actual malice to reach a jury.”). There is no evidence of recklessness and thus, the Court need

-18-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 19 of 24

not consider bias and inherent implausibility. However, if the Court were to consider them, they
would not alter the Court’s conclusion.

Nunes claims that Maddow and Gnazzo were biased against him, and that
purported bias combined with their failure to investigate support a finding of actual malice.!°
See Behar, 238 F.3d at 174 (“[A]lleged bias would be relevant to show a purposeful avoidance of
the truth if it were coupled with evidence of an extreme departure from standard investigative
techniques.”). To support his claim that Maddow and Gnazzo were biased, Nunes points to his
differing political beliefs with Maddow. Maddow admits that she has differing political beliefs
from Nunes. (Maddow Tr. at 150: “I think that I’'m a liberal and he’s a conservative, so we
probably disagree on most things, but you never know.”).

Nunes also points to Maddow’s criticism of him on thirty-six different episodes of
TRMS between February 2017 to January 2020. But despite this allegation, Nunes only
provided a “sampling” of ten transcripts in support without identifying an example of bias. (ECF

157 at 17.) “Bare assertions of bias are insufficient.” Satanic Temple, Inc. v. Newsweek

Magazine, LLC, 774 F. Supp. 3d 688, 704 (S.D.N.Y. 2025) (Vyskocil, J.) (citing Contemporary

Mission, 842 F.2d at 622-23). During the time period between 2017 and 2020, Nunes was the
Chairman and then, ranking member of the House Intelligence Committee and, as such, was a
prominent politician subject to public discussion. See Harte-Hanks, 491 U.S. at 687 (“When a
candidate enters the political arena, he or she ‘must expect that the debate will sometimes be

rough and personal’”) (citation omitted). Political bias is a matter of degree ranging from polite

19 Nunes argues that questioning about Maddow’s political beliefs was inappropriately shut down by defendant’s
counsel. In response to one question during Maddow’s deposition, defendant’s counsel objected to relevance and
instructed the witness not to answer. However, as the Magistrate Judge ruled, this was an isolated instance and there
was abundant other testimony on the subject. (ECF 137.)

-19-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 20 of 24

and seasonal disagreement to personal animus. But there is no evidence that defendant’s
admitted political bias caused defendant to act with a reckless disregard of the truth.

Nunes also points to an email chain where Maddow refers to Nunes as an “easier
hit” and alleges that the email shows that defendant made the statement to increase ratings.
(Greaves Dec. Ex. K.) The email chain discussed content for the March 18 TRMS segment. The
full quote from Maddow’s email reads:

I feel like the Grassley and Johnson thing... it is the denial.

Whereas with Nunes, Maloney has the receipt. With Nunes it is an

easier hit... I don’t believe the denial from Grassley and Johnson

but its there.

(Id.) In the email, Maddow referenced the March 17 Deadline interview with Maloney, where he
discussed Nunes’ handling of the Derkach package. In the interview, Maloney stated, “And the
fact is that they were so comfortable using people like Devin Nunes, that Andrii Derkach, a
known Russian asset, sent information to Devin Nunes at the Intelligence Committee. We
literally had the package receipt.” (McNamara Dec. Ex. 26 at 0:15-0:46.)

In context, Maddow’s reference to Nunes as an “easier hit” refers to Maloney’s
information that there was a package receipt for the delivery to Nunes from Derkach which
provided ready support for part of the claim. The use of the word “hit,” in this context, i.e. to

land a plausible criticism at a person,'! does not imply “actual malice” or support an inference of

recklessness. Contemporary Mission, 842 F.2d at 622-23 (holding that plaintiffs must come

forward with sufficient facts to enable a jury to find by clear and convincing evidence that the
defendant “acted with malice in the constitutional sense, i.e., with knowledge that the statements

made were false or with reckless disregard for the truth”). Nunes’ evidence of Maddow’s bias

1 See https://www.merriam-webster.com/dictionary/hit (“[N]oun . . . 3: a telling or critical remark.” (last accessed:
July 31, 2025)).

-20-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 21 of 24

against him, without clear and convincing evidence of an inadequate investigation into the

statement, does not rise to actual malice. See Time Warner, Inc., 903 F. Supp. at 641 (“Without a

showing of inadequate investigation, bias merely confirms the publisher’s firmly-held belief in
the alleged defamatory statements.”) Additionally, whether Maddow and Gnazzo were
motivated by ratings is not probative of actual malice. See Harte-Hanks, 491 U.S. at 667
(concluding that the fact that the defendant published defamatory material to increase its profits
was not sufficient proof of actual malice).

Nunes further argues that due to his position as the ranking member of the House
Intelligence Committee, the claim that he would refuse to turn over the Derkach package to the
FBI is so inherently implausible that only a reckless person would have published them. Nunes’
background and position alone do not make the defendant’s statement inherently improbable.

See Prince v. Intercept, 21-cv-10075 (LAP), 2023 WL 4492413, at *10 (S.D.N.Y. Jul. 12, 2023)

(finding defendant’s allegations that a former Navy Seal met with a top official of a Russian
military force was not inherently improbable because of his background). In his deposition
testimony, Nunes said he still has a “distrust of the FBI”” and that he has publicly stated that its
members are “corrupt” and “dirty.” (Nunes Tr. at 307-308.) The Court concludes that the

statement that he “refused” to turn over the package to the FBI is not so inherently improbable

that only a “reckless” person would publish it. See Biro, 907 F.3d at 545; World Boxing Council
v. Cosell, 715 F. Supp. 1259, 1265 (S.D.N.Y. 1989) (“[T]he articles appeared in respected
publications, and were authored by reputable journalists, whose allegations were not so
improbable that a prudent author would have questioned their accuracy”).

Taking the entirety of the evidence before the Court on the summary judgment

record and considering it as a whole, the Court concludes that no reasonable jury could find that

-21 -



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 22 of 24

Maddow and Gnazzo acted with actual malice, i.e. knowledge of falsity or reckless disregard of
the truth, nor could it permit a reasonable jury to find that they disregarded or had any doubts as
to the truth of the statement.!?> Accordingly, summary judgment will be granted in defendant’s

favor.
SANCTIONS

Defendant alleges that Nunes should be sanctioned under Rule 37(e), Fed. R. Civ.
P., because he failed to take reasonable steps to preserve internal communications, resulting in
the spoliation of potentially relevant evidence. Specifically, NBCU asks the Court to infer that
the deleted communications were unfavorable to Nunes on factual issues that were in dispute in
this litigation, specifically the truth or falsity of the alleged defamatory statement. Additionally,
NBCU asks that it be awarded the attorneys’ fees it incurred by its efforts to obtain the spoliated
evidence. The duty “to preserve evidence arises when the party has notice that the evidence is
relevant to the litigation or when a party should have known that the evidence may be relevant to

future litigation.” Fujitsu Ltd. v. Federal Express Corp., 247 F.3d 423, 436 (2d Cir. 2001)

(citation omitted).

On August 3, 2021, Nunes filed this action as a sitting member of Congress and
left his position five months later. After his departure, physical and electronic files from Nunes’
congressional office were not taken with him when he left the House of Representatives. (ECF
146, Chase Dec. Ex. 1 at 27.) Nunes also identified staffers under his direct supervision from the
House Intelligence Committee and his personnel office as having relevant information related to

the litigation, which would have been on the staffers’ House email addresses and phones. (Chase

12 See Brimelow v. New York Times Co., 21-66-cv, 2021 WL 4901969, at *3 (2d Cir. 2021) (summary order)
(finding that “ill will” towards the plaintiff is insufficient to show actual malice without evidence that the defendant
had doubts as to the truth of the statement).

-22 -



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 23 of 24

Dec. Ex. 2 at 7, 13.) However, the House Intelligence Committee confirmed that it “did not
locate any requests to preserve documents related to this litigation.” (Chase Dec. Ex. 4.)

Nunes’ former communications director, Jacob Langer, testified that Nunes had a
standing instruction to preserve documents related to all outstanding litigation. (Langer Tr. at
133-34.) But Langer acknowledged that he did not receive instructions, from Nunes or another
staffer, to preserve emails or relevant documents in connection with this litigation. (Id. at 141-
42.) Other former staff members said that they did not receive any instruction to preserve
documents in connection with this litigation. (Pappas Tr. at 53; Ciarlante Tr. at 64; Morrow Tr. at
71-72; Souza Tr. at 71-72.) Additionally, plaintiff’s counsel accepted six third-party subpoenas
to Nunes’ former staffers for relevant documents but failed to inform one of them of defendant’s
subpoena. (Harvey Tr. at 162.)

Because the Court has found that Nunes has failed to prove actual malice and that
NBCU is not liable for defamation, it need not adopt an adverse inference or otherwise sanction

Nunes for spoliation. See United States v. Google LLC, 23-cv-108, 2025 WL 1132012, *48

(E.D. Va. April 17, 2025) (Brinkema, J.) (declining to consider an application to strike Google’s

answer after finding liability on the part of Google on merits grounds).

-23-



Case 1:22-cv-01633-PKC-SN  Document 162  Filed 08/01/25 Page 24 of 24

CONCLUSION

For the foregoing reasons, NBCU’s motion for summary judgment is
GRANTED. The Clerk of the Court is respectfully directed to terminate the pending motion

(ECF 141), enter judgment for the defendant, and close the case.

SO ORDERED.

P. Kevin Castel o
United States District Judge

Dated: New York, New York
August 1, 2025

-24 -



