
1 

UNITED STATES DISTRICT COURT 

SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

THE SATANIC TEMPLE, INC., 

Plaintiff, 

-against-

NEWSWEEK MAGAZINE LLC, 

Defendant. 

1:22-cv-1343 (MKV) 

OPINION AND ORDER 

GRANTING DEFENDANT’S 

MOTION FOR SUMMARY 

JUDGMENT AND DENYING

PLAINTIFF’S MOTION FOR 

SUMMARY JUDGMENT 

MARY KAY VYSKOCIL, United States District Judge: 

The Satanic Temple, Inc. (“The Satanic Temple” or “Plaintiff”) brought this action against 

Newsweek Magazine LLC (“Newsweek” or “Defendant”) seeking damages for numerous 

allegedly defamatory statements made in the article titled “Orgies, Harassment, Fraud: Satanic 

Temple Rocked by Accusations, Lawsuit” published by Newsweek.  [ECF No. 1-1], (the “Article”). 

After this Court’s Opinion and Order on Defendant’s motion to dismiss, only one statement, 

“Accounts of sexual abuse being covered up in ways that were more than anecdotal” (the “Article 

Statement”), remains at issue.  See Satanic Temple, Inc. v. Newsweek Mag. LLC, 661 F. Supp. 3d 

159, 176 (S.D.N.Y. 2023), [ECF No. 27].  Now before the Court are the parties’ competing motions 

for summary judgment.  [ECF Nos. 98, 109].  For the reasons set forth below, Defendant’s motion 

for summary judgment is GRANTED and Plaintiff’s motion for summary judgment is DENIED.  

FACTUAL BACKGROUND1 

The Satanic Temple is an atheistic religious corporation.  Pl. Resp. ¶ 1; Def. Resp. ¶ 1; Pl. 

Second Resp. ¶ 137.  The Satanic Temple engages in various charitable activities and advocates 

1 The facts as stated herein are based on the parties’ Rule 56.1 Statements in support of their motions for summary 

judgment and the opposing party’s counterstatements. [ECF Nos. 100, 104, 113, 116, 121, 123].  All citations to “Pl. 

Resp. ¶” refer to ECF No. 116, which is Plaintiff’s responses to Defendant’s Rule 56.1 Statement.  All citations to 

“Def. Resp. ¶” refer to ECF No. 113, which is Defendant’s responses to Plaintiff’s Rule 56.1 Statement.  All citations 

to “Pl. Second Resp. ¶” refer to ECF No. 123.  All citations to “Def. Second Resp. ¶” refer to ECF No. 121. 

3/26/2025

USDC SDNY 

DOCUMENT 

ELECTRONICALLY FILED 

DOC #:    

DATE FILED:   

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 1 of 27



  

   

2 

for the religious rights of its members though litigation and various forms of advocacy.  Pl. Resp. 

¶ 3; Pl. Second Resp. ¶ 139.  The Satanic Temple publishes press releases, utilizes billboards, and 

participates in interviews to promote and advertise its activities, campaigns and specific political 

issues or initiatives.  Pl. Resp. ¶¶ 4–5, 7, 9, 10; Pl. Second Resp. ¶¶ 140–41, 143, 145–46.  The 

Satanic Temple engages in this conduct to ensure that the public is aware of the group and to help 

generate donations.  Pl. Resp. ¶¶ 6, 8; Pl. Second Resp. ¶¶ 142, 144.   

Newsweek publishes the online news magazine Newsweek through its website.  Def. Resp. 

¶ 3; Pl. Resp. ¶ 11.  Julia Duin2 worked for Newsweek from September 1, 2021 until February 

2023 and was hired to serve as the Newsweek religion reporter.  Pl. Resp. ¶ 18; Pl. Second Resp. 

¶ 151; Def. Resp. ¶ 18.  Duin was considered a senior hire, Def. Resp. ¶ 3, because she had been a 

journalist for over forty-five years and had received multiple awards for her reporting.  Pl. Resp. 

¶¶ 19–20; Pl. Second Resp. ¶¶ 152–53.  In addition, Duin had published six books about religion, 

served as a visiting and/or adjunct journalism professor at various universities, and has a master’s 

degree in religious studies from Trinity Episcopal School for Ministry.  Pl. Resp. ¶¶ 21–23; Def. 

Resp. ¶¶ 32–33; Pl. Second Resp. ¶¶ 154–56.   

 In 2020, The Satanic Temple filed a lawsuit in the United States District Court for the 

Western District of Washington (the “Washington Lawsuit”) asserting claims for defamation, 

among other claims, against several former members, including David Alan Johnson and Nathan 

Sullivan.  Pl. Resp. ¶¶ 13–14; Pl. Second Resp. ¶¶ 147–48.   

On September 29, 2021, Duin received an email from Kevin Jones, a journalist with the 

Catholic News Agency, stating that some former members of The Satanic Temple had told him 

 
2 Duin was previously dismissed as a defendant in this case for lack of personal jurisdiction. See Satanic Temple, 

Inc., 661 F. Supp. 3d at 167. 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 2 of 27



  

   

3 

about The Satanic Temple’s alleged use of “defamation lawsuits . . . to harass internal critics.”  Pl. 

Resp. ¶ 16; Def. Resp. ¶ 44; Pl. Second. Resp. ¶ 150.  This email inspired Duin to pitch the Article, 

which is the subject of this lawsuit, to her direct supervisor, Juliana Pignataro, who was a U.S. 

Editor at Newsweek with the title of U.S. News Director.  Def. Resp. ¶¶ 47, 28–29.  Within a week 

of the pitch, all three of Newsweek’s senior management—Pignataro, Nancy Cooper, the Global 

Editor in Chief of Newsweek, and Dayan Candappa, Chief Strategy and Content Officer of 

Newsweek—approved Duin to write the Article.  Def. Resp. ¶¶ 53–54, 22; Pl. Resp. ¶ 57.  

In researching the Article, Duin had contact with numerous former members of The Satanic 

Temple, some of whom served as sources for the Article.  Def. Resp. ¶ 69.  Duin communicated 

with two of the defendants in the Washington Lawsuit, David Alan Johnson and Nathan Sullivan.  

Pl. Resp. ¶ 24; Def. Resp. ¶ 68; Pl. Second Resp. ¶ 157.  After those communications, Sullivan 

provided Duin with the contact information for Jinx Strange, which is a pseudonym for Paul 

Millirons, a former member of the Satanic Temple.  Def. Resp. ¶¶ 71–72.   

Duin emailed Strange to inquire of what chapter he was a part of before he left The Satanic 

Temple, and why he left.  Pl. Resp. ¶¶ 31–32; Pl. Second Resp. ¶ 164.  Duin’s email to Strange 

did not contain any reference to or question about sexual abuse.  Pl. Second Resp. ¶ 165.  In 

response, Strange provided a three-page email with his experience as a former member of The 

Satanic Temple.  Def. Resp. ¶ 73; Pl. Second Resp. ¶ 166.  Included within this email Strange said 

that he had heard stories from other members and: 

[a] lot of times those things were anecdotal or unsupported, but 

sometimes they were very concerning. Screenshots or images of 

things and connections I hadn’t seen before. Leaders posing happily 

with major alt-right media figures. Accounts of sexual abuse being 

covered up in ways that were more than anecdotal. Dozens of people 

kicked out for asking for financial records from this alleged-non-

profit organization. 

 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 3 of 27



  

   

4 

Pl. Resp. ¶ 33; Pl. Second Resp. ¶ 166.3  In his email response, Strange does not claim that he 

personally suffered any sexual abuse or that he personally witnessed any sexual abuse.  Def. Resp. 

¶¶ 74–75.  Duin did not ask Strange any follow up questions.  Def. Resp. ¶¶ 79–80.   

In addition to the above-mentioned research, Duin also communicated with Scott Malphas, 

another former member of The Satanic Temple.  Pl. Resp. ¶ 28; Pl. Second Resp. ¶¶ 160–62.  Duin 

also spoke with Dr. Joseph Laycock, the author of “Speak of the Devil: How The Satanic Temple 

is Changing the Way We Talk about Religion.”  Pl. Resp. ¶¶ 45–46; Def. Resp. ¶¶ 84–85.   Finally, 

Duin interviewed Matt Kezhaya, General Counsel of The Satanic Temple, and Lucien Greaves, 

the spokesperson and co-founder of The Satanic Temple.  Pl. Resp. ¶¶ 40, 47; Def. Resp. ¶ 81; Pl. 

Second Resp. ¶¶ 169, 173.  Duin did not specifically ask Greaves about the Article Statement in 

their conversations.  Def. Resp. ¶ 83.   

After concluding her research, Duin wrote the Article.  Def. Resp. ¶ 11.  Cooper was the 

sole editor of the Article.  Pl. Resp. ¶¶ 57–58; Def. Resp. ¶¶ 12–17, 25, 28.  Neither Cooper, nor 

anyone else at Newsweek, besides Duin, fact-checked the Article.  Def. Resp. ¶¶ 116–120.  Instead, 

they relied on Duin to fact check the Article.  Def. Resp. ¶¶ 116–120.  Duin represented in an email 

to Cooper that she had fact-checked the Article.  Pl. Resp. ¶ 64.4  Additionally, Cooper had faith 

 
3 Plaintiff does not dispute that Strange’s email to Duin includes this quote, but cites to Strange’s deposition testimony 

for the proposition that Strange did not personally witness any sexual abuse and therefore had no first-hand knowledge 

of the truth of the underlying stories he shared. Strange Depo. Tr. at 11:16-18.  After reviewing the cited deposition 

transcript, the Court deems this factual assertion admitted, insofar as what is asserted—i.e. that in Strange’s response 

to Duin he said what is quoted—is supported by the evidence in the record and is not controverted with citations to 

evidence that raises a genuine dispute of material fact.  See Local Civ. R. 56.1(c)–(d); Vt. Teddy Bear Co. v. 1-800 

Beargram Co., 373 F.3d 241, 246 (2d Cir. 2004). 

4 Plaintiff does not dispute that Duin’s email to Cooper says that Duin fact-checked the Article, but asserts that as it 

pertains to the Article Statement it was a lie. The Court deems this factual assertion admitted, insofar as this factual 

assertion is supported by the evidence in the record. Specifically, an email from Duin to Cooper states “Whew . . . have 

factchecked until I am buggy-eyed.”  ECF No. 101–14.  Further, Cooper testified that Duin represented to her in an 

email that she had fact-checked the article. See Cooper Depo. Tr. at 183:13–17.  Other than its conclusory statement 

that the underlying truth of this statement is a lie, Plaintiff does not cite to specific evidence in the record to raise a 

genuine dispute of material fact.  (See supra note 3).  

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 4 of 27



  

   

5 

in Duin’s reporting because she was hired specifically to serve as a religion reporter, had 

experience as a religion reporter, was interested in the topic, and knew what she was talking about.  

Pl. Resp. ¶¶ 59–62; Def. Resp ¶ 136; Pl. Second Resp. ¶ 182–83.  No one else at Newsweek other 

than Duin and Cooper had any substantive involvement in the Article.  Def. Resp. ¶¶ 13–14, 17.   

Newsweek has Editorial Guidelines that require Newsweek journalists to “[r]each out for 

comment and give parties a time to respond” and note that “[i]f [Newsweek is] accusing a person 

or company of wrongdoing, [the article] must include fair comment.”  Def. Resp. ¶ 57.  

Furthermore, the Editorial Guidelines state that “[w]hen writing about criminal charges or 

allegations, be specific and complete.”  Def. Resp. ¶ 58.  Finally, the Editorial Guidelines also 

require that Newsweek journalists use “credible” sources.  Def. Resp. ¶ 65.  

On October 29, 2021, Newsweek published the Article,  Pl. Resp. ¶ 70; Def. Resp. ¶ 7, 

which included the following: 

He hadn’t been involved long when he came to feel that TST 

‘appeared to be an inept, rudderless organization that had 

accidentally risen to prominence through something of a 

disingenuous prank,’ referring to the 2013 filming event in Florida. 

He soon left the group, then was leaked material about ‘leaders 

posing happily with major alt-right media figures,’ he wrote. 

‘Accounts of sexual abuse being covered up in ways that were more 

than anecdotal. Dozens of people kicked out for asking for financial 

records from this alleged-non-profit organization.’ 

 

ECF No. 1-1 (emphasis added to indicate the Article Statement).  

PROCEDURAL HISTORY  

Plaintiff initially filed its complaint asserting a single claim for defamation with respect to 

numerous statements in the Article.  [ECF No. 1].  Duin moved to dismiss the claims against her 

for lack of personal jurisdiction, [ECF Nos. 16, 17], and both Duin and Newsweek moved to 

dismiss the action for failure to state a claim, [ECF Nos. 19, 20], pursuant to Rule 12(b)(6).  The 

Court granted Defendant Duin’s motion to dismiss and granted in part and denied in part Defendant 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 5 of 27



  

   

6 

Newsweek’s motion to dismiss for failure to state a claim.  See Satanic Temple, Inc., 661 F. Supp. 

3d at 176.  Before the Court now are the parties’ competing motions for summary judgment with 

respect to the defamation claim on the sole remaining statement.  [ECF Nos. 98, 109].  Pursuant 

to a request by Plaintiff, [ECF No. 111], the Court heard Oral Argument on the competing motions.  

LEGAL STANDARD 

“Summary judgment is appropriate only when, ‘the movant shows that there is no genuine 

dispute as to any material fact and the movant is entitled to judgment as a matter of law.’ ”  Ya-

Chen Chen v. City Univ. of N.Y., 805 F.3d 59, 69 (2d Cir. 2015) (quoting Fed. R. Civ. P. 56(a)).  

“[T]he mere existence of some alleged factual dispute between the parties will not defeat an 

otherwise properly supported motion for summary judgment; the requirement is that there be no 

genuine issue of material fact.”  Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 247–48 (1986) 

(emphasis in original).  A fact is material if it “might affect the outcome of the suit under the 

governing law.”  Id. at 248.  A material factual dispute is genuine “if the evidence is such that a 

reasonable jury could return a verdict for the nonmoving party.”  Id.   

The Court’s role here “is not to resolve disputed issues of fact but to assess whether there 

are any factual issues to be tried.”  Brod v. Omya, Inc., 653 F.3d 156, 164 (2d Cir. 2011).  In 

determining whether the moving party is entitled to judgment as a matter of law, the court must 

“resolve all ambiguities and draw all justifiable factual inferences in favor of the party against 

whom summary judgment is sought.”  Major League Baseball Props., Inc. v. Salvino, Inc., 542 

F.3d 290, 309 (2d Cir. 2008); see also Samuels v. Mockry, 77 F.3d 34, 35 (2d Cir. 1996) 

(“Summary judgment is proper if, viewing all facts of record in a light most favorable to the non-

moving party, no genuine issue of material fact remains for adjudication.”) (citing Anderson, 477 

U.S. at 247–50).  The Court may not make factual findings, determine credibility of witnesses, or 

weigh evidence.  See Jeffreys v. City of New York, 426 F.3d 549, 554 (2d Cir. 2005).   

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 6 of 27



  

   

7 

On a motion for summary judgment, the moving party bears the initial burden of 

demonstrating that it is entitled to judgment as a matter of law due to “the absence of a genuine 

issue of material fact.”  Celotex Corp. v. Catrett, 477 U.S. 317, 323 (1986).  However, the movant 

may discharge its burden by showing that the nonmoving party has “fail[ed] to make a showing 

sufficient to establish the existence of an element essential to that party’s case, and on which that 

party will bear the burden of proof at trial.”  Id. at 322; see also Nick’s Garage, Inc. v. Progressive 

Cas. Ins. Co., 875 F.3d 107, 114 (2d Cir. 2017) (The moving party may satisfy this burden “in 

either of two ways: (1) by submitting evidence that negates an essential element of the non-moving 

party’s claim, or (2) by demonstrating that the non-moving party’s evidence is insufficient to 

establish an essential element of the non-moving party’s claim.”).   

If the moving party satisfies its burden, “the opposing party must come forward with specific 

evidence demonstrating the existence of a genuine dispute of material fact.”  Brown v. Eli Lilly & 

Co., 654 F.3d 347, 358 (2d Cir. 2011) (citing Anderson, 477 U.S. at 249).  But, “conclusory 

statements, conjecture, or speculation by the party resisting the motion will not defeat summary 

judgment.”  Flores v. United States, 885 F.3d 119, 122 (2d Cir. 2018) (quoting Kulak v. City of 

New York, 88 F.3d 63, 71 (2d Cir. 1996)); see also Jeffreys, 426 F.3d at 554 (“[A] nonmoving 

part[y] . . . may not rely on conclusory allegations or unsubstantiated speculation . . . [and] must 

offer some hard evidence showing that its version of the events is not wholly fanciful.”).   

When ruling on cross-motions for summary judgment, “a court must evaluate each party’s 

own motion on its own merits, taking care in each instance to draw all reasonable inferences 

against the party whose motion is under consideration.”  Cayuga Nation v. Tanner, 6 F.4th 361, 

373 (2d Cir. 2021). 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 7 of 27



  

   

8 

Under New York law a defamation plaintiff must establish: (1) a written defamatory 

statement of and concerning the plaintiff, (2) publication to a third party, (3) fault, (4) falsity of 

the defamatory statement, and (5) special damages or per se actionability.  See Armstrong v. Simon 

& Schuster, 85 N.Y.2d 373, 380–81 (1995); N.Y. Pattern Jury Instr. Civil 3:34; see also Palin v. 

New York Times Co., 940 F.3d 804, 809 (2d Cir. 2019) (citing Celle v. Filipino Reporter Enterps. 

Inc., 209 F.3d 163, 176 (2d Cir. 2000) (citations omitted). 

DISCUSSION 

The Satanic Temple moves for partial summary judgment as to liability and argues that the 

evidence demonstrates that all the required elements of defamation are satisfied and there are no 

genuine issues of material fact thereby entitling it to judgment as a matter of law.  (“Pl. Mem.” at 

4–5, [ECF No. 103]).  Newsweek opposes the motion, asserting that The Satanic Temple has failed 

to demonstrate two essential elements, falsity and actual malice, and therefore summary judgment 

is inappropriate.  (“Def. Opp.” at 1, [ECF No. 112]).  The Satanic Temple replied.  (“Pl. Reply,” 

[ECF No. 112]). 

Newsweek moves for summary judgment arguing that the evidence demonstrates that The 

Satanic Temple cannot meet its burden of demonstrating that the Article Statement is substantially 

false or that Newsweek published the Article Statement with actual malice.  (“Def. Mem.,” [ECF 

No. 99]).  The Satanic Temple opposes the motion. (“Pl. Opp.,” [ECF No. 115]).  Newsweek 

replied.  (“Def. Reply,” [ECF No. 120]). 

When ruling on competing motions for summary judgment the Court must evaluate each 

motion independently, on its merits, drawing all reasonable inferences against the moving party.  

Cayuga, 6 F.4th at 373.  The Court is conscious of this standard and has carefully drawn all 

reasonable inferences against the party whose motion is under consideration, but since the motions 

here are mirror images of one another, for brevity the Court discusses the analysis in tandem.  

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 8 of 27



  

   

9 

I. THERE IS A GENUINE DISPUTE OF MATERIAL  

FACT REGARDING THE ARTICLE STATEMENT 

PRECLUDING JUDGMENT AS A MATTER OF LAW  

ON THE FALSITY ELEMENT. 

“Whether particular words are defamatory presents a legal question to be resolved by the 

court[ ] in the first instance.”  Celle, 209 F.3d at 177 (quoting Aronson v. Wiersma, 65 N.Y.2d 592, 

593, 493 N.Y.S.2d 1006, 483 N.E.2d 1138 (1985)).  “If any defamatory construction is possible, 

it is a question of fact for the jury whether the statements were understood as defamatory.”  Purgess 

v. Sharrock, 33 F.3d 134, 140 (2d Cir. 1994); Kelly v. Schmidberger, 806 F.2d 44, 46 (2d Cir. 

1986) (“On a motion to dismiss or for summary judgment, the issue is not whether the court regards 

the language as libelous, but whether it is reasonably susceptible of such a construction.”).   

When a court interprets a publication in an action for defamation, “[t]he entire publication, 

as well as the circumstances of its issuance, must be considered in terms of its effect upon the 

ordinary reader.”  Silsdorf v. Levine, 59 N.Y.2d 8, 13, 462 N.Y.S.2d 822, 449 N.E.2d 716 (1983); 

see also Celle, 209 F.3d at 177 (quoting Armstrong, 85 N.Y.2d at 380) (a court “must give the 

disputed language a fair reading in the context of the publication as a whole”).  “[T]he words are 

to be construed not with the close precision expected from lawyers and judges but as they would 

be read and understood by the public to which they are addressed.”  Id. (emphasis in original).  If 

a statement is reasonably susceptible to multiple meanings, some of which are not defamatory, it 

is “for the trier of fact, not for the court acting on the issue solely as a matter of law, to determine 

in what sense the words were used and understood.”  Davis v. Ross, 754 F.2d 80, 83 (2d Cir. 1985). 

The relevant portion of the Article, with the Article Statement emphasized here (but not in 

the Article), reads:  

He hadn’t been involved long when he came to feel that TST 

‘appeared to be an inept, rudderless organization that had 

accidentally risen to prominence through something of a 

disingenuous prank,’ referring to the 2013 filming event in Florida. 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 9 of 27



  

   

10 

He soon left the group, then was leaked material about ‘leaders 

posing happily with major alt-right media figures,’ he wrote. 

‘Accounts of sexual abuse being covered up in ways that were more 

than anecdotal. Dozens of people kicked out for asking for financial 

records from this alleged-non-profit organization.’ 

  

In Newsweek’s motion, it argues that the Article Statement is substantially true and 

therefore cannot be defamatory because the most straight forward interpretation of the Article 

Statement merely asserts that Jinx Strange, or other members of The Satanic Temple, were no 

longer involved with The Satanic Temple in part because they “heard about accounts of sexual 

abuse being covered up.”  Def. Mem. at 14–15.  The Satanic Temple argues that the Article 

Statement does not merely convey that Strange, or other members, were aware of these allegations.  

Instead, The Satanic Temple asserts that the Article Statement “falsely implies the existence of 

‘leaked material’ which shows sexual abuse and cover-up.”  Pl. Opp. at 6.   

Conversely, in its motion The Satanic Temple argues that the Article Statement is false and 

defamatory because when read in context the Article Statement is reasonably interpreted as 

presenting an accusation that there are reports of sexual abuse that have been covered up by The 

Satanic Temple and those accounts are based on leaked materials.  Pl. Mem. at 7–9.  In opposition, 

Newsweek argues that read in context the Article Statement does not accuse The Satanic Temple 

of sexual abuse and cover up.  Newsweek argues that instead it asserts “a former member of The 

Satanic Temple, Jinx Strange, was no longer involved with The Satanic Temple in part because he 

heard about accounts of sexual abuse being covered up.”  Def. Opp. at 13–14.   

On Newsweek’s motion, drawing all reasonable inferences in favor of The Satanic Temple 

the Court agrees that in the context of the Article an ordinary reader could reasonably understand 

the Article Statement to have a defamatory connotation.  Specifically, The Satanic Temple argues 

that the “leaked materials” reference applies to the Article Statement and therefore, it is not just 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 10 of 27



  

   

11 

relaying Strange’s awareness of rumors, but is instead asserting that he received materials showing 

sexual abuse and cover ups occurring within The Satanic Temple.   

He soon left the group, then was leaked material about ‘leaders 

posing happily with major alt-right media figures,’ he wrote.  

‘Accounts of sexual abuse being covered up in ways that were more 

than anecdotal.  Dozens of people kicked out for asking for financial 

records from this alleged-non-profit organization.’   

 

ECF No. 1-1 (emphasis added).  The Satanic Temple’s interpretation is reasonable because the 

two quoted sections could lead a reasonable reader to connect them as the various pieces of 

information that Strange identified from the leaked materials.  As both sides agree the Court needs 

to give the language a fair reading in the context of the publication as a whole.  Here the Article 

Statement and the following statement are both fragment sentences following the sentence about 

Strange receiving leaked materials.  Therefore, the way that the paragraph is written, punctuated, 

and structured could cause a reasonable reader to connect the sentence fragments as other topics 

that were covered in the allegedly leaked materials.   

On The Satanic Temple’s motion, drawing all reasonable inferences in favor of non-

movant Newsweek, the Court agrees that in the context of the Article an ordinary reader also could 

reasonably interpret and understand the Article Statement merely to be conveying Strange’s 

awareness of these rumors and that they were a reason that he left the organization.   

He hadn’t been involved long when he came to feel that TST 

‘appeared to be an inept, rudderless organization that had 

accidentally risen to prominence through something of a 

disingenuous prank,’ referring to the 2013 filming event in Florida. 

He soon left the group, then was leaked material about ‘leaders 

posing happily with major alt-right media figures,’ he wrote.  

‘Accounts of sexual abuse being covered up in ways that were more 

than anecdotal.  Dozens of people kicked out for asking for financial 

records from this alleged-non-profit organization.’   

 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 11 of 27



12 

ECF No. 1-1 (emphasis added).  This is also a reasonable interpretation since when reading the 

Article Statement in context, as the parties agree the Court must, the section of the Article and the 

specific paragraph in which the Article Statement appears is discussing Jinx Strange’s experience 

with and his feelings about The Satanic Temple.  Additionally, the reference to leaked materials is 

in a separate sentence then the Article Statement, so a reasonable reader could interpret that 

reference to apply only to the preceding sentence discussing of leaders of The Satanic Temple 

posing with alt-right media figures statement. 

Based on Newsweek’s reasonable interpretation of the Article Statement, Newsweek 

argues that the Article Statement is true because Strange testified that the Article Statement was 

“some of the reasons that [he] was not involved with TST or had -- had left the organization, and that 

was part of a list of things that concerned [him].”  Strange. Depo. Tr. at 11:7–13.  Thus, if a jury were 

to determine that a reasonable reader would interpret the Article Statement as Newsweek proposes, 

as opposed to how The Satanic Temple proposes, then the Article Statement could be found to be 

true based on this evidence and therefore not defamatory.  

In sum, in reviewing each of the motions and drawing all reasonable inferences in favor of 

the non-moving party, the Court concludes that the Article Statement is reasonably susceptible to 

multiple meanings, some of which are non-defamatory, and thus the Court cannot conclude as a 

matter of law that the Article Statement is false and defamatory or true and not defamatory.  See 

Electra v. 59 Murray Enterprises, Inc., 987 F.3d 233, 259 (2d Cir. 2021) (rejecting appellants 

argument that the challenged statements were false and defamatory based on their proposed “most 

obvious interpretation” as “without merit” because the other side’s alternative interpretation was 

also “a reasonable interpretation” and it was “for the trier of fact, not for the court acting on the 

issue solely as a matter of law, to determine in what sense the words were used and understood”) 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 12 of 27



13 

(internal quotations and citations omitted).  Because the Article Statement is susceptible to 

multiple meanings, some of which are non-defamatory, the Court cannot conclude as a matter of 

law whether the Article Statement is false and defamatory or true and not defamatory. 

II. THERE IS INSUFFICIENT EVIDENCE IN THE

RECORD FOR A REASONABLE JURY TO FIND

THAT NEWSWEEK PUBLISHED THE ARTICLE

STATEMENT WITH ACTUAL MALICE.

Newsweek argues that even if the Article Statement is defamatory, it is entitled to summary 

judgment because the evidence demonstrates “that The Satanic Temple cannot meet its burden of 

demonstrating by clear and convincing evidence” that “Newsweek published the Article Statement 

with actual malice.”  Def. Mem. at 1; Def Opp. at 18.  The Satanic Temple argues that the 

appropriate standard is negligence, but that even if the actual malice standard applies, there is 

sufficient evidence for a reasonable jury to find actual malice.  Pl. Mem. at 13, 18; Pl. Opp. at 5. 

A. The Actual Malice Standard Applies.

 Newsweek asserts that actual malice is an essential element of The Satanic Temple’s 

defamation claim under New York’s anti-SLAPP statute.  Def. Mem. at 17, Def. Opp. at 18.  

Alternatively, Newsweek states, in a footnote, that even if the anti-SLAPP statute does not apply, 

The Satanic Temple is a “limited purpose public figure” and thus actual malice is required to 

prevail on a defamation claim.  Def. Mem at 17 n.5; Def. Opp. at 18 n.8.   

The Satanic Temple argues that it is a private figure and the Article Statement covers a 

matter of private concern so it need only demonstrate negligence.  Pl. Mem. at 13–18; Pl. Opp. at 

15–17.  The Satanic Temple also argues that even if the Court finds that the actual malice standard 

applies then it is nonetheless satisfied because Newsweek did not follow its own Editorial 

Guidelines.  Pl. Mem. at 18–25; Pl. Opp. at 18–19. 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 13 of 27



  

   

14 

1. The New York Anti-SLAPP Law Applies.  

 

The New York anti-SLAPP law states:  

In an action involving public petition and participation, damages 

may only be recovered if the plaintiff, in addition to all other 

necessary elements, shall have established by clear and convincing 

evidence that any communication which gives rise to the action was 

made with knowledge of its falsity or with reckless disregard of 

whether it was false, where the truth or falsity of such 

communication is material to the cause of action at issue.  

 

N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(2).  As a federal court sitting in diversity in this defamation action 

we are governed by the substantive law of the state, including the substantive provisions of the 

New York anti-SLAPP law.  See La Liberte v. Reid, 966 F.3d 79, 86 n.3 (2d Cir. 

2020) (distinguishing between the applicability in federal court of substantive and procedural 

elements of state anti-SLAPP laws); see also Coleman v. Grand, 523 F. Supp. 3d 244, 258 

(E.D.N.Y. 2021) (“The anti-SLAPP provision at issue here, § 76-a, applies in federal court because 

it is manifestly substantive, governing the merits of libel claims and increasing defendants’ speech 

protections.”) (internal quotations and citations omitted).  Therefore, if the Court finds that The 

Satanic Temple’s defamation claim is “[a]n action involving public petition and participation,” as 

defined by in New York’s anti-SLAPP law, The Satanic Temple must establish actual malice. 

The anti-SLAPP law defines an action involving public petition and participation as “a 

claim based upon: (1) any communication in a place open to the public or a public forum in 

connection with an issue of public interest.”  N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(1)(a).  The Court finds 

that this action does involve a “communication in a place open to the public or a public forum,” 

because the Article Statement was published on Newsweek’s online website.  Def. Resp. ¶¶ 3, 7; 

Pl. Resp. ¶¶ 11–12, 70; see Ctr. for Med. Progress v. Planned Parenthood Fed’n of America, 551 

F. Supp. 3d 320, 332 (S.D.N.Y. 2021), aff’d sub nom, Daleiden v. Planned Parenthood Fed’n of 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 14 of 27



  

   

15 

America, No. 21-CV-2068, 2022 WL 1013982 (2d Cir. Apr. 5, 2022) (concluding that “[t]he 

present case clearly falls within the scope of the newly amended anti-SLAPP law” because the 

challenged statements were published on Twitter and Rewire News which “are both open to the 

public”).  

The Court also finds that the Article Statement falls within the statute’s intentionally broad 

definition of a communication “in connection with an issue of public interest.”  The anti-SLAPP 

law expressly provides that the term “ ‘[p]ublic interest’ shall be construed broadly, and shall mean 

any subject other than a purely private matter.”  N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(1)(d); see Lindberg 

v. Dow Jones & Co., Inc., No. 20-CV-8231, 2021 WL 3605621, at *8 (S.D.N.Y. Aug. 11, 2021) 

(“In light of the extremely broad interpretation [of what qualifies as public interest] by New York 

courts,” cases where “the subject matter was not a matter of legitimate public concern are 

extremely rare.”).  In particular, with the rise of the #MeToo movement and the public’s growing 

awareness of and activism surrounding the topics of sexual misconduct, harassment, and abuse, 

the Court finds that the Article Statement—which addresses alleged accounts of sexual abuse being 

covered-up in an organized religion—an “issue of public interest.”  See Watson v. NY Doe 1, No. 

19-CV-533, 2023 WL 6540662, at *3 (S.D.N.Y. Oct. 6, 2023) (finding that the anti-SLAPP statute 

applied to a lawsuit regarding online posts about statements that implicated the plaintiff in several 

acts of workplace sexual misconduct); Coleman, 523 F. Supp. 3d at 259 (concluding that 

“allegations of sexual impropriety and power dynamics in the music industry, as in others, were 

indisputably an issue of public interest”); Goldman v. Reddington, No. 18-CV-3662, 2021 WL 

4099462, at *4 (E.D.N.Y. Sept. 9, 2021) (concluding that the defendant’s online posts accusing 

[the plaintiff] of sexual assault” and “criticism of the law enforcement investigation of her sexual-

assault complaint” amounted to an issue of public interest).  The Court finds that the Article 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 15 of 27



  

   

16 

Statement addresses an idea or topic that is a “matter of political, social, or other concern to the 

community.”  Abbott v. Harris Publ’ns, Inc., No. 97-CV-7648, 2000 WL 913953, at *7 (S.D.N.Y. 

July 7, 2000).   

Because the Court concludes that New York’s anti-SLAPP law is applicable, The Satanic 

Temple must demonstrate actual malice by clear and convincing evidence.5  

2. There Is Insufficient Evidence For A Reasonable 

Jury To Conclude That Newsweek Made The  

Article Statement With Actual Malice. 

 

“We have emphasized that the actual malice standard imposes on a plaintiff ‘a heavy 

burden of proof, a burden that is designed to assure to the freedoms of speech and press that 

breathing space essential to their fruitful exercise.’ ”  Brimelow v. New York Times Co., No. 21-

66-CV, 2021 WL 4901969, at *2 (2d Cir. Oct. 21, 2021) (quoting Contemp. Mission, Inc. v. N.Y. 

Times Co., 842 F.2d 612, 621 (2d Cir. 1988) (internal quotation marks and citation omitted).  On 

summary judgment, the question for the Court is “whether the evidence in the record could support 

a reasonable jury finding either that the plaintiff has shown actual malice by clear and convincing 

evidence or that the plaintiff has not.”  Kipper v. NYP Holdings Co., 12 N.Y.3d 348, 354 912 

N.E.2d 26 (2009) (quoting Anderson, 477 U.S. at 255–256). 

To demonstrate actual malice a plaintiff must show that an allegedly defamatory “statement 

was made ‘with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or 

not.’ ”  Palin, 940 F.3d at 809 (quoting Church of Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168, 173–

 
5 Because the Court determined that the actual malice standard applies to this action due to New York’s anti-SLAPP 

law the Court need not determine if Plaintiff is a limited purpose public figure.  And in any event, Defendant bears 

the burden of establishing that Plaintiff is a public figure, Coleman, 523 F. Supp. 3d at 255, and it fails to do so by 

merely asserting in a footnote that The Satanic Temple is a public figure and listing the elements required to establish 

a plaintiff as a limited purpose public figure.  See Def. Mem. at 17, n.5.  That is insufficient.  See Sulzer Mixpac AG 

v. A&N Trading Co., 988 F.3d 174, 182 n.5 (2d Cir. 2021) (issues raised in only a footnote are insufficient and 

generally deemed waived).  

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 16 of 27



  

   

17 

74 (2d Cir. 2001)).  The standard is a subjective one, meaning that to satisfy this burden the plaintiff 

needs to allege that the defendant actually possessed knowledge that the statement was false or a 

“high degree of awareness of [the statement’s] probable falsity.”  Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 

64, 74 (1964); see also Liberman v. Gelstein, 80 N.Y.2d 429, 438, 605 N.E.2d 344 (1992) 

(“[T]here is a critical difference between not knowing whether something is true and being highly 

aware that it is probably false. Only the latter establishes reckless disregard in a defamation 

action.”). 

A defendant’s subjective mental state “revolves around facts usually within the defendant’s 

knowledge and control, and rarely is admitted.”  Dalbec v. Gentleman’s Companion, Inc., 828 

F.2d 921, 927 (2d Cir. 1987).  As such, “a court typically will infer actual malice from objective 

facts.”  Celle, 209 F.3d at 183.  For instance, “[a]ctual malice can be established through the 

defendant’s own actions or statements, the dubious nature of [its] sources, and the inherent 

improbability of the story among other circumstantial evidence.”  Id. (internal quotation marks 

omitted).  In cases “involving the reporting of a third party’s allegations, recklessness may be 

found where there are obvious reasons to doubt the veracity of the informant or the accuracy of 

his reports.”  See Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 688 (1989) (internal 

citations and quotations omitted) (emphasis in original).   

Newsweek argues that there is insufficient evidence in the record from which a reasonable 

jury could find, by clear and convincing evidence, that Newsweek made the Article Statement with 

actual malice.  Def. Mem. at 17; Def. Opp. at 19.  The Satanic Temple asserts that there is sufficient 

evidence, viewed in the aggregate, to support the conclusion that Newsweek made the Article 

Statement with actual malice because the Article Statement was: (1) not specific or fact-checked; 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 17 of 27



  

   

18 

(2) not responded to by The Satanic Temple; and (3) supplied by incredible sources, all of which 

are violations of Newsweek’s own Editorial Guidelines.  Pl. Mem. at 18; Pl. Opp. 19.   

a. Newsweek’s Alleged Failure To 

Follow Its Own Editorial Guidelines 

Is Insufficient To Support A Finding 

Of Actual Malice. 

 

As an initial matter, The Satanic Temple’s argument that this “case presents the need for 

only a single yardstick, the Editorial Guidelines because those establish . . . Newsweek’s subjective 

standard of care” is mistaken.  Pl. Mem. at 18; Pl. Opp. at 18.  As the Court outlined above, actual 

malice is demonstrated when there is evidence that the Article Statement was made “with 

knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not.”  Palin, 940 

F.3d at 809.  Thus, evidence that Newsweek allegedly failed to follow its own internal Editorial 

Guidelines, without more, does not satisfy the actual malice requirement.  See Harte-Hanks 

Commc’ns, Inc., 491 U.S. at 665 (holding that “an extreme departure from the standards of 

investigation and reporting ordinarily adhered to by responsible publishers’ cannot alone support 

a verdict in favor” of finding actual malice); Khan v. New York Times Co., 269 A.D. 2d 74, 77, 

710 N.Y.S.2d 41 (1st Dep’t 2000) (A “ ‘reckless disregard’ for the truth requires more than a 

departure from reasonably prudent conduct.”).  The Satanic Temple simply pointing to alleged 

violations of the Newsweek Editorial Guidelines is insufficient evidence to support a finding of 

actual malice.  See Brimelow, No. 21-66-CV, 2021 WL 4901969, at *3 (“[n]or are we persuaded 

by [the plaintiff’s] attempts to find additional support in the Complaint’s references to the 

[defendant’s] alleged departure from ‘accepted newsgathering standards’ and its ‘own 

commitment to fairness and impartiality’ ”). 

However, because “a court typically will infer actual malice from objective facts,” 

including “defendant’s own actions or statements, the dubious nature of [its] sources, and the 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 18 of 27



  

   

19 

inherent improbability of the story among other circumstantial evidence,”  Celle, 209 F.3d at 183, 

the Court will analyze the conduct underlying each of the alleged Editorial Guideline violations to 

determine if they could amount to evidence sufficient for a reasonable jury to find, by clear and 

convincing evidence, that Newsweek made the Article Statement with actual malice. 

b. Even In the Aggregate the Evidence is  

Insufficient For a Reasonable Jury to  

Conclude That Newsweek Published The  

Article Statement With Actual Malice. 

 

First, Newsweek argues that Cooper was reasonable in relying on Duin’s good reputation, 

extensive experience, and representations that the Article, (including the Article Statement), was 

accurate and the Court should therefore not consider Duin’s state of mind.  Def. Mem. at 19; Def. 

Reply at 8–9; Def. Opp. at 20.  The Satanic Temple argues that Newsweek cannot escape liability 

by simply stating that it relied on its reporter.  Pl. Mem. at 21; Pl. Opp. at 25. 

In support of its argument Newsweek first points to Stern v. Crosby, which granted a book 

publisher’s motion for summary judgment when a plaintiff offered evidence only that the author 

of the book, but not the publisher, acted with actual malice.  645 F. Supp. 2d 258, 284–85 

(S.D.N.Y. 2009).  Next, Newsweek relies on Tzougrakis v. Cyveillance, Inc., which granted a 

magazine publisher’s motion for summary judgment because in the absence of “obvious reasons 

to doubt the truth of the article” it was not “grossly irresponsible” for a publisher to rely on “a 

trusted reporter’s, representations without rechecking her assertations or retracing her sources.” 

145 F. Supp. 2d 325, 332 (S.D.N.Y. 2001).  Finally, Newsweek points to Chaiken v. VV Pub. 

Corp., which granted a newspaper’s motion for summary judgment and concluded that it was not 

“grossly irresponsible” when it “relie[d] upon the integrity of a reputable author and ha[d] no 

serious reasons to question the accuracy of the information provided by that author.”  119 F.3d 

1018, 1032 (2d Cir. 1997).   

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 19 of 27



  

   

20 

However, since those cases were decided the Second Circuit has ruled that, “[w]hen actual 

malice in making a defamatory statement is at issue, the critical question is the state of mind of 

those responsible for the publication.”  Palin, 940 F.3d 804 (concluding that the state of mind of 

the author of the relevant editorial was what was relevant to the actual malice determination).  

Moreover, the Second Circuit has held that “[w]hen there are multiple actors involved in an 

organizational defendant’s publication of a defamatory statement, the plaintiff must identify the 

individual responsible for publication of a statement, and it is that individual the plaintiff must 

prove acted with actual malice.”  Dongguk Univ. v. Yale Univ., 734 F.3d 113, 123 (2d Cir. 2013).  

Here, the Satanic Temple has identified Cooper, as the editor of the Article, and Duin, as the author 

of the Article, as the individuals responsible for publication of the Article Statement by Newsweek.  

Therefore, the Court will consider evidence of both Cooper’s and Duin’s states of mind in 

determining whether there is sufficient evidence for a  jury to find actual malice. 

i. The Evidence of Cooper’ State of Mind  

Does Not Support a Finding of Actual  

Malice. 

 

The Satanic Temple argues, both in support of its own motion for summary judgment and 

in opposition to Newsweek’s motion, that Cooper, as the editor of the Article, generally failed to 

follow the Editorial Guidelines of Newsweek and also had a personal bias against The Satanic 

Temple.  Pl. Mem. at 19, 24; Pl. Opp. at 24.  Newsweek argues that The Satanic Temple cannot 

point to any evidence that Cooper entertained serious doubts as to the truth of the Article 

Statement.  Def. Mem. at 19–20; Def. Opp. at 21.  

The Satanic Temple cites to Cooper’s deposition testimony where she admits that she does 

not know specifically who was sexually abused, what sexual abuse entailed, who engaged in the 

cover up, or what the cover up entails, Cooper Depo. Tr. at 207:12–25–208:1–5, and contends this 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 20 of 27



  

   

21 

is evidence of her failing to follow Newsweek’s Editorial Guidelines requiring specific and 

complete allegations of criminal wrongdoing.  Pl. Mem. at 19.  But this lack of knowledge about 

the underlying facts of the Article Statement does not amount to evidence of actual malice.  See 

Liberman, 80 N.Y.2d at 438, (“[T]here is a critical difference between not knowing whether 

something is true and being highly aware that it is probably false. Only the latter establishes 

reckless disregard in a defamation action.”); see Contemp. Mission, Inc., 842 F.2d at 622–23 

(plaintiffs “must come forward with sufficient facts to enable a jury to find by clear and convincing 

evidence that the [newspaper or the author] in particular, acted with malice in the constitutional 

sense, i.e., with knowledge that the statements made were false or with reckless disregard of the 

truth”).   

Cooper’s alleged failure to further investigate the answers to these questions also does not 

amount to evidence of actual malice because there is no evidence that Cooper had any obvious 

reason to doubt the Article Statement.  See Dongguk Univ., 734 F.3d at 124 (“a publisher who does 

not already have obvious reasons to doubt the accuracy of a story is not required to initiate an 

investigation that might plant such doubt”) (internal quotations and citation omitted); see also 

Gertz, 418 U.S. at 332 (“mere proof of failure to investigate, without more, cannot establish 

reckless disregard for the truth”).  On the contrary the only evidence in the record is that Cooper 

did not have a reason to doubt the sources on which Duin relied (Cooper Depo. Tr. at 155:1–10, 

176:7–15–177:9–12, 206:8–9), she did not have a reason to doubt that Duin fully investigated the 

Article Statement (Cooper Depo. Tr. at 196: 4–7, 201:12–13, 203:11–13, 208: 15–23, 209:19–24), 

and she was confident that Duin fact-checked the Article Statement (Cooper Depo. Tr. at 140:21–

24, 182:25–183:1–6, 183:13–17).  None of the evidence put forward by The Satanic Temple 

shows—certainly not clearly and convincingly— that Cooper had subjective knowledge or a “high 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 21 of 27



22 

degree of awareness of [the statement’s] probable falsity,” Garrison, 379 U.S. at 74 (1964), 

as required to create a genuine issue of material fact regarding actual malice.   

The Satanic Temple claims also that Cooper was biased against The Satanic Temple, and 

that purported bias combined with her failure to investigate could support a jury’s finding of actual 

malice.  The Court disagrees.  First, to support its claim that Cooper was biased, The Satanic 

Temple points to a single email chain between Duin and Cooper in which Cooper asks Duin, “[c]an 

you add a phrase about the abortion suit—that it’s a piece of political theatre; they don’t actually 

have an abortion ritual.”  ECF No. 105–22.  In her deposition Cooper said, “I am assuming they 

don’t actually have an abortion ritual, so, before we say that, let’s make sure that either is the case 

or that it’s a piece of political theater.”  Cooper Depo. Tr. at 167:20–15.  The Court is entirely 

unconvinced that this single email posing a question to the Duin about The Satanic Temple 

amounts to evidence that Cooper was biased.  Bare assertions of bias are insufficient.  See 

Contemp. Mission, Inc., 842 F.2d at 622–23 (assertions that the defendants “intentionally distorted 

and manipulated the truth in order to blacken [plaintiffs’] reputations” are insufficient because 

“bare assertions of ill will are not sufficient to establish a triable issue of actual malice.”) 

Even if this email were somehow illustrative of a personal bias that Cooper had against 

The Satanic Temple, without evidence to suggest that Cooper had serious reservations about the 

accuracy of the Article Statement or that she acted pursuant to that bias, this evidence is insufficient 

to create a triable issue of actual malice.  See Palin, 940 F.3d at 814 (requiring more than “sheer 

political bias” to establish actual malice); see also Brimelow, No. 21-66-CV, 2021 WL 4901969, 

at *3 (“referencing the alleged ill will toward [the plaintiff] harbored by the [defendant]” and 

allegations of failure to adhere to standards were insufficient when there was “no basis for 

plausibly inferring that the [the defendant] had any doubts about the truth of its statements”).  There 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 22 of 27



  

   

23 

is insufficient— and certainly not clear and convincing—evidence in the record for a reasonable 

jury to conclude that Cooper acted with actual malice when publishing the Article Statement.  

ii. Evidence of Duin’s State of Mind  

Does Not Support a Finding of Actual Malice 

 

In support of its own motion, and in opposition to Newsweek’s motion, The Satanic 

Temple argues that a reasonable jury could conclude that Newsweek made the Article Statement 

with actual malice based on the aggregate evidence that Duin: (1) did not fact check or properly 

investigate the Article Statement, (2) relied on incredible sources, and (3) had a personal bias 

against The Satanic Temple.  Pl. Mem. at 19; Pl. Opp. at 19.  Newsweek argues that the evidence 

The Satanic Temple cites to does not amount to actual malice.  Def. Mem at 20; Def. Opp. at 22.   

The Satanic Temple contends that Duin failed to properly investigate and fact-check the 

Article Statement and this is evidence of actual malice.  In support, The Satanic Temple provides 

evidence that Duin did not ask Strange follow-up questions about who specifically was sexually 

abused or what he meant by “cover up,” and evidence that she did not ask Graves or Dr. Laycock 

about the Article Statement.  See Duin Depo. Tr. at 99:3–17, 123:10–18, 123:24–124:5, 136:9–13.  

However, these facts without evidence that Duin harbored any serious doubts or had uncertainties 

as to the accuracy of the Article Statement do not constitute proof of actual malice.  See Gertz, 418 

U.S. at 332 (“mere proof of failure to investigate, without more, cannot establish reckless disregard 

for the truth”); Dongguk Univ., 734 F.3d at 124 (“a publisher who does not already have obvious 

reasons to doubt the accuracy of a story is not required to initiate an investigation that might plant 

such doubt ”) (internal quotations and citation omitted).   

The record evidence demonstrates that Duin did not have any serious doubts about the truth 

of the Article Statement.  For example, Duin testified that she found the Article Statement 

“inherently plausible considering the account from the Seattle [members she interviewed], or the 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 23 of 27



24 

interviews with the Seattle people . . . and the account from Scott . . . that what Jinx was saying 

was true.”  Duin Depo. Tr. at 121:23–35–122:1–4; 134:23–25.  Furthermore, Duin testified that 

she looked into Strange’s claims and “everything checked out.”  Duin Depo. Tr. at 122:19.  She 

testified that there were many complaints about the alt-right figures, Duin Depo. Tr. at 122:11–23, 

and there were multiple people raising flags about The Satanic Temple’s finances, including in Dr. 

Laycock’s book.  Duin Depo. Tr. at 123:1–4.  Plus, Duin testified that she “found it plausible 

[Strange] was correct” because “there were plenty of people who were saying” the same or similar 

allegations, including in her “other interviews.”  Duin Depo. Tr. at 123:7–9; 165:1–5; 175:2–3; 

185:2–3; 186:15–25–187:1–12.  Therefore, The Satanic Temple merely pointing to potential 

negligent short comings in her research or investigation are insufficient to support a finding of 

actual malice.  See Kipper, 12 N.Y.3d 348 at 355 (“plaintiff’s reliance upon the [the defendant’s] 

failure to employ fact-checkers, to attempt to verify the [challenged statement] . . . is misplaced 

. . . such proof of mere negligence does not suffice to establish actual malice by clear and 

convincing evidence”) (internal quotations and original alterations omitted).   

The Satanic Temple attempts to argue that Duin should have had obvious reasons to doubt 

the Article Statement because its source, Strange, was biased and semi-anonymous.  Pl. Mem. at 

22; Pl. Opp. at 21–22.  This also does not satisfy the actual malice standard.  While, relying on 

wholly anonymous sources can be circumstantial evidence of actual malice, the evidence here does 

not support that Duin relied wholly on anonymous sources.  The evidence, as outlined above, 

shows that Duin relied on a whole multitude of sources before including the Article Statement.  

See Biro, 807 F.3d 546 (affirming a district court’s conclusion that there was no evidence of actual 

malice because “none of the four sections of the Article containing the allegedly defamatory 

statements were based ‘wholly’ on information from unverified and anonymous sources”).  While 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 24 of 27



  

   

25 

it is true that the Article Statement was supplied to Duin by an individual who utilizes a 

pseudonym, the record evidence clearly demonstrates that Duin spoke with multiple other 

individuals, conducted her own research, including reviewing articles, books, and internet sources, 

and interviewed other individuals, including non-anonymous sources, which all supported her 

decision to include the Article Statement.  See Duin. Depo. Tr. at 186:15–15; 188:1–6.   

Furthermore, Duin relying on former members of The Satanic Temple whom she described 

as disgruntled, when there is no evidence that she had doubts about the truth of their statements, 

does not amount to evidence of actual malice.  See Sharon v. Time, Inc., 599 F. Supp. 538, 583 

(S.D.N.Y. 1984) (“[B]ias on the part of sources does not necessarily create an issue of actual 

malice.”); see also Sweeney v. Prisoners’ Legal Servs. of New York, Inc. 84 N.Y.2d 786, 793–94, 

647 N.E.2d 101 (1995)  (The New York Court of Appeals held that a complaint from a “convicted 

felon who had been administratively disciplined . . . does not support the further inference that 

defendants were likely aware that [the felon’s] allegations were probably false.”).   

The Satanic Temple further argues that Duin consciously avoided serious doubts by not 

asking Greaves about the Article Statement.  Pl. Mem. at 20; Pl. Opp. at 21.  However, this 

argument fails because, as the Court explained above, there is no evidence that Duin was faced 

with subjective doubts that would have required her to investigate further.  See Dongguk Univ., 

734 F.3d at 124 (“a publisher who does not already have obvious reasons to doubt the accuracy of 

a story is not required to initiate an investigation that might plant such doubt ”); see also Sweeney, 

84 N.Y.2d at 793–94 (“Absent some direct evidence that defendants were aware of probable 

falsity, they cannot be found to have harbored an intent to avoid the truth.”).  The Satanic Temple 

has not pointed to, nor has the Court found, any evidence in the record that Duin had serious doubts 

as to the veracity of the Article Statement which would have required her to investigation further.   

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 25 of 27



  

   

26 

The Satanic Temple further argues that Duin’s failure to investigate combined with her 

purported bias and “pattern of spreading rumors about sexual abuse and cover up” is sufficient 

evidence to support a finding of actual malice.  Pl. Mem. at 23; Pl. Opp. 23.  The Satanic Temple 

points to four prior articles Duin previously wrote as evidence of her bias against The Satanic 

Temple.  ECF No. 105–9.  However, a review of these articles cannot support the conclusion that 

Duin was biased against The Satanic Temple.  To begin, none of the articles even discuss The 

Satanic Temple.  See generally ECF No. 105–9.  Additionally, the quotes to which The Satanic 

Temple points as evidence of Duin’s supposed biased towards satanism more generally, see Pl. 

Mem. at 23; Pl. Opp. at 23, are explaining the various topics covered in a book, not Duin’s 

thoughts, opinions, or views.  See ECF No. 105–9 at 13.  These articles are not probative evidence 

of Duin’s purported bias against The Satanic Temple and do not support a finding of actual malice.  

Similarly, the Court is also unpersuaded that the two articles Duin wrote that do mention 

The Satanic Temple, see ECF Nos. 105–10, 105–12, show any evidence that Duin was biased 

against The Satanic Temple because in these articles Duin is critiquing that state of journalism and 

only tangentially mentions The Satanic Temple.  See ECF Nos. 105–10, 105–12.  Finally, an email 

Duin sent to Cooper, dated October 28, 2021, ECF No. 101–14, on which The Satanic Temple 

relies for evidence of actual malice says, “TST is a religion (sounds cray, I know..).”  ECF No. 

101–14.  Drawing all inferences in the favor of the non-moving party, the Court acknowledges 

that a jury could find this email to be evidence of some bias Duin may have had against The Satanic 

Temple.  However, as explained already, evidence of bias is insufficient to support actual malice.  

See Palin, 940 F.3d at 814 (requiring more than “sheer political bias” to establish actual malice). 

Viewing in the aggregate the evidence marshalled by The Satanic Temple there is not 

sufficient evidence in the record to support a finding that Newsweek made the Article Statement 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 26 of 27



  

   

27 

with actual malice.  The Second Circuit’s opinion in Brimelow, 2021 WL 4901969, at *3, is 

illustrative of the Court’s conclusion.  In Brimelow, the Second Circuit clarified that although the 

Supreme Court in Harte-Hanks acknowledged that evidence of ill will and a newspaper’s departure 

from accepted standards of reporting could be used as circumstantial evidence to support actual 

malice, it also “cautioned that courts must be careful not to place too must reliance on such 

factors.”  2021 WL 4901969, at *3 (quoting Harte-Hanks, 491 U.S. at 667–68).  The Second 

Circuit went on to highlight that in Harte-Hanks the evidence of the newspaper’s departure and 

motive were “supported by a host of other evidence” that the newspaper did in fact have serious 

doubts as to the truth of the challenged statement.  Id.  This evidence included the fact that the 

plaintiff and five other witnesses had denied the truth of the challenged statements directly to the 

newspaper.  Id.  Here, similar to Brimelow and unlike the record in Harte-Hanks, there is limited 

evidence of potential departures from professional standards, sparse evidence of bias, and a total 

lack of any evidence that Duin harbored any serious uncertainties or had any obvious reasons to 

doubt the truth of the Article Statement.  Based on the record before the Court, a reasonable jury 

could not conclude by clear and convincing evidence that Newsweek, through Cooper or Duin, 

made the Article Statement with actual malice. 

CONCLUSION 

For the reasons described above, Defendant’s motion for summary judgment is GRANTED 

and Plaintiff’s motion for summary judgment is DENIED.  The Clerk of Court respectfully is 

requested to terminate the motions pending at ECF Nos. 98 and 109 and to close this case. 

SO ORDERED. 

 

Date:   March 26, 2025 

            New York, NY 

_________________________________ 

MARY KAY VYSKOCIL 

United States District Judge 

 

Case 1:22-cv-01343-MKV-SLC     Document 134     Filed 03/26/25     Page 27 of 27




