
UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
JOHN P. “JACK” FLYNN and LESLIE A. FLYNN,  
 

Plaintiffs, 
 

-v- 
 
 
CABLE NEWS NETWORK, INC.,  
 

Defendant. 
 

 

 

CIVIL ACTION NO.: 21 Civ. 2587 (GHW) (SLC) 
 

REPORT AND RECOMMENDATION 

 

 
SARAH L. CAVE, United States Magistrate Judge.  
 
TO THE HONORABLE GREGORY H. WOODS, United States District Judge:  
 

I.INTRODUCTION 

Plaintiffs John P. (“Jack”) and Leslie A. (“Leslie”) Flynn (together, the “Flynns”), assert that 

Defendant Cable News Network, Inc. (“CNN”) defamed them when it displayed their image 

captioned with a chyron stating, “CNN Goes Inside a Gathering of QAnon Followers.”  (ECF No. 7 

¶ 4).  The Flynns allege that they are not “followers” of QAnon, and assert against CNN claims for 

defamation and false light under Rhode Island law.  (Id. ¶¶ 3, 6).  CNN has moved to dismiss the 

Flynns’ claims for failure to state a claim and for attorneys’ fees and costs.  (ECF No. 17 (the 

“Motion”)).  For the reasons set forth below, I respectfully recommend that the Motion be 

GRANTED insofar as the Flynns’ claims be dismissed with prejudice, and DENIED as to CNN’s 

request for attorneys’ fees and costs.     

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 1 of 43



2 
 

II.BACKGROUND 

A. Factual Background 

The Court summarizes the Flynns’ factual allegations in the Amended Complaint (“AC”) 

(ECF No. 7), which the Court accepts as true for purposes of the Motion.  See Chambers v. Time 

Warner, Inc., 282 F.3d 147, 152 (2d Cir. 2002); Sanderson v. Leg Apparel LLC, No. 19 Civ. 8423 

(GHW), 2020 WL 3100256, at *1 n.1 (S.D.N.Y. June 11, 2000) (“Sanderson I”). 

1. QAnon 

The Flynns allege that, “[a]ccording to the Federal Bureau of Investigation (‘FBI’) and the 

Department of Homeland Security (‘DHS’), ‘QAnon’ is a ‘domestic violence extremist (‘DVE’) 

group and a ‘domestic terrorism threat.’”  (ECF No. 7 ¶ 1).1  The Flynns cite The Wall Street 

Journal’s description of QAnon as a:  

far right-wing, loosely organized network and community of believers who 
embrace a range of unsubstantiated beliefs [that] center on the idea that a cabal 
of Satan-worshipping pedophiles — mainly consisting of what they see as elitist 
Democrats, politicians, journalists, entertainment moguls and other institutional 
figures — have long controlled much of the so-called deep state government, 
which they say sought to undermine [former President] Trump, mostly with aid of 
media and entertainment outlets. 
 

 
1 This is a reference to the May 30, 2019 FBI Intelligence Bulletin entitled, “Anti-Government, Identity 
Based, and Fringe Political Conspiracy Theories Very Likely Motivate Some Domestic Extremists to Commit 
Criminal, Sometimes Violent Activity,” which was first published by Yahoo! News.  Jana Winter, Exclusive: 
FBI Document Warns Conspiracy Theories are a New Domestic Terrorism Threat, YAHOO! NEWS (Aug. 1, 
2019), https://www.yahoo.com/now/fbi-documents-conspiracy-theories-terrorism-
160000507.html?guccounter=1  (the “FBI Bulletin”).  Because the Flynns rely in the AC on the FBI Bulletin’s 
characterization of QAnon as a “domestic violence extremist” group which CNN falsely accused them of 
following, (ECF No. 7 ¶ 1), the Court takes judicial notice of the publication of the FBI Bulletin but not the 
truth of the matters asserted therein.  See Kramer v. Time Warner Inc., 937 F.2d 767, 774 (2d Cir. 1991) 
(on motion to dismiss, court may take judicial notice of public documents but “not for the truth of the 
matters asserted”).  

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 2 of 43

https://www.yahoo.com/now/fbi-documents-conspiracy-theories-terrorism-160000507.html?guccounter=1
https://www.yahoo.com/now/fbi-documents-conspiracy-theories-terrorism-160000507.html?guccounter=1


3 
 

(Id. ¶ 1 (quoting Brett Forrest, What is QAnon? What We Know About the Conspiracy-Theory 

Group, THE WALL STREET JOURNAL (Feb. 4, 2021 8:38 PM), https://www.wsj.com/articles/what-is-

qanon-what-we-know-about-the-conspiracy-theory-11597694801?mod=article_inline] (the 

“WSJ Article”)).  The Flynns allege that, “[o]n January 6, 2021, adherents of QAnon were among 

the ‘most prominent members of the mob’ [that] stormed the United States Capitol in 

Washington, D.C.” (the “January 6 Riot”).  (Id. (quoting the WSJ Article)).  The Flynns also cite a 

United States House of Representatives Resolution passed on October 2, 2020 (the “House 

Resolution”), which referenced the FBI Bulletin, stating that “QAnon is a movement promoting a 

collection of unfounded conspiracy theories that have spread widely on the internet since 2017,” 

and “condemn[ed] QAnon and reject[ed] the conspiracy theories it promotes . . .”  (ECF No. 19-5 

at 3–4; see ECF No. 7 at 12 n.5 (alleging that “[t]he defamatory nature of CNN’s false statements 

associating [the Flynns] with QAnon is evidenced by the wholesale condemnation of QAnon in 

the [House Resolution]”)). 

The Flynns allege that, “[i]n the wake of the January 6, storming of the Capitol, a chorus 

of left-wing media outlets began to spread false narratives about QAnon.”  (ECF No. 7 ¶ 2).  Those 

“false narratives included the assertion that retired Lieutenant General Michael T. Flynn” 

(“General Flynn”), who previously served as National Security Advisor to former President Donald 

J. Trump, “was the ‘founder’ of QAnon.”  (Id. ¶¶ 2, 4).   

2. The Flynns 

The Flynns are citizens of Rhode Island.  (ECF No. 7 ¶ 8).  Jack is the General Manager of 

a seafood processing business, and Leslie is a stay-at-home mother.  (Id.)  The Flynns have been 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 3 of 43



4 
 

married for 23 years, during which they have raised four children and have three grandchildren.  

(Id.)  They previously “enjoyed an untarnished reputation in the community.”  (Id.) 

General Flynn is Jack’s brother.  (ECF No. 7 ¶ 2).  On July 4, 2020, General Flynn posted to 

Twitter a video taken during a Fourth of July barbeque at the Flynns’ home in Rhode Island (the 

“Video”).  (Id. ¶ 4).  In the Video, General Flynn, the Flynns, and other members of their family 

stood with their right hands raised and repeated the oath to the United States Constitution (the 

“Oath”).  (Id.)2  After repeating the Oath, General Flynn stated, “where we go one, we go all,” 

which the Flynns and their family each repeated, and then stated, “God Bless America.”  (Id.) 

For several years, Jack maintained the Twitter account, @GoJackFlynn, and Leslie 

maintained the Twitter account, @lflynn1998.  (ECF No. 7 ¶¶ 14, 23(a)).  The AC features 

screenshots of several of Jack’s tweets, and notes that all of his “tweets and retweets are 

preserved.”  (Id. at 16 n.7).  In an August 13, 2020 thread, Jack tweeted, “What’s wrong with the 

statement: Where We Go 1 We Go All?? ANYONE?? #WWG1WGA,” and invited another Twitter 

user to “repost the [O]ath we took on the 4th,” i.e., the Video.  (ECF No. 7 at 13 ¶ 23.a.).  In an 

August 20, 2020 thread, Jack tweeted: 

I was told today that QAnons are dangerous people to be aligned with.  That there 
is actually “no plan”.  True or not, most people seem pretty normal to me who 
support the idea of Q.  I advocate for the Constitution and Bill of Rights.  [American 
flag emoji] if Q does too~No harm no foul.  #KAG2020. 
[Retweeting:] There is nothing wrong with QAnon.  Just people doing their own 
research and learning independence of thought to find the truth . . . 
 

(ECF No. 7 at 14 ¶ 23.a.).  In an August 21, 2020 tweet, Jack replied to a tweet containing the 

American flag overlaid with a large “Q” and text reading “WHERE WE GO ONE WE GO ALL,” 

 
2 5 U.S.C. § 3331. 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 4 of 43



5 
 

stating “If this means you believe in the constitution and equal justice under the law then this 

works for me.  [American flag emoji]”  (ECF No. 7 at 15 ¶ 23.a.).  In another tweet the same day, 

Jack stated, “I don’t know who or what Q is so there’s that.  But no ones [sic] hurting each other 

its [sic] civilized encouraging people to learn independently supports [sic] trump and the 

constitution.  So.  WTF.  #WWG1WGA”.  (Id. ¶ 9).3  On January 7, 2021, the day after the January 6 

Riot, “Jack left Twitter.”  (Id. ¶ 14).4    

In the AC, the Flynns cite reports that the phrase, “where we go one, we go all,” was 

engraved on a bell on a sailboat owned by former President John F. Kennedy, and also on the bell 

of a “1911 brigantine rigged sailing ship Eye of the Wind,” which was referenced in a 1996 Ridley 

Scott film, White Squall.  (ECF No. 7 at 4 n.1).  The Flynns state that their recitation of “where we 

go one, we go all” in the Video “was not an oath of allegiance to QAnon, or any kind of oath at 

all.  It was a simple, family, July 4 statement of support for each other.”  (Id.)  They also point to 

a July 6, 2020 tweet by General Flynn’s attorney, Sidney Powell, stating that, “To all those 

apparently traumatized or struggling to comprehend [the V]ideo above, including all the #Left 

and R[e]gressive media, the oath comes from federal statute at 5 USC 1331.”  (Id. at 19 ¶ 23.a).  

In a separate tweet, quoted in the AC, Powell also stated that the phrase, “where we go one, we 

go all”:  

represents the sentiments expressed by John Donne in For Whom The Bell Tolds 
[sic].  Those who would make it into a ‘conspiracy theory’ of any kind or anything 
negative are really grasping for straws.  We love this great country and our fellow 
man.  We salute the #flag & #StandUp for all that is good & true.  As Donne wrote: 
“No man is an island, entire of itself; every man is a piece of the continent.” “a 

 
3 “WWG1WGA” is the abbreviation of “where we go one, we go all.”   
4 As one judge in this District has aptly noted, “[i]f the Internet is akin to the Wild West . . . Twitter is, 
perhaps, the shooting gallery, where verbal gunslingers engage in prolonged hyperbolic crossfire.”  
Ganske v. Mensch, 480 F. Supp. 3d 542, 545 (S.D.N.Y. 2020).   

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 5 of 43



6 
 

part of the main.  If a clod be washed away by the sea Europe is the less, as well 
as if a promontory were, as well as if a manor of thy friend’s or of thine own were: 
any man’s death diminishes me, because I am involved in mankind[.]” 
 

(ECF No. 7 at 22–23 ¶ 23.a).  Powell then quoted the oath, followed by “WWG1WGA.”  (Id. at 23 

¶ 23.a).   

The Flynns state that they “are not followers or supporters of any extremist or terrorist 

groups, including QAnon.”  (ECF No. 7 ¶ 6).  The Flynns allege that “Jack did not use QAnon 

slogans or code language or retweet users because they had a ‘Q’ in their handle,” (id. at 16 

¶ 23.a.), and assert that “CNN misrepresented that [they] followed and supported QAnon and 

pledged allegiance to this extremist group.”  (Id. at 25 ¶ 23(a)).   

3. CNN’s Reporting  

On July 7, 2020, CNN5 published the Video, accompanied by an article written by Marshall 

Cohen, who noted that General Flynn’s Twitter post of the Video included the hashtag, 

“#TakeTheOath”, with an American flag emoji.  (ECF No. 7 at 4 n.2 (the “Cohen Article”)).  The 

Flynns allege that CNN’s assertion in the Cohen Article that #TakeTheOath “was a QAnon 

hashtag” was false.  (Id.) 

On January 31, 2021, CNN aired a “Special Report” hosted by Anderson Cooper 

(“Cooper”) entitled “Inside the QAnon Conspiracy.”  (ECF No. 7 ¶ 2 (the “January 31 Report”)).  In 

the January 31 Report, “CNN called QAnon a ‘deranged conspiracy cult[,]” said that QAnon’s 

conspiracy theories were “‘actually based on age-old racist and anti-Semitic beliefs[,]” and said 

that QAnon “promoted ‘ancient and dark biases and bigotry in World history.’”  (Id.)  CNN 

 
5 CNN is a Delaware corporation with its principal place of business in New York.  (ECF No. 7 ¶ 9).  
Jurisdiction is based on the parties’ diversity of citizenship.  (Id. ¶ 10). 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 6 of 43



7 
 

characterized QAnon supporters as “detached from ‘reality’” and having “an utter ‘disregard’ for 

the facts.”  (Id.)  CNN stated “that it was ‘abundantly clear’ that QAnon was a ‘dangerous and 

violent movement’ . . . that has become ‘insurrectionist.’”  (Id.)   

On February 3, 2021, CNN aired a report by Donie O’Sullivan (“O’Sullivan”) entitled “CNN 

Goes Inside A Gathering of QAnon Followers” (the “February 3 Report”), which is the subject of 

the Flynns’ defamation claims.  (ECF No. 7 ¶ 4; ECF No. 19-7).  The February 3 Report begins with 

images of reporters attending an October 2020 meeting in Arizona of supporters of then-

President Donald Trump.  (ECF No. 19-7 at 0:01–1:00).  Shown in attendance at the meeting is an 

individual referred to as the “QAnon Shaman,” who, footage shows, later “storm[ed] the Capitol” 

during the January 6 Riot.  (ECF No. 19-7 at 1:01–1:08).  The February 3 Report then returned to 

the meeting, where a man playing a guitar sang, “where we go one, we go all.”  (ECF No. 19-1 at 

1:09–1:16).  Over images of insignia showing “where we go one, we go all” and “WWG1WGA,” 

O’Sullivan stated that “‘where we go one, we go all,’ was an ‘infamous QAnon slogan promoted 

by . . . [General] Flynn.’”  (ECF Nos. 7 ¶ 4; 19-1 at 1:18–1:24).  The February 3 Report then showed 

a clip from the Video in which General Flynn, standing next to the Flynns, is heard reciting, “where 

we go one, we go all,” but without the Oath and the phrase, “God Bless America,” as they appear 

in the full Video.  (ECF Nos. 7 ¶ 4; 19-1 at 1:24–1:25).  Below the images of General Flynn and the 

Flynns appeared the chyron “CNN Goes Inside a Gathering of QAnon Followers.”  (ECF Nos. 7 ¶ 4; 

19-1 at 1:24–1:25).  Returning to the meeting, O’Sullivan stated that “where we go one, we go 

all” was repeated as an “anthem at this meeting of Trump supporters,” over an image of the 

“QAnon Shaman” carrying a sign in the meeting that said, “Q SENT ME.”  (ECF No. 19-1 at 1:25-

1:29).  A speaker at the meeting said that then-President Trump had spoken about “this QAnon 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 7 of 43



8 
 

thing” but did not “disavow it.”  (ECF No. 19-1 at 1:29–1:44).  O’Sullivan then referenced a clip of 

former President Trump at a Town Hall being asked by CNN reporter Savannah Guthrie whether 

he would “disavow” QAnon.  (ECF No. 19-1 at 1:45-2:08).  O’Sullivan stated that the meeting 

included “prominent figures in the QAnon movement” and “at least two people who would go 

on” to participate in the January 6 Riot, images and video of which were shown during the 

February 3 Report.  (ECF No. 19-1 at 2:23–3:00).  The February 3 Report next showed a clip of an 

individual stating the reasons why he had attended the meeting.  (ECF No. 19-1 at 3:43–4:08).  It 

concluded with a clip of the meeting attendees singing, “Where we go one, we go all.”  (ECF 

No. 19-1 4:10–4:12).  In addition to its live broadcast of the February 3 Report, CNN published it 

to its over twelve million YouTube subscribers and its 459,000 Twitter followers.  (ECF No. 7 ¶ 5).    

On February 26, 2021, CNN broadcast a program entitled, “CNN Special Report: The Cult 

of QAnon,” which included reporting by Cooper and O’Sullivan.  (ECF Nos. 7 ¶ 15; 19-7 (the 

“February 26 Report”)).  In his introduction to the February 26 Report, Cooper stated that:  

QAnon is based on this fantasy that Donald Trump is some kind of messianic figure, 
waging a crusade against a secret global cabal of Democrats and celebrities who 
worship Satan, sexually abused children and harvest their blood in order to 
extract, ingest a chemical called adrenochrome.  I know it sounds crazy but there 
are hundreds of thousands of people, perhaps millions who actually believe this.  
And tonight, we are going to hear directly from some of them. 
 

(ECF No. 19-7 at 2).  The Video did not appear in the February 26 Report.  (ECF No. 33 at 44). 

The Flynns allege that, through O’Sullivan’s words and the selective editing of the Video 

in the February 3 Report, CNN “falsely accused [them] of being ‘followers’ and supporters of the 

‘dangerous’, ‘violent’, ‘racist’, ‘extremist’, ‘insurrectionist’, ‘domestic terrorism’ movement — 

QAnon.”  (ECF No. 7 ¶¶ 3–4).  The Flynns allege that CNN’s February 3 Report “falsely attributed 

to [them] associations that never existed, actions [they] never took, including an oath of 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 8 of 43



9 
 

allegiance or pledge to QAnon, and views [they] never held.”  (Id. ¶ 6; see id. ¶ 18 (“CNN falsely 

attributed to [the Flynns] an affiliation/association, beliefs and views that [they] have never 

had.”)).  They allege that “CNN’s false statements constitute express defamation or defamation 

by implication” because “they accuse and impute to [them] an unfitness to perform the duties of 

an office or employment for profit, including being members of a dangerous, violent, 

insurrectionist, domestic terrorist organization.”  (Id. ¶ 19).  They note that, in the weeks after 

the January 6 Riot, “CNN’s false attributions exposed [the Flynns] to public scorn, ridicule and 

contempt, and lowered their esteem in the community, causing insult, embarrassment, 

humiliation and substantial injury to [their] reputations.”  (Id. ¶ 6).  After they learned about the 

February 3 Report from a friend of Leslie’s who saw it on television, the Flynns “have had to 

explain away CNN’s hurtful misstatements, and defend their good standing and reputations in 

the community.”  (Id.)  CNN’s statements exposed the Flynns to “threats of bodily and emotional 

harm from persons hell-bent on exposing ‘QAnon.’”  (Id. ¶ 19).  The Flynns allege that “CNN 

exposed Jack to the hazard of losing his job, and rendered him odious and unfit or less fit to fulfill 

the duties of General Manager of an international seafood business.”  (Id.)   

As to CNN’s state of mind, the Flynns allege that “CNN acted with actual malice and 

reckless disregard for the truth.”  (ECF No. 7 ¶ 23).  In support of their assertion that CNN acted 

with actual malice, the Flynns first allege that “CNN’s false statements were neither fair nor 

accurate[,]” and that “CNN knew or should have known that the false statements would be 

republished over and over by third parties to [the Flynns’] detriment.”  (Id. ¶ 20).  They contend 

that “CNN lacked reasonable grounds for a belief in the truth of its statements, and acted 

negligently in failing to determine the true facts.”  (Id. ¶ 22).  For example, “CNN failed to contact 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 9 of 43



10 
 

[the Flynns] prior to publication and had no independent evidence to corroborate that [they] 

were followers or supporters of QAnon because none exists.”  (Id.).  The Flynns also state that 

“CNN had no factual basis to accuse Jack of being an adherent of QAnon based on the content of 

his tweets and retweets.”  (Id. at 17 ¶ 23.a.; see ECF No. 33 at 29 (“When Jack Flynn says re-Tweet 

the video, it has nothing to do with QAnon.”); ECF No. 33 at 36 (“[I]f [CNN] reviewed [Jack’s] 

Tweets, they would have saw [sic] that he was not a QAnon follower at all.”); id. at 37 (quoting 

the Flynns’ attorney referring to the “re-Tweet from ‘Escape the Matrix’ with a big letter Q on it” 

and asserting “[t]hat's far from being a QAnon follower”); id. at 38 (“CNN, based on its review of 

Jack Flynn's Tweets, fabricated the claim that he was QAnon follower”); see also id. at 30–31 

(“[W]ith regard to Leslie Flynn, what [defendant] attached as an exhibit is one Tweet that could 

not possibly be construed . . . as being evidence that you're a QAnon follower.”)).  

As a second basis for CNN’s actual malice, the Flynns’ allege that “CNN deliberately 

altered” the Video “to associate [the Flynns] with the QAnon domestic terrorists and extremists, 

and, thereby, conveying a defamatory meaning as to” them.  (ECF No. 7 ¶ 23.b; see ECF No. 33 

at 38–39).  They contend that the edits to the Video “were deliberate and were made by editors 

and producers who were following a preconceived propaganda narrative (crafted by CNN 

President Jeff Zucker [(‘Zucker’)]) to link the Flynn family members to the violent extremist group 

QAnon.”  (ECF No. 7 ¶ 23.b; see also ECF No. 33 at 38–39).  

As a third basis for CNN’s actual malice, the Flynns allege that in the “wake” of the 

January 6 Riot, “CNN’s statements were intentionally extreme and dangerous” and “CNN knew 

that publication would cause a media frenzy.”  (ECF No. 7 ¶ 23.c; see ECF No. 33 at 39).  “[T]o 

sensationalize the news” and “increase ratings, viewership and profits,” the Flynns contend that 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 10 of 43



11 
 

“CNN intentionally published false statements” about them as “part of a deliberate corporate 

policy that emanated from Zucker.”  (ECF No. 7 ¶ 23.c). 

As a fourth basis for CNN’s actual malice, the Flynns assert that “CNN is an agent of the 

Democratic Party and a Democratic Party trumpet,” which “harbors an institutional animosity, 

hostility, hatred, extreme bias, spite and ill-will towards the Flynn family, and, in particular, 

General Flynn” that “motivated CNN to publish the intentionally false statements and 

insinuations about [the Flynns] in this case.”  (ECF No. 7 ¶ 23.d).     

As a result of CNN’s defamatory statements, the Flynns allege that they have “suffered 

presumed damages, actual damages and special damages, including, but not limited to, insult, 

pain, embarrassment, humiliation, emotional suffering, injury to their reputations, lost future 

earnings and diminished earning capacity, costs, and other out-of-pocket expenses . . .”  (ECF 

No. 7 ¶ 24).  The Flynns seek damages on theories of defamation and false light of at least 

$75 million.  (Id.) 

B. Procedural Background 

The Flynns filed the original complaint (“Complaint”) in this action on March 25, 2021.  

(ECF No. 1).  On April 15, 2021, before CNN had been served with the summons and Complaint, 

CNN wrote to the Flynns’ counsel “demanding” that they withdraw their claims.  (ECF No. 19-2 

at 2).  On May 7, 2021, they filed the AC, which added images of Jack’s August 20, 2020 Twitter 

thread as well as tweets by Powell.  (ECF No. 7 at 14, 18–25).  On June 21, 2021, CNN filed the 

Motion, which had been referred to the undersigned.  (ECF Nos. 14, 17).  On July 6, 2021, the 

Flynns filed their Memorandum of Law in Opposition to the Motion (“Opposition”), and on 

July 13, 2021, CNN filed its Reply Memorandum of Law (“Reply”).  (ECF Nos. 23, 26).  In response 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 11 of 43



12 
 

to CNN’s request, on October 14, 2021, the Court heard oral argument on the Motion.  (ECF 

No. 29).  With the Court’s permission, the parties submitted post-argument supplemental letters.  

(ECF Nos. 35; 36; 37).   

III.LEGAL STANDARDS 

A. Motion to Dismiss 

Federal Rule of Civil Procedure 8(a)(2) requires that a complaint contain “a short and plain 

statement of the claim showing that the pleader is entitled to relief.”  Fed. R. Civ. P. 8(a)(2).  

Where a defendant moves to dismiss a complaint for failure to state a claim on which relief could 

be granted under Fed. R. Civ. P. 12(b)(6), the Court must assess whether the complaint 

“contain[s] sufficient factual matter, accepted as true, to ‘state a claim to relief that is plausible 

on its face.’”  Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009) (quoting Bell Atl. Co. v. Twombly, 550 

U.S. 544, 570 (2007)).  “A claim has facial plausibility when the plaintiff pleads factual content 

that allows the court to draw the reasonable inference that the defendant is liable for the 

misconduct alleged.”  Id. (citing Twombly, 550 U.S. at 556). 

To survive a motion to dismiss, “the plaintiff must provide the grounds upon which his [or 

her] claim rests through factual allegations sufficient ‘to raise a right to relief above the 

speculative level.’”  ATSI Commc’ns, Inc. v. Shaar Fund, Ltd., 493 F.3d 87, 98 (2d Cir. 2007) 

(quoting Twombly, 550 U.S. at 555).  In evaluating a motion to dismiss, the Court “accept[s] all 

facts alleged in the complaint as true and draw[s] all reasonable inferences in the plaintiff’s 

favor.”  Sanderson v. Leg Apparel LLC, No. 19 Civ. 8423 (GHW), 2020 WL 7342742, at *3 (S.D.N.Y. 

Dec. 14, 2020) (“Sanderson II”) (citing Burch v. Pioneer Credit Recovery, Inc., 551 F.3d 122, 124 

(2d Cir. 2008) (per curiam)); see Burke v. Gregg, 55 A.3d 212, 218 (R.I. 2012) (in evaluating motion 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 12 of 43



13 
 

to dismiss defamation claim under Rhode Island law, the “[c]ourt examines the allegations 

contained in the plaintiff’s complaint, assumes them to be true, and views them in the light most 

favorable to the plaintiff”) (quoting Palazzo v. Alves, 944 A.2d 144, 149 (R.I. 2008)).  The Court is 

“not required to credit conclusory allegations or legal conclusions couched as factual allegations.”  

Sanderson II at *2 (quoting Rothstein v. UBS AG, 708 F.3d 82, 94 (2d Cir. 2013)).  “[A] complaint 

that offers ‘labels and conclusions’ or ‘naked assertion[s]’ without ‘further factual enhancement’ 

will not survive a motion to dismiss.”  Id.  “‘Threadbare recitals of the elements of a cause of 

action, supported by mere conclusory statements, do not suffice.’”  Id. (quoting DeJesus v. HF 

Mgmt. Servs., LLC, 726 F.3d 85, 87–88 (2d. Cir. 2013)).   

For purposes of Rule 12(b)(6), “the complaint is deemed to include any written instrument 

attached to it as an exhibit or any statements or documents incorporated in it by reference.”  

Chambers v. Time Warner, Inc., 282 F.3d 147, 152 (2d Cir. 2002) (citations omitted).  “Even where 

a document is not incorporated by reference, the court may nevertheless consider it where the 

complaint ‘relies heavily upon its terms and effect,’ which renders the document ‘integral’ to the 

complaint.”  Id. at 153 (quoting Int’l Audiotext Network, Inc. v. Am. Tel. & Tel. Co., 62 F.3d 69, 72 

(2d Cir. 1995) (per curiam)).  “[A] plaintiff’s reliance on the terms and effect of a document in 

drafting the complaint is a necessary prerequisite to the court’s consideration of the document 

on a dismissal motion; mere notice or possession is not enough.”  Id.  “The Court need not accept 

allegations that are ‘contradicted by other matters asserted or relied upon or incorporated by 

reference by a plaintiff in drafting the complaint.’”  Tsinberg v. City of New York, No. 20 Civ. 749 

(PAE), 2021 WL 1146942, at *4 (S.D.N.Y. Mar. 25, 2021) (quoting Fisk v. Letterman, 401 F. Supp. 

2d 362, 368 (S.D.N.Y. 2005)); see Sazerac Co. v. Falk, 861 F. Supp. 253, 257–58 (S.D.N.Y. 1994) 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 13 of 43



14 
 

(granting motion to dismiss where documents on which plaintiff relied in complaint contradicted 

plaintiff’s allegations).    

B. Defamation 

1. Choice of Law 

“A federal court sitting in diversity applies the choice of law rules of the forum state.”  Lee 

v. Bankers Trust Co., 166 F.3d 540, 545 (2d Cir. 1999) (citing Klaxon Co. v. Stentor Elec. Mfg., 313 

U.S. 487, 496 (1941)).  Under New York’s choice of law analysis, the first inquiry is “whether there 

is an actual conflict of laws.”  Curley v. AMR Corp., 153 F.3d 5, 12 (2d Cir. 1998) (citing Allstate 

Ins. v. Stolarz, 81 N.Y.2d 219, 223 (1993)).  If “the applicable law from each jurisdiction provides 

different substantive rules, a conflict of laws analysis is required.”  Id.   

In defamation cases, “New York applies the law of the state with the most significant 

interest in the litigation.”  Lee 166 F.3d at 545.  In a defamation case involving nationwide 

statements, such as this one, “the tort essentially lacks a locus, but rather injures plaintiff 

everywhere at once[,]” requiring “a more comprehensive analysis” as to the state with “the most 

significant relationship.”  Condit v. Dunne, 317 F. Supp. 2d 344, 353 (S.D.N.Y. 2004).  New York 

courts weigh several factors in this analysis, including: “where plaintiff suffered the greatest 

injury”; “where the statements emanated and were broadcast”; “where the activities to which 

the allegedly defamatory statements refer took place”; and “the policy interests of the states 

whose law might apply.”  Id. at 353–54.   

Applying this analysis, the Court agrees with the parties that Rhode Island has the most 

significant interest in the litigation.  (See ECF Nos. 18 at 14 n.5; 23 at 10 n.4).  The Flynns reside 

in Rhode Island, which is where the Video was taken.  (ECF No. 7 ¶¶ 4, 8).  CNN is incorporated 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 14 of 43



15 
 

in Delaware and maintains its primary place of business in New York, from which the February 3 

Report emanated.  (Id. ¶ 9).  Thus, “New York’s interest in the litigation is not insignificant, but 

none of the conduct about which [CNN] spoke took place in New York, and [the Flynns have] no 

specific connection to New York.”  Condit, 317 F. Supp. 2d at 355.  In addition, although CNN 

broadcast the February 3 Report from New York, the contents of the February 3 Report do not 

have a “specific connection” to New York or target a New York audience.  See id.  Because the 

Court finds that Rhode Island has a more significant interest in this dispute than does New York, 

the Court will apply Rhode Island’s defamation law.  See id. (applying California law to defamation 

claim by California congressman against reporter who “happened to be physically present in New 

York when he uttered the statements that were broadcast nationwide”); see Machleder v. Diaz, 

801 F.2d 46, 52 (2d Cir. 1986) (finding that New Jersey’s “interest in protecting its citizens from 

defamation” outweighed New York’s interest “in establishing a standard of fault for its news 

media”) (quoting Machleder v. Diaz, 538 F. Supp. 1364, 1370 (S.D.N.Y. 1982)); La Luna Enterprises 

v. CBS Corp., 74 F. Supp. 2d 384, 389 (S.D.N.Y. 1999) (applying Florida law to defamation claim 

brought by Florida plaintiff who was injured in Florida).       

2. Rhode Island Law 

Under Rhode Island law, “[a] plaintiff in a defamation action carries a substantial burden 

. . . of proving that a defendant communicated a ‘false and defamatory’ statement about him or 

her.”  Alves v. Hometown Newspapers, Inc., 857 A.2d 743, 750 (R.I. 2004) (quoting Beattie v. Fleet 

Nat’l Bank, 746 A.2d 717, 721 (R.I. 2000)).  To prove that a statement was defamatory, the 

plaintiff “must show that the statement is ‘false and malicious, imputing conduct which 

injuriously affects a [person’s] reputation, or which tends to degrade him [or her] in society or 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 15 of 43



16 
 

bring him [or her] into public hatred and contempt.’”  DiBattista v. State, 808 A.2d 1081, 1088 

(R.I. 2002) (quoting Swerdlick v. Koch, 721 A.2d 849, 860 (R.I. 1998)).   

Rhode Island courts require a plaintiff asserting a defamation claim to plead and prove 

four elements: “(1) the utterance of a false and defamatory statement concerning another; (2) 

an unprivileged communication to a third party; (3) fault amounting to at least negligence; and 

(4) damages.”  Cullen v. Auclair, 809 A.2d 1107, 1110 (R.I. 2002) (per curiam).  The Second Circuit 

has explained that, “when falsity is an element of a state defamation claim” — as it is here — 

“federal courts have required plaintiffs to plead facts that, if proven, would allow a reasonable 

person to consider the statement false.”  Tannerite Sports, LLC v. NBCUniversal News Grp., 864 

F.3d 236, 247 (2d Cir. 2017).        

The question “whether a particular statement or conduct alleged to be defamatory is, in 

fact, defamatory is a question of law for the court to decide.”  Alves, 857 A.2d at 750; Elias v. 

Youngken, 493 A.2d 158, 161 (R.I. 1985) (“The question of whether or not the meaning of a 

particular communication is defamatory is one of law for the court.”); see also Frascatore v. 

Blake, 344 F. Supp. 3d 481, 493 (S.D.N.Y. 2018) (“[A] threshold issue for resolution by the court is 

whether the statement alleged to have caused plaintiff an injury is reasonably susceptible to the 

defamatory meaning imputed to it.”) (quoting Levin v. McPhee, 119 F.3d 189, 195 (2d Cir. 1997) 

(internal citations omitted)).  To recover for defamation, a plaintiff must plead and prove “that 

the publication was defamatory either per se or by reason of its susceptibility of the defamatory 

meaning attributed to it by way of innuendo.”  Elias, 493 A.2d at 161 (quoting Andoscia v. Coady, 

210 A.2d 581, 584 (1965)).   

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 16 of 43



17 
 

In addition, as noted above, “Rhode Island law incorporates the concept of falsity into its 

definition of a defamatory statement.”  Lyons v. R.I. Pub. Emps. Council 94, 516 A.2d 1339, 1342 

(R.I. 1986).  In determining whether conduct was false and defamatory, “the court must take into 

account ‘the context of the statement in which the publication occurs and the plain and ordinary 

meaning of the words in the community in which the publication occurred.’”  Alves, 857 A.2d at 

751 (quoting DiBattista, 808 A.2d at 1088)); see Elias, 493 A.2d at 161–162 (referencing dictionary 

definition of allegedly defamatory word in determining that it was not, in fact, defamatory).  

“[W]ords cannot be isolated from the circumstances in which they are uttered[,]” and “the 

decisive question is what the person . . . to whom the communication was published reasonably 

understood as the meaning to be expressed.”  Lyons, 516 A.2d at 1343 (quoting Restatement 

(Second) Torts § 563 cmt. e (Am. Law Inst. 1977)).  Rhode Island “cases holding that a particular 

comment is defamatory are few and far between . . . .”  Burke, 55 A.3d at 220.   

Whether a plaintiff is a public or a private figure is also a threshold determination for the 

court in evaluating a defamation claim.  See Major v. Drapeau, 507 A.2d 938, 941 (R.I. 1986) 

(explaining that “a critical determination must be made initially in regard to whether the plaintiff 

is a public figure . . .”).  Persons “who, by reason of the notoriety of their achievements or the 

vigor and success with which they seek the public’s attention, are properly classed as public 

figures.”  Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 342 (1974).  As the United States Supreme 

Court explained in Gertz: 

[f]or the most part, those who attain this status have assumed roles of especial 
prominence in the affairs of society.  Some occupy positions of such persuasive 
power and influence that they are deemed public figures for all purposes.  More 
commonly, those classed as public figures have thrust themselves to the forefront 
of particular public controversies in order to influence the resolution of the issues 
involved.  In either event, they invite attention and comment . . . [Thus], the 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 17 of 43



18 
 

communications media are entitled to act on the assumption that public officials 
and public figures have voluntarily exposed themselves to increased risk of injury 
from defamatory falsehood concerning them.  No such assumption is justified with 
respect to a private individual. 
 

Id. at 345.  The reason for this distinction is that: 

[p]ublic officials and public figures usually enjoy significantly greater access to the 
channels of effective communication and hence have a more realistic opportunity 
to counteract false statements than private individuals normally enjoy.  Private 
individuals are therefore more vulnerable to injury, and the state interest in 
protecting them is correspondingly greater. 
 

Id. at 344.   

A public figure asserting a defamation claim must plead and prove by clear and convincing 

evidence “that the statement was made with ‘actual malice’ — that is, with knowledge that it 

was false or with reckless disregard of whether it was false or not.”  Cullen, 809 A.2d at 1110 

(quoting New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279–80 (1964)); see Gertz, 418 U.S. at 342 

(explaining that public figures may recover for defamation “only on clear and convincing proof 

that the defamatory falsehood was made with knowledge of its falsity or with reckless disregard 

for the truth”); Major, 507 A.2d at 941 (“One of the major premises of the law of defamation 

today is that public officials and public figures cannot recover damages for defamatory 

falsehoods except on proof that the statement was made with ‘actual malice.’”); see also Cabello-

Rondon v. Dow Jones & Co., No. 16 Civ. 3346 (KBF), 2017 WL 3531551, at *5 (S.D.N.Y. Aug. 16, 

2017) (“To adequately plead actual malice, a public figure must plead ‘plausible grounds’ to infer 

that a ‘publisher had a subjective awareness of either falsity or probable falsity of the defamatory 

statement, or acted with reckless disregard of [] its truth or falsity.’”) (quoting Celle v. Filipino 

Reports Enterprises Inc., 209 F.3d 163, 182 (2d Cir. 2000)).  In the defamation context, “reckless 

conduct is not measured by whether a reasonably prudent man would have published.”  St. 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 18 of 43



19 
 

Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968).  Rather, “the defendant must have made the false 

publication with a ‘high degree of awareness of . . . probable falsity,’ or must have ‘entertained 

serious doubts as to the truth of [the] publication.’”  Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. 

Connaughton, 491 U.S. 657, 667 (1989) (internal citations omitted).  In addition to a false 

statement of fact, a public figure plaintiff must “prove more than general hostility or mere ill will 

because ‘actual malice is not synonymous with common-law spite or ill will.’”  Alves, 857 A.2d at 

751 (quoting Major, 507 A.2d at 941)).  Statements that are “derogatory and exaggerated” are 

not “alone sufficient under the actual-malice test.”  Major, 507 A.2d at 941.   

Rhode Island courts also recognize the “limited purpose public figure” designation.  As 

explained by the United States Supreme Court: 

[w]e would not lightly assume that a citizen’s participation in community and 
professional affairs rendered him [or her] a public figure for all purposes . . . It is 
preferable to reduce the public-figure question to a more meaningful context by 
looking to the nature and extent of an individual’s participation in the particular 
controversy giving rise to the defamation. 
 

Healey v. New Eng. Newspapers, Inc., 555 A.2d 321, 325 (R.I. 1989) (quoting Gertz, 418 U.S. at 

351–52); see Wolston v. Reader’s Digest Ass’n Inc., 443 U.S. 157, 167 (1979) (explaining that “[a] 

private individual is not automatically transformed into a public figure just by becoming involved 

in or associated with a matter that attracts public attention”).  A limited purpose public figure 

seeking damages for defamation “must show that the statements were made with ‘actual malice’ 

— that is, with knowledge that the statements were false or with reckless disregard as to their 

falsity.”  Biro v. Conde Nast, 807 F.3d 541, 544 (2d Cir. 2015) (citations omitted).  “[A]ctual malice 

is actual knowledge of the falsehood or reckless disregard for the truth or falsity of the allegedly 

defamatory material.”  Healey, 555 A.2d at 327 (noting that Rhode Island Supreme Court “has 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 19 of 43



20 
 

adopted the ‘actual malice’ standard set forth by the Supreme Court in New York Times Co. v. 

Sullivan[], for an award of punitive damages in a defamation action”). “[A]ctual malice must be 

plausibly alleged[,]” and while “[f]ailure to investigate does not in itself establish bad faith,” 

allegations that the defendant “reli[ed] on anonymous or unreliable sources without further 

investigation may support an inference of actual malice.”  Biro, 807 F.3d at 546 (internal citations 

omitted); see Church of Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168, 174 (2d Cir. 2001) (explaining 

that “the actual malice standard does not measure malice in the sense of ill will or animosity, but 

instead the speaker’s subjective doubts about the truth of the publication”).  

In contrast, a private figure need only allege negligence, not actual malice, to recover for 

defamation.  See Healey, 555 A.2d at 324.  For a private figure plaintiff to recover punitive 

damages, however, he or she must prove “by clear and convincing evidence that defendant acted 

with actual malice in publishing a story that contained the implication of undisclosed defamatory 

facts.”  Id. at 327.   

IV.DISCUSSION 

A. Extrinsic Evidence 

In support of the Motion, CNN has submitted several exhibits, including documents that 

the Flynns quote or reference in the AC: a recording of the February 3 Report; articles the Flynns 

have quoted; the House Resolution; and a transcript of the February 26 Report.  (ECF Nos. 19; 

19-1; 19-4; 19-5; 19-6; 19-7; 19-8).  The Court may appropriately consider these materials.  See 

Condit, 317 F. Supp. 2d at 357 (considering recordings and transcripts on motion to dismiss 

“because plaintiff relies on them and they are integral to plaintiff’s action”).   

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 20 of 43



21 
 

In addition, CNN submits for the Court’s consideration documents that are not specifically 

quoted in the AC: screenshots of Jack’s Twitter profile on four dates, Leslie’s Twitter profile, and 

archived tweets by both Flynns.  (ECF Nos. 19-9–19-14).  As noted above, in deciding a 

Rule 12(b)(6) motion, a court may take judicial notice “of documents that are ‘integral to the 

complaint’” and “of materials in the public record . . . for the limited purpose of noting what the 

documents state, rather than to ‘prove the truth of their contents.’”  Hesse v. Godiva Chocolatier, 

Inc., 463 F. Supp.3d 453, 462 (S.D.N.Y. 2020) (internal citation omitted).  As one court in this 

District has noted, where additional “tweets are integral to the allegations in the complaint and 

necessary to place [a party’s] comments in context,” it is appropriate to take judicial notice of 

the contents of those tweets.”  Ganske, 480 F. Supp. 3d at 546. 

With respect to the Flynns’ Twitter profiles (ECF Nos. 19-10–19-11), CNN offers these 

documents as evidence that the number of Jack’s Twitter followers increased after the posting 

of the Video, and Leslie’s continued presence on Twitter.  (ECF No. 18 at 10).  Those purposes go 

beyond simply taking notice of a statement in a public document, and instead would require the 

Court to accept the truth of the statements therein, i.e., how many Twitter followers Jack had, 

and whether Leslie is still posting on Twitter.  In addition, the Flynns do not specifically reference 

the number of Twitter followers, let alone rely on those numbers, and they have not been 

incorporated by reference into the AC.  See Solstein v. Mirra, 488 F. Supp. 3d 86, 89 n.1 (S.D.N.Y. 

2020) (declining to consider, on Rule 12(b)(6) motion, documents that plaintiff did not 

“specifically reference, let alone rely upon,” and therefore did not incorporate by reference, in 

complaint).  The Court therefore declines to consider or take judicial notice of the Flynns’ Twitter 

profiles in analyzing the Motion. 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 21 of 43



22 
 

With respect to the Flynns’ other tweets and retweets, however, the Flynns not only 

reference their Twitter feeds in the AC, but invite the Court to view them.  For example, the 

Flynns allege that, because of “its review of Jack’s entire Twitter account,” CNN knew: 

that Jack regularly retweeted users who supported the United States of America and its 
Constitution and Laws, who supported President Trump, the Republican Party and 
Conservative causes, and, most importantly, who supported General Flynn in his legal 
battle for freedom and against corruption.  Jack did not use QAnon slogans or code 
language or retweet users because they had a “Q” in their handle.  He retweeted Candace 
Owens, Herschel Walker, Harmeet Dhillon, Dr. Stella Immanuel, Jenna Ellis and others — 
voices trying to make America a better place. 
 

(ECF No. 7 ¶ 23.a at 16 (emphasis added)).  The Flynns also assert that “CNN had no factual basis 

to accuse Jack of being an adherent of QAnon based on the content of his tweets and retweets.”  

(Id. at 16–17 (emphasis added)).  They list various “hashtags” that Jack used “from time to time 

in his Twitter profile and sometimes in tweets,” and reference “Jack’s retweets” that CNN 

reviewed.  (Id. at 17–18).  In addition, the Flynns provide the Court with a link to review “Jack’s 

tweets and retweets,” which have been preserved.  (Id. at 16 n.7).  The additional tweets and 

retweets that CNN has submitted are also from the same time period — mid-2020 — as the 

tweets that the Flynns have incorporated into the AC.  That the Flynns did not quote these 

integral tweets and retweets does not preclude the Court from reviewing them on this Motion 

because their “failure to include matters of which as pleaders they had notice and which were 

integral to their claim — and that they apparently most wanted to avoid — may not serve as a 

means of forestalling the [Court’s] decision on [a Rule 12(b)(6)] motion.”  Cortec Indus., Inc. v. 

Sum Holding L.P., 949 F.2d 42, 44 (2d Cir. 1991) (holding that it was appropriate to consider, on 

Rule 12(b)(6) motion, emails that were not in complaint but were attached to defendant’s 

counterclaim).  In light of the Flynns’ intentional references to their Twitter feeds in the AC, 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 22 of 43



23 
 

therefore, the Court finds that it may consider in analyzing the Motion those additional tweets 

and retweets (ECF Nos. 19-9, 19-12, 19-13, 19-14) that are “integral to the allegations in the [AC] 

and necessary to place [CNN’s] comments in context.”  Ganske, 480 F. Supp. 3d at 547; see also 

Boulger v. Woods, 917 F.3d 471, 482 (6th Cir. 2019) (conducting “[a] review of [defendant’s] 

Twitter feed” to evaluate “the allegedly defamatory statement in the context of [defendant’s] 

other tweets” at that time).            

B. The Flynns Are Private Figures. 

The Court must first determine whether the Flynns are public figures, limited public 

figures, or private figures.  See Major, 507 A.2d at 941 (explaining that “a critical determination 

must be made init[i]ally in regard to whether the plaintiff is a public figure . . .”); Capuano v. 

Outlet Co., 579 A.2d 469, 472 (R.I. 1990) (noting that whether a plaintiff is a public figure is a 

threshold question for the court); see also Celle, 209 F.3d at 176 (2d Cir. 2000) (“Whether a 

plaintiff is a public figure is a question of law for the court.”).  CNN argues that Jack is a limited 

purpose public figure who must plead and then prove actual malice by clear and convincing 

evidence that CNN “realized that [its] statement was false or that [it] subjectively entertained 

serious doubts as to the truth of [its] statement.”  (ECF No. 18 at 27 (quoting Bose Corp. v. 

Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 511 n.30 (1984)).  It is undisputed on the Motion 

that Leslie is a private figure.  (ECF Nos. 18 at 30 n.15; 33 at 17). 

The Court finds that, like Leslie, Jack is a private figure.  First, Jack alleges that he is a 

“private individual[].”  (ECF No. 7 ¶ 8).  Jack is employed at a seafood factory (id.); there is no 

allegation that he holds public office or any civic position.  See Gertz, 418 U.S. at 351 (finding that 

plaintiff was a private figure because he “had never held any remunerative governmental 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 23 of 43



24 
 

position” when the report was published).  Second, it is undisputed that the Video was taken 

during a private barbecue at the Flynns’ home in July 2020.  (ECF Nos. 7 ¶ 4; 33 at 12, 38]).  Third, 

although the AC quotes three tweets by Jack that mention QAnon, there is no allegation that he 

discussed QAnon with any reporters or was quoted by CNN, or any other media outlet, as having 

done so.  See Gertz, 418 U.S. at 352 (finding that plaintiff was “not a public figure” in part because 

he “never discussed” his affairs “with the press and was never quoted as having done so”); cf. 

Major, 507 A.2d at 941 (finding that plaintiff who “actively sought publicity by issuing statements 

to the press and requesting a newspaper reporter to be present” “made himself a public figure”).  

And, as the AC alleges, Jack left Twitter on January 7, 2021, more than a month before the 

February 3 Report.  (ECF No. 7 ¶ 14).   

CNN argues that Jack’s “substantial social media following renders him a public figure,” 

citing to the screenshots of Jack’s Twitter profile.  (ECF No. 18 at 28; see also ECF Nos. 7 at 10; 18 

at 28 n.13).  As noted above, however, the Court declines to take judicial notice of these 

screenshots on a Rule 12(b)(6) motion.  (See supra Section IV.A & note 1).  CNN also argues that 

“QAnon is clearly a public controversy,” as to which Jack “has been anything but silent,” using 

“his Twitter deed to advocate for his brother, defend QAnon, to discuss the meaning behind 

#WWG1WGA and to debunk the most outlandish of the QAnon theories (that John F. Kennedy 

Jr. is still alive).”  (ECF No. 18 at 28).  Apart from Twitter, however, CNN does not point to any 

media in which Jack made any statements about QAnon, or any reports in which he consented 

to be interviewed about QAnon — indeed, it is undisputed that no statement by Jack appears in 

the February 3 Report or any other report by CNN.  Jack is thus distinguishable from the plaintiffs 

in Capuano, who were deemed to be limited-purpose public figures because they “operated one 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 24 of 43



25 
 

of the major waste disposal enterprises in th[e] state” and admitted that they were “prominently 

referenced in [dozens of] newspaper articles.”  579 A.2d at 473.  The Court declines to find that 

an otherwise private individual who makes statements on Twitter could thereby eliminate the 

heightened protections the law affords his or her reputation.  See Gertz, 418 U.S. at 345 

(explaining that “private individuals are not only more vulnerable to injury than public officials 

and public figures; they are also more deserving of recovery”).        

CNN also cites a California decision holding that a plaintiff “who had promoted her own 

status as a celebrity” and had over 50,000 Twitter followers was a public figure.  (ECF No. 18 at 

28–29) (citing Jackson v. Mayweather, 10 Cal. App. 5th 1240, 1248 (Cal. 2017), as modified 

(Apr. 19, 2017)).  In Jackson, however, the plaintiff, who dated an internationally-famous boxer, 

“promoted her own status as a celebrity” on social media, had her own website, and was 

interviewed on radio and television.  10 Cal. App. 4th at 1248.  The AC lacks comparable examples 

of Jack engaging in such conduct, nor do Jack’s tweets equate to the “regular and continuing 

access to the media” that the Second Circuit has required for a defamation plaintiff to rise to the 

level of a limited public figure.  La Liberte v. Reid, 966 F.3d 79, 91 (2d Cir. 2020) (quoting Contemp. 

Mission, Inc. v. New York Times Co., 842 F.2d 612, 617 (2d Cir. 1988)).  Jack is also unlike the 

plaintiff in Barbash v. STX Financing, LLC, who pled guilty in open court, “gave at least two 

interviews to reporters and published her own memoir” about those crimes, thus making “it 

appropriate to treat [her] as a limited-purpose public figure.”  Barbash v. STX Financing, LLC, 

No. 20 Civ. 123 (DLC), 2020 WL 6586155, at *6 (S.D.N.Y. Nov. 10, 2020); see Ayyadurai v. Floor64, 

Inc., 270 F. Supp. 3d 343, 357 (D. Mass. 2017) (finding that plaintiff, “a world-renowned scientist, 

inventor, lecturer, philanthropist and entrepreneur,” by “publishing books, participating in 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 25 of 43



26 
 

interviews, and posting on his own website,” had “‘thrust [himself] to the forefront’ of the 

controversy ‘in order to influence the resolution of the issues involved’ in it” and was thus “at 

least a ‘limited-purpose’ public figure”); see also Gertz, 418 U.S. at 352 (finding that individual 

who “never discussed” the matter at issue “with the press and was never quoted as having done 

so” was not a public figure).    

Accordingly, the Court finds that, at the pleading stage, Jack is a private figure.  Because 

both Flynns are private figures, they need only allege “fault amounting at least to negligence on 

the part of” CNN.  Healey, 555 A.2d at 324.  (See infra Section IV.B).     

C. “Of and Concerning” 

CNN argues that that the Flynns have failed to satisfy their burden of pleading that the 

February 3 Report is “of and concerning” them.  (ECF No. 18 at 8, 15).  CNN contends that the 

February 3 Report “says nothing” about the Flynns, who are “barely seen, are not identified, and 

are not heard saying anything,” and does not say that they “are associated with QAnon.”  (Id. at 

15–16).  At most, CNN contends, the February 3 Report stated that “they stood next to General 

Flynn when he uttered the QAnon Slogan,” which is an undisputedly true statement.  (ECF No. 18 

at 22).  Even if, CNN contends, the February 3 Report accused the Flynns of “mere association 

with QAnon,” that “is not, absent more, defamatory.”  (Id. at 15–16 (internal citations omitted)). 

In their Opposition (ECF No. 23 at 12), the Flynns point to paragraph 16 of the AC, which 

alleges: 

Viewed in context, CNN made, published and republished false factual statements 
of or concerning [the Flynns].  Using an edited video clip and a flashy chyron, CNN 
falsely stated or implied and insinuated that [they] had predilictions [sic] towards 
or were linked to and involved in or with the violent extremist group QAnon. 
 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 26 of 43



27 
 

(ECF No. 7 ¶ 16).  Because the February 3 Report contained their image, which one of Leslie’s 

friends recognized, and bore the caption, “CNN Goes Inside A Gathering of QAnon Followers,” 

the Flynns contend that the February 3 Report was “of and concerning” them.  (ECF No. 23 at 12–

13). 

“To satisfy the ‘of and concerning’ element, it suffices that the statements at issue lead 

the listener to conclude that the speaker is referring to the plaintiff by description, even if the 

plaintiff is never named or is misnamed.”  Budget Termite & Pest Control, Inc. v. Bousquet, 811 

A.2d 1169, 1172 (R.I. 2002) (quoting Croixland Props. Ltd. P’ship v. Corcoran, 174 F.3d 213, 216 

(D.C. Cir. 1999)).  “At the pleading stage [] the bar to satisfy this element is low.”  Palin v. New 

York Times Co., 940 F.3d 804, 816 (2d Cir. 2019).  To satisfy this element, “the plaintiff must 

establish some reasonable personal application of the words to himself [or herself].  Beyond that, 

if the words have no personal application to the plaintiff, they are not actionable by him [or her].”  

Budget Termite, 811 A.2d at 1172 (internal citation omitted).  “While the ‘of and concerning’ 

requirement is generally an issue of fact for the jury to decide, the court may properly dismiss an 

action where the libelous statement is ‘incapable of supporting a jury’s finding’ that it refers to 

the plaintiff.”  Goldman v. Reddington, 417 F. Supp. 3d 163, 172 (E.D.N.Y. 2019) (quoting Greene 

v. Paramount Pictures Corp., 138 F. Supp. 3d 226, 234 (E.D.N.Y. 2015)).  The question for the 

Court on the Motion, then, is whether an ordinary viewer of the February 3 Report would have 

“reasonably” understood that CNN was making a statement with “personal application” to the 

Flynns.  Budget Termite, 811 A.2d at 1172.   

The Court finds that the Flynns have adequately alleged that the February 3 Report is “of 

and concerning” them.  They allege that the February 3 Report displayed their image, and that at 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 27 of 43



28 
 

least one person — Leslie’s friend — recognized them even though the Flynns were not named.  

(ECF No. 7 ¶ 6).  This allegation demonstrates that someone who watched the February 3 Report 

could conclude — and in fact did conclude — that it referred to the Flynns even though they were 

“never named.”  Budget Termite, 811 A.2d at 1173 (quoting Croixland, 174 F.3d at 216); see 

Church of Scientology Int’l v. Time Warner, Inc., 806 F. Supp. 1157, 1161 (S.D.N.Y. 1992) (finding 

that allegations that church was visible in one of six photographs on one page of article, when 

viewed in context with rest of article, was sufficient to survive motion to dismiss).   

CNN’s assertion that the only statement about the Flynns in the February 3 Report is that 

“they stood next to General Flynn when he uttered the QAnon slogan” is overly myopic.  (ECF 

No. 18 at 22).  CNN acknowledges that the Court must consider “the allegedly defamatory words 

‘in the context of the publication in which they appear,’ rather than read them in isolation.”  (Id. 

at 17 (quoting Burke, 55 A.3d at 218).  Using “common sense,” as CNN urged the Court to do 

during oral argument (ECF Nos. 18 at 20; 33 at 12), the Court finds the conclusion inescapable 

that the February 3 Report, by showing the photo of the Flynns above the words “CNN Goes 

Inside A Meeting of QAnon Followers,” equates to a statement that the Flynns were QAnon 

followers.  If CNN had not intended to make such a statement, and instead only that General 

Flynn was reciting “where we go one, we go all” and was therefore a QAnon follower, it could 

have blurred the faces of the other individuals in the Video, or shown another clip of General 

Flynn alone reciting the phrase.  CNN did not do so, and instead, labeled the Flynns as QAnon 

followers.    

As noted above, the bar for pleading the “of and concerning” element of a defamation 

claim is “low,” and the Flynns’ “allegations are more than sufficient to plausibly allege that the 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 28 of 43



29 
 

challenged statements were ‘of and concerning’” them.  Palin, 940 F.3d at 816.  Accordingly, the 

Flynns have sufficiently alleged “some reasonable personal application” of the February 3 Report 

to them for purposes of their defamation and false light claims.  Budget Termite, 811 A.2d at 

1172 (citation omitted).   

D. Calling the Flynns QAnon Followers Was Neither Substantially False Nor Defamatory. 

To be defamatory under Rhode Island law, a statement must be “false and defamatory.”  

RainSoft v. MacFarland, 350 F. Supp. 3d 49, 57 (D.R.I. 2018) (quoting Swerdlick, 721 A.2d at 859 

(emphasis added)).   

“A false statement is one whose ‘gist or . . . sting’ is untrue.”  RainSoft, 350 F. Supp. 3d at 

57  (quoting Healey, 555 A.2d at 325).  Where an allegedly defamatory statement is regarding an 

issue of “public concern,” the plaintiff must show “that the statements at issue are not 

substantially true,” i.e., they are “materially false.”  Pan Am Sys., Inc. v. Atl. Ne. Rails & Ports, Inc., 

804 F.3d 59, 66 (1st Cir. 2015).  “A statement is substantially true unless ‘it would have a different 

effect on the mind of the reader from that which the pleaded truth would have produced.’”  

RainSoft, 350 F. Supp. 3d at 60 (quoting Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 517 

(1991) (internal quotations omitted)).  Rhode Island courts also hold that “[a]ny words, if false 

and malicious, imputing conduct which injuriously affects a [person’s] reputation, or which tends 

to degrade him [or her] in society or bring him [or her] into public hatred and contempt, are in 

their nature defamatory . . .”  Elias, 493 A.2d at 161 (internal citation omitted).  “The decisive 

inquiry” for the Court “is what the person . . . to whom the communication was published 

reasonably understood the meaning to be expressed.”  Lyons, 516 A.2d at 1343 (quoting 

Restatement (Second) Torts, § 563 cmt. e (Am. Law Inst. 1977)).  The “plaintiff must show that 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 29 of 43



30 
 

the publication was defamatory on its face” — defamatory per se — “or by way of innuendo” — 

defamatory per quod.  Marcil v. Kells, 936 A.2d 208, 213 (R.I. 2007) (citing Andoscia, 210 A.2d at 

584 (R.I. 1965)).  If a statement is ambiguous, “the language should be submitted to the jury to 

be considered in connections with other circumstances in order to determine whether it was in 

fact defamatory.”  Burke, 55 A.3d at 219. 

CNN argues that, at most, the February 3 Report said only that the Flynns “stood next to 

General Flynn when he uttered the QAnon Slogan,” which the Flynns have not alleged is false.  

(ECF No. 18 at 22).  CNN argues in the alternative that it was “substantially true” to label the 

Flynns as QAnon followers, pointing to their tweets, both in the AC and in their Twitter feeds, 

showing that “they have actively endorsed QAnon as a movement.”  (Id. at 23–24).      

The Flynns allege that their use of the phrase “was not an oath of allegiance to QAnon, or 

any kind of oath at all,” but rather “a simple, family, July 4 statement of support for each other.”  

(ECF No. 7 ¶ 4 n.1).  They cite film and literary sources as the origin of the meaning of and their 

desire to use the phrase.  (Id.)   

In analyzing whether a statement is false, Rhode Island courts follow the principle that 

“language is not to be forced or tortured . . . in order to make it actionable.  It is to be taken in its 

plain and ordinary sense.”  Elias, 493 A.2d at 161 (quoting Reid v. Providence J. Co., 27 A. 637, 

637 (R.I. 1897)).  For the “ordinary sense” of a word, the Court may consult its dictionary 

definition.  Id.  The Merriam-Webster Dictionary’s definition of “follower” includes, as is relevant 

here, “one in the service of another[,]” “one that follows the opinions or teachings of another[,]” 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 30 of 43



31 
 

“one that imitates another[,]” or “one who subscribes to a feed especially on social media[.]”6  

The second and third of these definitions are most applicable here. 

The Flynns’ tweets and retweets reflect that they meet the dictionary definition of 

follower in the sense that they have “follow[ed] the opinions” of QAnon.  For example, on or 

about August 21, 2020, Jack tweeted: “Qanon is not violent or conspiracy.  We are every day 

people seeking truth . . . Qanon’s, share and tell your story.”  (ECF No. 19-12 at 3 (emphasis 

added); see ECF No. 19 ¶ 18).  By using the word “we,” Jack included himself as one who “follows 

the opinions” of QAnon, and invited others who “share[d]” those opinions to join his comments.  

(ECF No. 19-12 at 3); see Merriam-Webster.  The same day, Jack retweeted the image of “Q” over 

“WHERE WE GO ONE WE GO ALL,” and stated, “If this means you believe in the constitution and 

equal justice under the law then this works for me.”  (ECF No. 7 ¶ 23.a. at 15 (emphasis added)).  

Similarly, on August 20, 2020, Jack tweeted: “There is nothing wrong with QAnon.  Just People 

doing their own research and learning independence of thought to find the truth.”  (ECF No. 7 

¶ 23.a. at 14).  He added, “I advocate for the Constitution and Bill of Rights . . . if Q does too~No 

harm no foul.”  (Id.)  In a May 9, 2020 post, Leslie forwarded to Jack a tweet that included both a 

bold “Q” and “#WWG1WGA.”  (ECF No. 19-13 at 3).  Thus, the Flynns’ own statements indicate 

that it was “substantially true” to state that they “follow[ed] the opinions” of QAnon.   

As to the third dictionary definition, “one that imitates another,” both Flynns’ Twitter 

feeds include instances in which they retweeted or liked posts featuring “Q” or “QAnon” in the 

Twitter handle or the text of the post itself.  (ECF Nos. 19-12 (“QBlueSky” and “QAnon”); 19-13 

 
6Follower, Merriam-Webster.com, https://www.merriam-webster.com/dictionary/follower (last visited 
Oct. 19, 2021) (“Merriam-Webster”). 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 31 of 43

https://www.merriam-webster.com/dictionary/follower


32 
 

(“Q” and “WWG1WGA”); see ECF No. 7 ¶ 23.a at 15); see also Merriam-Webster.  Further, the 

Flynns do not dispute that they said the phrase, “where we go one we go all.”  (ECF No. 7 ¶ 4).  

Although they contend that their use was innocuous, the connection between the phrase and 

QAnon is a matter of public record, with at least one federal court recognizing the “association 

of this phrase with QAnon.”  United States v. Languerand, No. 21 Crim. 353 (JDB), 2021 WL 

3674731, at *3 n.8 (D.D.C. Aug. 19, 2021) (citing Will Rahn & Dan Patterson, What is the QAnon 

conspiracy theory?, CBS NEWS (Mar. 29, 2021, 3:36 PM), https:/www.cbsnews.com/news/what-

is-the-qanon-conspiracy-theory/).  Indeed, the August 21, 2020 tweet that the Flynns include in 

the AC shows an image of the letter “Q” over the phrase “where we go one we go all,” as to which 

Jack then commented, “this works for me.”  (ECF No. 7 ¶ 23.a. at 15 (emphasis added)).  Because 

the Flynns’ Twitter feeds contradict their allegation that “Jack did not use QAnon slogans or code 

language or retweet users because they had a ‘Q’ in their handle,” (ECF No. 7 ¶ 23.a. at 16), the 

Court need not credit this allegation in determining the plausibility of their claims.  See Tsinberg, 

2021 WL 1146942, at *5 (rejecting allegations that were contradicted by documents on which 

complaint relied); see also Kirch v. Liberty Media Corp., 449 F.3d 388, 398 (2d Cir. 2006) 

(“[C]onclusory allegations or legal conclusions masquerading as factual conclusions will not 

suffice to [defeat] a motion to dismiss.”) (internal citations omitted).  

Applying at least two of the dictionary definitions of follower, then, the Flynns’ own 

statements show that they followed the opinions of and imitated QAnon such that CNN’s 

statement that they were QAnon followers was substantially true and not defamatory.  Having 

said, in their own words, that QAnon’s principles “work for” them (ECF No. 7 ¶ 23.a. at 15), the 

Flynns cannot turn around and characterize CNN’s making the same statement as defamatory.  

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 32 of 43



33 
 

See Wheeler v. Twenty-First Century Fox, 322 F. Supp. 3d 445, 454 (S.D.N.Y. 2018) (finding that 

plaintiff failed to state a claim for defamation based on statement that was “not materially 

different” from plaintiff’s own statement in television interview); see also Guitar v. Westinghouse 

Elec. Corp., 396 F. Supp. 1042, 1050 (S.D.N.Y. 1975) (holding that plaintiff failed to state a libel 

claim based on “quotes” that “c[a]me substantially from the book” that she had written and 

statements she had made “in public meetings”), aff’d 538 F.2d 309 (2d Cir. 1976); Lovejoy v. 

Mutual Broadcasting Sys., 220 S.W.2d 308, 314 (Tex. Ct. Civ. App. 1948) (cited in ECF No. 23 at 

14) (finding that, if defendant’s statement “tended to injure plaintiff’s reputation it was on 

account of the publication of his” statements in his letter that defendant quoted, and therefore, 

he had not stated a defamation claim).   

In opposition to the Motion, the Flynns cite several cases for the proposition “that words 

or conduct falsely implying an association or connection between the plaintiff and a violent 

extremist group, like QAnon, is defamatory.”  (ECF No. 23 at 13–15).  The Court agrees that falsely 

implying a connection to a violent extremist group can be defamatory — but as set forth above, 

CNN’s statement connecting the Flynns to QAnon is not substantially false.  (See supra Section 

IV.D).  By their own statements, both in the AC and in the Twitter feeds that the Flynns invited 

the Court to consider, the Flynns connected themselves to QAnon, and therefore, cannot 

plausibly allege that CNN’s statements were substantially false.   

3. Negligence 

Having failed to allege that CNN made a false and defamatory statement, it is not 

necessary to analyze the remaining elements of the Flynns’ defamation claim.  In the event that 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 33 of 43



34 
 

the District Court disagrees with the conclusion above, however, the Court will consider the 

sufficiency of the remaining elements.   

As noted above, a private citizen asserting a defamation claim must also plausibly allege 

“fault amounting at least to negligence on the part of the publisher.”  Healey, 555 A.2d at 324 

(internal citation omitted).  Very few Rhode Island courts have addressed in detail the level of 

allegations necessary to plausibly allege a defendant’s negligence for purposes of a defamation 

claim.  The Court notes that the Restatement (Second) of Torts, which Rhode Island courts have 

followed approvingly in the defamation context,7 describes negligence as “conduct that creates 

an unreasonable risk of harm,” as measured by the standard of “a reasonable person under like 

circumstances.”  Restatement (Second) Torts § 580B cmt. g (Am. Law Inst. 1977).  As to the truth 

or falsity of the statement, the relevant question is “whether [the defendant] had reasonable 

grounds for believing that the communication was true,” that is, “whether the defendant acted 

reasonably in checking on the truth or falsity or defamatory character of the communication 

before publishing it.”  Id.  Factors the Restatement lists as relevant to determining whether the 

defendant acted reasonably include whether and how thoroughly the defendant checked the 

accuracy and potentially defamatory nature of the statement, which interests the defendant was 

seeking to promote in making the statement, and how much the plaintiff’s reputation was or 

could have been damaged by the falsity of the statement.  Id. cmt. h.     

 
7 See, e.g., Marcil, 936 A.2d at 212 (explaining requirements of defamation per se and citing Restatement 
(Second) Torts § 570 (Am. Law Inst. 1977)); Nassa v. Hook-SupeRx, Inc., 790 A.3d 368, 373 n.10 (R.I. 2002) 
(listing elements of defamation claim and citing Restatement (Second) Torts § 558 (Am. Law Inst. 1977)); 
Healey, 520 A.2d at 150 (discussing defamation claim and citing Restatement (Second) Torts § 566) (Am. 
Law Inst. 1977). 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 34 of 43



35 
 

Here, the Flynns allege that “CNN lacked reasonable grounds for a belief in the truth of 

its statements, and acted negligently in failing to determine the true facts[,]” such as by 

contacting the Flynns before the February 3 Report or obtaining “independent evidence to 

corroborate that [they] were followers or supporters of QAnon . . . .”  (ECF No. 7 ¶ 22).  The Flynns 

assert that “CNN knew where was no basis for linking [them] to any domestic violent extremist 

groups, including QAnon.”  (Id. ¶ 23.a.).  As particular evidence available to CNN that they were 

not QAnon supporters, the Flynns cite Jack’s statements on Twitter (quoted in the AC) that there 

was nothing “wrong” about “where we go one we go all,” and that “most people seem pretty 

normal to me who support the idea of Q.  I advocate for the Constitution and Bill of Rights . . . if 

Q does too~No harm no foul.”  (Id.)      

In its Motion, CNN contends that the Flynns have failed to plausibly allege negligence, 

because the Flynns do not dispute that they said “where we go one we go all,” and that QAnon 

uses that phrase.  (ECF No. 18 at 30 (citing ECF No. 7 ¶ 4)).  CNN also notes that Leslie herself 

“twice liked Tweets that undeniably express support for QAnon.”  (Id. at 31 (citing ECF No. 19-

13)).  Thus, CNN contends that the Flynns’ own statements gave it “reasonable grounds to 

believe” that they “supported and followed the QAnon movement,” and therefore the Flynns 

have not plausibly alleged that CNN failed to comply with the requisite standard of care.  (Id.)   

The Court finds that the Flynns have not alleged, and cannot allege, that CNN lacked 

reasonable grounds for believing the truth of the statement that they were QAnon followers.  

Again, the Flynns’ own statements establish that they meet the dictionary definition of a follower 

of QAnon.  (See supra note 6).  Given that their own statements contradict their allegations that 

they were not QAnon followers, the Court is not required to give those assertions any credence.  

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 35 of 43



36 
 

See Tsinberg, 2021 WL 1146942, at *4; In re Yukos Oil Co. Secs. Litig., No. 04 Civ. 5243 (WHP), 

2006 WL 3026024, at *12 (S.D.N.Y. Oct. 25, 2006) (“The Court need not accept as true any 

allegations that are contradicted by documents deemed to be part of the complaint, or materials 

amenable to judicial notice.”); see also Brimelow v. New York Times Co., No. 21 Civ. 66, 2021 WL 

4901969, at *3 (2d Cir. Oct. 21, 2021) (holding that plaintiff’s conclusory allegations of actual 

malice did not defeat motion to dismiss).  Similarly, the Flynns’ statements in the AC and in their 

tweets and retweets contradict their assertion that CNN “had no independent evidence to 

corroborate that [they] were followers or supporters of QAnon.”  (ECF No. 7 ¶ 22).  In fact, that 

“independent evidence” does corroborate that the Flynns followed — both literally and 

figuratively — the opinions and ideas of QAnon.  Accordingly, the Flynns have not plausibly 

alleged that CNN breached the standard of care under Rhode Island law.   

4. Special Damages 

A defamation plaintiff under Rhode Island law must also plead and prove special damages, 

unless the statement was defamatory per se.  See Swerdlick, 721 A.2d at 861 (explaining that, 

where “statements at issue were defamatory per se . . . any need for a special damages showing” 

is obviated).  To be defamatory per se, the “publication [must] impute[] insolvency, financial 

embarrassment, unworthiness of credit, or failure in business to a plaintiff, . . . [b]ut to make 

them so . . . it is essential that such imputation relate to or affect the plaintiff in his business.”  Id. 

(quoting Andoscia, 210 A.2d at 584 (R.I. 1965)); see Marcil, 936 A.2d at 213 (explaining that a 

statement is defamatory per se “if it charges improper conduct, lack of skill, or integrity in one[’]s 

profession or business, and is of such a nature that it is calculated to cause injury to one in his 

profession or business”); id. at 212 (“To be actionable as slander per se — without proof of special 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 36 of 43



37 
 

damages — the false statement must impute to the other: (1) a ‘criminal offense,’ (2) a 

‘loathsome disease,’ (3) a ‘matter incompatible with his business, trade, profession, or office,’ or 

(4) a ‘serious sexual misconduct.’”) (quoting Restatement (Second) Torts § 570 (1977)).  

“Disparagement of a general character, equally discreditable to all persons, is not enough” to 

constitute defamation per se “unless the particular quality is peculiarly valuable to the plaintiff[’]s 

business or profession.”  Id. at 213. 

In support of their assertion that the February 3 Report was defamatory per se, the Flynns 

allege that CNN’s statements “accuse and impute to [them] an unfitness to perform the duties 

of an office or employment for profit, including being members of a dangerous, violent, 

insurrectionist, domestic terrorist organization.”  (ECF No. 7 ¶ 19).  By implying that they are 

“prone to violence, lack good judgment and harbor extremist views,” the Flynns contend that 

CNN has cast them as the opposite of “good business people.”  (ECF No. 23 at 18). 

Even if CNN’s statement that the Flynns were QAnon followers were substantially false 

(which the Court has found they were not), the Court finds that such a statement would not be 

defamatory per se.  The February 3 Report does not mention Jack’s seafood business, nor does 

the AC suggest “that anyone with whom [Jack] did business knew of,” let alone took an adverse 

action against Jack after seeing CNN’s statement.  Swerdlick, 721 A.2d at 861.  The Flynns allege 

that Leslie is a stay-at-home mother (ECF No. 7 ¶ 8), and do not allege that she had any business 

dealings that were affected by CNN’s accusations.  None of the Flynns’ allegations plausibly allege 

the sort of “insolvency, financial embarrassment, unworthiness of credit, or failure in business” 

that Rhode Island courts require to demonstrate defamation per se.  Swerdlick, 721 A.2d at 861.  

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 37 of 43



38 
 

Rather, the Court finds that the defamation they allege is “of a general character,” equally 

applicable to anyone who might be falsely labeled as a QAnon follower.  Marcil, 936 A.2d at 213.8 

Because the February 3 Report was not defamatory per se, the Flynns must plead special 

damages, which requires specific pleading of “an adequate factual assertion of actual economic 

harm.”  Sequin LLC v. Renk, No. 20-62 (WES), 2021 WL 124250, at *10 (D.R.I. Jan. 13, 2021) 

adopted by, 2021 WL 391519 (Feb. 4, 2021).  Here, the AC includes an ad damnum clause seeking 

$75 million, (ECF No. 7 at 30), but lacks any detail concerning the basis for this figure, tabulation 

of the Flynns’ decreased income, or any losses or expenses they have incurred as a result of the 

February 3 Report.  Jack asserts that he “is afraid that he will be terminated,” but does not allege 

that he has in fact suffered any negative employment effect since the February 3 Report.  (Id. 

¶ 8).  Similarly, the Flynns’ conclusory allegations that they suffered “special damages” (id. ¶ 21), 

is insufficient under Rhode Island law.  See Sequin, 2021 WL 124250, at *10 (rejecting a 

“conclusory and speculative allegation” for failure to constitute “an adequate factual assertion 

of actual economic harm”).9 

Because the February 3 Report did not constitute defamation per se, and the Flynns were 

required to, but failed to, plead special damages, they have failed to state a defamation claim 

under Rhode Island law.     

 
8 The Flynns’ citation to cases from other states finding that statements associating the plaintiff with 
extremist groups were defamatory per se, (ECF No. 36 at 2), does not alter the Court’s conclusion that a 
Rhode Island court would not deem CNN’s statements to fall under one of the established categories of 
defamation per se. 
9 In support of their argument that they have adequately alleged special damages, the Flynns point to 
three cases for the proposition that special damages need only “give notice” as to the damages sustained.  
(ECF Nos. 7 ¶¶ 21, 24, 29; 36 at 2).  None of these cases involved a defamation claim under Rhode Island 
law, however, and therefore do not contradict the Court’s decision to follow clear Rhode Island precedent 
requiring “an adequate factual assertion of actual economic harm.”  Sequin, 2021 WL 124250, at *10.  The 
Flynns’ conclusory allegations fail to satisfy that requirement. 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 38 of 43



39 
 

E. False Light 

1. Legal standard 

Rhode Island General Law § 9-1-28.1 “creates the right to privacy and a cause of action 

for false light,” Alves, 857 A.2d at 751: 

(a) Right to privacy created.  It is the policy of this state that every person in 
this state shall have a right to privacy which shall be defined to include any of the 
following rights individually: 
. . . 

(4) The right to be secure from publicity that reasonably places another in a 
false light before the public; 

(i) In order to recover for violation of this right, it must be established that:  
(A) There has been some publication of a false or fictitious fact which 
implies an association which does not exist; 
(B) The association which has been published or implied would be 
objectionable to the ordinary reasonable man under the 
circumstances; 

(ii) The fact which was disclosed need not be of any benefit to the discloser. 
 

R.I. Gen. L. § 9-1-28.1. 

To prevail on a false light claim, “a plaintiff must prove that ‘[t]here has been some 

publication of a false or fictitious fact which implies an association which does not exist; [and] 

[t]he association which has been published or implied would be objectionable to the ordinary 

reasonable [person] under the circumstances.”  Alves, 857 A.2d at 752 (quoting Cullen, 809 A.2d 

at 1112).  A false light claim “requires that a plaintiff be ‘given unreasonable and highly 

objectionable publicity that attributes to him [or her] characteristics, conduct or beliefs that are 

false, and so is placed before the public in a false position.’”  Cullen, 809 A.2d at 1112 (quoting 

Swerdlick, 721 A.2d at 861).  Thus, a false claim plaintiff must prove that “there is such a major 

misrepresentation of his [or her] character, history, activities or beliefs that a serious offense may 

reasonably be expected to be taken by a reasonable [person] in his [or her] position.”  Id. (citing 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 39 of 43



40 
 

the same).  “[T]he question [] whether a statement portrays an individual in a false light under 

[§] 9-1-28.1(a)(4) is a matter of law to be determined by the court.”  Alves, 857 A.2d at 751. 

2. Application 

The Flynns allege that, “[b]y publishing the false statements on TV, online, and via social 

media, and by causing the republication of the statements by third-parties, CNN generated 

substantial publicity about the false statements of or concerning” them.  (ECF No. 7 ¶ 26).  The 

Flynns assert that “CNN ascribed to [them] actions and associations that did not exist and beliefs 

[they] have never held.”  (Id.)  “By associating [them] with QAnon — a domestic violence 

extremist group — CNN placed [them] in a false light that would be offensive to any reasonable 

person.”  (Id.)  The Flynns allege that as a result of CNN placing them in a false light, they “were 

universally condemned and threatened on Twitter by political operatives . . .”  (Id. ¶ 27).   

Having found that the Flynns failed to plausibly allege that CNN made a substantially false, 

defamatory statement, the Court similarly concludes that they have not adequately alleged a 

false light claim under Rhode Island law.  See Ferreira v. Child & Fam. Servs., 222 A.3d 69, 76 (R.I. 

2019) (holding that plaintiff’s “claim for false light was properly dismissed for the same reason as 

his claim for defamation: The amended complaint does not allege that [defendant] made any 

false statements about him.”).  Given their own statements sharing and following the opinions 

of QAnon, the Flynns cannot plausibly allege that the February 3 Report “implie[d] an association 

which does not exist[,]” which is a required element of a false light claim under Rhode Island law.  

See Santagata v. MinLuxe, Inc., No. 18 Civ. 428 (WES), 2020 WL 2322851, at *6 (D.R.I. May 11, 

2020) (quoting R.I. Gen. Laws § 9-1-28.1(a)(4)(i)(A) and granting motion to dismiss false light 

claim where plaintiff failed to allege “‘major misrepresentation of his [or her] character, history, 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 40 of 43



41 
 

activities or beliefs” that a reasonable person might take “serious offense”) (quoting Cullen, 809 

A.2d at 1112).   

F. Fees and Costs 

CNN asks the Court to award its fees, costs, and expenses for the Motion pursuant to 28 

U.S.C. § 1927 and the Court’s inherent authority based on the assertion that the Flynns filed a 

“plainly frivolous [AC] [that] multiplied the proceedings unreasonably and vexatiously.”  (ECF 

No. 18 at 32).  The Court disagrees and respectfully recommends denying this portion of the 

Motion. 

As set forth above, the Court has found that the Flynns adequately alleged certain 

elements of their claims — including that CNN’s statements were “of and concerning them” and 

that Jack is a private figure — although others were deficient.  The Court also finds that the 

arguments advanced by the Flynns in opposition to the Motion and at oral argument were not 

frivolous.  Courts have found falsely implied associations with violent extremist groups to be 

defamatory.  See, e.g., Boulger, 917 F.3d at 483 (ruling that the tweet at issue, which implied that 

Plaintiff was giving a Nazi salute, was reasonably susceptible to a defamatory meaning); Liberty 

Lobby, Inc. v. Anderson, No. 81-2240, 1991 WL 186998, at * 9 (D.D.C. 1991) (“The Court finds that 

the implication that Carto emulates Hitler in appearance or action is defamatory”).  Although the 

Court has concluded here that CNN’s statement was not substantially false and therefore not 

defamatory, that conclusion was not foregone and required full briefing, oral argument, and 

supplemental submissions before the Court was able to complete its analysis.   

Because the Flynns’ claims were not frivolous, unreasonable, or without any foundation, 

an award of fees, costs, and expenses is not appropriate here.  See Carter v. Inc. Village of Ocean 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 41 of 43



42 
 

Beach, 759 F.3d 159, 163 (2d Cir. 2014) (noting that “‘a district court may in its discretion award 

attorney's fees to a prevailing defendant’ only ‘upon a finding that the plaintiff's action was 

frivolous, unreasonable, or without foundation’”) (quoting Christiansburg Garment Co. v. Equal 

Emp’t Opportunity Comm’n., 434 U.S. 412, 421 (1978)).  “[A] court may grant to a defendant only 

those fees ‘that the defendant would not have incurred but for the frivolous claims.’”  Id. (quoting 

Fox v. Vice, 563 U.S. 826, 829 (2011)).  The Court therefore recommends that CNN’s request for 

fees, costs, and expenses be denied. 

V.CONCLUSION 

For the reasons set forth above, the Court respectfully recommends that CNN’s Motion 

be GRANTED IN PART and DENIED IN PART as follows: 

(1) CNN’s Motion seeking dismissal of the defamation and false light claims should be 

GRANTED; and 

(2) CNN’s request for fees, costs, and expenses should be DENIED. 

Dated:   New York, New York 
  October 22, 2021 

      

 

 
 
  

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 42 of 43



43 
 

*   *   * 
NOTICE OF PROCEDURE FOR FILING OBJECTIONS TO THIS REPORT AND RECOMMENDATION 

The parties shall have fourteen (14) days (including weekends and holidays) from service 

of this Report and Recommendation to file written objections pursuant to 28 U.S.C. § 636(b)(1) 

and Rule 72(b) of the Federal Rules of Civil Procedure.  See also Fed. R. Civ. P. 6(a), (d) (adding 

three additional days when service is made under Fed. R. Civ. P. 5(b)(2)(C), (D) or (F)).  A party 

may respond to another party’s objections within fourteen (14) days after being served with a 

copy.  Fed. R. Civ. P. 72(b)(2).  Such objections, and any response to objections, shall be filed with 

the Clerk of the Court.  See 28 U.S.C. § 636(b)(1); Fed. R. Civ. P. 6(a), (d), 72(b).  Any requests for 

an extension of time for filing objections must be addressed to Judge Woods.  

FAILURE TO OBJECT WITHIN FOURTEEN (14) DAYS WILL RESULT IN A WAIVER OF 

OBJECTIONS AND WILL PRECLUDE APPELLATE REVIEW.  See 28 U.S.C. § 636(b)(1); Fed. R. Civ. 

P. 6(a), (d), 72(b); Thomas v. Arn, 474 U.S. 140 (1985).   

 

Case 1:21-cv-02587-GHW-SLC   Document 38   Filed 10/22/21   Page 43 of 43


	I. introduction
	II. background
	A. Factual Background
	1. QAnon
	2. The Flynns
	3. CNN’s Reporting

	B. Procedural Background

	III. LEGAL STANDARDS
	A. Motion to Dismiss
	B. Defamation
	1. Choice of Law
	2. Rhode Island Law


	IV. DISCUSSION
	A. Extrinsic Evidence
	B. The Flynns Are Private Figures.
	C. “Of and Concerning”
	D. Calling the Flynns QAnon Followers Was Neither Substantially False Nor Defamatory.
	3. Negligence
	4. Special Damages

	E. False Light
	1. Legal standard
	2. Application

	F. Fees and Costs

	V. conclusion

