
UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
-----------------------------------------------------------x 
THE ASSOCIATED PRESS, 

Plaintiff,   08 Civ. 323 (PKC) 
    

-against- MEMORANDUM 
AND ORDER 
    
   

ALL HEADLINE NEWS CORP., AHN MEDIA 
CORP., W. JEFFREY BROWN and DANIELLE 
GEORGE,     

Defendants. 
-----------------------------------------------------------x 
 
 
P. KEVIN CASTEL, District Judge: 

This action arises out of the activities of All Headline News Corp. 

(“AHN”), an online venture that disseminates news reports to customer web sites, 

including reports of breaking news.  The Associated Press (“AP”), which describes itself 

as “one of the world’s oldest and largest news organizations” and “the ‘gold standard’ of 

objective journalism” (Amended Complaint (“AC”) ¶ 2), brings this action alleging that 

the defendants have engaged in “free riding” on the AP’s news articles.  Specifically, it 

alleges that defendants have unlawfully copied and altered AP news stories in violation 

of the federal Copyright Act, 17 U.S.C. §§ 106, the Digital Millennium Copyright Act, 17 

U.S.C. § 1202, the Lanham Act, 15 U.S.C. §§ 1114 & 1125(a), and New York common 

law.   

Pursuant to Rule 12(b)(6), Fed. R. Civ. P., the defendants move to dismiss 

all claims except Count Two, which alleges copyright infringement.  For the reasons 

explained below, the defendants’ motion is granted in part and denied in part. 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 1 of 16



 2

BACKGROUND 

For the purposes of the motion, the allegations of the Amended 

Complaint are accepted as true, and all reasonable inferences are drawn in favor of 

plaintiff Associated Press as the non-movant.  United States v. City of New York, 359 

F.3d 83, 91 (2d Cir. 2004), cert. denied, 543 U.S. 1146 (2005). 

The Associated Press, through its employees, affiliates and subsidiaries, 

engages in effort and great expense “to get access to news and to gather, report, package 

and transmit news stories from every country in the world.”  (AC ¶¶ 2, 22-26, 34.)  It 

employs a large number of reporters throughout the United States and internationally, and 

retains editors who conform stories to the organization’s reporting and writing standards.  

(AC ¶¶ 38-40.)  The AP is particularly focused on providing reports of timely, breaking 

news.  (AC ¶¶ 28, 37.)  It makes its news available to a variety of subscribing 

publications and licenses its stories to clients with internet web sites.  (AC ¶¶ 2-3, 27.)  It 

offers various licensing options for its clients, who pay a subscription fee and agree to 

terms and limitations on their use of AP stories.  (AC ¶¶ 30-31, 33, 35-36.)  Each story 

contains copyright information and identifies the Associated Press as author and/or owner 

of the story.  (AC ¶ 32.)  The AP holds registered copyrights relating to its news stories 

and photographs, as well as registered trademarks pertaining to its goods and services.  

(AC ¶¶ 42-43.) 

By contrast, defendant AHN does not undertake any original reporting.  

(AC ¶ 4.)  It hires “poorly paid individuals” to find news stories on the internet and 

prepare them for republication under the AHN banner, either rewriting the text or 

copying the stories in full.  (AC ¶ 5.)  Defendants W. Jeffrey Brown and Danielle George, 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 2 of 16



 3

who oversee AHN’s day-to-day operations, instruct AHN writers to locate breaking news 

stories and revise them for AHN use. (AC ¶¶ 4-5, 57.)  Many of AHN’s stories are based 

on the original work of the AP, but they are marketed as originating with AHN.  (AC ¶¶ 

6-7.)  Brown and George instructed reporters to remove or alter the identification of the 

AP as author or copyright holder of the articles.  (AC ¶¶ 57, 61.)  Once completed, AHN 

distributes its articles to paying clients – web sites to which AHN markets itself as a news 

provider.  (AC ¶¶ 5, 54-55, 59-60.)  As noted, the AP characterizes AHN’s conduct as 

“free riding” on the original reporting of others.  (AC ¶ 8.) 

The AP identifies six specific instances of alleged copyright 

infringement by AHN.  (AC ¶ 65.)  It alleges that AHN copied the text of stories 

legitimately licensed to subscribers, including the AP writers’ original expressions.  (AC 

¶¶ 66-67.)  The AP also alleges that it has lost customers because of AHN’s “free riding.” 

(AC ¶¶ 70-72.)  

 

MOTION TO DISMISS STANDARD 

Rule 8(a)(2), Fed. R. Civ. P., requires only “a short and plain statement of 

the claim showing that the pleader is entitled to relief, in order to give the defendant fair 

notice of what the . . . claim is and the grounds upon which it rests.”  Bell Atl. Corp. v. 

Twombly, 550 U.S. 544, 127 S.Ct. 1955, 1964 (2007) (quotation omitted, ellipsis in 

original).  To survive dismissal under Rule 12(b)(6), plaintiff must provide the grounds 

upon which the claims rest, through factual allegations sufficient to raise a right to relief 

above the speculative level.  ATSI Communications, Inc. v. Shaar Fund, Ltd., 493 F.3d 

87, 98 (2d Cir. 2007) (quoting Twombly, 127 S.Ct. at 1965).  The Amended Complaint is 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 3 of 16



 4

measured against a “flexible ‘plausibility standard,’ which obliges a pleader to amplify a 

claim with some factual allegations in those contexts where such amplification is needed 

to render the claim plausible.”  Iqbal v. Hasty, 490 F.3d 143, 157-58 (2d Cir. 2007) 

(emphasis in original), cert. granted, 128 S. Ct. 2931 (2008).  This “does not require 

heightened fact pleading of specifics, [but] it does require enough facts to ‘nudge 

[plaintiff’s] claims across the line from conceivable to plausible.’”  In re Elevator 

Antitrust Litig., 502 F.3d 47, 50 (2d Cir. 2007) (quoting Twombly, 127 S.Ct. at 1974) 

(second alteration in original); see also Erickson v. Pardus, 551 U.S. 89, 127 S.Ct. 2197, 

2200 (2007).   

 “[C]onclusory allegations or legal conclusions masquerading as factual 

conclusions” are not sufficient to defeat the motion.  Smith v. Local 819 I.B.T. Pension 

Plan, 291 F.3d 236, 240 (2d Cir. 2002) (internal quotations omitted) (quoting Gebhardt v. 

Allspect, Inc., 96 F. Supp. 2d 331, 333 (S.D.N.Y. 2000)).  Although the Court is limited 

to facts as stated in the complaint, it may consider exhibits or documents incorporated by 

reference without converting the motion into one for summary judgment.  See Int’l 

Audiotext Network, Inc. v. Am. Telephone & Telegraph Co., 62 F.3d 69, 72 (2d Cir. 

1995). 

 

ANALYSIS 

I.  The Motion to Dismiss Count One is Denied.  

The cause of action for misappropriation of “hot news” has its origins in 

International News Service v. Associated Press, 248 U.S. 215 (1918), a decision arising 

under federal common law and one that pre-dates Erie R. Co. v. Tompkins, 304 U.S. 64 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 4 of 16



 5

(1938).  The defendants move to dismiss this claim on two grounds.  First, they contend 

that choice of law requires that plaintiff’s claim of misappropriation of hot news be 

considered under the law of Florida, which, defendants contend, has rejected such a cause 

of action.  Second, they contend that a claim for misappropriation of hot news is 

preempted by the federal Copyright Act. 

International News Service held that breaking news (sometimes described 

as “hot news”) was the “quasi property” of a news-gathering organization, 248 U.S. at 

236, and thus subject to protection against a competitor’s interference.  The Supreme 

Court held that allowing one news agency to appropriate and profit from the work of 

another would “render publication profitless, or so little profitable as in effect to cut off 

the service by rendering the cost prohibitive in comparison with the return.”  Id. at 241.  

Newsgathering carries with it “the expenditure of labor, skill, and money,” and the 

Supreme Court held that its appropriation by another “is endeavoring to reap what it has 

not sown.”  Id. at 239-40.  Although Erie would render the federal common law origins 

of International News Service non-binding in the federal courts, the cause of action is still 

recognized under the laws of various states, including the state of New York.  See 

generally Nat’l Basketball Ass’n v. Motorola, Inc., 105 F.3d 841, 845 (2d Cir. 1997) 

(claim for misappropriation of hot news is valid under New York law and not preempted 

by the federal Copyright Act); see also Electrolux Corp. v. Val-Worth, Inc., 6 N.Y.2d 

556, 567-68 (1959); Bond Buyer v. Dealers Digest Publishing Co., 25 A.D.2d 158, 159-

60 (1st Dep’t 1966); Capitol Records, Inc. v. Naxos of America, Inc., 262 F. Supp. 2d 

204, 209-10 (S.D.N.Y. 2003). 

Defendants assert that the action is governed by the law of the state of 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 5 of 16



 6

Florida, not New York.  They argue that Florida has the most significant interest in this 

claim.  The Amended Complaint alleges defendant AHN to be a privately held 

corporation with its principal place of business in Florida and organized under the laws of 

that state.  (AC ¶ 13.)  The individual defendants are alleged to reside in Florida.  (AC ¶¶ 

14-15.)  The Amended Complaint also alleges that AHN maintains an office and/or a 

bureau in New York.  (AC ¶ 16.)   

Under Klaxon Co. v. Stentor Electric Manufacturing Co., 313 U.S. 487, 

496-97 (1941), I must apply the choice-of-law rules of New York, the forum state.  

Pursuant to New York law, “[t]he first step in any case presenting a potential choice of 

law issue is to determine whether there is an actual conflict between the laws of the 

jurisdictions involved.”  In re Allstate Insurance Co., 81 N.Y.2d 219, 223 (1993).   

The plaintiff argues that no conflict exists between the laws of New York 

and Florida, and that a claim for hot news misappropriation “would” be recognized under 

Florida law.  As evidence for this prediction, plaintiff cites Morris Communications 

Corp. v. PGA Tour, Inc., 117 F. Supp. 2d 1322, 1328-29 (M.D. Fla. 2000), a Sherman 

Act opinion issued by a district court that cites the Second Circuit’s NBA opinion as part 

of an “essential facilities” antitrust analysis.  No authority has been cited to show that 

Florida recognizes a cause of action for hot news misappropriation.  Then again, 

defendants have not persuasively demonstrated that Florida would not recognize such a 

claim.1  Because of the uncertainty as to whether an actual conflict exists, I will assume 

                                                 
1  Defendants’ reliance on Glazer v. Hoffman, 16 So.2d 53, 55-56 (Fla. 1943), as authority for rejecting a 
hot news misappropriation claim also is unavailing.  Glazer considered the copyright and common law 
protections afforded to magic routines that involve the drinking of beverages.  It concluded that a “sleight 
of hand performance whereby the thirty odd drinks are produced from ‘seemingly’ empty beakers” did not 
constitute “an intellectual production protected by the common law,” and declined to apply International 
News Service in that context.  Id. at 55. Glazer’s analysis is inapplicable here.   

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 6 of 16



 7

for the purposes of this motion that there is such a conflict, and proceed to the next step 

of a choice-of-law analysis. 

“[T]he law of the jurisdiction having the greatest interest in the litigation 

will be applied and . . . the facts or contacts which obtain significance in defining State 

interests are those which relate to the purpose of the particular law in conflict.”  

Intercontinental Planning, Ltd. v. Daystrom, Inc., 24 N.Y.2d 372, 382 (1969).   The 

parties have not explained in meaningful detail the respective interests of Florida and 

New York as relates to the recognition of a hot news misappropriation claim.  AHN 

argues that it hires writers out of its Florida office and contracts for them to write stories 

from locations around the world, and that editing by AHN then occurs in Florida, where 

AHN web servers also are located.  (AC ¶¶ 57-60.)  Plaintiff asserts that as a non-profit 

corporation headquartered in New York, it suffered economic loss in New York, and that 

New York law therefore governs.  

When a defendant’s allegedly tortious conduct arises in one jurisdiction 

and the injury occurs in another, “the place of the wrong is considered to be the place 

where the last event necessary to make the actor liable occurred.”  Schultz v. Boy Scouts 

of America, Inc., 65 N.Y.2d 189, 195 (1985).  Generally, the location of the tort is the 

place “where the plaintiff suffered the injury sued upon.”  Ackerman v. Price 

Waterhouse, 252 A.D.2d 179, 192-93 (1st Dep’t 1998).  The parties have cited no 

opinions concerning place-of-injury considerations in a hot news misappropriation case, 

and I am aware of none.  However, the courts of the Second Circuit have often addressed 

the considerations employed for a choice-of-law analysis for a misappropriation claim.  

See Softel, Inc. v. Dragon Medical & Scientific Communications, Inc., 118 F.3d 955, 968 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 7 of 16



 8

(2d Cir. 1997) (applying New York law when defendant maintained New York offices, 

plaintiff maintained domicile and office in New York, and misappropriation apparently 

occurred in New York); Stewart v. World Wrestling Federation Entertainment, Inc., 2005 

WL 66890, at *1 (S.D.N.Y. Jan. 11, 2005) (applying New York law in part because 

“whatever harm incurred to plaintiff due to the alleged misappropriation of his ideas and 

concepts was felt in New York”);  Frink America, Inc. v. Champion Road Machinery 

Ltd., 48 F. Supp. 2d 198, 205 (N.D.N.Y. 1999) (applying law of New York rather than 

Canada when New York plaintiff was allegedly injured in New York based on conduct 

that occurred in Canada).  

Here, New York law governs the plaintiff’s claims.  The plaintiff is 

headquartered in New York and suffered the alleged injury in New York.  AHN is 

alleged to have maintained an office and/or bureau in New York, located at 1230 Avenue 

of the Americas, Rockefeller Center, New York, NY (AC ¶ 16), a contention that neither 

party mentions in their motion papers.  Assuming as true the Amended Complaint’s 

allegations, the property of a New York newsgathering organization has been 

misappropriated.   

There is no support for an argument that the fundamental public policy of 

Florida would be contravened by applying New York law.  See Don King Productions, 

Inc. v. Douglas, 742 F. Supp. 786, 791 n.6 (S.D.N.Y. 1990) (discussing conflicting public 

policies as part of a choice-of-law analysis).  In addition, the defendants tacitly 

acknowledge that Florida courts have not clearly spoken to the issue.  (Def. Mem. at 9 

(“the Florida Supreme Court today would not recognize a common law theory of 

‘misappropriation’ to restrict competition . . . .”) (emphasis added).) 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 8 of 16



 9

A cause of action for misappropriation of hot news remains viable under 

New York law, and the Second Circuit has unambiguously held that it is not preempted 

by federal law.  NBA holds that under New York law, a valid, non-preempted claim for 

misappropriation arises when: 

(i) a plaintiff generates or gathers information at a cost; (ii) the 
information is time-sensitive; (iii) a defendant's use of the information 
constitutes free riding on the plaintiff's efforts; (iv) the defendant is in 
direct competition with a product or service offered by the plaintiffs; and 
(v) the ability of other parties to free-ride on the efforts of the plaintiff or 
others would so reduce the incentive to produce the product or service that 
its existence or quality would be substantially threatened. 
 

NBA, 105 F.3d at 845; see also Financial Information, Inc. v. Moody’s Investment 

Service, Inc., 808 F.2d 204, 209 (2d Cir. 1986) (hot news misappropriation is “a branch 

of the unfair competition doctrine not preempted by the Copyright Act according to the 

House Report.”).  NBA’s five elements are set forth in the Amended Complaint.  (AC ¶¶ 

70-82.)  The defendants have set forth no persuasive reason why the Second Circuit’s 

preemption analysis in NBA should be rejected or overruled by this Court, and fails to 

explain how a district court would be empowered to do so in any event.   

The defendants’ motion to dismiss Claim One is denied. 

 

II.  The Motion to Dismiss Count Three is Denied. 

The Amended Complaint’s third cause of action alleges that defendants 

violated the Digital Millennium Copyright Act (“DMCA”) by removing and/or altering 

copyright-management information from Associated Press news reports, which is 

conduct made unlawful by 17 U.S.C. § 1202(b).  (AC ¶¶ 90-97.)  The Amended 

Complaint alleges that the Associated Press and its members and affiliates identify the 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 9 of 16



 10

Associated Press as the owner and author of published articles.  (AC ¶ 32.)  It asserts that 

the defendants are “intentionally altering or removing copyright management information 

appearing in AP reports, in violation of the [DMCA].”  (AC ¶ 9.)    The DMCA defines 

“copyright management information” as including “[t]he name of, and other identifying 

information about, the copyright owner of the work, including the information set forth in 

a notice of copyright.”  17 U.S.C. § 1202(c)(3).  Section 1202(e) contains limitations on 

liability not at issue here.   

Defendants argue that the DMCA should be construed to apply only “to 

protect copyright management performed by the technological measures of automated 

systems.”  IQ Group, Ltd. v. Wiesner Publishing LLC, 409 F. Supp. 2d 587, 597 (D.N.J. 

2006); see also Textile Secrets Int’l, Inc. v. Ya-Ya Brand, Inc., 524 F. Supp. 2d 1184, 

1201-02 (C.D. Cal. 2007).  IQ Group and Textile Secrets relied heavily on the DMCA’s 

legislative history in reaching their conclusions about the goals and purpose of the 

DMCA and limiting its reach.  As the plaintiff notes, the Second Circuit has held that 

legislative history should not be considered as a first resort, and that statutory language 

should be applied as written:   

When a statute's language is clear, our only role is to enforce that language 
“‘according to its terms.’”  Arlington Central School District Board of 
Education v. Murphy, 126 S.Ct. 2455, 1459 (2006) (quoting Hartford 
Underwriters Insurance co. v. Union Planters Bank, N.A., 530 U.S. 1 
(2000)). We “do not resort to legislative history to cloud a statutory text 
that is clear” even if there are “contrary indications in the statute's 
legislative history.”  Ratzlaf v. United States, 510 U.S. 135, 147-48 
(1994); see also Connecticut Nat’l Bank v. Germain, 503 U.S. 249, 253-54 
(1992) (“We have stated time and again that courts must presume that a 
legislature says in a statute what it means and means in a statute what it 
says there. When the words of a statute are unambiguous, then, this first 
canon is also the last: judicial inquiry is complete.” (internal quotations 
and citations omitted)). 
 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 10 of 16



 11

Arciniaga v. General Motors Corp., 460 F.3d 231, 235 (2d Cir. 2006).  The defendants 

have cited no textual support for limiting the DMCA’s application to “the technological 

measures of automated systems” – a phrase that appears nowhere in the statute.  

Defendants have come forth with no basis to dismiss plaintiff’s DMCA claim at the Rule 

12 stage.  Accord McClatchey v. Associated Press, 2007 WL 776103, at **5-6 (W.D. Pa. 

Mar. 9, 2007) (language of DMCA does not limit statute’s application merely to digital 

information or automated copyright protection). 

The defendants’ motion to dismiss Count Three is denied. 

 

III.  The Motion to Dismiss Count Four is Granted. 

Count Four alleges that the Associated Press trademark has been infringed 

under section 32 of the Lanham Act, 15 U.S.C. § 1114(1).  According to the Amended 

Complaint, the plaintiff has valid registered trademarks in “AP,” “ASSOCIATED 

PRESS,” and “THE ASSOCIATED PRESS.”  (AC ¶¶ 43, 99.)  It contends that the 

defendants infringe upon the marks by using them “in connection with the sale and 

offering for sale of the AHN ‘news service,’” thereby causing confusion and mistake 

among clients and potential clients.  (AC ¶ 10.) 

In their motion papers, both parties rely on fact-intensive arguments, 

including discussion of AHN’s usage of its own mark, its editing process and the 

impressions of reasonable consumers.  Such factual discussion is better left to the 

summary judgment stage or trial.  No party suggests that I should convert this motion into 

one for summary judgment and I decline to do so.   

However, the defendants also point out the thinness of the plaintiff’s 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 11 of 16



 12

trademark allegations.  It is unclear from the Amended Complaint precisely what conduct 

by the defendants is alleged to have infringed the plaintiff’s marks.  Read with 

extraordinary generosity, paragraph 57, at most, vaguely hints that AHN’s articles cite to 

or reference the plaintiff’s marks.  (“[W]here an original story is copied in whole or part, 

the AHN writers are told by Brown and George to attribute the directly-copied portion of 

the news source . . . .”  (AC ¶ 57.))   

In Dow Jones & Company, Inc. v. International Securities Exchange, Inc., 

451 F.3d 295, 307 (2d Cir. 2006), Judge Leval concluded that a trademark claim “fails 

under even the liberal standard of Rule 12(b)(6)” when a complaint “consists of 

conclusory allegations unsupported by factual assertions.” (quotation marks omitted)  

The opinion also dismissed a trademark claim that arose because the defendant referred 

to the plaintiff’s mark by name, and observed that trademark law “generally does not 

prevent one who trades a branded product from accurately describing it by its brand 

name, so long as the trader does not create confusion by implying an affiliation with the 

owner of the product.”  Id. at 308.  The memoranda of law indicate that plaintiff’s claim 

is based on a theory that AHN’s articles mislead readers into believing that they are 

issued by the plaintiff, inasmuch as the text of one AHN article attributed certain facts to 

Associated Press reporting by using a phrase like “[a]ccording to an AP report.”  (See 

Def. Mem. at 20-21; Pl. Mem. at 18-19.)  However, the Amended Complaint consists 

entirely of “conclusory allegations” that lack factual support, and the theory of liability 

suggested in the plaintiff’s memorandum of law is of the type that Judge Leval concluded 

must fail as a matter of law.  Dow Jones, 451 F.3d at 307-08. 

The plaintiff’s trademark infringement claim is dismissed. 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 12 of 16



 13

 

IV.  The Motion to Dismiss Count Five is Granted. 

Plaintiff’s fifth cause of action asserts an unfair competition count under 

the Lanham Act, 15 U.S.C. § 1125(a).  The Lanham Act claim alleges that defendants 

falsely indicate that AHN maintains a “news division” when it does no original reporting; 

that AHN falsely implies that it has permission to republish Associated Press articles; and 

that AHN wrongfully deletes information that would identify sources of the reports that it 

publishes.  (AC ¶ 105.)  Section 43(a) of the Lanham Act, 15 U.S.C. § 1125(a)(1)(B), 

provides:  

Any person who, on or in connection with any goods or services . . . uses 
in commerce any word, term, name, symbol, or device, or any 
combination thereof, or any false designation of origin, false or misleading 
description of fact, or false or misleading representation of fact, which . . . 
in commercial advertising or promotion, misrepresents the nature, 
characteristics, qualities, or geographic origin of his or her or another 
person's goods, services, or commercial activities, shall be liable in a civil 
action by any person who believes that he or she is or is likely to be 
damaged by such act. 
 

Though it employs broad terms, section 43(a) “does not have boundless application as a 

remedy for unfair trade practices.”  Alfred Dunhill, Ltd. v. Interstate Cigar Co., 499 F.2d 

232, 237 (2d Cir. 1974).  “Section 43(a) of the Lanham Act prohibits actions like 

trademark infringement that deceive consumers and impair a producer's goodwill.  . . .  

The words of the Lanham Act should not be stretched to cover matters that are typically 

of no consequence to purchasers.”  Dastar Corp. v. Twentieth Century Fox Film Corp., 

539 U.S. 23, 32-33 (2003).  “[A]s a matter of law, a false copyright notice alone cannot 

constitute a false designation of origin within the meaning of § 43(a) of the Lanham Act.”  

Lipton v. Nature Co., 71 F.3d 464, 473 (2d Cir. 1995).   

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 13 of 16



 14

AHN’s self-described status as a news-gathering organization is an 

inadequate basis for a Lanham Act claim.  As framed here, this claim would require the 

Court or a jury to sit in judgment of whether a self-described news service is required by 

the Lanham Act to do “original reporting.” (AC ¶ 105.) Assuming the truth of plaintiff’s 

allegation that AHN labels itself a “news service” but employs no reporters, the statute 

does not render such conduct unlawful.  The Second Circuit has held that puffery 

(defined in part as “subjective claims” not susceptible to being proved true or false) is not 

actionable under the Lanham Act, and “‘amounts to a seller’s privilege to lie his head off, 

so long as he says nothing specific.’”  Time Warner Cable, Inc. v. DIRECTV, Inc., 497 

F.3d 144, 159 (2d Cir. 2007) (quoting Castrol Inc. v. Pennzoil Co., 987 F.2d 939, 945 (3d 

Cir. 1993)).  Here, the definition of a “news service” does not lend itself to absolute 

criteria, and is exempt from the reach of section 43(a).  See id. at 160.   

As to the plaintiff’s allegation that consumers and potential AP customers 

could mistakenly believe that AHN was affiliated with the AP, this claim suffers from the 

same flaw as plaintiff’s trademark infringement claim: a failure to allege more than the 

conclusory and implausible in the Amended Complaint.  In opposition to the defendants’ 

motion to dismiss, plaintiff again relies on paragraph 57 of the Amended Complaint, 

which does not assert (or even imply) a risk of consumer confusion.  See Dastar, 539 U.S. 

23 at 32 (“Section 43(a) of the Lanham Act prohibits actions like trademark infringement 

that deceive consumers and impair a producer's goodwill.”).  Instead, paragraph 57 sets 

forth allegations concerning the process used by AHN writers to edit stories, including an 

alleged instruction to omit the creators of original source material when paraphrasing 

them but to cite them by name when directly quoted.  (AC ¶ 57.)  The paragraph does not 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 14 of 16



 15

allege false or misleading representations by AHN asserting that its own work was 

authorized by the AP.  Though it might be construed to implicate an allegation of reverse 

passing off, see Integrative Nutrition Corp. v. Academy of Healing Nutrition, 476 F. 

Supp. 2d 291, 297 (S.D.N.Y. 2007) (reverse passing off claim is equivalent to a claim of 

copyright infringement), the plaintiff explicitly disclaims any allegation of reverse 

passing off, and instead argues “that AHN has falsely represented that its own services 

are licensed or otherwise authorized by AP.”  (Pl. Mem. at 22.)  Conclusory assertions in 

a memorandum of law are not a substitute for plausible allegations in a complaint.  Count 

Five is dismissed. 

 

V.  The Motion to Dismiss Count Six is Denied. 

For the purposes of this motion, the defendants have lumped together the 

plaintiff’s Lanham Act section 43(a) claim with plaintiff’s cause of action for New York 

common law unfair competition, and they move for their dismissal in tandem.  As a 

result, the defendants’ briefing papers do not distinguish whether and to what extent the 

causes of action differ, including whether they share common elements for pleading 

purposes.  Instead, the defendants argue, in conclusory fashion, that “[t]he claims under 

the New York common law of unfair competition must be dismissed for the same 

reasons” as the Section 43(a) Lanham Act claim.  (Def. Mem. at 24.)  Defendants fail to 

cite to any authority or to explain in any detail why this should be the case.   

Defendants additionally contend that the unfair competition claim is 

preempted by section 301(a) of the Copyright Act.  The Second Circuit has held that 

certain common law unfair competition claims are preempted by the Copyright Act.  See 

Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 15 of 16



Case 1:08-cv-00323-PKC     Document 35      Filed 02/17/2009     Page 16 of 16


