
UNITED STATES DISTRICT COURT  

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

 

 

CHATAQUOA NICOLE MASON, 

 

  Plaintiff, 

 

 v. 

 

AMERICAN PROSPECT, INC., et al., 

 

  Defendants. 

 

Civil Action No. 23-2238 (LLA) 

 

 

 

MEMORANDUM OPINION 

Plaintiff Chataquoa Nicole Mason brings this action against Defendants The American 

Prospect (“TAP”) and Julianne McShane.  Dr. Mason alleges that TAP and Ms. McShane defamed 

her and tortiously interfered with her business relations when they published an article (written 

and reported by Ms. McShane) covering her tenure as President and Chief Executive Officer of 

the Institute for Women’s Policy Research (“IWPR”).  ECF No. 1 ¶ 1.  Pending before the court 

is Defendants’ Motion to Dismiss, ECF No. 4, and Motion for Judicial Notice, ECF No. 5.  For 

the reasons explained below, the court will partially grant the motion for judicial notice and fully 

grant the motion to dismiss. 

I. Factual Background 

The following factual allegations from Dr. Mason’s complaint, ECF No. 1, are accepted as 

true for the purpose of evaluating the motion before the court.  Wright v. Eugene & Agnes E. Meyer 

Found., 68 F.4th 612, 619 (D.C. Cir. 2023).  The court further includes facts from the article itself 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 1 of 33



2 

 

and several of Defendants’ exhibits to their motion to dismiss, which are properly considered as 

incorporated by reference into Dr. Mason’s complaint.1   

A. Dr. Mason’s Tenure at IWPR 

IWPR is a “national think tank” that “build[s] evidence to shape policies that grow 

women’s power and influence, close inequality gaps, and improve the economic well-being of 

families.”  ECF No. 1 ¶ 7 (alteration in original).  The organization was founded by Dr. Heidi 

Hartmann, who served as its long-time President and Chief Executive Officer.  Id. ¶ 15.  In 2019, 

IWPR’s Board of Directors removed Dr. Hartmann from these roles because she was “abusing 

staff and otherwise creating a toxic work environment, engaging in racist behavior . . . and failing 

to adequately fundraise.”  Id. ¶ 19.   

IWPR searched for a new President and Chief Executive Officer and hired Dr. Mason in 

fall 2019.  Id. ¶¶ 20, 22, 25.  Dr. Mason is an African American woman who holds a Ph.D. in 

Political Science, boasts “more than twenty years of research and advocacy experience focused on 

women’s economic security,” and has a “long track record of success in leadership positions.”  Id. 

¶ 24.  She entered her new role in a time of tumult, facing budget shortfalls, staff discontentment, 

and racism.  Id. ¶ 26.  Nevertheless, “she worked tirelessly to achieve major goals,” like “dealing 

with the toxic work environment,” raising sorely needed funds (including closing a budget shortfall 

of more than one million dollars), and increasing the public profile of the organization.  Id. 

¶¶ 27-28.  Dr. Mason “participate[d] in public forums and networking events,” id. ¶ 31, 

“spearhead[ed] two major conferences,” won an industry award, and “was named one of the 

World’s Greatest Leaders by Fortune Magazine,” id. ¶ 27. 

 

1 The court explains the legal basis for its decision with respect to these materials in 

Part IV(A).   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 2 of 33



3 

 

Despite her efforts, Dr. Mason continued to face challenges at IWPR.  Because of the 

aforementioned budget shortfall, she was “forced to delay critical staff hires.”  Id. ¶ 28.  Within 

her first week, she “documented racial discrimination and bias” in the organization.  Id. ¶ 44.  Some 

employees bristled at her leadership, and another executive agreed that “race played a critical role 

in how Dr. Mason was treated.”  Id.  Further, Dr. Hartmann—who aimed to “maintain her power 

and influence” at IWPR even after her ouster from leadership—sought to undermine Dr. Mason’s 

authority “and sabotage her leadership and management.”  Id. ¶¶ 33-34; see id. ¶¶ 32-43.  As a 

result, Dr. Mason banned Dr. Hartmann from IWPR’s offices.  Id. ¶ 36.  She also terminated three 

individuals “closely associated with Dr. Hartmann”: Chandra Childers, Jeff Hayes, and Ariane 

Hegeswich.  Id. ¶ 42.  Some other employees with close ties to Dr. Hartmann “left of their own 

volition.”  Id. 

B. The Article 

At some point, Ms. McShane, a freelance reporter, began investigating Dr. Mason’s 

leadership of IWPR.  Id. ¶¶ 3, 45.  While Ms. McShane had “initially pitched” the story to The 

Washington Post, the outlet ultimately did not publish it, but TAP did.  Id. ¶¶ 48, 50, 56.  In the 

course of her reporting, Ms. McShane interviewed twenty-seven former IWPR employees and 

reviewed many of the organization’s internal documents, including emails, grant proposals, and 

records of board meetings.  Id. ¶ 47; ECF No. 4-5 at 2.  She also communicated directly with 

Dr. Mason via email.  ECF No. 1 ¶ 69; ECF No. 4-9 and 4-10. 

In November 2022, TAP published the article, titled “A Women’s Policy Giant Struggles 

Amid New Leadership.”  ECF No. 4-5; Julianne McShane, A Women’s Policy Giant Struggles 

Amid New Leadership, The American Prospect (Nov. 29, 2022), https://perma.cc/P9CY-3V3V.  

The article highlighted several of Dr. Mason’s and IWPR’s key accomplishments, including her 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 3 of 33



4 

 

recognition by Fortune magazine and IWPR’s successful fundraising efforts.  Id. at 2-5.  The 

article also includes the following statements relevant to Dr. Mason’s claims:  

• “[W]ithin weeks after this reporter sent Mason and two executive board members 

separate lists of detailed questions based on the reporting in this story, a law firm 

[was] retained by the board to assist with an independent review of IWPR’s 

workplace environment [and] began contacting former staffers for interviews, 

according to three sources.”  Id. at 3. 

• “[Dr.] Mason fired Childers last fall after seven years at the organization . . . [and] 

did not respond to a specific inquiry about why Childers was fired.”  Id. at 4.   

• “[R]ecords and interviews with former staffers suggest that Mason has struggled to 

[‘get on a winning team’ or ‘follow through on projects and complete tasks’] during 

her nearly three years leading IWPR, instead contributing to a toxic work 

environment that led them to leave the organization.”  Id. at 5. 

• “[IWPR]’s turnover rate was 80 percent last year and is 72 percent [UPDATE: 

78 percent] so far this year, according to the Prospect’s analysis of staff departures.  

IWPR currently has only three full-time researchers on staff, compared to 14 who 

were on staff in the fall of 2020, according to a written record of a board meeting 

from that time.”  Id. at 5 (second alteration in original). 

• “[Dr.] Mason did not respond to a question from the Prospect about what she 

believes has caused the turnover [of employees].”  Id. at 6. 

• “[Michelle Cueller Hawks2] worked alone and struggled to get Mason’s attention, 

even though Mason was her direct supervisor[.]  When she and Mason did interact, 

it was often fraught . . . .  [Cuellar] said Mason sometimes had what [other 

employees] considered unfair expectations that she sometimes expressed by 

screaming at staffers, or in other demeaning ways.”  Id. at 6.  

• “Former staffers say the high turnover has undermined the organization’s capacity 

to conduct the research it once pioneered—and records of board meetings show 

Mason has admitted as much.”  Id. at 7. 

• “Representatives for the Kresge Foundation, the Children’s Defense Fund, and the 

Women’s Foundation of Florida declined requests for comment on the IWPR 

projects they funded.”  Id. at 8. 

• “Records of board meetings show that at least four current and one former board 

member have raised concerns about staffing and turnover and offered to 

intervene. . . .  [B]oard member Joan Marsh . . . asked ‘if the staffing challenges 
 

2 The court will defer to the complaint’s spelling of Ms. Cueller Hawks’s name.  Compare 

ECF No. 1 ¶ 71, with ECF No. 4-5, at 6. 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 4 of 33



5 

 

undermine[] the commitments made to our funders,’ according to a written 

summary of the meeting.”  Id. at 8. 

• “None of IWPR’s six research priority areas, including the Center for the 

Economics of Reproductive Health, currently have leaders. . . .  IWPR was 

supposed to produce three original research reports using the initial Hewlett grant 

money . . . [b]ut none of those reports were released after the center’s founding 

director left IWPR in March 2020.”  Id. at 8-9. 

• “IWPR’s Student Parent Success Initiative . . . , [which] launched in 2010 with 

$1 million from the Bill and Melinda Gates Foundation, . . . has remained unstaffed 

since its last staffer, a research associate, left in February.”  Id. at 9.  “[The SPSI’s] 

Student Parent Policy Working Group has seemingly disbanded.”  Id. at 10.   

• “IWPR received a $225,000 donation from Daniel Snyder, the owner of the 

Washington Commanders football team, according to notes from a board meeting.”  

Id. at 11. 

C. The Aftermath 

After publication, individuals associated with TAP and anonymous sources from the article 

“contacted IWPR’s Board, funders, and other key stakeholders to disparage Dr. Mason.”  ECF 

No. 1 ¶ 99.  IWPR employees also began to “question[] Dr. Mason’s leadership . . . due to the 

controversy.”  Id. ¶ 102.  In January 2023, roughly two months after the article’s publication, 

IWPR’s Board fired Dr. Mason.  Id. ¶ 101; see id. ¶ 56. 

Since then, Dr. Mason has been unable to find employment.  Id. ¶ 110.  In addition to 

incurring expenses to rehabilitate her reputation, she “has also suffered severe emotional distress” 

as a result of the article’s publication.  Id. ¶ 114. 

II. Procedural History 

In August 2023, Dr. Mason sued TAP and Ms. McShane for defamation and tortious 

interference with business relations.  ECF No. 1.  TAP and Ms. McShane moved to dismiss under 

Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6), ECF No. 4, and also asked the court to take judicial 

notice of several articles, orders, and email exchanges, ECF No. 5.  After both motions were fully 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 5 of 33



6 

 

briefed, ECF Nos. 4, 5, 10, 11, 12, the case was reassigned to the undersigned in December 2023, 

Docket, No. 23-CV-2238 (D.D.C. Dec. 15, 2023).   

III. Legal Standard 

To survive a motion to dismiss under Rule 12(b)(6), the “complaint must contain sufficient 

factual matter, accepted as true, to ‘state a claim to relief that is plausible on its face.’”  Ashcroft 

v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009) (quoting Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007)).  

A claim is facially plausible when the plaintiff pleads facts that are more than “‘merely consistent 

with’ a defendant’s liability” and that “allow[] the court to draw the reasonable inference that the 

defendant is liable for the misconduct alleged.”  Id. (quoting Twombly, 550 U.S. at 557); see 

Banneker Ventures, LLC v. Graham, 798 F.3d 1119, 1129 (D.C. Cir. 2015) (“Plausibility requires 

‘more than a sheer possibility that a defendant has acted unlawfully.’” (quoting Iqbal, 556 U.S. at 

678)).  “A complaint survives a motion to dismiss even ‘[i]f there are two alternative explanations, 

one advanced by [the] defendant and the other advanced by [the] plaintiff, both of which are 

plausible.’”  Banneker Ventures, 798 F.3d at 1129 (alterations in original) (quoting Starr v. Baca, 

652 F.3d 1202, 1216 (9th Cir. 2011)).  The court will only “assume [the] veracity” of “well-pleaded 

factual allegations.”  Iqbal, 556 U.S. at 679.  Conclusory allegations are “not entitled to the 

assumption of truth.”  Id. at 680-81.   

When ruling on a motion to dismiss, the court may only consider “the facts alleged in the 

complaint, any documents either attached to or incorporated in the complaint and matters of which 

[the court] may take judicial notice.”  Hurd v. District of Columbia, 864 F.3d 671, 678 (D.C. 

Cir. 2017) (alteration in original) (quoting EEOC v. St. Francis Xavier Parochial Sch., 117 F.3d 

621, 624 (D.C. Cir. 1997)).  “If the district court considers other facts, it must convert the motion 

to dismiss into a motion for summary judgment and ‘provide the parties with notice and an 

opportunity to present evidence in support of their respective positions.’”  Id. (quoting Kim v. 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 6 of 33



7 

 

United States, 632 F.3d 713, 719 (D.C. Cir. 2011)).  “The decision to convert a motion to dismiss 

into a motion for summary [judgment] . . . is committed to the sound discretion of the trial court.”  

Flynn v. Tiede-Zoeller, Inc., 412 F. Supp. 2d 46, 50 (D.D.C. 2006). 

IV. Discussion 

The court begins by addressing Defendants’ Motion for Judicial Notice, ECF No. 5, which 

it will grant in part and deny in part.  It then addresses whether Dr. Mason’s claims for defamation 

and tortious interference with business relations can survive Defendants’ motion to dismiss.  While 

some of the allegedly defamatory statements can support a defamation claim, the court concludes 

that Dr. Mason cannot plead actual malice.  And because her tortious interference claim rises and 

falls with her defamation claim, the court will dismiss the complaint in its entirety.  

A. Defendants’ Motion for Judicial Notice 

As a threshold matter, the court must address Defendants’ motion requesting that the court 

take judicial notice of several exhibits attached to their motion to dismiss, ECF No. 5: the article 

giving rise to Dr. Mason’s claims, ECF No. 4-5; a subsequent article published by TAP covering 

Dr. Mason’s departure from IWPR, ECF No. 4-6; news articles about or quoting Dr. Mason 

(including several written by Ms. McShane), ECF Nos. 4-7 & 4-8; emails exchanged between 

Dr. Mason and Ms. McShane through the reporting process for the TAP article, ECF Nos. 4-9 to 

4-11; and an order and a news article that were part of the record in an unrelated case in the 

Superior Court of the District of Columbia, ECF Nos. 4-12 & 4-13.  Dr. Mason “does not formally 

oppose the motion but urges the court to exercise extreme caution in deciding whether and how to 

use the materials,” and she notes that they “should not be used to decide any issue of contested 

fact” related to the case.  ECF No. 11, at 1.  The court will partially grant the motion and take 

judicial notice of most of the materials, subject to the constraints and exclusions described below.   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 7 of 33



8 

 

1. The TAP article and subsequent article covering Dr. Mason’s departure 

“Incorporation by reference can . . . amplify pleadings where the document is not attached 

by the plaintiff, but is ‘referred to in the complaint and [] integral to [the plaintiff’s] claim.’”  

Banneker Ventures, 798 F.3d at 1133 (D.D.C. 2015) (alterations in original) (quoting Kaempe v. 

Myers, 367 F.3d 958, 965 (D.C. Cir. 2004)).  The TAP article—which is the source of Dr. Mason’s 

defamation claim—is extensively quoted from and referred to in the complaint.  See generally 

ECF No. 1.  Thus, the article has been incorporated by reference.  Such a conclusion is 

unsurprising; courts routinely consider the publication containing an alleged defamatory statement 

when resolving a motion to dismiss.  See, e.g., BYD Co. Ltd. v. All. for Am. Mfg., 554 F. Supp. 3d 

1, 8-9 (D.D.C. 2021), aff’d, No. 21-7099, 2022 WL 1463866 (D.C. Cir. May 10, 2022) (per 

curiam).  The court notes, however, that it does not adopt the factual contents of the article as true.  

See Libre By Nexus v. Buzzfeed, Inc., 311 F. Supp. 3d 149, 154 (D.D.C. 2018).  Cf. Hourani v. 

Psybersolutions LLC, 164 F. Supp. 3d 128, 132 n.1 (D.D.C. 2016) (“The Court takes judicial 

notice of the articles not for their truth but merely for the fact that they were published.”).   

The same is true of a subsequent TAP article titled “Leader of Women’s Policy Giant Out 

Following Prospect Investigation.”  Dr. Mason references this follow-up article in her complaint, 

ECF No. 1 ¶ 106, and includes a link to it (effectively attaching it to her complaint).  She references 

this article to support her theory that the initial TAP article led to her termination from IWPR, so 

it is “integral” to her theory of damages for the defamation claim.  See id. ¶¶ 106-14.  Accordingly, 

the court may consider it at the pleading stage without converting Defendants’ motion to dismiss 

into one for summary judgment.   

2. News articles about or quoting Dr. Mason 

The court additionally concludes that it can take judicial notice of news articles for the 

“existence or nature of the articles”—and may do so without converting the motion into one for 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 8 of 33



9 

 

summary judgment—but it may not consider the articles for the truth of their assertions.  Fridman 

v. Bean LLC, No. 17-CV-2041, 2019 WL 231751, at *5 n.1 (D.D.C. Jan. 15, 2019); see Shive-

Ayala v. Pacelle, No. 21-CV-704, 2022 WL 782412, at *2 n.1 (D.D.C. Mar. 15, 2022) (taking 

judicial notice of news articles without converting the motion to dismiss into a motion for summary 

judgment); Hourani, 164 F. Supp. 3d at 132 n.1 (“The Court takes judicial notice of the articles 

not for their truth but merely for the fact that they were published.”).  Neither party disputes that 

these articles were published, and news articles are a classic subject of judicial notice.  Wash. Post 

v. Robinson, 935 F.2d 282, 291 (D.C. Cir. 1991).  But, as with all judicially noticed materials, it 

would not be proper to accept the assertions in the articles for the truth of the matters asserted.  

See, e.g., Hurd, 864 F.3d at 686 (“[A] court cannot take judicial notice of the truth of a document 

simply because someone put it in the court’s files” (alteration in original) (quoting 21B Charles 

Alan Wright & Arthur R. Miller, Federal Practice and Procedure § 5106.4 (2d ed. 2017))); Masek 

v. United States, No. 22-CV-3574, 2024 WL 1240093, at *7 (D.D.C. Mar. 24, 2024) (taking 

judicial notice of publicly filed pleadings but not “consider[ing] the factual matters within the 

pleadings as true”).  Accordingly, the court will take judicial notice of the articles as demonstrating 

the existence of news coverage related to Dr. Mason’s leadership and public outreach while 

serving as President and Chief Executive Officer of IWPR—which Dr. Mason openly alleges in 

her complaint, ECF No. 1 ¶¶ 27, 31—but not for the truth of any statements contained in the 

articles. 

3. Emails exchanged between Dr. Mason and Ms. McShane  

throughout the reporting process 

Next, Defendants seek to include three separate email exchanges between Dr. Mason and 

Ms. McShane, arguing that they have been incorporated by reference into Dr. Mason’s complaint.  

ECF No. 5, at 2.  The court concludes that two of them are properly incorporated. 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 9 of 33



10 

 

The first exchange occurred on October 4, 2022, and consists of Dr. Mason’s on-the-record 

statement, a statement from IWPR’s Board, and several attachments providing “background 

information for context” for what would become the TAP article.  ECF No. 4-9, at 2-24.  Dr. Mason 

references this exchange extensively in her complaint, including by directly quoting it twice.  ECF 

No. 1 ¶¶ 69-70, 75.  The second exchange occurred on November 23, 2022.  ECF No. 4-10, at 2-4.  

In it, Dr. Mason provided more background materials and on-the-record statements, questioned 

Ms. McShane’s calculation of the staff turnover rate at IWPR, and denied any accusations of 

yelling at IWPR employees.  Id. at 3.  Ms. McShane then replied to explain how she had calculated 

the turnover rate.  Id. at 2-3.  Dr. Mason references this exchange several times in her complaint.  

ECF No. 1 ¶¶ 55, 69-70, 123(a), 134(a).  Both email exchanges are integral to Dr. Mason’s 

defamation claim because they go to the truth or falsity of the allegedly defamatory statements, as 

well as to Defendants’ culpability.   

In the last email exchange, ECF No. 4-11, Dr. Mason forwarded Ms. McShane an 

internship application from several years earlier, when Ms. McShane had “applied to work for an 

organization Dr. Mason led before being hired by IWPR.”  ECF No. 1 ¶ 66.  Ms. McShane was 

not hired for the role.  Id.  This email exchange is not relevant to the court’s analysis of Dr. Mason’s 

claims.  Accordingly, the court will disregard it.   

4. Order and a news article from a D.C. Superior Court case  

Finally, Defendants seek to introduce an order and a news article from the record in Berry 

v. Current Publication, No. 2020-CA-4366-B (D.C. Super. Ct. 2021).  It is well established that 

the court may take judicial notice of another court’s proceeding, and the court will do so here.  See  

Jankovic v. Int’l Crisis Grp., 494 F.3d 1080, 1088 (D.C. Cir. 2007) (“Jankovic I”) (taking judicial 

notice of exhibits in the record of another court’s proceedings).   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 10 of 33



11 

 

B. Defamation (Count I) 

Dr. Mason raises one count of defamation based on eight groups of statements in the TAP 

article.  ECF No. 1 ¶ 122.  Under District of Columbia law, 

to state a claim of defamation, [a] “plaintiff must allege and prove 

four elements: (1) that the defendant made a false and defamatory 

statement concerning the plaintiff; (2) that the defendant published 

the statement without privilege to a third party; (3) that the 

defendant’s fault in publishing the statement amounted to at least 

negligence; and (4) either that the statement was actionable as a 

matter of law irrespective of special harm or that its publication 

caused the plaintiff special harm.”   

Solers, Inc. v. Doe, 977 A.2d 941, 948 (D.C. 2009) (quoting Oparaugo v. Watts, 884 A.2d 63, 76 

(D.C. 2005)).  The third element, fault, depends on whether the plaintiff is a public figure—subject 

to the heightened actual malice standard of proof—or is instead a private individual—subject to 

the lower negligence standard.  See Competitive Enter. Inst. v. Mann, 150 A.3d 1213, 1240 n.33 

(D.C. 2016).  And the fourth element, harm, can be shown if the statement “tends to injure the 

plaintiff in [her] trade, profession[,] or community standing, or to lower [her] in the estimation of 

the community.”  Farah v. Esquire Mag., 736 F.3d 528, 534 (D.C. Cir. 2013). 

For “a challenged statement to be actionable as defamation, ‘it must at a minimum express 

or imply a verifiably false fact’” about the plaintiff.  Zimmerman v. Al Jazeera Am., LLC, 246 F. 

Supp. 3d 257, 276 (D.D.C. 2017) (quoting Weyrich v. New Republic, Inc., 235 F.3d 617, 624 (D.C. 

Cir. 2001)).  This is because the First Amendment protects statements “that cannot ‘reasonably 

[be] interpreted as stating actual facts’ about an individual” in an effort to ensure “that public 

debate [does] not suffer.”  Milkovich v. Lorain J. Co., 497 U.S. 1, 20 (1990) (first alteration in 

original) (quoting Hustler Mag., Inc. v. Falwell, 485 U.S. 46, 50 (1988)).  For this reason, 

statements of opinion are generally not actionable because they often are “so imprecise or 

subjective that [they are] not capable of being proved true or false.”  Farah, 736 F.3d at 534-35.   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 11 of 33



12 

 

Truthful statements, including ones that are “substantially true,” are also not actionable.  

Moldea v. N.Y. Times Co., 15 F.3d 1137, 1144, 1150 (D.C. Cir. 1994) (“Moldea I ”).  And “[m]inor 

inaccuracies do not amount to falsity so long as ‘the substance, the gist, the sting, of the libelous 

charge be justified.’”  Masson v. New Yorker Mag., Inc., 501 U.S. 496, 517 (1991) (quoting Heuer 

v. Kee, 59 P.2d 1063, 1064 (Cal. Ct. App. 1936)).  In other words, a “statement is not considered 

false unless it ‘would have a different effect on the mind of the reader from that which the pleaded 

truth would have produced.’”  Id. (quoting Robert D. Sack, Libel, Slander, and Related Problems 

138 (1980)).   

When a plaintiff alleges defamation against a media organization for speech relating to 

issues of “public concern,” the “common-law presumption that defamatory speech is false cannot 

stand.”  Phila. Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 776-77 (1986).  In such cases, the 

“plaintiff . . . must make a showing of falsity as an element of his affirmative case.”  Montgomery 

v. Risen, 875 F.3d 709, 713 (D.C. Cir. 2017).  In practice, this means that the plaintiff must allege 

sufficient facts to create a plausible inference that an allegedly defamatory statement is untrue.  

See id.   

Finally, a defamation claim can be sustained either by express words or by the implication 

of the defendant’s statements.  White v. Fraternal Ord. of Police, 909 F.2d 512, 518 (D.C. 

Cir. 1990).  A defamation-by-implication claim must establish that the statement, viewed in its 

entire context, was capable of defamatory meaning, and that it implied provably false statements 

of fact.  Fells v. Serv. Emps. Int’l Union, 281 A.3d 572, 586 (D.C. 2022).  “[I]t is not enough that 

a statement can ‘be reasonably read to impart the false innuendo, but it must also affirmatively 

suggest that the author intends or endorses that that inference.’”  Id. (quoting Guilford Transp. 

Indus., Inc. v. Wilner, 760 A.2d 580, 596 (D.C. 2000)).   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 12 of 33



13 

 

Defendants begin by arguing that Dr. Mason’s complaint is defective because the 

challenged statements in the TAP article are not false and defamatory.  ECF No. 4-2, at 14-27.  

They further contend that Dr. Mason is a limited-purpose public figure and cannot meet the 

heightened “actual malice” standard.  Id. at 29-32; see N.Y. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 

279-80 (1964).  After considering the relevant arguments, the court concludes that Dr. Mason is a 

limited-purpose public figure subject to the actual malice standard, and that she has failed to state 

a claim for defamation.   

1. Challenged Statements  

As discussed, statements that are true or substantially true are not actionable for 

defamation.  Moldea I, 15 F.3d at 1144, 1150.  Thus, when a “trial court can find as a matter of 

law that a challenged publication is substantially true, then it may properly grant judgment for the 

defendant.”  Id. at 1150; see Libre By Nexus, 311 F. Supp. 3d at 154 (dismissing complaint for 

failure to state a defamation claim because it “[did] not contain factual allegations that g[a]ve rise 

to a plausible inference that the challenged statement in the Article [was] false” (emphasis 

omitted)).   

Dr. Mason alleges that the TAP article contains “numerous false and defamatory 

statements,” ECF No. 1 ¶ 122, that can be grouped into the following categories: (a) Dr. Mason’s 

response (or lack thereof) to questions from Ms. McShane; (b) IWPR’s staffing issues; (c) IWPR’s 

work environment; (d) Dr. Mason’s relationships with IWPR personnel; and (e) IWPR’s ability to 

meet research goals, produce deliverables, and secure funding.  Dr. Mason also suggests in her 

complaint, and clarifies in her opposition, that her claim is based on the narrative of the TAP article 

as a whole.  Id.; ECF No. 10-1, at 13-14, 21 (referring to a defamatory narrative or theme in the 

TAP article).  The court addresses the specific statements first, then considers the narrative of the 

article as a whole.   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 13 of 33



14 

 

a. Dr. Mason’s responses to questions 

Dr. Mason alleges that the TAP article “falsely states that [she] did not respond to questions 

while insinuating that the alleged failure to respond supported the article’s narrative that [her] 

management and leadership of IWPR [were] seriously flawed.”  ECF No. 1 ¶ 122(a).  Defendants 

counter that the article does not contain any falsity and instead makes clear that Dr. Mason 

participated in its reporting.  ECF No. 4-2, at 14-15.  Further, Defendants purport that Dr. Mason 

“responded to some questions and declined to respond to others,” which the article truthfully 

reflects.  Id. at 15.  The court agrees with Defendants and concludes that the statements about 

Dr. Mason’s level of responsiveness cannot support a defamation claim.   

The TAP article makes clear that Dr. Mason did respond to many of Ms. McShane’s 

questions and even provided an official statement.3  ECF No. 4-5 at 2-3 (“In statements provided 

to the Prospect, both Mason and the board of directors . . . initially rejected former staffers’ claims 

that the organization is in crisis.”), 5 (“In her statement provided to the Prospect, Mason rejected 

the claim that she has deprioritized research.”), 6 (“Mason said she categorically denies any 

allegations of yelling at staff.”).  Accordingly, the article does not broadly state that Dr. Mason 

declined to respond to questions and no reasonable reader could interpret it that way.   

The article instead says that Dr. Mason declined to respond to specific questions, and 

Dr. Mason fails to establish the falsity of these statements.  Her complaint focuses on two 

topics: Dr. Childers’s firing, id. at 4 (“Mason did not respond to a specific inquiry about why 

 

3 The court need not “accept as true the complaint’s factual allegations insofar as they 

contradict . . . matters subject to judicial notice.”  Kaempe, 367 F.3d at 963.  Thus, the court does 

not need to accept Dr. Mason’s description of the article; it may look directly to the source 

material.   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 14 of 33



15 

 

Childers was fired.”), and IWPR’s turnover rate, id. at 6 (“Mason did not respond to a question 

from the Prospect about what she believes has caused the turnover.”).4  ECF No. 1 ¶ 69.   

With respect to Dr. Childers’s firing, Dr. Mason alleges in her complaint that she “provided 

Ms. McShane with . . . a statement regarding [her] termination.”  ECF No. 1 ¶ 69.  To support this, 

Dr. Mason quotes from an October 4, 2022 email attachment, id. ¶ 69 (referencing ECF No. 4-9, 

at 4-8).  This falls short.  First, Dr. Mason did not present the statement as attributable to her.  

Instead, it was labeled as “on-background information” to be “sourced as ‘a person close to the 

organization.’”  ECF No. 4-9, at 4.  Second, even if Dr. Mason had taken credit for the statement, 

it contained language that the speaker “[could not] comment on specific personnel matters” and it 

failed to provide any information specific to Dr. Childers.  ECF No. 1 ¶ 69; ECF No. 4-9, at 6.  

Indeed, the statement does not even mention Dr. Childers by name.  That is entirely consistent 

with the article’s characterization that Dr. Mason “did not respond to a specific inquiry about why 

Childers was fired.”  ECF No. 4-5, at 4.  

With respect to IWPR’s turnover rate, the article states that Dr. Mason “did not respond to 

a question . . . about what she believes has caused the turnover.”  ECF No. 4-5, at 6.  The 

information that Dr. Mason provided on background addresses some of the causes of the turnover, 

but again, Ms. McShane was instructed to source this to a “person close to [IWPR],” not to 

Dr. Mason herself.  ECF No. 4-9, at 4.  The “gist” of the article’s statement is that Dr. Mason did 

 

4 The article further reflects that Dr. Mason did not respond to specific inquiries on the 

topics of: (1) Ms. Cueller Hawks’s and other early career researchers’ departures from IWPR, ECF 

No. 4-5 at 7; (2) the status of reports for a large grant that had not been released, id. at 9; 

(3) understaffing on certain projects, id. at 9-10; and (4) former staffers’ concerns about a grant 

originating with Dan Snyder, id. at 11.  Dr. Mason does not address these particular statements in 

her complaint or her opposition, so the court considers them unchallenged.   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 15 of 33



16 

 

not respond to a particular question “about what she believes has caused the turnover.”  Masson, 

501 U.S. at 517 (quoting Heuer, 59 P.2d at 1064).  That assertion is substantially true.   

Finally, Dr. Mason cannot demonstrate that she was defamed because the statements imply 

that her “management and leadership of IWPR [were] seriously flawed.”  ECF No. 1 ¶ 122(a).  

Defamation can be implied when a statement, viewed in its entire context, is capable of a 

defamatory meaning and implies provably false statements of fact.  Fells, 281 A.3d at 586.  “[I]t 

is not enough that a statement can ‘be reasonably read to impart the false innuendo, but it must 

also affirmatively suggest that the author intends or endorses that inference.’”  Id. (quoting 

Guilford Transp. Indus, 760 A.2d at 596).  But, as discussed above, the article’s representations 

are substantially true and thus not defamatory.  In addition, whether Dr. Mason’s “management 

and leadership of IWPR [were] seriously flawed,” ECF No. 1 ¶ 122(a), is an opinion, not a 

“verifiably false fact,” Weyrich, 235 F.3d at 624.  Readers are free to make their own conclusions 

based on the article’s truthful representations about Dr. Mason’s responsiveness, but the 

challenged statements do not support a claim for defamation.  See Farah, 736 F.3d at 539.   

b. IWPR’s staffing issues 

Dr. Mason alleges that the TAP article “falsely states that IWPR’s turnover was much 

higher than it actually was,” that “Dr. Mason ‘admitted’ that the alleged high turnover undermined 

IWPR’s research capacity,” and that “one of IWPR’s research areas (SPSI) did not have research 

staff and had been abandoned.”  ECF No. 1 ¶ 122(b), (c), (h).  Defendants argue that each statement 

is substantially true.  ECF No. 4-2, at 16-22.  The court concludes that the article’s statements 

about the turnover rate and lack of staffing were sufficiently false and defamatory but holds that 

the “admission” statement is not actionable.   

First, the article reported IWPR’s turnover rate to be “80 percent” in 2021, and 

“72 percent” at the time of publication in November 2022.  ECF No. 4-5, at 5.  TAP later updated 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 16 of 33



17 

 

the 2022 figure to “78 percent.”  Id.  Dr. Mason asserts that “[t]he highest attrition rate for any 

year during [her] time as IWPR’s President/CEO was 44 percent, and for all other years, it was 

substantially less.”  ECF No. 1 ¶ 70.  At this stage in the proceedings, the court must accept the 

complaint’s 44% figure as true.  Iqbal, 556 U.S. at 678.  The article’s much higher figures are both 

capable of defamatory meaning and false.  Defendants do not meaningfully dispute this, instead 

arguing that “[t]he ‘gist’ of the statement—that numerous employees left IWPR during 

Dr. Mason’s tenure . . . is substantially true.”  ECF No. 4-2, at 18 (quoting Air Wis. Airlines v. 

Hoeper, 571 U.S. 237, 247 (2014)).  But attempting to convey that “numerous” individuals left 

IWPR is much different than providing a precise—and as the court must assume, grossly 

inaccurate—mathematical figure.  Here, reporting a rate of 80% is not the type of “[s]light 

inaccurac[y] of expression” that would be “immaterial provided that the defamatory charge is true 

in substance.”  Liberty Lobby, Inc. v. Dow Jones & Co., 838 F.2d 1287, 1296 (D.C. Cir. 1988) 

(quoting Restatement (Second) of Torts § 581A cmt. f (1977)).  Therefore, the incorrect turnover 

figures are sufficiently defamatory to support a claim.   

Next, Dr. Mason alleges that the article falsely claims that she admitted that the turnover 

undermined IWPR’s work.  ECF No. 1 ¶ 122(c).  Specifically, the article states that “records of 

board meetings show Mason has admitted as much.”  ECF No. 4-5, at 7.  Defendants suggest that 

this statement is materially true, ECF No. 12, at 14, and the court agrees.  Although Dr. Mason 

states that she “has never admitted or otherwise said that high turnover has undermined the 

organization[],” ECF No. 1 ¶ 83, she does not dispute records from a board meeting in which she 

stated “[IWPR] could be doing more if hired to [its] capacity” in response to a question about 

“staffing challenges.”  ECF No. 10-1, at 20; ECF No. 4-5, at 8; ECF No. 1 ¶ 84.  While Dr. Mason 

suggests that these statements are materially different from one another, the court does not see 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 17 of 33



18 

 

such daylight.  They communicate the same “gist”—understaffing prevented IWPR from 

maximizing its potential.  Accordingly, the statement is not actionable because it is substantially 

true.   

Finally, Dr. Mason asserts that the article “falsely states that one of IWPR’s research areas 

(SPSI) did not have research staff and had been abandoned.”  ECF No. 1 ¶ 122(h).  Dr. Mason 

alleges that, at the time the article was published, “two women of color had already been hired in 

the SPSI research area” and that “[t]his information was provided to Ms. McShane prior to 

publication.”  Id. ¶ 91.  While the complaint slightly overstates the article’s language (there is no 

claim that SPSI was “abandoned”), the article does assert that the SPSI group was “unstaffed” 

beginning in February 2022 and continuing through the time of publication.  ECF No. 4-5, at 9.  

Defendants counter that the “substance” and “gist” of the article’s assertions—that SPSI did not 

have researchers “for a significant part of 2022”—is true.  ECF No. 4-2, at 27 (quoting Air Wis. 

Airlines, 571 U.S. at 247).  But claiming that a research group is “unstaffed” at a specific point in 

time when it actually is not can support a defamation claim. 

c. IWPR’s work environment 

Dr. Mason next takes issue with the TAP article’s statement that some employees attributed 

IWPR’s turnover rate to her management style, believed she created a “toxic work environment,” 

and claimed that she “engaged in yelling and screaming at employees.”  ECF No. 1 ¶¶ 74, 122(b) 

& (d); ECF No. 10-1, at 16-20.  Defendants argue that these statements are protected opinions 

because they are not objectively verifiable as true or false.  ECF No. 4-2, at 18-21.  The court 

agrees with Defendants. 

Starting with the statements about the source of IWPR’s turnover, the article recounts that 

“several former staffers say Mason herself [was] a key cause” because she contributed to a “toxic 

work environment.”  ECF No. 4-5, at 5-6.  Defendants are correct that these statements are 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 18 of 33



19 

 

inactionable opinions.  “[I]n deciding whether the challenged statements are opinion, ‘the court 

must consider whether the allegedly defamatory words are susceptible to proof of their truth or 

falsity’ and statements that cannot ‘readily be proven true or false’ are ‘more likely to be viewed 

as statements of opinion, not fact.’”  Armstrong v. Thompson, 80 A.3d 177, 187 (D.C. 2013) 

(quoting Myers v. Plan Takoma, Inc., 472 A.2d 44, 47 (D.C. 1983)).  In Armstrong, statements 

that the plaintiff had engaged in “serious integrity violations” and “misconduct” reflected the 

author’s “subjective view of the underlying conduct and were not verifiable as true or false.”  Id. 

at 188.  The same is true here.  The court cannot conclusively determine whether employees left 

due to Dr. Mason’s behavior because the statements reflect the former employees’ subjective 

opinions about what was driving the exodus.  The court also cannot confirm whether the 

environment at IWPR was “toxic” due to Dr. Mason’s leadership because that reflects individual 

judgment about the workplace.  ECF No. 4-5, at 6  And describing Dr. Mason’s expectations as 

“unfair” is similarly unverifiable as true or false because each person’s perception of fairness 

differs.  Id. 

For the same reasons, the article’s statements regarding Dr. Mason’s alleged “yelling and 

screaming” are also not actionable.  The article does not definitively say that Dr. Mason yelled or 

screamed at employees.  Compare id. (“[S]everal other former staffers . . . said Mason sometimes 

had what they considered unfair expectations that she sometimes expressed by screaming at 

staffers”; “[Ms. Cueller Hawks] recounted that Mason screamed at her when she took 12 minutes 

to return Mason’s phone call[.]” (emphases added)), with ECF No. 1 ¶ 122(d) (“The article falsely 

states that Dr. Mason engaged in yelling and screaming at employees.”).  It instead reports that 

specific employees claimed that Dr. Mason occasionally yelled at staff, and Dr. Mason does not 

dispute that employees made such claims.  See ECF No. 4-5, at 6.  Regardless, whether those 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 19 of 33



20 

 

employees perceived Dr. Mason’s communications as “screaming” or “yelling” is, again, a matter 

of perspective and subjective opinion.  Furthermore, the article specifically includes Dr. Mason’s 

“categorical[] deni[al]” of such accusations.  Id.   

Additionally, with respect to both categories of statements, “[c]ontext is critical . . . ‘[to] 

determin[ing] the way in which the intended audience [would] receive’” them.  Farah, 736 F.3d 

at 535 (quoting Moldea v. N.Y. Times Co., 22 F.3d 310, 314 (D.C. Cir. 1994) (“Moldea II ”)).  The 

context of the statements within the article makes clear that Ms. McShane was reporting “an 

ongoing exchange of charge and countercharge” between former IWPR staff and Dr. Mason.  

Abbas v. Foreign Pol’y Grp. LLC, 975 F. Supp. 2d 1, 18-19 (D.D.C. 2013), aff’d, 783 F.3d 1328 

(D.C. Cir. 2015).  The article does not definitively say that Dr. Mason caused the turnover or that 

she yelled or screamed at staff.  Instead, it carefully caveats that these are beliefs held by IWPR’s 

former employees, rather than presents them as objective truth.  ECF No. 4-5, at 6.  And the article 

also states, in no uncertain terms, that “Dr. Mason categorically denies any allegations of yelling 

at staff.”  Id.  In other words, it allows readers to reach their own conclusions based on the 

presented information.  Abbas, 975 F. Supp. 2d at 18-19.   

d. Dr. Mason’s relationships with IWPR personnel 

Dr. Mason next claims that the article falsely identifies her as Ms. Cueller Hawks’s “direct 

supervisor” and suggests that she was “solely responsible for the decision to terminate 

Dr. Childers.”  ECF No. 1 ¶ 122(e).  Defendants argue that the first statement is not defamatory 

because it does not injure Dr. Mason and that the second is not an accurate description of what 

was said in the article.  See Kaempe, 367 F.3d at 963 (explaining that the court need not “accept 

as true the complaint’s factual allegations insofar as they contradict . . . matters subject to judicial 

notice”).  Again, Defendants have the better of the arguments.   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 20 of 33



21 

 

“A statement is ‘defamatory’ if it tends to injure the plaintiff in [her] trade, profession[,] or 

community standing, or to lower [her] in the estimation of the community.”  Farah, 736 F.3d at 

534.  Dr. Mason does not explain how being identified as Ms. Cueller Hawks’s “direct supervisor” 

harms her reputation, and it is not apparently obvious that such a statement would have any impact 

on the public’s perception of her.  ECF No. 4-5, at 6. 

As for Dr. Childers’s termination, the article does not state that Dr. Mason “was solely 

responsible for the decision to terminate Dr. Childers,” as the complaint suggests.  ECF No. 1 

¶ 122(e).  It states, much more vaguely, that “Mason fired Childers.”  ECF No. 4-5, at 4; see ECF 

No. 1 ¶ 42.  Nonetheless, Dr. Mason takes issue with the article’s failure to clarify that terminating 

Dr. Childers was a collective board decision.  ECF No. 10-1 at 23-24.  But Defendants are not 

obligated to publish their story on Dr. Mason’s preferred terms.  See Robert D. Sack, Sack on 

Defamation § 2:4.1 (5th ed. 2023).  And, as was the case above, it is unclear how firing an 

employee because “she wasn’t doing the work she was hired for” would injure Dr. Mason’s 

reputation.  ECF No. 4-5, at 4.   

Dr. Mason does not seriously contend with these arguments, instead pivoting her focus to 

the overall narrative of the article, ECF No. 10-1, at 23-24, which the court addresses below.  

Accordingly, the court concludes that these statements are not defamatory as a matter of law.   

e. IWPR’s performance, deliverables, and funding 

Finally, Dr. Mason challenges the allegedly false statements that, under her leadership, 

“IWPR was failing to fulfill its obligations to produce reports and other deliverables” and “had 

lost funding from a foundation (NoVo) due to [a] failure to provide deliverables.”  ECF No. 1 

¶ 122(f) & (g).  In a familiar refrain, Defendants argue that the article does not convey such 

statements and that Dr. Mason also fails to allege defamation by implication.  The court again 

agrees with Defendants.   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 21 of 33



22 

 

According to the complaint, the article says that “IWPR was failing to fulfill its obligations 

to produce reports and other deliverables” and that “[r]esearch was not produced or performed.”  

Id. ¶¶ 77, 122(f).  But the article simply does not contain these statements.  The closest it comes is 

claiming that “IWPR was supposed to produce three original research reports using the initial 

Hewlett grant money . . . [b]ut none of those reports were released after the center’s founding 

director left IWPR in March 2020.”  ECF No. 4-5, at 9.  Just a few lines later, the article reports 

that IWPR and Hewlett made “adjustments to their initial research plan” and that “Hewlett staffers 

were ‘satisfied that the terms of the grant were met.’  (IWPR produced four out of five other 

briefing papers it also proposed for the grant.).”  Id.  Contrary to the complaint’s assertions, the 

article does not make a blanket statement that “[r]esearch was not produced or performed.”  ECF 

No. 1 ¶ 77.  Dr. Mason does not dispute this in her opposition and therefore concedes that the 

article did not contain the “precise words” she initially claimed.  Ali v. D.C. Court Servs., 538 F. 

Supp. 2d 157, 161 (D.D.C. 2008) (“If a plaintiff . . . files an opposition to a motion to dismiss 

addressing only certain arguments raised by the defendant, a court may treat those arguments that 

the plaintiff failed to address as conceded.”).  And even if Dr. Mason claims that the complaint’s 

allegations accurately captured the “meaning conveyed by the article,” ECF No. 10-1, at 24, she 

does not allege that the article’s representation of the Hewlett grant and its deliverables was 

actually false.   

As to the NoVo grant money, the complaint also does not accurately reflect the article’s 

actual statements.  Dr. Mason alleges that the article “falsely insinuates that IWPR . . . lost funding 

from [NoVo] due to a failure to provide deliverables,” ECF No. 1 ¶ 122(g), but the article reports 

that the NoVo grant “was not tied to the completion of specific reports,” ECF No. 4-5, at 8.  To be 

sure, it goes on to say that NoVo “is no longer funding IWPR” and that a NoVo representative 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 22 of 33



23 

 

“did not elaborate as to why.”  Id.  But the court is not convinced that this implies a connection 

between undelivered reports and a cessation of funding, especially when the article expressly 

disclaims such a connection, id. (stating that the loss of funding “was not tied to the completion of 

specific reports”), and does not speculate as to the reason why NoVo stopped funding IWPR’s 

work.   

f. Overall narrative  

Looking past specific statements, Dr. Mason claims in her opposition that the article as a 

whole pushes a “defamatory narrative . . . that [she] was doing a bad job of leading IWPR.”  See, 

e.g., ECF No. 10-1, at 27.  This appears to be a defamation-by-implication argument, where a 

plaintiff alleges that a collection of statements implies provably false facts when understood in 

context.  But Defendants argue that Dr. Mason did not advance such a theory in her complaint, 

instead choosing to focus on particular groups of statements.  ECF No. 12, at 4-5 (citing ECF No. 1 

¶ 122).  Defendants are correct that a plaintiff “cannot amend her complaint through her opposition 

briefing.”  Sloan v. Urban Title Servs., Inc., 689 F. Supp. 2d 94, 114 (D.D.C. 2010).  But even 

though Dr. Mason does not allege this theory with the utmost clarity, the court finds that there is 

enough in the complaint to support it.  See ECF No. 1 ¶ 122(a) (referencing the “article’s narrative 

that Dr. Mason’s management and leadership of IWPR [were] seriously flawed”).  

Assuming that Dr. Mason has properly pleaded an “overall narrative” theory, the argument 

fails.  As previously mentioned, context is critical in defamation claims and the court must take 

the “publication . . . as a whole[] and in the sense in which it would be understood by the readers 

to whom it was addressed.”  Farah, 736 F.3d at 535 (quoting Afro-Am. Publ’g Co. v. Jaffe, 366 

F.3d 649, 655 (D.C. Cir. 1966)).  Dr. Mason may believe that the article presents an overarching 

defamatory narrative.  But when viewed holistically, it presents “an ongoing exchange of charge 

and countercharge” that provides readers with plenty of information from which they can make 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 23 of 33



24 

 

their own judgments.  Abbas, 975 F. Supp. 2d at 19.  The article sources each of its assertions, 

credits quoted sources and materials, and includes Dr. Mason’s and IWPR’s counterpoints when 

available.  See ECF No. 4-5, at 6 (“[Dr. Mason] categorically denies any allegations of yelling at 

staff.”), 8 (“A statement from the board said . . . [e]ach of IWPR’s current research projects is well-

managed, with personal oversight by Dr. Mason”; “[Board member Joan] Marsh said . . . 

Dr. Mason has had an open, frequent[,] and productive dialogue with the Board about her 

progress[.]”).  With very few exceptions, the article explains that it is recounting how former 

employees feel or what they believe about the organization, rather than presenting specific 

statements as objective truth.  For these reasons, the court concludes that the article’s overall 

narrative does not support a defamation-by-implication claim. 

2. Actual Malice 

In the defamation context, “[t]he applicable fault standard ‘turns upon whether the plaintiff 

is a public or a private figure.’”  Salem Media Grp., Inc. v. Awan, 301 A.3d 633, 645 (D.C. 2023) 

(quoting Fridman v. Orbis Bus. Intel. Ltd., 229 A.3d 494, 504 (D.C. 2020)).  Private figures may 

recover if the defendant is negligent.  Id.  But public figures must meet the more demanding “actual 

malice” standard of liability—meaning they acted “with knowledge that [the relevant statement] 

was false or with reckless disregard of whether it was false or not.”  Hustler Mag., 485 U.S. at 52 

(quoting Sullivan, 376 U.S. at 279-80).  The actual malice standard recognizes the tension between 

the long-established tort of defamation and the “profound national commitment to the principle 

that debate on public issues should be uninhibited, robust, and wide-open.”  Sullivan, 376 U.S. at 

270.  Public figures “have voluntarily exposed themselves to increased risk of injury from 

defamatory falsehood” and boast increased access to media to “counteract false statements.”  Gertz 

v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 344-45 (1974).  In contrast, “private individuals are ‘more 

vulnerable to injury,’ so the ‘state interest in protecting them is correspondingly greater.’”  Salem 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 24 of 33



25 

 

Media Grp., 301 A.3d at 646-47 (quoting Gertz, 418 U.S. at 344).  These different standards 

accommodate the need to balance free public discourse and the reputational interests of plaintiffs.   

There are three types of plaintiffs who must establish actual malice in a defamation suit:  

(1) a public official; (2) an individual who “achieve[s] such 

pervasive fame or notoriety that he becomes a public figure for all 

purposes and in all contexts,” referred to as a general-purpose public 

figure; and (3) “[m]ore commonly, an individual [who] voluntarily 

injects himself or is drawn into a particular public controversy and 

thereby becomes a public figure for a limited range of issues,” i.e., 

a limited-purpose public figure. 

Id. at 647 (alterations in original) (quoting Gertz, 418 U.S. at 351).  Whether a plaintiff falls into 

one of these categories “is a question of law for the court to resolve.”  Waldbaum v. Fairchild 

Publ’ns, Inc., 627 F.2d 1287, 1293 n.12 (D.C. Cir. 1980).   

Defendants argue that Dr. Mason is a limited-purpose public figure and thus subject to the 

heightened standard of actual malice.  ECF No. 4-2, at 29-33.  The court first concludes that 

Dr. Mason is a limited-purpose public figure and then applies the actual malice standard to her 

claims. 

a. Limited-purpose public figure 

A limited-purpose public figure takes on a central role in a particular public controversy, 

“either by virtue of their own voluntary actions or involuntarily” through her involvement in the 

controversy at hand.  Salem Media Grp., 301 A.3d at 647; see Fells, 281 A.3d at 583.  To determine 

whether a plaintiff is a limited-purpose public figure, the court first identifies whether a public 

controversy exists and defines its scope.  Salem Media Grp., 301 A.3d at 647.  Then, if one exists, 

the court must decide if the plaintiff “[was] shaping or [was] trying to shape the outcome of [the] 

public controversy.”  Moss v. Stockard, 580 A.2d 1011, 1031 (D.C. 1990).  If yes, then the court 

must ask “whether the alleged defamation was germane to the plaintiff’s participation in the 

controversy.”  Id.  

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 25 of 33



26 

 

Defendants argue that there is an ongoing public controversy related to gender equity and 

women’s roles in the workforce, that Dr. Mason assumed a prominent role in that controversy, and 

that the challenged statements (and article as a whole) relate to her role in the controversy.  ECF 

No. 4-2, at 30-33.  The court agrees.   

Public controversy.  “A public controversy is ‘not simply a matter of interest to the 

public . . . [but] a real dispute, the outcome of which affects the general public or some segment 

of it in an appreciable way . . . because its ramifications will be felt by persons who are not direct 

participants.’”  Salem Media Grp., 301 A.3d at 648 (alterations in original) (quoting Moss, 580 

A.2d at 1030-31).  “[T]he court ‘must examine whether persons actually were discussing some 

specific question,’ looking to ‘see if the press was covering the debate, reporting what people were 

saying and uncovering facts and theories to help the public formulate some judgment.’”  Jankovic 

v. Int’l Crisis Grp., 822 F.3d 576, 585 (D.C. Cir. 2016) (“Jankovic II”) (quoting Waldbaum, 627 

F.2d at 1297).  Examples of public controversies include “the state of the oil industry,” 

Tavoulareas v. Piro, 817 F.2d 762, 773 (D.C. Cir. 1987), and “Russian oligarchs’ involvement 

with the Russian government and its activities and relations around the world,” Fridman, 229 A.3d 

at 507.  Gender equity in the workplace qualifies.  The judicially noticeable articles demonstrate 

widespread news coverage on this topic, see ECF No. 4-7 & 4-8, and such issues clearly impact 

the day-to-day lives of many individuals who are “not direct participants” in the ongoing debate, 

Salem Media Grp., 301 A.3d at 648.  For example, one article titled “Why Some Women Call This 

Recession a ‘Shecession’” discusses how women were disproportionately impacted by job loss.  

ECF No. 4-7 at 4.  Others cover the impact of the gender wage gap.  ECF No. 4-8 at 12, 24.   

Dr. Mason does not convincingly contest this prong.  In her opposition, she claims that 

“gender equity issues” are not a public controversy but fails to explain why.  ECF No. 10-1, at 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 26 of 33



27 

 

30-31.  Indeed, her own statements seem to contradict these assertions.  In the materials provided 

to Ms. McShane, Dr. Mason went on the record as saying that, under her leadership, IWPR was 

“active at the center of important conversations for gender equity and [had] position[ed] it[self] as 

the go-to think tank of the women’s rights movement.”  ECF No. 4-9, at 9.  The court disagrees 

with Dr. Mason’s suggestion that “gender equity” and the “women’s rights movement” are not 

“real dispute[s]” that “affect[] the general public . . . in an appreciable way.”  Waldbaum, 627 F.2d 

at 1296. 

Dr. Mason’s role in the public controversy.  A plaintiff voluntarily becomes a limited-

purpose public figure when she “achieve[s] a special prominence in the debate” and “tr[ies] to 

influence the outcome or could . . . have an impact on its resolution.”  Moss, 580 A.2d at 1031.  

Greater access to media is an indicator of public figure status, as is regular and continuing public 

outreach.  Id. at 1029.   

Dr. Mason is a public figure in the controversy.  She gained significant public prominence 

when she assumed the role of President and Chief Executive Officer of IWPR, a nonprofit that is 

actively involved in increasing gender equality in the workplace.  ECF No. 1 ¶ 7.  Even before 

taking on this role, Dr. Mason had “more than twenty years of research and advocacy experience 

focused on women’s economic security.”  Id. ¶ 24.  And upon joining IWPR, she “substantially 

raised [the organization’s] public profile,” “participate[d] in public forums and networking 

events,” and “spearhead[ed] two major conferences.”  Id. ¶¶ 27, 31.  She even won an industry 

award and “was named one of the World’s Greatest Leaders by Fortune Magazine.”  Id. ¶ 27.  By 

virtue of her role, experience, and activities, Dr. Mason was a prominent figure promoting gender 

equality in the workplace.  

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 27 of 33



28 

 

Waldbaum provides a useful point of comparison.  There, the former Chief Executive 

Officer of a supermarket company was deemed a limited-purpose public figure in a defamation 

case concerning an article about his ouster from the company.  627 F.2d at 1290, 1300.  The court 

explained that the plaintiff had “thrust” himself into a topic of public debate—the supermarket 

industry generally—by hosting forum discussions, overseeing the company’s marketing, and 

making public statements on the company’s behalf.  Id. at 1300.  Based on this, the court 

determined that he was a limited-purpose public figure on the topics of the company’s policies and 

its approach to the industry.  Id.   

Dr. Mason is similarly situated to the plaintiff in Waldbaum.  She injected herself into the 

topic of gender equity in the workplace by conducting outreach on behalf of IWPR and raising her 

profile as a thought leader in the space.  ECF No. 1 ¶¶ 27-29, 31.  While Dr. Mason is correct that 

“[b]eing an executive within a prominent and influential company does not by itself make one a 

public figure,” ECF No. 10-1, at 32 (quoting Waldbaum, 627 F.2d at 1299), she did more than 

merely run IWPR.  She “substantially raised IWPR’s public profile by taking steps to participate 

in public forums and networking events,” led two large conferences, received an industry award, 

and was the subject of other press coverage.  ECF No. 1 ¶¶ 27, 31.  The complaint (and the news 

articles, ECF Nos. 4-8 & 4-9) clearly establish that Dr. Mason took on a public role over and above 

that of a typical executive.   

Germaneness.  The statements “must be ‘germane to the plaintiff’s participation in the 

controversy.’”  See Jankovic II, 822 F.3d at 589 (quoting Waldbaum, 627 F.2d at 1298).  “This 

[approach] ensures that publishers cannot use an individual’s prominence in one area of public life 

to justify publishing negligent falsehoods about an unrelated aspect of the plaintiff’s life.”  Id.  

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 28 of 33



29 

 

The allegedly defamatory statements at issue here are germane to the controversy.  Many 

of Dr. Mason’s qualms with the article relate to statements about her ability to lead IWPR and, in 

turn, the organization’s ability to fulfill its goals to promote gender equity in the workplace.  See 

ECF No. 1 ¶ 122.  That is certainly germane to the broader controversy.  Dr. Mason argues that 

the statements “concern IWPR’s internal affairs” and “d[o] not involve any gender equity issues, 

i.e., issues involving disparate treatment of men and women.”  ECF No. 10-1, at 32.  That 

misunderstands the test.  “Statements, including those highlighting a plaintiff’s ‘talents, education, 

experience, and motives,’ can be germane.”  Jankovic II, 822 F.3d at 589 (quoting Waldbaum, 627 

F.2d at 1298).  The allegedly defamatory statements relate to Dr. Mason’s experience and ability 

to effectively advocate on issues of gender equality.  They are plainly germane.   

b. Application of the actual malice standard 

“As a limited-purpose public figure, [Dr. Mason] can prevail on [her] defamation claim 

only if [s]he ‘proves that the statement[s] [were] made with ‘actual malice’—that is, with 

knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not.’”  Jankovic II, 

822 F.3d at 589 (quoting Sullivan, 376 U.S. at 279-80).  Defendants are reckless if they “in fact 

entertained serious doubts as to the truth of [the] publication.”  Id. (quoting St. Amant v. Thompson, 

390 U.S. 727, 731 (1968)).5   

 

5 A complaint must plead facts supporting actual malice with sufficient plausibility.  It is 

not enough for the complaint to flatly state that a defendant acted with reckless disregard for the 

truth.  Dr. Mason cites two cases for the contrary proposition that the court “must . . . assume” 

actual malice when it is alleged: Weyrich v. New Republic, Inc., 235 F.3d 617 (D.C. Cir. 2001), 

and Farah v. Esquire Magazine, 736 F.3d 528 (D.C. Cir. 2013).  ECF No. 10-1, at 33.  But Weyrich 

was decided before Twombly and Iqbal, and Farah relied on Weyrich without explaining the 

intervening effect of Twombly and Iqbal.  Therefore, “despite [the] ‘seemingly broad 

pronouncement’ [from Weyrich and Farah], courts still grant motions to dismiss based in part on 

the failure of a public figure to plausibly allege facts that support an inference of actual malice in 

a defamation case.”  Deripaska v. Associated Press, 282 F. Supp. 3d 133, 143 (D.D.C. 2017).  

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 29 of 33



30 

 

Applying the actual malice standard resolves the remaining aspects of Dr. Mason’s 

defamation claim, which concerns the article’s statements about IWPR’s turnover rate and the 

unstaffed SPSI research group.  See supra, Part IV(B)(1)(b).  Dr. Mason has not plausibly alleged 

that TAP or Ms. McShane made these statements with a reckless disregard for whether they were 

true. 

Starting with the turnover rate, the article claims that IWPR’s turnover rate was 80% in 

2021 and 78% in 2022.  ECF No. 4-5, at 5.  Because the actual turnover rate, as alleged in the 

complaint, was closer to 40%, ECF No. 1 ¶ 70, the article’s figures are false.  Dr. Mason further 

alleges that she “told Ms. McShane on two separate occasions by e-mail that [her] calculations 

were incorrect and that IWPR’s leadership could not verify Ms. McShane’s calculations.”  Id.  But 

the emails, which have been incorporated by reference into the complaint, do not directly tell 

Ms. McShane that her figures are false.  The first email only discusses staffing issues generally 

and does not specifically address the turnover rate.  See ECF No. 4-9, at 5 (“Although IWPR has 

seen some staff attrition and turnover through the reorganization process and COVID, [it] has 

continued to produce a significant volume of research[.]”).  And while the second email does 

mention the turnover rate, it states only that “it is important to note the numbers/calculations you 

have regarding retention/attrition . . . have not been independently verified/confirmed.”  ECF 

No. 4-10, at 3.  At no point in these emails does Dr. Mason expressly tell Ms. McShane that her 

calculations are wrong, false, or inaccurate.  And even if she had, reporters “need not accept 

‘denials, however vehement [because] such denials are so commonplace in the world of polemical 

charge and countercharge that, in themselves, they hardly alert the conscientious reporter to the 

likelihood of error.’”  Tah v. Global Witness Publ’g, Inc., 991 F.3d 231, 242 (D.C. Cir. 2021) 

(quoting Lohrenz v. Donnelly, 350 F.3d 1272, 1285 (D.C. Cir. 2003)).  In Tah, for example, the 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 30 of 33



31 

 

D.C. Circuit was not persuaded by the plaintiffs’ attempt to “draw an inference of actual malice 

from [the defendant]’s failure to credit their denials,” because the “denials contain[ed] no 

‘evidence that could be readily verified’ of the sort that would provide ‘obvious reasons to doubt 

the veracity of [the defendant’s] publication.’”  Id. (quoting Lohrenz, 350 F.3d at 1285).   

Additionally, the emails reveal that Ms. McShane subsequently provided her precise 

methodology for calculating the turnover rate.  See ECF No. 4-10, at 2-3.  She further noted that 

her methodology was “confirmed by three different academics who study nonprofit management 

at three different universities” and was informed by “more than two dozen interviews, more than 

50 internal documents[,] and the staffing information available on [IWPR’s] website and in other 

publicly available places online.”  Id.  These email exchanges contradict Dr. Mason’s assertion 

that Ms. McShane had a reckless disregard for the truth of her turnover figures, rendering her 

allegations implausible.  See Kaempe, 367 F.3d at 963 (explaining that the court need not “accept 

as true the complaint’s factual allegations insofar as they contradict . . . matters subject to judicial 

notice”). 

Turning to the allegation regarding understaffing, the article stated that IWPR’s SPSI 

research group was “unstaffed” when, according to Dr. Mason, two individuals had been hired into 

the group by the time the article was published.  ECF No. 4-5, at 9; ECF No. 1 ¶ 91.  As to actual 

malice, Dr. Mason alleges that “information [about the staffers’ hiring] was provided to 

Ms. McShane prior to publication.”  ECF No. 1 ¶ 91.  The complaint, however, does not provide 

any additional detail as to what was communicated to Ms. McShane.  It does not specify who 

supplied the information, when it happened (other than, presumably, some time before the date the 

article was published), or what was said.  If Dr. Mason is referring to the email exchanges 

incorporated by reference into the complaint, they are also unilluminating.  Unlike the turnover 

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 31 of 33



32 

 

issue, which is at least discussed in the emails, there is no mention of SPSI or the two new 

researchers who were hired (Afet Dundar and Jennifer Turner, see ECF No. 1 ¶ 91).  At most, the 

emails say that IWPR “will be announcing several significant hires in the coming weeks.”  ECF 

No. 4-9, at 6.  That is hardly enough information to provide Ms. McShane with the requisite 

knowledge to know that her SPSI-related reporting was false.6  

For these reasons, the court concludes that Dr. Mason has not alleged actual malice with 

sufficient plausibility to raise her claims “above the speculative level.”  Twombly, 550 U.S. at 555.  

Therefore, the court will dismiss Dr. Mason’s defamation claim.  

C. Tortious Interference with Business Relations (Count II) 

Dr. Mason also alleges that Defendants tortiously interfered with her business relationship 

with IWPR.  ECF No. 1 ¶¶ 127-35.  But her tortious interference claim rises and falls with her 

defamation claim because “[a] plaintiff may not use related causes of action to avoid the 

constitutional requisites of a defamation claim.”  Farah, 736 F.3d at 540 (quoting Moldea II, 22 

F.3d at 319-20); see, e.g., Arpaio v. Zucker, 414 F. Supp. 3d 84, 93-94 (D.D.C. 2019) (dismissing 

a tortious interference claim after the plaintiff failed to sufficiently allege a defamation claim based 

on the same conduct); Montgomery v. Risen, 197 F. Supp. 3d 219, 267-68 (D.D.C. 2016) (same, 

but at summary judgment), aff’d, 875 F.3d 709 (D.C. Cir. 2017).  Therefore, the court will dismiss 

this claim. 

 

6 Dr. Mason further claims that actual malice can be shown by Defendants’ “bad faith and 

ill will,” arguing that Dr. Hartmann and Ms. McShane colluded to publish the article as a “hit 

piece.”  ECF No. 10-1, at 35.  But “preconceived notions” or “suspicion[s]” usually do “little to 

show actual malice.”  Tah, 991 F.3d at 241 (alteration in original) (quoting Jankovic II, 822 F.3d 

at 597).  And “‘concoct[ing] a pre-conceived storyline’ by itself is ‘not antithetical to the truthful 

presentation of facts.’”  Id. (alteration in original) (quoting Jankovic II, 822 F.3d at 597).  

Dr. Hartmann’s purportedly driving role in the article’s production is largely speculative.  And 

even if it were true, that does not create a defamation claim where there otherwise is none.   

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 32 of 33



33 

 

V. Conclusion 

For the foregoing reasons, the court will grant in part Defendants’ Motion for Judicial 

Notice, ECF No. 5, and grant in full Defendants’ Motion to Dismiss, ECF No. 4.  A 

contemporaneous order will issue.   

                                /s/ Loren L. AliKhan             

                        LOREN L. ALIKHAN 

                   United States District Judge  

 

Date:  September 30, 2024  

Case 1:23-cv-02238-LLA   Document 13   Filed 09/30/24   Page 33 of 33


